- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (167 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (89 opinii)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (205 opinii)
- 4 Schody samoróbki zastąpi chodnik (39 opinii)
- 5 Promenada po remoncie hitem sezonu (125 opinii)
- 6 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (181 opinii)
Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?
Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.
W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.
Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.
Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł
Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.
- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.
Jak działa e-kontrola?
- Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
- Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
- Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
- Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
- Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.
Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione
Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.
- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?
Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny
Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.
Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.
Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.
Miejsca
Opinie (484) ponad 20 zablokowanych
-
2020-01-23 10:18
Błoto w sprayu...
A co do ankiety, powinna być opcja "nie powinno być wcale, gdyż w cenie paliwa wliczony jest podatek drogowy".- 4 2
-
2020-01-23 10:23
(3)
potrzeba sztabu ludzi żeby to obrobić. czesc spraw trafi do sądów ktore i dziś nie narzekają na brak zajęć.
- 2 1
-
2020-01-23 11:01
wiekszosc. bo to automat wystawia a sprawa jest sliska bo zmienia sie prawo pod konkretna firme (2)
kazdy prawnik chetnie wezmie takie sprawy. chocby plazynski.
- 1 1
-
2020-01-23 14:02
(1)
Kacperek prawnikiem? lol, z niego taki prawnik jak z Kaczyńskiego głowa rodziny
- 1 3
-
2020-01-23 15:44
JAkos budyniowe nielegalne parkingi bez oznaczen zalatwil
wiec
- 2 0
-
2020-01-23 10:27
trochę rozumu (3)
System będzie dawał d.... zrobi zdjęcie, zwykły obywatel po tygodniu dostanie mandat do zapłaty, w sytuacji gdzie kupił bilet a system przesyłu danych będzie miał tzn problemy techniczne i tego nie zarejestruje po zwolnieniu miejsca obywatel wyrzuci papierek i nie ma jak się wytłumaczyć z opłaty miejsca parkingowego
Genialny legalny pomysł do robienia pieniędzy (okradania ludzi).- 6 4
-
2020-01-23 11:02
o tym samym pomyslalem
tam powinna byc obsluga inaczej to bubel. bo musi istniec odwolanie.
- 2 2
-
2020-01-23 11:07
(1)
Przechytrz system, zostaw samochód pod domem (jak opłaciłeś sobie miejsce).
- 1 2
-
2020-01-23 13:08
trochę rozumu
ale wezwanie do zapłaty dostaniesz i jak nie zapłacisz to procedury komornicze więc jak nie zgłosisz się na wyjaśnienie to będą cie karać mandaty sady itp, wiesz ze masz racje i tu jest ok !!! ale musisz poświecić swój czas w tygodniu w godzinach pracy żeby wszystko wyjaśnić :/ i za to już nikt ci tego rekompensować nie będzie
- 2 0
-
2020-01-23 10:35
Jak zawsze (3)
Oczywiście , po co budować parkingi lepiej wlepiać kary. Zamiast zapobiegać i budować parkingi w takiej ilości jak biurowce i mieszkania w centrach pod wynajem . To oczywiście nic nie robiąc poszerzać tylko strefę płatnego parkowania i wlepiać kary. Całkowity brak logiki.
- 10 4
-
2020-01-23 11:22
logiki nie można w tym przypadku odmówić (1)
miasto utrudnia ludziom życie i na tym zarabia
- 2 3
-
2020-01-23 11:34
Sami sobie utrudniliście życie.
Sprzedaliście 2h dziennie w samochodzie za kawalek trawnika i jeden pokój więcej. Ja rozumiem, że fajnie mieszkać na przedmieściach, ale nie możecie teraz z tego powodu łamać prawa. Opłaty za uzycie auta w mieście będą rosły, bo i popyt rośnie.
- 1 1
-
2020-01-23 12:46
budowę parkingów na Targu Węglowym i Podwalu Staromiejskim wstrzymał konserwator....
chcieć to sobie można
- 2 0
-
2020-01-23 10:39
Gdynia ma lotnisko za 100mln,info box i c.h batory-buahaaaaa ba haaaaa
- 1 0
-
2020-01-23 10:54
Szczurek
musi skądś ściągnąć pieniądze na wybudowanie dwupasmówki przez Park do siebie do domu
- 0 0
-
2020-01-23 10:56
Parking piętrowy
Jakby tak Szczurek wybudował jeden 4-5 pietrowy parking w centrum, zamiast oddawać tereny developerom, to byłoby super.
- 1 1
-
2020-01-23 10:57
Nic dodać, nic ująć:
wojna to pokój
wolność to niewola
ignorancja to siła- 2 0
-
2020-01-23 10:58
"zbiera pieniądze z ulicy" - ależ wy macie wyprane mózgi!
- 5 2
-
2020-01-23 10:59
niech od razu wprowadza bilety miesieczne
i tak miejsc parkingowych nie wystarczy. i tego sie boja. bo wtedy kary by sie posypaly .
w tym dla miasta.- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.