• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wąskie gardła w komunikacji miejskiej w Trójmieście

Maciej Korolczuk
5 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
W sumie w Trójmieście jest prawie 30 tzw. wąskich gardeł, w których pojazdy komunikacji miejskiej tracą codziennie w korkach nawet kilkadziesiąt minut w czasie jednego kursu. W sumie w Trójmieście jest prawie 30 tzw. wąskich gardeł, w których pojazdy komunikacji miejskiej tracą codziennie w korkach nawet kilkadziesiąt minut w czasie jednego kursu.

Generują korki, podnoszą ciśnienie kierowcom, a przede wszystkim opóźniają komunikację miejską w Trójmieście - przyjrzeliśmy się tzw. wąskim gardłom, miejscom powodującym, że poruszanie się po naszej aglomeracji bywa wyjątkowo uciążliwe. Sprawdziliśmy też, w jaki sposób urzędnicy chcą temu zaradzić.



Ile czasu spędzasz codziennie w korkach?

GDAŃSK



W Gdańsku takich miejsc jest aż 13, z czego ponad połowa w południowej części miasta. W ostatnich latach inżynierowie z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wraz z pracownikami Zarządu Transportu Miejskiego opracowali i wprowadzili szereg zmian mających na celu zminimalizowanie skutków tworzących się korków i przyspieszenie komunikacji miejskiej.

W taki sposób w kilku miejscach powstały buspasy, a część zatok autobusowych przebudowano tak, aby pojazdy bez oczekiwania mogły włączać się do ruchu. Niestety, wciąż jest sporo miejsc, gdzie dalsze działania są niezbędne.

Tak jest np. na Myśliwskiej, gdzie korki w kierunku ul. Bulońskiej dają się we znaki głównie w porannym szczycie.

- Rozwiązaniem byłaby budowa nowej ulicy łączącej pętlę "Jasień PKM" z ul. Potokową - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM.
Jak dodaje, do Biura Rozwoju Gdańska został już złożony stosowny wniosek o wpisanie takiej drogi do planów miejscowych.

Wąskie gardła w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Wąskie gardła w komunikacji miejskiej w Gdańsku.
Wąskim gardłem we Wrzeszczu jest z kolei ul. Dmowskiego. Ulica korkuje się szczególnie w godzinach popołudniowych (do al. Grunwaldzkiej). W korkach tkwią autobusy, które jeszcze do niedawna miały tam do dyspozycji buspas. Od połowy 2017 r. z wydzielonego wcześniej wyłącznie dla komunikacji miejskiej pasa mogą znów korzystać wszyscy kierowcy, bo - jak wówczas tłumaczyli urzędnicy - prowadzący autobusy chętniej korzystali z drugiego, ogólnodostępnego pasa i na wniosek ZTM buspas został zlikwidowany.

Teraz - znów na wniosek ZTM - buspas ma wrócić.

- Średnia prędkość autobusów na Dmowskiego jest niższa niż pieszych. Stworzyliśmy koncepcję utworzenia buspasa i przekazaliśmy ją do GZDiZ - zdradza Zomkowski.
Buspasy mogą wkrótce pojawić się także na permanentnie zatkanej Łostowickiej (w kierunku Havla), ciągu Słowackiegoal. Żołnierzy Wyklętych oraz al. Havla.

- W przypadku Łostowickiej stworzyliśmy już koncepcję budowy buspasa i przekazaliśmy ją do GZDiZ. Na al. Havla zatory tworzą się w kierunku Łostowickiej rano i w soboty, a w kierunku Świętokrzyskiej w szczycie popołudniowym. Nad koncepcją wykonania buspasa pracuje już GZDiZ. Z kolei koncepcja buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych jest już gotowa - wymienia dyrektor ZTM.

Jak rozwiązać problem korków na al. Armii Krajowej?



Każdego dnia kierowcy autobusów mierzą się też z utrudnieniami na ul. Jarowej. Korki dokuczają tam głównie w popołudniowym szczycie. Jak mówią urzędnicy, rozwiązaniem byłaby przebudowa ul. Smoluchowskiego na odcinku od Szpitala Zakaźnego do ul. Cygańska Góra i doprowadzenia jej do standardów drogi dwukierunkowej (chodzi przede wszystkim o szerokość jezdni). Obecna trasa jest wąska i często po obu stronach zastawiona samochodami pacjentów. Cenne minuty w korkach autobusy tracą też na sąsiednich ulicach: Sobieskiego, Traugutta i Do Studzienki.

- W tym przypadku pomóc może tylko budowa trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz - podkreśla Zomkowski.
Zastawiona samochodami pacjentów ul. Jarowa w Gdańsku. Zastawiona samochodami pacjentów ul. Jarowa w Gdańsku.
Budowa linii tramwajowej ma być lekiem na opóźnienia komunikacji także na ul. WarszawskiejŁódzkiej. Niedawno informowaliśmy o rozstrzygnięciu przetargu dla tej inwestycji i ze względów finansowych podzieleniu jej na dwa etapy.

W ostatnim czasie poprawiła się nieco sytuacja na Trakcie św. Wojciecha. Przypomnijmy, że w 2019 r. powstał tam nowy, ale stosunkowo krótki odcinek buspasa na odcinku od św. Wojciecha do skrzyżowania z ul. Tomczaka. Jak usłyszeliśmy od urzędników, są pomysły na kolejne buspasy w tej ulicy. Niewiele da się zrobić po sąsiedzku w ciągu Małomiejska-Podmiejska, gdzie każdego dnia pasażerowie w autobusach w godzinach szczytu tracą od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. Nieco lepiej ma być wkrótce na przylegającej Świętokrzyskiej.

- Rozwiązaniem jest budowa linii tramwajowej w tzw. Nowej Bulońskiej Południowej (kontynuacja al. Adamowicza) do skrzyżowania Świętokrzyska/Guderskiego/Ateny (Kowale)/Staropolska (Kowale). Dzięki tramwajom dwukierunkowym możliwa będzie jej realizacja etapami (np. do ul. Jaworzniaków). Projekt ul. Nowej Świętokrzyskiej z buspasami na całej długości jest w końcowym stadium projektowania - wyjaśnia Zomkowski.

GDYNIA



W Gdyni wąskie gardła wpływają na poruszanie się po mieście autobusów i trolejbusów. I tak jak w Gdańsku największym wyzwaniem w przyspieszeniu komunikacji miejskiej jest dynamicznie rozwijające się południe miasta, tak w Gdyni z podobnymi problemami mierzą się mieszkańcy północnej części miasta.

- Obecnie największy problem to ulica Janka Wiśniewskiego w kierunku Obłuża w szczycie popołudniowym - przyznaje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju oraz przewodniczący zespołu ds. strategii rozwoju sieci buspasów w Gdyni. - Zator wówczas zaczyna się przy skrzyżowaniu z ul. Polską, generując dla pojazdów komunikacji miejskiej straty 15-20 minut, a niejednokrotnie nawet większe. W poniedziałki i piątki zatory są największe. Zespół zajmuje się rozwiązaniem tego problemu.
Równie dokuczliwe korki tworzą się popołudniami na jednej z głównych tras Oksywia - ul. Śmidowicza. Ruch na ulicy gwałtownie zwiększa się, gdy w jednym czasie kończą pracę pracownicy Stoczni Marynarki Wojennej i Portu Wojennego (pierwsze opóźnienia zaczynają się o godzinie 15), co dla linii 128 i 150 oznacza opóźnienia sięgające nawet 30 minut.

Wąskie gardła w komunikacji miejskiej w Gdyni. Wąskie gardła w komunikacji miejskiej w Gdyni.
- ZKM wprowadza nowe rozkłady na liniach 128 i 150 - dodane będą kolejne pojazdy do obsługi, obecnie codziennie włączane są rezerwy. Rozwiązaniem częściowym i doraźnym ma być również przesunięcie przystanku Nasypowa 02 przed skrzyżowanie z ul. Nasypową, aby autobusy mogły pomijać bez utraty przystanku ostatni odcinek Śmidowicza ulicami Nasypową i Bosmańską, bądź nawet Benisławskiego, Stolarską i Cechową, co czasowo w godzinach szczytu skraca czas przejazdu pomimo wydłużenia trasy - tłumaczy Łucyk.
Kolejny punkt na mapie wąskich gardeł w Gdyni to ulica Hutnicza.

- Tym problemem również zajmuje się nasz zespół. Przygotowujemy koncepcję realizacji buspasa w tym miejscu - zdradza Łucyk.
O tym, że pasy przeznaczone tylko do obsługi transportu publicznego są efektywne, można się od niedawna przekonać choćby po wprowadzeniu na ul. Chwarznieńskiej kontrapasa autobusowego.

- To było typowe wąskie gardło. Korki tworzyły się przy kładce pieszej na ul. Chwarznieńskiej na końcu odcinka leśnego, przy wjeździe na Witomino. Uruchomiony w grudniu 2019 r. kontrapas autobusowy rozwiązał całkowicie problemy komunikacji miejskiej w tym miejscu - cieszy się wiceprezydent Gdyni.


Kolejnych wyzwań jednak nie brakuje. Podobne problemy występują choćby przy wiadukcie kolejowym w ciągu ul. Dąbka w okolicy pętli Maciejewicza.

- W szczycie porannym przed wiaduktem łączą się dwie relacje - ul. Dąbka od Pogórza i Kosakowa oraz ul. Derdowskiego od strony Kosakowa. Tu wraz z gminą Kosakowo jesteśmy w trakcie procedowania powtórzonego przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej na rozbudowę wiaduktu, który dwukrotnie zwiększy przekrój drogi - zapowiada Łucyk.
Generującym opóźnienia w komunikacji miejscem jest też ulica Nowowiczlińska w kierunku centrum - zarówno w szczycie porannym jak i popołudniowym. Obecnie zatory spotęgowane są przez prace na budowie drogi ekspresowej S6. Oddanie do użytku tej drogi w 2022 r. zmieni sytuację w tym rejonie miasta, a ponadto - w ramach budowy Węzła Karwiny - planowany jest tam buspas.

- Problem ulic Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej od przystanku PKM Gdynia Karwiny do Chwaszczyna rozwiąże Trasa Kaszubska, która przejmie ruch do Bojana, Koleczkowa czy Szemudu. Planowane są tu buspasy w obu kierunkach przy realizacji Węzła Karwiny - zaznacza wiceprezydent Gdyni.
Obecne i planowane buspasy na Witominie. Obecne i planowane buspasy na Witominie.
Mimo buspasa na Kieleckiej od Wzgórza św. Maksymiliana do prawoskrętu w Rolniczą wiele minut opóźnienia autobusy i trolejbusy łapią na dojeździe do Witomina. Wąskie gardło stanowi tam obecnie odcinek "witomiński" ul. Chwarznieńskiej, który planowany jest do przebudowy. Korki w tym miejscu są szczególnie uciążliwe w godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego. Pomimo powstania buspasa na przeważającym odcinku problemy stwarza również ul. Małokacka. Planowanym rozwiązaniem jest wydłużenie buspasa do skrzyżowania Witomino Centrum.

- W przypadku ulicy Witomińskiej na odcinku od Cmentarza do ul. Rolniczej: jeśli zator sięga do cmentarza, to wykorzystujemy urządzoną na wniosek zespołu zawrotkę przy cmentarzu i autobusy jadą bez zatrzymania na Kielecką, gdzie dodatkowo zabierają pasażerów z przystanku Węzeł Franciszki Cegielskiej 02 i buspasem na Kieleckiej jadą na Witomino. Pomimo wydłużenia trasy przy dużym zatorze występuje spora oszczędność czasu: objazd trwa ok 5-6 minut, a straty na ul. Witomińskiej potrafią sięgać 20-30 minut - przyznaje Łucyk.

SOPOT



W Sopocie wąskie gardła to przede wszystkim Sopocka do Karwin (głównie w godzinach popołudniowych) i Malczewskiego do al. Niepodległości (rano).

Miejsca

Opinie (377) 9 zablokowanych

  • O bardzo przepraszam trojmiasto.pl, ul. Smoluchowskiego absolutnie nie jest zastawiona tylko autami pacjentów (7)

    Jeżdżę tamtędy codziennie, auta pacjentów to jedynie niewielki procent całości. Większość aut to pracownicy, wygodne panie i panowie doktorzy i studenci, auta zostawiane są tam na 8 godzin, pacjenci tyle czasu tam nie spędzają. Poza tym ta parkingowa bonanza która się tam dzieje zagraża ruchowi pieszych, którzy schodzą z urwanego w środku niczego chodnika, np w drodze do szkoły.

    • 11 7

    • (2)

      Ważne, że nasze miasto dba o obywateli i wszędzie powsadzało słupki wysyłając komunikat - mamy was i wasze problemy w du..e.

      • 4 3

      • Ależ to jest dokładnie odwrotny komunikat. Słupki to znak, że da sie normalnie przejść. (1)

        Oby ich było jak najwięcej.

        • 3 4

        • Normalność w przypadku władz miasta Gdańska nie istnieje! i nie przesadzaj samochody stały i można było normalnie przejść, no chyba, że ty musisz mieć 1,5 metra.

          • 0 1

    • (3)

      No to odpowiedz dzbanie, gdzie pracownicy, lekarze i studenci mają parkować, skoro tworzy się dodatkowe oddziały a na terenie CMI miejsca parkingowego dla nikogo nie ma?

      • 4 6

      • W swoich garażach przy domu. Pod szpital podjeżdża autobus. Kiedy dotrze do pustych łbów, że się wszyscy tam autami nie zmiescic (2)

        A za słowo "dzban" powinieneś cofnąć się do pierwszej gimnazjum, tam się tak mówi.

        • 6 5

        • A ty inteligencie wpadłeś na to, że nie wszyscy maja możliwość dojechania komunikacją? Zacznij myśleć a nie tylko szczekać

          • 1 0

        • Znawca sie znalazł, kolejny słoik czy kandydat do dzbana roku?

          • 1 0

  • A lewo skręt na Armi Krajowej

    A gdzie próba rozwiązania lewo skrętu na AK (przed rondem Havla / Łostowicka - w kierunku obwodnicy). Trzeci lewy pas powinien łączyć się z lewoskrętem - to już zdejmie 15% ruchu z pozostałych pasów. Koszt nie wielki.

    • 1 0

  • (3)

    Jak zwykle "gimbaza" której jeszcze tata nie kupił samochodu przeważa. Poczekajmy jeszcze chwilę i ci sami fani zbiorkomów "dojrzeją" do własnego tdi i wtedy czekam na komentarze. Teraz nie mają oprócz dojazdu do "przedszkola" wielu obowiązków, zakupów, przychodni etc etc to wypisują takie opinie ale czas płynie nieubłaganie i to się zmieni a komunikacją będą jeździć ci którzy nie mają do kierownicy smykałki, ćpuny i inni nałogowcy dla których autobus jest przedłużeniem kanapy przed trudną ścieżką edukacyjną.

    • 9 15

    • (1)

      Pięknie napisane.

      • 1 1

      • a co w tym pięknego? chwalisz swoja opinię?

        • 1 0

    • Żałosny jesteś koleś ze swoim chamskim

      komentarzem.

      • 3 3

  • Przebiśniegowa (6)

    też są korki a ulica bardzo wąska dwa autobusy mają kłopot aby się minąć jeden musi wjechać na chodnik

    • 31 1

    • Skoro jest wąska to kto pozwolił puścić tam autobusy?

      • 1 0

    • Brakuje najważniejszego (3)

      Huciska... rak miasta. Stoją wszyscy, piesi, samochody, tramwaje i autobusy.

      • 5 3

      • od lipca jeszcze bardziej. wszak pieszy bedzie miec pierwszenstwo nawet przed tramwajami!! (2)

        • 3 3

        • Ojoj, jak boli (1)

          Jak można wprowadzić zasady, które sprawdziły się na całym świecie?

          • 3 3

          • Na świecie...

            ... pieszy nie ma pierwszeństwa przed tramwajami.

            • 2 1

    • A jak jeden wjezdza na chodnik

      (Innej możliwości nie ma) to jakaś nawiedzona stoi ,robi zdjęcia kierowcom i dzwoni na policję.

      • 3 4

  • Łucyk zdradza buspasa (17)

    • 40 1

    • (16)

      Jedyne co w artykule o Gdyni czytam to jak przyspieszyć ruch autobusów i nic więcej, bez rozwiązań dla wszystkich uczestników ruchu, Panie Łucyk z całym szacunkiem ale tak się nie da , albo robimy rozwiązania dla wszystkich albo to nie ma sensu.

      • 18 23

      • Nie ma rozwiązania dla wszystkich uczestników ruchu, czyli samochodów (7)

        Jedyną opcją jest jego ograniczenie - wtedy każdy skorzysta

        • 13 13

        • (6)

          Słyszałeś może o rozbudowie dróg a nie tylko bus pasów to są rozwiązania dla wszystkich np Kwiatkowskiego do góry dwa pasy w każdym kierunku, Hutnicza to samo miejsce jest i nie trzeba prawie nic wyburzać chodź może lepiej użyć farby zgodnie z ostatnią tendencja

          • 15 12

          • Ale rozbudowa dróg już nie nastąpi! (2)

            Wtedy, gdy był jeszcze sens rozbudowy nie mieliśmy pieniędzy na to. Teraz wszystko zmierza w kierunku ograniczenia ruchu samochodowego w mieście (637 samochodów na 1000 mieszkańców) i tej tendencji nikt i nic nie zatrzyma

            • 3 3

            • Ilość samochodów (1)

              Wynika z tego, że trzeba jakoś do pracy dojechać. Coraz częściej do Gdańska, i to w pobliże Obwodnicy. Powodzenia życzę w dotarciu np z Gdyni Oksywia do Gdańska Kowali - albo Straszyna - przy pomocy Komunikacji Miejskiej, i 3-4 przesiadek.....

              • 5 1

              • ..... i ze 5 godzin jazdy w jedna strone

                • 5 0

          • ....na hutniczej jakby były 4 pasy (1)

            to potrąceń i śmiertelnych wypadków byłoby zaraz 100x więcej !!!
            a i tak wyjazd - czy na Rumie / czy na Estakadę .... na końcu byłby jeden zarąbisty korek !!!!

            • 11 9

            • No masz racje nic nie róbmy będzie lepiej genialne malujmy pasy i narzekajmy że autobus stoi w korku , Człowieku słyszałeś o światłach można zwiększyć przepustowość dwoma pasami i zapewnić bezpieczeństwo można wszystko tylko trzeba pomyśleć

              • 3 3

          • W USA koleś są drogi po 10 pasów w jedną

            stronę, tyle że dalej zakorkowane.

            • 5 2

      • ale każdy może jechać busem (3)

        nie ma żadnych ograniczeń.

        • 24 9

        • (2)

          próbowałeś wsiąść do autobusu w godzinach szczytu sardynki mają luźniej w puszce. Poza tym jak ostatnio wsiadłem to miałem wrażenie że jestem nie w autobusie a w kolejce do Lekarza. Szczerze jak ktoś ma ochotę nie bronię wybór każdego z nas

          • 13 10

          • to na pewno nie o Gdyni mówisz (1)

            od 30lat nie spotkałem w Gdyni autobusu/trolejbusu do którego w godzinach szczytu nie mogłem na koniec wsiąść.

            • 10 12

            • Chyba w zajezdni a nie w godzinach szczytu

              • 5 1

      • (3)

        Eee wszysycy mogą jechać autobusem.

        • 16 8

        • albo rowerem (2)

          są rowery dla niepełnosprawnych i takich bez rąk i dla takich bez nóg

          • 13 5

          • I dla tych z bezmózgowiem! (1)

            A nie, to te zwykłe...

            • 6 6

            • cztery zera, piąte za kółkiem?

              • 1 3

  • Tytuł artykułu brzmi jak stary tytuł filmu dla dorosłych ,,Wąskie Gardła"

    • 1 0

  • Do władz ZDiZ (3)

    Apeluję o zrobienie dodatkowego skrętu w prawo (środkowo pas byłby do jazdy na wprost i w prawo) z ulicy Rakoczego w Bulońską, analogicznie do rozwiązania na skrzyżowaniu Al. Rzeczypospolitej i Hynka w kierunku mostu przy Galerii Bałtyckiej. Tworzą się tam ogromne korki - wczoraj w godzinach szczytu korek był od dolnej części ulicy Rakoczego.

    • 10 1

    • Właśnie, uniwersalna recepta na korki - dobudować dróg (2)

      Co może pójść nie tak...

      • 0 7

      • A ty co rowerzysta?

        • 2 0

      • A kto mówi o dobudowaniu drogi?? gdzie to wyczytałeś? trochę farby i jeden znak, to bardzo dobre rozwiązanie, zmniejszy właśnie korki na Rakoczego w kierunku Bulońskiej a nie utworzy w kierunku Jaśkowej/Łostowickiej bo tam ruch jest płynny.

        • 3 0

  • (4)

    Ul. Kielecką i Małokacką a nawet Rolniczą można poszerzyć bez większego problemu! Brak środków? A ile jest marnowanych na utrzymywanie "martwego" lotniska!!! Pozyskać środki z UE. Samo malowanie pasów to półśrodki. Szczurek Ty niby zarządzasz "nowoczesnym" miastem? Jedynym rozwiązaniem biała farba?

    • 21 6

    • (3)

      jak poszerza i tak po pewnym czasie wrócą korki

      • 5 4

      • Dokładnie. (2)

        Przykłady z krajów zachodnich pokazują, że to bez sensu. Im więcej dróg się zbuduje, tym więcej samochodów się pojawi. W miastach powinien być transport zbiorowy, dobrze zorganizowany i z odpowiednią częstotliwością.

        • 7 3

        • juz był taki. (1)

          • 2 1

          • Tak, był. Ludzie jeździli zatłoczonymi tramwajami do stoczni, a Syrenkę 104 można było wygrać na książeczkę PKO.

            Towarzyszu

            • 1 0

  • (1)

    Podziękujcie Grzelakowi za "zagęszczanie miasta"
    Dlaczego wszystkie biura i szkoły mają być w centrum? Bo "samorządne" gminy nie potrafią współpracować i planować. Nie ma transportu między gminami więc każdy chce mieszkać i/lub pracować/uczyć się w centrum. Więc siedzimy w korkach, jak śledzie w puszce. Polska to duży kraj, pomorskie ma pełno terenów - czemu wszystko musi być "w centrum"? A że rządzą deweloperzy to i nie muszą robić parkingów dla korpoludków, którzy zagracają całą okolicę (Oliwa, Wrzeszcz). To nie jest normalne - to patologia urbanistyczna.

    • 0 2

    • Grzelak to nie urbanista. Jego wykształcenie jest zupełnie zbędne i nieprzydatne w zarządzaniu 400 tysięcznym miastem. A jednak nim "zarządza". Poczekajcie jeszcze chwilę i będziemy jeździć co drugi dzień: parzyste-nieparzyste. Ci ludzie nie są w stanie wykrzesać żadnych współczesnych, technicznych rozwiązań ruchu. Zatrzymali się na rond(k)ach.

      • 1 0

  • Zakazac jazdy prywatnym samochodem po mieście (18)

    nie moze byc tak ze przez kilku oszołomów w samochodach opoźniony jest pojazd z setką pasażerów w środku

    • 68 132

    • zakaz zakazywania

      Trzeba wcześniejszym autobusem jechać.Pół godziny wcześniej z domu wyjść.Jak to nie wystarczy wstać godzinę lub dwie szybciej i na piechotę naginać.Większość jeździ do pracy samochodami,bo jest taniej ,wygodniej i szybciej.Polegającym na komunikacji miejskiej zasadniczo współczuję.

      • 3 0

    • Jakich kilku oszołomów? (7)

      W Gdyni samochodem dojeżdża 15% więcej osób niż komunikacją miejską.

      • 9 8

      • Aj, procenty trudne... (6)

        A poza tym, głównie chodzi o tą garstkę oszołomów, wożących samochodami powietrze z samym kierowcą.

        Do tego masz ciołków, którzy muszą wieźć dzieci 500m do szkoły samochodem, bo "dorośli".

        • 10 14

        • Poprawiam się (5)

          Nie 15 tylko 12 punktów procentowych. Można wszystkie liczby znaleźć w tym badaniu preferencji komunikacyjnych z 2018. Jeśli masz z tym problem to zawsze możesz poprosić o pomoc kogoś dorosłego.

          • 7 2

          • Serio, nie widzisz różnicy, między procentem a punktem procentowym, po czym wyjeżdżasz z szukaniem dorosłego? (4)

            Może powinieneś skonsultować się z jakimś 10 latkiem, który już to miał w szkole?

            I dalej nie zmienia to faktu, że mniejszość mieszkańców utrudnia życie większości.

            • 3 15

            • W tym przypadku punkt procentowy i procent są tą samą wartością. Więc oszczędź sobie wycieczek personalnych.

              • 0 0

            • (2)

              Jakiej większości?

              • 9 0

              • Samochodem po mieście porusza się mniej niż 50% mieszkańców, którzy się po nim poruszają.

                W przeciwieństwie do tego, co mówi Prezes, to jest mniejszość.

                • 1 5

              • takiej co to poPiSowo nie odróżnia punktów procentowych od procentów

                • 3 3

    • Trzeba byc kretynem zeby cos takiego napisac

      Powiedz to osobie ktora ma 3 przesiadki do pracy na zad*piu i musi po drodze odebrac dzieci z przedszkola

      • 5 5

    • a wystarczy polikwidować w centrum wszystkie miejsca parkingowe (3)

      i niech sobie jeżdżą ;))))

      • 21 18

      • I ilesset mln mniej pieniędzy w kasie tak baranie skończylby się karnawał w urzędzie miasta

        • 6 3

      • Bardzo dobry pomysł (1)

        Zniknie strefa płatnego parkowania, będzie można parkować jak dawniej, ważne że przepisowo

        • 19 1

        • bez zatoczek i z pachołkami wzdłuż chodników

          to życzę sukcesów

          • 2 10

    • Ale podatki baranie by się brało co? Mentalny bolszewiku

      • 7 5

    • służbowym też

      • 9 1

    • W myśl twojej "inteligencji" - może zakazać jazdy "pojazdom z setką pasażerów"? wtedy nikt nie będzie spóźniony.

      • 20 9

    • Zakazać samodzielnego myślenia

      Jak ja czegoś nie robię, to innym też zabronić

      • 43 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane