• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?

Szymon Zięba
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.

Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.



Miejsc parkingowych w centrach miast...

Obecnie strefa płatnego parkowania w Gdyni i Gdańsku obejmuje w sumie niemal 10 tys. miejsc i systematycznie się powiększa. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają, czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.

Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.

Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł



Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.

- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.

Jak działa e-kontrola?


  1. Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
  2. Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
  3. Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
  4. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
  5. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione



Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.

- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?

Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny



Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.


Miejsca

Opinie (484) ponad 20 zablokowanych

  • Błoto w sprayu...

    A co do ankiety, powinna być opcja "nie powinno być wcale, gdyż w cenie paliwa wliczony jest podatek drogowy".

    • 4 2

  • (3)

    potrzeba sztabu ludzi żeby to obrobić. czesc spraw trafi do sądów ktore i dziś nie narzekają na brak zajęć.

    • 2 1

    • wiekszosc. bo to automat wystawia a sprawa jest sliska bo zmienia sie prawo pod konkretna firme (2)

      kazdy prawnik chetnie wezmie takie sprawy. chocby plazynski.

      • 1 1

      • (1)

        Kacperek prawnikiem? lol, z niego taki prawnik jak z Kaczyńskiego głowa rodziny

        • 1 3

        • JAkos budyniowe nielegalne parkingi bez oznaczen zalatwil

          wiec

          • 2 0

  • trochę rozumu (3)

    System będzie dawał d.... zrobi zdjęcie, zwykły obywatel po tygodniu dostanie mandat do zapłaty, w sytuacji gdzie kupił bilet a system przesyłu danych będzie miał tzn problemy techniczne i tego nie zarejestruje po zwolnieniu miejsca obywatel wyrzuci papierek i nie ma jak się wytłumaczyć z opłaty miejsca parkingowego
    Genialny legalny pomysł do robienia pieniędzy (okradania ludzi).

    • 6 4

    • o tym samym pomyslalem

      tam powinna byc obsluga inaczej to bubel. bo musi istniec odwolanie.

      • 2 2

    • (1)

      Przechytrz system, zostaw samochód pod domem (jak opłaciłeś sobie miejsce).

      • 1 2

      • trochę rozumu

        ale wezwanie do zapłaty dostaniesz i jak nie zapłacisz to procedury komornicze więc jak nie zgłosisz się na wyjaśnienie to będą cie karać mandaty sady itp, wiesz ze masz racje i tu jest ok !!! ale musisz poświecić swój czas w tygodniu w godzinach pracy żeby wszystko wyjaśnić :/ i za to już nikt ci tego rekompensować nie będzie

        • 2 0

  • Jak zawsze (3)

    Oczywiście , po co budować parkingi lepiej wlepiać kary. Zamiast zapobiegać i budować parkingi w takiej ilości jak biurowce i mieszkania w centrach pod wynajem . To oczywiście nic nie robiąc poszerzać tylko strefę płatnego parkowania i wlepiać kary. Całkowity brak logiki.

    • 10 4

    • logiki nie można w tym przypadku odmówić (1)

      miasto utrudnia ludziom życie i na tym zarabia

      • 2 3

      • Sami sobie utrudniliście życie.

        Sprzedaliście 2h dziennie w samochodzie za kawalek trawnika i jeden pokój więcej. Ja rozumiem, że fajnie mieszkać na przedmieściach, ale nie możecie teraz z tego powodu łamać prawa. Opłaty za uzycie auta w mieście będą rosły, bo i popyt rośnie.

        • 1 1

    • budowę parkingów na Targu Węglowym i Podwalu Staromiejskim wstrzymał konserwator....

      chcieć to sobie można

      • 2 0

  • Gdynia ma lotnisko za 100mln,info box i c.h batory-buahaaaaa ba haaaaa

    • 1 0

  • Szczurek

    musi skądś ściągnąć pieniądze na wybudowanie dwupasmówki przez Park do siebie do domu

    • 0 0

  • Parking piętrowy

    Jakby tak Szczurek wybudował jeden 4-5 pietrowy parking w centrum, zamiast oddawać tereny developerom, to byłoby super.

    • 1 1

  • Nic dodać, nic ująć:

    wojna to pokój
    wolność to niewola
    ignorancja to siła

    • 2 0

  • "zbiera pieniądze z ulicy" - ależ wy macie wyprane mózgi!

    • 5 2

  • niech od razu wprowadza bilety miesieczne

    i tak miejsc parkingowych nie wystarczy. i tego sie boja. bo wtedy kary by sie posypaly .

    w tym dla miasta.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane