• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?

Szymon Zięba
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.

Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.



Miejsc parkingowych w centrach miast...

Obecnie strefa płatnego parkowania w Gdyni i Gdańsku obejmuje w sumie niemal 10 tys. miejsc i systematycznie się powiększa. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają, czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.

Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.

Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł



Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.

- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.

Jak działa e-kontrola?


  1. Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
  2. Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
  3. Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
  4. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
  5. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione



Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.

- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?

Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny



Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.


Miejsca

Opinie (484) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    Czy ten samochód z kamerami będzie zajeżdżał z tyłu urzędu ?

    • 17 3

    • (2)

      Tam nie ma strefy płatnego parkowania . Masz jeszcze jakieś pytania?

      • 6 3

      • (1)

        Tak mam pytanie dlaczego urzedasy z UM nie płaca za parkingi co to święte krowy są jacyś lepsi ludzie przecież to zwykle pasożyty są

        • 6 3

        • Tego nie wiem ale ja jako pracownik jednego z gdańskich dużych zakładów też nie place za parking pod zakładem .

          • 1 0

  • trzeba przykleić liscia na tablicę (6)

    i system odczyta jako ERROR

    • 17 2

    • (4)

      Gdybym pracował w obsłudze tego pojazdu to bym się zatrzymał i odkleił ten liść . Masz jeszcze jakies pomysły?

      • 8 6

      • (1)

        mam .
        Można zrobić taka akcje jak zrobił Kloss w jednym odcinku z rejestracja swojego motoru.
        Czy to będzie już za trudne panie strażniku Teksasu?

        • 4 2

        • To jest pomysł , sowieccy agenci mieli zawsze dobre pomysły i jak widać ich potomkowie przejęli po nich geny i tez mają dobre pomysły . Ja nic nie przyklejam , zawsze płace swoje nalezności.

          • 4 5

      • (1)

        nadgorliwość gorsza od faszyzmu tak mawiają

        • 1 2

        • Wykonywanie rzetelnie swoich obowiązków to nie nadgorliwość tylko standard, tak uważam.

          • 8 4

    • Nie. Jesli nie odczyta to wkracza kontroler w postaci czlowieka

      • 6 1

  • Wszędzie gdzie nierxadzi (2)

    Platforma Okupacyjna tworzy opresyjne państwo i okrada mieszkańców. Przykładów mnóstwo. Tylko to POtrafia

    • 18 12

    • O i madrego dobrze poczytać , każą płacić za parkowanie a ty uważasz to za karę .

      • 7 2

    • Lepiej patrz jak cie partia kulawego okrada

      • 7 3

  • Aplikacje mobilne do opłaty postoju (1)

    A czy autor może uzupełnić artykuł o informację czy opłacając postój za pomocą aplikacji mobilnej to ten system też ma do tego wgląd?

    • 6 0

    • Ma, korzystam z mpay i nigdy nie miałem problemu z opłatą parkingowa czy kupieniem biletu komunikacji w wielu miastach Polski.

      • 2 0

  • Narzekacie a co wybory wybieracie tych samych włodarzy (1)

    Nie ma się co dziwić będzie jeszcze gorzej

    • 24 9

    • no i bardzo dobrze. cieszę się że cwaniacy i janusze narzekają bo to znaczy że się cywilizujemy.

      • 4 5

  • Że niby jakim prawem (5)

    oni to skanują, od tak? Od Google się nauczyli? A ochrona danych? A prywatność? Żenada!

    • 14 11

    • (1)

      Numer rej to zadne dane osobowe

      • 6 3

      • Ale Twoj wizerunek juz tak

        Ten sam bedzie robil zdjecia pojazdom na ulicy po ktorej chodza ludzie nie bedzie robil zdjec samej tablicy rej

        • 0 1

    • O, kolejny obrońca samochodowy pod pretekstem wolności

      Jakbyście nie parkowali nielegalnie to by żadnych kontroli nie trzeba było robić.

      • 9 4

    • Prywatność straciłeś przy porodzie

      • 6 0

    • Nr rejestracyjny nie mówi kto prowadzi auto i kto auto parkuje . O ochronie jakich danych piszesz?

      • 4 2

  • Chora unia chora Polska (1)

    Pozadluzaly się miasta i teraz ściągają kasę skąd mogą to mega podwyzki na śmieci pod przykrywką ekologii, to płatne miejsca prawie już pod każdym domem , to inne wymysły opłat, co za chora Europa się robi , pozadluzali się, przekrętów narobili i teraz Kowalski plac

    • 24 7

    • rosja stoi otworem. proszę wyjedź

      • 0 2

  • śmieszne ceny, śródmieście zastawione samochodami, a w weekendy to już dramat

    W Poznaniu za pozostawienie pojazdu na Starym Mieście trzeba zapłacić 7 zł za pierwszą godzinę, 7,40 zł za drugą, 7,90 zł za trzecią,
    może od tego trzeba zacząć ?

    • 14 10

  • Czysto hipotetycznie (2)

    Jeśli opłacę postój zrobi mi zdjęcie i czas mi się skończy ale będę chciał wyjechać, ale auto zdąży mi zrobić drugie zdjęcie to co wtedy?

    • 5 1

    • Trzeba było zapłacić za trochę dłużej

      • 6 2

    • Mpay , możesz wykupić rzeczywisty czas parkowania i nie grozi ci to ze skończy ci się wykupiony czas parkowania . To działa wjeżdżam na parking włączam opłatę ,wyjeżdzam wyłaczam.

      • 1 0

  • Ciekawe (2)

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że numery rejestracyjne to dane osobowe i to, że musimy je podawać, by zaparkować jest łamaniem prawa. Zdaniem sądu bilet można opłacić bez ich wpisywania.

    • 15 8

    • był tez drugi wyrok sądu, w którym uznano, ze to nie są dane osobowe

      a w Polsce sądy nie tworzą prawa.

      • 6 0

    • NSA

      Po odwołaniu przez Radę Miasta Warszawy, jak tłumaczył sąd, w parkomacie wpisuje go kierowca, który nie musi być właścicielem auta. To może być przecież użyczone, w leasingu czy na kredyt. NSA uznał więc, że numer rejestracyjny nie jest daną osobową. Generalnie i tak jesteśmy codziennie inwigilowani... każdy, kto ma smatfona w pierwszej kolejności :)

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane