• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?

Szymon Zięba
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.

Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.



Miejsc parkingowych w centrach miast...

Obecnie strefa płatnego parkowania w Gdyni i Gdańsku obejmuje w sumie niemal 10 tys. miejsc i systematycznie się powiększa. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają, czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.

Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.

Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł



Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.

- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.

Jak działa e-kontrola?


  1. Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
  2. Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
  3. Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
  4. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
  5. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione



Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.

- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?

Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny



Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.


Miejsca

Opinie (484) ponad 20 zablokowanych

  • Ciekawe jaki % z tego to będą słuszne reklamacje

    • 8 5

  • Wystarczy pobrudzić (3)

    Tablicę r.

    • 10 13

    • Tak robią brudasy, ja staram sie zawsze mieć czyste auto i nigdy nie mialem nieczytelnej tablicy.

      • 3 6

    • (1)

      I mandacik za niewidoczne tablice

      • 5 4

      • Jak stoi to może mieć brudne.

        Poza tym lepszy mandat 50-100zł za nieczytelną tablicę niż 130-200zł za brak biletu parkingowego.

        • 2 1

  • i będzie kasa

    na kolejne rydwany ba , nawet na cały legion

    • 21 10

  • Słuszną linię ma nasza władza lokalna

    Powszechnie wszak wiadomo,że nie je...e społeczeństwo podnosi głowę:)

    • 15 8

  • Opinia wyróżniona

    Wprowadzić system kontroli jak najszybciej (35)

    Kontrola nie uczyni szkody kierowcom, którzy parkują legalnie. Skończy się wreszcie stanie na chodnikach i trawnikach. A i pewnie zmaleją korki.

    • 229 91

    • Dokładnie! (5)

      • 16 13

      • (4)

        Bez sensu. Potem będą musieli się z tego wycofywać, bo nie będą w stanie ogarnąć kar. Tak samo jak zlikwidowano kamery na buspasach. W Gdańsku jest przyzwolenie na łamanie prawa przez kierowców. 1 (jeden) patrol straży na każdą strefę uporządkowałby ten chlew z parkowaniem gdzie popadnie, ale się nie da.

        • 15 6

        • W Gdańsku nie było kamer na buspasach. (3)

          • 1 5

          • Przy Teatrze Szekspirowskim była.

            Chyba nawet do dziś tam wisi, ale już nie działa.

            • 5 0

          • na wszystkich drogach powinny być i mierzyć prędkość (1)

            i mam nadzieję, że będą

            • 3 1

            • Tristar ma taką możliwość, ale wiadomo. Tak samo z jazdą na czerwonym.

              • 0 0

    • (2)

      Wprowadzić zakaz wjazdu z nr rejestracyjnym gda, gwe, gka, ........ to 70% szkodników porzucających auta gdzie popadnie.

      • 17 31

      • Bzdura, większość aut w Gdańsku to GD i GDA

        • 13 5

      • No

        d**il

        • 1 2

    • bez zwiazku (1)

      oplata w SPP dotyczy miejsc wyznaczonych i oznakowanych poziomymi i pionowymi znakami

      • 20 3

      • Dokładnie

        • 3 0

    • (12)

      I podnieść opłaty w centrum miasta tak by komunikacja miejska była tańszym rozwiązaniem niż postój samochodu.

      • 16 13

      • Od kwietnia podnoszą w Gdańsku drastycznie ceny biletów komunikacji miejskiej (4)

        • 16 7

        • drastycznie - bo matołuszek podnosi CENY (3)

          w PiSie boją się użyć słowa "podatek" ... zamiast tego podnoszą ... albo nakładają całkiem nowe ,,, "akcyzy" "opłaty" "daniny" :))))))))))
          ....
          praca, pokora, umiar .... a te Nagrody nam się po prostu należały
          2015 - wystarczy nie kraść
          2017 - oni kradli więcej
          2019 - oni też kradli

          • 25 12

          • 2020 - no i co z tego że kradniemy? (2)

            2021 - nie interesuj się bo kociej mordy dostaniesz

            • 15 5

            • Pozwolę sobie uzupełnić (1)

              2017 - Wystarczy nie kraść
              2018 - Może faktycznie troszkę kradniemy ale dla waszego dobra
              2019 - Oni kradli więcej
              2020 - No i co z tego, że kradniemy
              2021 - Nie interesuj się bo kociej mordy dostaniesz

              • 10 6

              • wojna to pokój
                wolność to niewola
                ignorancja to siła

                • 4 2

      • tak, podnieść opłaty za parkowanie do 20 zł za godzinę, a potem bilet miesięczny na komunikację do 500 zł bo przecież nie będzie innego wyboru. tak to się robi w Polsce. tak jak ze śmieciami: za więcej pracy przy sortowaniu płać więcej.

        • 16 2

      • Komunikacja miejska w trójmieście jest niewydolna, zejdź na ziemię. (3)

        Polecam przejechać się w godzinach szczytu SKM lub PKM. Za namową licznych aktywistów-specjalistów, przejechałem się SKM i PKM w godzinach szczytu. Czyli zrobiłem to co robiłem kiedyś przez większość swojego życia. .dziękuję bardzo.
        Już kiedyś było lepiej. Nie widzę nic przyjemnego w byciu stłoczonym jak sardynka w puszcze. Do tego jeszcze, w przypadku SKM, dochodzi hałas i ogólne wrażenie zajeżdżonego sprzętu, ogrzewanie albo jest na max albo go nie ma. To już wolę stać 10minut dłużej w korku w samochodzie. Bo akurat tyle maksymalnie zabiera mi czasu korek.

        • 14 5

        • ile czasu trawisz na szukanie wolnego miejsca do parkowania?

          odpowiedź: przypuszczalnie coraz więcej. Twój wywód nie zawiera argumentów przeciwko wprowadzeniu systemu ściślejszego egzekwowania opłat za parkowanie. Głównym czynnikiem wpływającym na warunki twojej jazdy jest nadmiar ludzi myślących tak jak ty i korzystających z samochodu nawet wtedy, gdy mają alternatywę. Samochód w mieście pada ofiarą własnego sukcesu.

          • 5 7

        • A wiesz dlaczego komunikacja jest beznadziejna bo zamiast inwestować w nia inwestuja w udogodnienia dla kierowców! (1)

          • 2 5

          • jakie udogodnienia?

            30 lat i 3 drogi?

            • 1 0

      • Świetnie

        I podnieść ceny paliwa
        I ubezpieczenia
        I jeszcze

        • 2 1

      • a potem będą narzekać na ścisk w autobusach i tramwajach :-)

        • 3 1

    • z tych danych w artykule wynika, że mniej niż 5% ze sfotografownych samochodów parkowało bez opłat (6)

      Zatem zastanawiam się, czy warto ponosić tak duże nakłady na poprawienie skuteczności skoro jak widac kierowcy są raczej zdyscyplinowani w opłacaniu parkowania.

      • 16 6

      • Zastanawiasz się?? (5)

        Jeśli w takiej Warszawie ten system wykrył brak opłat i tym samym mandaty na 30k, to ten samochód zwróci się po tygodniu. W Gdańsku niech będzie zwracał się choćby i przez miesiąc. Dolicz do tego nawet dodatkowe koszty przygotowania systemu i niech będzie że pół roku się zwraca. Potem czysty zysk. Dalej się zastanawiasz? Tu nie chodzi o to czy oszukujących jest 1 czy 11%, tylko jaki zysk można wygenerować dla miasta likwidując ten 1 czy 11%. A można sporo.

        • 6 10

        • Ty chyba żartujesz. (4)

          30 tys to kwota wystawionych mandatów.
          Samochody + system kosztowały ponad 1mln. Od kwoty mandatów odejmij jeszcze reklamacje a podejrzewam, że będzie ich sporo, bo kamery nie odczytują tablic samochodów zaparkowanych równolegle. Wystarczy, że jakiś samochód był krzywo zaparkowany, miał nieczytelną tablicę i już mandacik leci. Dodaj do tego koszty obsługi przez zewnętrzną firmę (w przypadku fotoradarów to było ok 70% kwoty mandatu), obsługę systemu oraz amortyzację i serwis sprzętu, ładowanie baterii (bo to jak dobrze pamiętam elektryczne leaf'y) i wynagrodzenie kierowców jeżdżących tymi samochodami po mieście. Dodaj do tego, że Warszawa jednak jest o wiele większym miastem niż Gdańsk. Z kwoty nałożonych mandatów to może z 4-5 tysięcy zostanie w kasie miasta.

          • 12 2

          • Ten samochód w Wawie zamortyzował się w ciągu miesiąca (1)

            Twój argument jest inwalidą

            • 0 8

            • Tak samo jak twój komentarz.

              W Warszawie wprowadzono to dopiero od stycznia tego roku. Styczeń się jeszcze nie skończył a ty twierdzisz, że już samochody są zamortyzowane? :D

              Ciekawe skąd masz tak ciekawe i świeże dane z Warszawy.

              Jakoś do innych argumentów się nie odniosłeś.

              • 9 0

          • (1)

            Wystarczy na nowe kwiaty co roku w mieście - uważam że warto, nawet w celach dydaktycznych społeczeństwa, jak w domu rodzice nie dali rady to trzeba innych sposobów.

            • 0 6

            • za milion to tymi kwiatkami mógłbyś obsadzić całe miasto przez najbliższe 20 lat.

              • 2 0

    • Upublicznić parkingi przy urzędach i zrobić je płatne.

      • 11 0

    • ekonomicznie i taniej:

      -oddelegowac po 2 straznikow miejskich niech kontroluja na piechote (zdrowiej) do kazdej strefy i ze 2 patrole mobilne do szybkich interwencji niech wystawiaja mandaty i wzywaja lawety do wywozu.gwarantuje o 90 % skutecznosc od systemu mobilnego.

      • 5 0

    • racja mandaty placą tylko buraki ale ich w Gdańsku najwiecej

      • 1 1

    • Kto to pisze?

      Bardzo poprawny politycznie wpis, pewnie wyróżniony przez moderatora ale tak na prawdę nudny, przewidywalny i głupi , szczególnie o tych korkach.

      • 1 1

  • Dla mnie

    Z ulicy inaczej się kojarzy ale ale

    • 2 3

  • A co ze źle zaparkowanymi samo

    • 7 2

  • 30kom/h w wiekrzości centrum? (1)

    Będzie jechał samochód fotograf? Hehe a będzie robił fotki tym co go będą wyprzedzać za wszelka cenę ;)

    • 3 5

    • Mimo wszystko wiEkRZość kierowców stosuje sie do przepisów .

      • 4 0

  • Auta przeniosą się na trawniki

    Tam kamerka i straż nie sięga

    • 7 6

  • Ps. A co z kierowcami porsze (1)

    Z soboty? Temat upadł ;)

    • 14 3

    • Już się zgłosił słup z adwokatem

      I nic nie było

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane