- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (396 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (273 opinie)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (50 opinii)
- 4 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?
Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.
W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.
Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.
Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł
Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.
- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.
Jak działa e-kontrola?
- Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
- Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
- Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
- Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
- Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.
Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione
Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.
- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?
Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny
Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.
Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.
Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Niedrogie samochody na sprzedaż:
Miejsca
Opinie (484) ponad 20 zablokowanych
-
2020-01-23 07:25
Ciekawe jaki % z tego to będą słuszne reklamacje
- 8 5
-
2020-01-23 07:25
Wystarczy pobrudzić (3)
Tablicę r.
- 10 13
-
2020-01-23 07:49
Tak robią brudasy, ja staram sie zawsze mieć czyste auto i nigdy nie mialem nieczytelnej tablicy.
- 3 6
-
2020-01-23 08:13
(1)
I mandacik za niewidoczne tablice
- 5 4
-
2020-01-23 10:38
Jak stoi to może mieć brudne.
Poza tym lepszy mandat 50-100zł za nieczytelną tablicę niż 130-200zł za brak biletu parkingowego.
- 2 1
-
2020-01-23 07:33
i będzie kasa
na kolejne rydwany ba , nawet na cały legion
- 21 10
-
2020-01-23 07:33
Słuszną linię ma nasza władza lokalna
Powszechnie wszak wiadomo,że nie je...e społeczeństwo podnosi głowę:)
- 15 8
-
2020-01-23 07:33
Opinia wyróżniona
Wprowadzić system kontroli jak najszybciej (35)
Kontrola nie uczyni szkody kierowcom, którzy parkują legalnie. Skończy się wreszcie stanie na chodnikach i trawnikach. A i pewnie zmaleją korki.
- 229 91
-
2020-01-23 07:38
Dokładnie! (5)
- 16 13
-
2020-01-23 09:58
(4)
Bez sensu. Potem będą musieli się z tego wycofywać, bo nie będą w stanie ogarnąć kar. Tak samo jak zlikwidowano kamery na buspasach. W Gdańsku jest przyzwolenie na łamanie prawa przez kierowców. 1 (jeden) patrol straży na każdą strefę uporządkowałby ten chlew z parkowaniem gdzie popadnie, ale się nie da.
- 15 6
-
2020-01-23 11:26
W Gdańsku nie było kamer na buspasach. (3)
- 1 5
-
2020-01-23 11:31
Przy Teatrze Szekspirowskim była.
Chyba nawet do dziś tam wisi, ale już nie działa.
- 5 0
-
2020-01-23 11:53
na wszystkich drogach powinny być i mierzyć prędkość (1)
i mam nadzieję, że będą
- 3 1
-
2020-01-23 15:44
Tristar ma taką możliwość, ale wiadomo. Tak samo z jazdą na czerwonym.
- 0 0
-
2020-01-23 08:32
(2)
Wprowadzić zakaz wjazdu z nr rejestracyjnym gda, gwe, gka, ........ to 70% szkodników porzucających auta gdzie popadnie.
- 17 31
-
2020-01-23 08:35
Bzdura, większość aut w Gdańsku to GD i GDA
- 13 5
-
2020-01-23 10:05
No
d**il
- 1 2
-
2020-01-23 08:33
bez zwiazku (1)
oplata w SPP dotyczy miejsc wyznaczonych i oznakowanych poziomymi i pionowymi znakami
- 20 3
-
2020-01-23 09:59
Dokładnie
- 3 0
-
2020-01-23 08:35
(12)
I podnieść opłaty w centrum miasta tak by komunikacja miejska była tańszym rozwiązaniem niż postój samochodu.
- 16 13
-
2020-01-23 08:43
Od kwietnia podnoszą w Gdańsku drastycznie ceny biletów komunikacji miejskiej (4)
- 16 7
-
2020-01-23 09:03
drastycznie - bo matołuszek podnosi CENY (3)
w PiSie boją się użyć słowa "podatek" ... zamiast tego podnoszą ... albo nakładają całkiem nowe ,,, "akcyzy" "opłaty" "daniny" :))))))))))
....
praca, pokora, umiar .... a te Nagrody nam się po prostu należały
2015 - wystarczy nie kraść
2017 - oni kradli więcej
2019 - oni też kradli- 25 12
-
2020-01-23 10:03
2020 - no i co z tego że kradniemy? (2)
2021 - nie interesuj się bo kociej mordy dostaniesz
- 15 5
-
2020-01-23 10:41
Pozwolę sobie uzupełnić (1)
2017 - Wystarczy nie kraść
2018 - Może faktycznie troszkę kradniemy ale dla waszego dobra
2019 - Oni kradli więcej
2020 - No i co z tego, że kradniemy
2021 - Nie interesuj się bo kociej mordy dostaniesz- 10 6
-
2020-01-23 10:52
wojna to pokój
wolność to niewola
ignorancja to siła- 4 2
-
2020-01-23 09:35
tak, podnieść opłaty za parkowanie do 20 zł za godzinę, a potem bilet miesięczny na komunikację do 500 zł bo przecież nie będzie innego wyboru. tak to się robi w Polsce. tak jak ze śmieciami: za więcej pracy przy sortowaniu płać więcej.
- 16 2
-
2020-01-23 10:05
Komunikacja miejska w trójmieście jest niewydolna, zejdź na ziemię. (3)
Polecam przejechać się w godzinach szczytu SKM lub PKM. Za namową licznych aktywistów-specjalistów, przejechałem się SKM i PKM w godzinach szczytu. Czyli zrobiłem to co robiłem kiedyś przez większość swojego życia. .dziękuję bardzo.
Już kiedyś było lepiej. Nie widzę nic przyjemnego w byciu stłoczonym jak sardynka w puszcze. Do tego jeszcze, w przypadku SKM, dochodzi hałas i ogólne wrażenie zajeżdżonego sprzętu, ogrzewanie albo jest na max albo go nie ma. To już wolę stać 10minut dłużej w korku w samochodzie. Bo akurat tyle maksymalnie zabiera mi czasu korek.- 14 5
-
2020-01-23 10:19
ile czasu trawisz na szukanie wolnego miejsca do parkowania?
odpowiedź: przypuszczalnie coraz więcej. Twój wywód nie zawiera argumentów przeciwko wprowadzeniu systemu ściślejszego egzekwowania opłat za parkowanie. Głównym czynnikiem wpływającym na warunki twojej jazdy jest nadmiar ludzi myślących tak jak ty i korzystających z samochodu nawet wtedy, gdy mają alternatywę. Samochód w mieście pada ofiarą własnego sukcesu.
- 5 7
-
2020-01-23 13:20
A wiesz dlaczego komunikacja jest beznadziejna bo zamiast inwestować w nia inwestuja w udogodnienia dla kierowców! (1)
- 2 5
-
2020-01-23 20:02
jakie udogodnienia?
30 lat i 3 drogi?
- 1 0
-
2020-01-23 10:06
Świetnie
I podnieść ceny paliwa
I ubezpieczenia
I jeszcze- 2 1
-
2020-01-23 12:55
a potem będą narzekać na ścisk w autobusach i tramwajach :-)
- 3 1
-
2020-01-23 09:04
z tych danych w artykule wynika, że mniej niż 5% ze sfotografownych samochodów parkowało bez opłat (6)
Zatem zastanawiam się, czy warto ponosić tak duże nakłady na poprawienie skuteczności skoro jak widac kierowcy są raczej zdyscyplinowani w opłacaniu parkowania.
- 16 6
-
2020-01-23 10:07
Zastanawiasz się?? (5)
Jeśli w takiej Warszawie ten system wykrył brak opłat i tym samym mandaty na 30k, to ten samochód zwróci się po tygodniu. W Gdańsku niech będzie zwracał się choćby i przez miesiąc. Dolicz do tego nawet dodatkowe koszty przygotowania systemu i niech będzie że pół roku się zwraca. Potem czysty zysk. Dalej się zastanawiasz? Tu nie chodzi o to czy oszukujących jest 1 czy 11%, tylko jaki zysk można wygenerować dla miasta likwidując ten 1 czy 11%. A można sporo.
- 6 10
-
2020-01-23 10:49
Ty chyba żartujesz. (4)
30 tys to kwota wystawionych mandatów.
Samochody + system kosztowały ponad 1mln. Od kwoty mandatów odejmij jeszcze reklamacje a podejrzewam, że będzie ich sporo, bo kamery nie odczytują tablic samochodów zaparkowanych równolegle. Wystarczy, że jakiś samochód był krzywo zaparkowany, miał nieczytelną tablicę i już mandacik leci. Dodaj do tego koszty obsługi przez zewnętrzną firmę (w przypadku fotoradarów to było ok 70% kwoty mandatu), obsługę systemu oraz amortyzację i serwis sprzętu, ładowanie baterii (bo to jak dobrze pamiętam elektryczne leaf'y) i wynagrodzenie kierowców jeżdżących tymi samochodami po mieście. Dodaj do tego, że Warszawa jednak jest o wiele większym miastem niż Gdańsk. Z kwoty nałożonych mandatów to może z 4-5 tysięcy zostanie w kasie miasta.- 12 2
-
2020-01-23 11:35
Ten samochód w Wawie zamortyzował się w ciągu miesiąca (1)
Twój argument jest inwalidą
- 0 8
-
2020-01-23 12:25
Tak samo jak twój komentarz.
W Warszawie wprowadzono to dopiero od stycznia tego roku. Styczeń się jeszcze nie skończył a ty twierdzisz, że już samochody są zamortyzowane? :D
Ciekawe skąd masz tak ciekawe i świeże dane z Warszawy.
Jakoś do innych argumentów się nie odniosłeś.- 9 0
-
2020-01-23 11:36
(1)
Wystarczy na nowe kwiaty co roku w mieście - uważam że warto, nawet w celach dydaktycznych społeczeństwa, jak w domu rodzice nie dali rady to trzeba innych sposobów.
- 0 6
-
2020-01-23 14:18
za milion to tymi kwiatkami mógłbyś obsadzić całe miasto przez najbliższe 20 lat.
- 2 0
-
2020-01-23 09:41
Upublicznić parkingi przy urzędach i zrobić je płatne.
- 11 0
-
2020-01-23 11:08
ekonomicznie i taniej:
-oddelegowac po 2 straznikow miejskich niech kontroluja na piechote (zdrowiej) do kazdej strefy i ze 2 patrole mobilne do szybkich interwencji niech wystawiaja mandaty i wzywaja lawety do wywozu.gwarantuje o 90 % skutecznosc od systemu mobilnego.
- 5 0
-
2020-01-23 13:16
racja mandaty placą tylko buraki ale ich w Gdańsku najwiecej
- 1 1
-
2020-01-23 13:42
Kto to pisze?
Bardzo poprawny politycznie wpis, pewnie wyróżniony przez moderatora ale tak na prawdę nudny, przewidywalny i głupi , szczególnie o tych korkach.
- 1 1
-
2020-01-23 07:34
Dla mnie
Z ulicy inaczej się kojarzy ale ale
- 2 3
-
2020-01-23 07:41
A co ze źle zaparkowanymi samo
- 7 2
-
2020-01-23 07:42
30kom/h w wiekrzości centrum? (1)
Będzie jechał samochód fotograf? Hehe a będzie robił fotki tym co go będą wyprzedzać za wszelka cenę ;)
- 3 5
-
2020-01-23 08:24
Mimo wszystko wiEkRZość kierowców stosuje sie do przepisów .
- 4 0
-
2020-01-23 07:43
Auta przeniosą się na trawniki
Tam kamerka i straż nie sięga
- 7 6
-
2020-01-23 07:45
Ps. A co z kierowcami porsze (1)
Z soboty? Temat upadł ;)
- 14 3
-
2020-01-23 08:36
Już się zgłosił słup z adwokatem
I nic nie było
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.