• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W kwietniu przetarg na przewoźnika PKM

Krzysztof Koprowski
28 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Pierwszy techniczny pojazd szynowy pokonał estakadę przy lotnisku w czwartek. W kwietniu ogłoszony zostanie przetarg na przewoźnika, który będzie regularnie tędy realizował przejazdy pasażerskie od września br. Pierwszy techniczny pojazd szynowy pokonał estakadę przy lotnisku w czwartek. W kwietniu ogłoszony zostanie przetarg na przewoźnika, który będzie regularnie tędy realizował przejazdy pasażerskie od września br.

Dopiero w kwietniu zostanie ogłoszony przetarg na obsługę linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Urząd Marszałkowski chce, by pociągi jeździły co 15 minut z Wrzeszcza do portu lotniczego.



Opóźnienie w ogłoszeniu przetargu na przewoźnika realizującego przewozy po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej sięga już kilku miesięcy. Termin był już kilka razy przekładany, a ostatnia deklaracja mówiła o lutym br.

Czytaj też: Co się zmieni po uruchomieniu PKM? Wciąż nie wiadomo

Jednak dopiero teraz opublikowano "Wstępne ogłoszenie informacyjne dotyczące umowy o świadczenie usług publicznych", w ramach którego przewidziano obsługę kilku tras w woj. pomorskim, w tym także PKM. Nie jest to wprawdzie jeszcze przetarg - ten ma być ogłoszony w kwietniu, ale zawiera kilka ważnych informacji.

Z ogłoszenia wynika, że PKM ma składać się z dwóch tras Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Kartuzy/Kościerzyna/Gdynia oraz Kościerzyna/Kartuzy - Gdynia.

Czy ma dla ciebie znaczenie, kto zostanie przewoźnikiem na linii PKM?

Czy zatem będziemy mieli sytuację, że na trasie PKM pojawi się dwóch zupełnie różnych przewoźników, którzy będą obsługiwali różne relacje?

- Do czasu ogłoszenia przetargu i opublikowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia Województwo Pomorskie nie będzie przedstawiać żadnych szczegółowych informacji odnośnie opisu przedmiotu zamówienia - ucina wszelkie rozważania Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Realizacja przewozów ma się rozpocząć we wrześniu 2015 r., ale w związku z trwającym włączeniem gdańskiej części PKM w linię 201 w rejonie Rębiechowa, rewitalizacją linii 229 (Glincz - Kartuzy) oraz modernizacją stacji Gdańsk Wrzeszcz, dopuszcza się zmiany terminów.

- Planujemy pociągi, które będą kursowały od Wrzeszcza do Rębiechowa w takcie 15-minutowym. W tym samym układzie torowym pojadą też do Osowej i na Kościerzynę. Jeżeli Polskie Linie Kolejowe przebudują układ torowy w Glinczu, będziemy mogli jeździć do Kartuz od 1 września lub 1 października - informował w czwartek w wywiadzie udzielonym Radio Gdańsk Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.

Wątpliwe jest natomiast, by od 1 września uruchomiona została PKM na trasie do i z Gdańska Głównego. Tu przeszkodą ma być trwająca przebudowa linii kolejowej oraz brak miejsca na pociągi kolejnych przewoźników.

Pesa Link w malowaniu dla niemieckiego przewoźnika. Pociąg ze zdjęcia został wyprodukowany z myślą o woj. zachodniopomorskim (zyskał tymczasowe malowanie na targi kolejowe), ale Pesa wyprodukowała też oddzielną partię 12 pociągów, która ostatecznie nie została odebrana. Pesa Link w malowaniu dla niemieckiego przewoźnika. Pociąg ze zdjęcia został wyprodukowany z myślą o woj. zachodniopomorskim (zyskał tymczasowe malowanie na targi kolejowe), ale Pesa wyprodukowała też oddzielną partię 12 pociągów, która ostatecznie nie została odebrana.
Opóźnieniom w pracach nad znalezieniem przewoźnika PKM nie służy też brak taboru. Bydgoska Pesa miała dostarczyć pierwszy pociąg w grudniu 2014 r., ale obecnie deklaruje dostawy 10 spalinowych pojazdów począwszy od 20 kwietnia br.

Producent zaprzecza też doniesienia, jakoby chciał dla PKM przeznaczyć pociągi, które przewidziano pierwotnie dla niemieckiego przewoźnika Oberpfalzbahn.

- Dementuję z całą stanowczością takie plotki - mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy.

Pesa dla Oberpfalzbahn miała wyprodukować 12 pociągów, które jednak w terminie nie uzyskały homologacji i tym samym dopuszczenia do ruchu. Przewoźnik ostatecznie stracił zaufanie do polskiego produktu i zamówił pociągi Alstomu, międzynarodowego koncernu z siedzibą we Francji.

Miejsca

Opinie (137) 1 zablokowana

  • (11)

    Wpuscic Deutsche Bahn na polskie tory. Bedzie wysoki standard.

    • 54 28

    • a ja myślę że (2)

      niemiaszki i ich klakierzy aż przebierają na tę myśl nogami
      kasa Polaków płynęła by do nich jeszcze szerszym strumieniem
      straszne że wielu zwykłych zmęczonych ciągłymi aferami milcząco wyraziłoby na to zgodę
      kto wie czy to nie o to chodzi ciągłych problemach z kolejami
      a przecież nawet w latach 80 koleje polskie jeździły na czas i były zadbane
      a w środku był konduktor
      wszak łatwiej wyrzec się Polskości niż glosować na nowych ludzi którzy choć chęci mają dobre...
      i tak poza cukrowaniami, chemią i setkami innych dziedzin wyrzeklibyś"my" się też koleji...

      • 2 4

      • to ci ludzie na których głosowałeś do tego doprowadzili (1)

        wiesz dlaczego lepiej się oddać w czyjeś posiadanie,
        bo ten kraj zawsze był fikcją i nigdy nie będzie narodem,
        nie było i nie ma czegoś takiego jak polacy,
        lepiej przestać się oszukiwac i dać się zająć Niemcom
        zanim ruska zaraza tu wejdzie

        • 2 5

        • Kto ci plusa dał? Chyba sam Hitler. Zanim ruska i NIEMIECKA zaraza tu wejdzie trzeba się pozbyć takiej zdradzieckiej zarazy jak TY.

          • 2 1

    • cała prawda (3)

      DB w postaci Arrivy było bardzo zainteresowane obsługą PKM. I tajemnicą poliszynela jest, że wielokrotne opóźnienie ogłoszenia przetargu służy wyeliminowaniu Arrivy na rzecz lokalnego PKPowskiego betonu.

      • 19 4

      • No i po co jeszcze jeden przewoźnik? (2)

        Inne województwa promują swojego,a tu propozycje żeby zamiast Skm (w którym UM ma udziały), albo PR (w którym UM ma udziały) wybrać DB Arrivę . Chyba po to żeby na Lębork mieć 1 bilet, na Tczew drugi, a na Kaszuby trzeci. Trzeba po prostu przejąć SKM przez samorząd i mieć większy wpływ. Jak sobie wyobrażacie obsługę SKM przez Arrivę jak to SKM ma EZTy?

        • 6 6

        • Wspolny bilet powinien byc niezalezny od przewoznika, ustanowiony przez samorzad. Masz oddzielne bilety na Zkm Gdansk, Warbus i PKS ktory jezdzi na liniach do Pruszcza? Przewoznik to tylko operator. Powinna wiec wygrac firma, ktora traktuje pasazera jak klienta a nie jak zlo konieczne. Arriva moglaby pokazac nowa jakosc obslugi w naszym regionie zdominowanym przez zwiazkowy beton.

          • 4 1

        • Arriva

          To lepsze betony z PKP/SKM/PKM?

          • 4 1

    • Konkurencja jest blokowana celowo moga jeszce przez chyba 7lat blokowac (1)

      Gdyby była konkurencja wszystko by sie zmieniło a PKP musiało by dbac o klienta albo by zbankrutowała .Teraz dba tylko oto by zmarnowac pieniadze podatnika wstylu nie wszystkie pociagi to PKP czyli to nie my sie spóźniamy to oni!!Jak kazdy złodziej to nie moja ręka kreadnie to inna!!!

      • 11 4

      • a reklama kosztowała 8 milionów złotych za ktorą my podatnicy i pasazerowie zaplacimy w kosztach biletów!!

        • 7 0

    • Arriva

      DB jest już na polskich torach

      • 12 2

    • A kto wtedy bedzie pindolino spłacał bo nikt tym wtedy nie pojedzie

      • 8 9

  • Nie łatwiej po prostu napisać, że ta kolej NIE pojedzie 1 września, bo jest za mało czasu? (2)

    Już nawet w przetargu jest to wyszczególnione. Tradycyjnie wszystko się przekłada i robi na ostatnią chwilę. Naprawdę lepiej, żeby PKM wystartowała nieco później, ale ze sprawnym taborem, przeszkolonymi maszynistami oraz rozsądną i zintegrowaną taryfą.

    • 69 3

    • Chodzi o POmpatyczne otwarcie tuż przed wyborami jesienią

      - taka prawda

      • 6 0

    • pojedzie, pojedzie i to dwóch różnych przewoźników

      i to nie jest nasze ostatnie słowo...
      ( tłumaczę i objaśniam dlaczego tak: dwóch przewoźników = 2xprezes + 2 x zarząd + 2 x rada nazdorcza + ... )

      • 15 0

  • osobno linia gdańska, osobno gdyńska
    osobno tor prawy, osobno lewy
    osobna spółeczka dla każdego peronu

    i już poziom bezrobocia wśród prezesów - mniejszy

    • 3 0

  • Piękny jest ten terminal w Rębiechowie zwłaszcza rozbudowany (3)

    Nie wiem po co było marnować kasę na Kosakowo

    • 24 10

    • po co o tym piszesz? (2)

      • 5 3

      • Bo jest z budyniolandii (1)

        Kredyty im się nawarstwiaja. GOM będzie spłacać gdańskie długi.
        Lotnisko juz zassalo 560 mln, a jeszcze kilkaset w drodze.

        • 5 10

        • w Gdańsku jest lotnisko masowe, turystyczne

          a Gdynia potrzebuje tylko czarterowego typu ViP
          więc o co ten cały rumor, nie rozumiem.

          Czy Gdańszczanie czegoś zazdroszczą czy się boją,
          przeciez nie ma czego? Jak ja bym sobie chciał drzewko posadzić na działce
          to czy by mnie reszta działkowiczów zaatakowała z maczetami, obcięła głowę i spaliła drzewko?

          No więc skąd ten jad i syczenie ze strony Gdańszczan?

          • 3 7

  • (7)

    Mam nadzieje, że wymóg WC jest przewidziany...

    • 36 9

    • (3)

      Co wy z tym kiblem w pojazdach komunikacji miejskiej? Jakaś wieczna s*aczka? Co czytam artykuł o pociągach, to ciągle ten kibel. Może jeszcze w tramwajach i autobusach montujmy klozety? Przecież taka trasa tramwajem Stogi-Jelitkowo to tyle, co SKM z Gdańska do Cisowej.

      • 19 3

      • (2)

        Zgadzam się w 100%, w tramwajach na linii 8 i 6 powinien być WC.

        • 4 2

        • (1)

          To byłaby okropnosc.

          • 4 1

          • i bez nich jest okropność

            :) tamdabadej

            • 2 1

    • jeszcze czego.... będzie tak jak na trasie Wejherowo - Gdańsk.....

      • 7 0

    • (1)

      Wys... się przed wyjściem z domu!

      • 24 7

      • Poznaje mieszkanca Szadolek

        • 7 3

  • Konsorcjum dorożkarskie już zaciera ręce

    P - panie
    K - kunie
    M - (są) mobilne

    • 0 0

  • Najpierw powtórzone wybory samorządowe z prezydenckimi włącznie a potem przetargi. (1)

    • 4 4

    • Cepie pisowski do kościoła!

      • 3 2

  • Awaria tu, awaria tam

    Tylko nie Arriva, w k ujawsko-pomorskim pokazała nową jakość jeżdżąc starymi spalinowymi MRD, sprowadzonymi Ygrekami z lat 60 ubiegłego wieku i jeżdżąc szynobusami będącymi własnością województwa. Spóźnienia, awarie, przesiadki na granicy województwa, chaos komunikacyjny na wielką skalę to jest jakość Avvari.

    • 2 1

  • a jakiś tramwaj na lotnisko? przez Gdańsk Osowe?

    • 1 2

  • Pamiętacie uruchomienie tramwaju na Chełm , który nie dojeżdżał do dworca tylko do Huciska to tak samo będzie z PKM do Wrzeszcza zamiast do Głównego

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane