• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W czwartek debata o systemie Fala

Maciej Korolczuk
1 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (478)
Debata odbędzie się w czwartek w sali obrad Rady Miasta przy Wałach Jagiellońskich 1. Wstęp wolny, spotkanie będzie też transmitowane na żywo w Internecie. Debata odbędzie się w czwartek w sali obrad Rady Miasta przy Wałach Jagiellońskich 1. Wstęp wolny, spotkanie będzie też transmitowane na żywo w Internecie.

W czwartek w budynku Rady Miasta przy Wałach Jagiellońskich 1Mapka w Gdańsku odbędzie się debata poświęcona systemowi Fala. Dyskusja z udziałem ekspertów od komunikacji, przedstawicieli spółki Innobaltica, a także radnych, mieszkańców i środowisk akademickich będzie transmitowana na żywo w Internecie. Organizatorzy przewidują możliwość zadawania pytań, które podczas debaty będą odczytane ekspertom. Początek dyskusji o godz. 17.



Czy system Fala potrzebuje jeszcze zmian przed jego oficjalną inauguracją?

Debatę organizują radni opozycji, którzy na sali w sumie spodziewają się 40 uczestników. Dyskusja ma dotyczyć zasad funkcjonowania systemu Fala i kontrowersji, jakie budzi od początku stycznia, gdy na konferencji prasowej zaprezentowano jego założenia.

Dużo emocji wzbudziły też zapowiadane podwyżki cen biletów, choć oficjalnie tłumaczono je wysoką inflacją i wyższymi kosztami cen energii, paliw i wzrostem płac.

- Jak zapowiadaliśmy, przeprowadziliśmy kontrolę w spółce Innobaltica, wystosowaliśmy interpelację do władz miasta, skierowaliśmy też zapytania do organów państwowych. Dziś zapowiadamy debatę z udziałem ekspertów, mieszkańców, przedstawicieli spółki i miasta. Chcemy, by ten system był prosty, intuicyjny i jak najmniej kosztowny. Robimy to, czego nie zrobiło miasto Gdańsk i inne samorządy, wychodzimy do mieszkańców i pytamy ich o zdanie. Ten system ma być dla nich, a nie dla urzędników - mówi Andrzej Skiba, radny PiS.
Debatę organizują radni opozycji. W spotkaniu wezmą udział przedstawiciele spółki Innobaltica. Debatę organizują radni opozycji. W spotkaniu wezmą udział przedstawiciele spółki Innobaltica.
W ubiegłym tygodniu o rezygnacji z udziału w systemie Fala poinformowały władze Tczewa. Prezydent Mirosław Pobłocki przyznał, że spodziewany efekt, jaki uzyska gmina z funkcjonowania Fali, nie zrekompensuje kosztów, które poniesie miasto.

- Ja już wolę te pieniądze przeznaczyć na bezpłatną komunikację w mieście - powiedział Pobłocki.

Początek debaty w czwartek o godz. 17



Czwartkowa debata odbędzie się w sali obrad Rady Miasta przy Wałach Jagiellońskich 1 i rozpocznie się o godz. 17. Spotkanie ma potrwać ok. trzech godzin i będzie transmitowane na żywo w Internecie.

Na wszystkie wątpliwości mają odpowiedzieć zaproszeni goście. Wśród nich będą przede wszystkim przedstawiciele spółki Innobaltica. Zaproszenie otrzymały też władze Gdańska, ale prawdopodobnie ani prezydent, ani żaden z wiceprezydentów nie zdecyduje się na udział w debacie (zdanie samorządów ma reprezentować spółka Innobaltica).

- W jutrzejszej debacie władze miasta będzie reprezentował prezes Marcin Stefański z Innobaltica i Przewodniczący MZKZG Kamil Bujak wraz z pracującymi w tych instytucjach ekspertami i specjalistami - poinformowało biuro prasowe magistratu.
W spotkaniu awizowani są także eksperci od komunikacji miejskiej, radni miasta i dzielnic, a także przedstawiciele środowisk akademickich.

Udział w debacie jest otwarty dla mieszkańców. Organizatorzy przewidują możliwość zadawania pytań (także przez internet), na które w jej trakcie będą odpowiadać jej uczestnicy.
18:13 1 LUTEGO 23

Transmisja z debaty o FALI (12 opinii)

W ten czwartek (2 luty) o godzinie 17.00 odbędzie się debata odnośnie systemu FALA. Transmisję z debaty będzie można obejrzeć poprzez profil Gdańskiej Strefy Prestiżu na Facebooku. Niestety nie udało mi się ustalić, czy podczas transmisji będzie można zadawać pytania.
W ten czwartek (2 luty) o godzinie 17.00 odbędzie się debata odnośnie systemu FALA. Transmisję z debaty będzie można obejrzeć poprzez profil Gdańskiej Strefy Prestiżu na Facebooku. Niestety nie udało mi się ustalić, czy podczas transmisji będzie można zadawać pytania.

Miejsca

Opinie (478) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Ten system musi przejść. (26)

    Może niektórym rozjaśnię sytuację. Innovobaltica dostała 100 mln zł z UE na rozwój komunikacji w woj. Pomorskim.
    Program jak każdy inny jest finansowany z UE tylko w pewnej cześci. W związku z tym trzeba było dołozyć brakującą cześć 25 mln zł z budżetu. Udziałowcem Innovobaltica jest woj. pomorskie, gmina Gdańsk i gmina Gdynia. Jeżeli system nie wystartuje chyba do czerwca to trzeba będzie UE zwrócić 100 mln zł jako niewykorzystane środki. Problem jest w tym że zamiast słuchać mieszkańców i ich potrzeb, do planowania wzieli się ludzie nie znający reali jazdy komunikacją miejska. Teraz i tak trzerba będzie ten system nawet w maksymalnie okrojonej wersji wprowadzić, żeby nie oddawać kasy do UE. Prezydent Tczewa zdaje sobie z tego sprawę i dlatego się wycofał z projektu. Poza tym za rok są wybory samorządowe i już powoli zaczyna się walka wyborcza o stołki na kolejne lata. A wprowadzenie wspólnego biletu na całe Trójmiasto, lub województwo jest niemożliwe bo za dużo ludzi straciło by posady. Nie potrzebny byłby prezes w każdym miejscie. FALA może i z założeń jest słuszna ale tak bardzo oderwana od rzeczywistości i potrzeb mieszkańców, że jej wprowadzenie będzie jednocześniej jej końcem. Ważne żeby kasa się zgadzała. Szcześliwi to chyba będą tylko kontrolerzy biletów jak to wejdzie w życie.

    • 314 39

    • (3)

      Rozsądnie tłumaczysz kwestię finansowania i okoliczności systemu Fala, choć drobiazgi są nieco inne ale generalnie tak właśnie jest

      • 44 1

      • Czy poddanie sie terrorowi wynajętych zarządców należy nazywać rozsądkiem?! (2)

        Oczywiście, z własnej kieszeni nie zapłacą...

        Podobnie jak zarządy spółdzielni mieszkaniowych, mogą się obawiać jedynie utraty stołka.
        Poza tym, z cudzego dobra można brać pełnymi garściami, wpędzając właścicieli powierzonego majątku w problemy.
        Ważne aby w granicach "litery prawa".

        Tak jak w bankach, kredyt na miliard nie jest problemem wierzyciela a banku...

        • 48 0

        • Z jakiej racji trzeba "teraz ten system nawet w maksymalnie okrojonej wersji wprowadzić"? (1)

          Dlatego, że ktoś zajął się tym projektem kompletnie bez wiedzy i znajomości komunikacji w woj. pomorskim? Jeżeli ktoś dostał 100 mln z UE i zrobił coś takiego, to niech teraz poniesie tego koszty. Jeżeli to jest kompletna "klapa", podobnie jak z rowerami Mevo, to niech teraz odda te 100 mln, które sobie zabrał do kieszeni.

          • 44 1

          • kieszeń dziurawa, wyciekło

            pińcetplusy ( lub czasopisma i inne rośliny) na drzewach nie rosną, skądś trzeba było ba nie nagrabić...

            • 7 18

    • na czym polega oderwanie od rzeczywistości tego systemu według Ciebie? (7)

      Wielu mieszkańców widzi sens stosowania zintegrowanego biletu okresowego w całej aglomeracji.

      • 4 85

      • (1)

        To nie jest zintegrowany bilet! To jest zintegrowana platforma zakupowa biletów jak np SkyCash

        • 87 0

        • to jest na dodatek utrwalenie patologicznej i durnowatej wielości taryf,
          tzn skuteczny start fali całkowicie uniemoźliwi przyszłą normalność,
          nawet jak by się nam "polytyka" zmieniła

          • 38 0

      • ten sposób płatności

        nie jest "zintegrowanym biletem"...

        • 57 0

      • Własnie w tym jest problem, że nie jest to jeden bilet. Jak bedziesz miał w witrualnej portmonetce np 200 zł i będziesz jechał z Gdańska do Wejherowa to zapłacisz np za bilet w Gdańsku, bilet na SKM i bilet w Wejherowie. Nie będzie to łączony jednen bilet tylko kilka oddzielnych. Jeden wspólny bilet rozwiązał by cały problem komunikacji zbiorowej w całym województwie. Gdybyś mogł np kupić bilet dobowy, tygodniowy lub miesieczny na całe województwo to myślę, że nikt nie miał by problemu z odbijaniem się przy wsiadaniu i wysiadaniu. A tak to system służy tylko do zliczania ceny a nie do poprawy jakości podróżowania.

        • 62 1

      • Oczywiście, że widzę sens stosowania zintegrowanego biletu okresowego w całej aglomeracji

        Tylko że Fala to jest zdezintegrowany bilet okresowy.

        • 31 1

      • Jutro będziesz mógł to wytłumaczyć na debacie mistrzuniu

        • 3 6

      • miałeś mzkzg. Gdyby nie kombinowano z podziałem biletu na kolejowy i pozostałe, to by działało elegancko.

        Ale wiadomo, że ciepłe stołki kuszą! Fala miała zapewniać zmianę ceny biletu wstecz, w zależności od częstotliwości przejazdów i liczby dni. A wyjdzie jakiś potworek typu koleo. Na dodatek zamiast opierać się o ceny i promocje przewoźników ma zastąpić to, co istnieje! I zmonopolizować sprzedaż.

        • 3 0

    • kto za to odpowie? (2)

      • 33 0

      • a myślisz, że w Gdańsku ktoś za to odpowie? haha

        ktoś sobie chapnął 100mln z UE na system podliczania przejechanych biletów w każdej z komunikacji trójmiasta, plus za możliwość wprowadzenia podwyżek biletów i teraz ma za to odpowiedzieć. Tak właśnie rządzi PO w Gdańsku.

        • 45 1

      • jak zwykle

        NIKT

        • 15 1

    • To niech ta firma zamiast wyciaganiem kasy, z uni i jednocześnie od mieszkańców , zajmie się rozwojem komunikacji !!!!!

      • 39 0

    • "niemożliwe bo za dużo ludzi straciło by posady" (2)

      ojej, no to faktycznie lepiej karmić z podatków zbędnych urzędników, szkoda by mi bardzo ich było, lepiej niech Polska się cofa w rozwoju bylebyśmy nie musieli nikogo zwolnić

      • 22 5

      • (1)

        Nie zrozumiałeś mojej wypowiedzi. Nie jest mi skoda że kilka lub kilkanaście osób straci pracę. Sensem tej wypowiedzi była ciepłe posadki dla kolegów. Dlatego nie zostaną zlikwidowane. Spójrz chociażby na Gdańsk. Mamy GAIT oraz ZTM, Gdynia ma swój ZTM, każde miasto swój. Ile spółek tylu prezesów, tyle posadek dla kolegów.

        • 36 1

        • Tyle, że wynika to z przepisów, a nie widzimisię.

          Pretensje do europosłów. Zamiast wprowadzać normalne prawo generują koszty! Ale mogą polatać za darmo!

          • 3 1

    • W tam, lepiej żeby to nie weszło w życie i niech miasto oddaje kasę

      Może jakieś darmozjady zostaną zwolnione

      • 25 1

    • Dobrze opisane. Urzędnicy boją się zwrotu dotacji, bo to jest ewidentna porażka i odnotowywana przez UE (a przecież chcą uchodzić za prymusów). I dlatego też jest robione Mevo 2 - by nie zwracać dopłat. Niestety inwestycje mają to do siebie, że trzeba potem je utrzymać już bez dopłat UE i dlatego np. Tczew sobie to odpuścił, bo koszty funkcjonowania są za wysokie.
      Ewidentnie urzędników rozpuściły dotychczasowe załatwiane bardzo wysokie poziomy dopłat unijnych (80-90%), przez co budowano co sobie wymarzą, bez troski o późniejsze utrzymannie. Ale niestety przyszedł kryzys i będzie problem z kosztami (typu niechęć Gdańska do dopłacania do PKM albo Teatru Szekspirowskiego).

      • 30 0

    • (3)

      i właśnie dlatego że trzeba będzie oddać te 100 baniek nie powinien zostać wprowadzony!!!!! Co najwyżej kilku krawaciarzy starci ciepłe posadki a nieudacznicy którzy się za to zabrali powinni ponieść karne konsekwencje!!!

      • 31 1

      • (2)

        Właśnie w tym problem. Tych 100 mln już nie ma, zostały wydane. Oddać będziemy musieli je my wszyszczy. Wszyscy mieszkańcy woj. Pomorskiego. Kasa zamiast na inwestycje pojdzie na oddanie długów.

        • 24 2

        • Czyli weźmy byle co byle nie płacić kary

          I tak się tym krajem i miastem rządzi

          • 29 0

        • Na jakie inwestycje, stado owiec?

          • 11 1

    • Ten system musi zostać pogrzebany!

      Nie dla Fali.

      • 23 1

  • Debata Pisowska (2)

    Debata Pisowska , czyli jak u Kaczynskiego , pytania ustawione , wszsytko zeby zajechać przeciwników , to nie bedzie dla was mieszkańców , chcecie sie nabrac na to ?

    • 8 39

    • (1)

      Opozycja jest od tego, żeby sprawdzać aktualnie sprawujących władzę.
      Jeśli temat cię interesuje, to możesz zadać własne pytania.

      Dziwię się, że debata odbywa się dopiero teraz, a nie przed zatwierdzeniem założeń systemu.
      I to partycypujące w systemie gminy powinny zainicjować dyskusję, a nie opozycja.

      Fala ma być ułatwieniem dla pasażerów. A jeśli nie jest ułatwieniem, to przynajmniej musi się obronić przez wskazanie obniżenia realnych kosztów obsługi. Dla mnie ani jedno, ani drugie nie jest na chwilę obecną oczywiste.

      Zobacz co jest napisane na stronie miasta Gdańska. Żadnych przekonujących argumentów.

      • 20 0

      • debata jest teraz bo dopiero niedawno powiedzieli o szczegółach działania systemu. Siedzieli z tym cicho do końca żeby zbyt dużego popłochu nie było i ktoś inteligentny tego projektu nie zatrzymał. Teraz już jest za późno

        • 9 0

  • Niech NIK z ta spolka podebatuje

    • 36 1

  • Zmieniamy nazwę projektu:

    Fallus - to świetnie zobrazuje, jak bardzo jest on potrzebny mieszkańcom.

    • 44 4

  • FALA jak MIŚ - P O co jest ten miś ?

    Wiesz co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Ten miś odpowiada żywotnym interesom naszej partii, mówimy to nasze, przez nas wykonane w oparciu o sześć instytucji za 130 baniek. A później ten miś spokojnie zgnije sobie na świeżym powietrzu. A my jako konsultanci (władze samorządowe) bierzemy 10% ogólnej sumy kosztów, więc on jest droższy ten miś... no koniaczku?

    • 40 3

  • Można powiedzieć rychło w czas (1)

    Oby się sprawdziło porzekadło lepiej debata późno niż wcale. Może da się jeszcze przywrócić sens systemowi Fala, czyli wprowadzić jeden bilet oraz wycofać z pomysłu 11 przystankowych biletów, obniżyć ceny za krótkie przejazdy.

    • 70 1

    • Na system wydano 130 milionów złotych

      Kto za to odpowie??

      • 16 4

  • System fala natychmiastowa likwidacja

    W tym systemie jedyne korzyści to będą mieli spółka, która to wprowadza i kolesie. A pasażerowie będą finansować tych pasożytów

    • 49 1

  • Debata pt:

    Ciekawe co InnoBaltica nam sprzedała....

    • 37 1

  • System do liczenia

    nielicznych jest bezsensowny.
    Osoby bez biletu, czyli uczniowie, emeryci itp. mogą powodować tłumy w komunikacji, ale system będzie widział kilka osób, które odbiły kartę.

    • 76 2

  • Jeżeli, za każdym razem mam informować że jadę (1)

    Co za tym, pieniążki pobierane są ze " skarbonki", to bilety winny być tańsze!
    Obecnie mając miesięczny wsiadam i wysiadam gdzie chcę, jadę gdzie chcę, ilość przejazdów w ciągu dnia kilkakrotna...

    • 46 1

    • No tak. Chyba taki bilet jest nieopłacalny

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane