• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Kowale wciąż czeka na rozbudowę

Michał Brancewicz
30 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tak ma wyglądać węzeł Kowale po rozbudowie

Koncepcja przebudowy węzła Kowale pojawiła się niemal równo cztery lata temu. Teraz zaś ruszyło postępowanie ws. wydania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji, która jest niezbędna do uzyskania w przyszłości pozwolenia na budowę. Jednak kiedy kierowcy mieliby doczekać się rozbudowy, której koszt może osiągnąć nawet 200 mln zł? Tego wciąż nie wiadomo.



Kierowcy doczekają się rozbudowy węzła Kowale?

Chyba każdy kierowca, który kiedykolwiek zjeżdżał z obwodnicy na węźle KowaleMapka, musiał mocno nakręcić się głową w lewo i w prawo, by być pewnym, że może włączyć się do ruchu na drodze wojewódzkiej 221 łączącej Gdańsk z Kościerzyną.

Węzeł na wyjazdach często się korkuje. Jest też niebezpiecznie.

To wszystko sprawia, że nierzadko dochodzi tam do kolizji i wypadków. Ostatni poważny, w którym zderzyły się dwie ciężarówki, miał miejsce pod koniec sierpnia, o czym informowali czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Diamentowy węzeł, co to takiego?



O przebudowie węzła Kowale mówi się co najmniej od 5-6 lat. Z kolei 4 lata temu światło dzienne ujrzała koncepcja przeobrażenia go w tzw. węzeł diamentowy, co byłoby nowością w skali kraju.

Koncepcja rozbudowy węzła Kowale, wariant diamentowy. Koncepcja rozbudowy węzła Kowale, wariant diamentowy.
Na czym polega jego wyjątkowość, wyjaśniliśmy w tekście z 2017 roku.

Od tego czasu temat ucichł. Dopiero teraz doczekaliśmy się jego kontynuacji, bowiem w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska podjęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla węzła i dróg dojazdowych. Wnioskodawcą jest Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Na rozbudowę potrzeba ok. 200 mln zł



To ważny dokument, bez którego nie obejdzie się żadna poważna inwestycja, również drogowa.

Czy to przybliża samą realizację inwestycji?

- Niestety nie. Kilka lat temu zleciliśmy opracowanie koncepcji, a teraz procedujemy decyzję środowiskową, to bardzo ważny dokument w całym procesie inwestycyjnym, ale nie oznacza jeszcze szybkiego przejścia do fazy realizacji - przyznaje Grzegorz Stachowiak, dyrektor ZDW. - Szacunkowy koszt przebudowy węzła to ok. 200 mln zł, żadne samorządy same tego nie udźwigną, potrzebne są środki zewnętrzne.

Bez OMT nie da się rozbudowywać obwodnicy



Zarządcą samego węzła jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Czy węzeł Kowale jest na liście najpilniejszych inwestycji drogowców?

- Rozbudowa węzła Kowale na drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta nie jest umieszczona jako zadanie w aktualnie obowiązującym Programie Budowy Dróg Krajowych. Obecnie naszym priorytetem jest budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, która po oddaniu do ruchu, będzie w stanie przejąć część ruchu z obwodnicy Trójmiasta. Bez tej trasy nie będziemy mogli przystąpić do żadnych poważnych robót - zarówno remontowych, jak i inwestycyjnych na obwodnicy Trójmiasta, bo nie byłoby jak przekierować ruchu - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj więcej: Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Od lat na przebudowę czeka też węzeł Szadółki. W tym przypadku również nie wiadomo na razie czy i kiedy zostanie on rozbudowany.

Kolizja na węźle Kowale. Film z lipca 2021

Opinie (149) 5 zablokowanych

  • W pierwszej kolejność przebudujcie Węzeł Szadółki !!

    Tam jest dużo gorzej.

    • 2 2

  • d**ile normalnie

    tylko u nas w Polsze wydaje się miliardy kasy bo coś nowego, że niby mamy coś czego inni nie mają, i nie ważne czy to dobre czy nie, najwyżej później wyda się znów na poprawienie, a nie lepiej wydać 1/4 tego na sprawdzone rzeczy ?
    jeżdżę przez ten węzeł 4 razy dziennie i wiem że takie "diamenciki" z wizualizacji nie wiele pomogą, raz że nadal trzeba przecinać przeciwległe pasy ruchu a dwa ludzie nie nauczą się jeździć sprawnie przez takie skrzyżowania, miejscowi ogarną temat w kilka miesięcy, ale to jest droga wjazdowa do wielkiego miasta, zawsze przyjadą przyjezdni lub ktoś z drugiego końca miasta raz w roku i będzie się gubił na takim skrzyżowaniu stwarzając utrudnienia w ruchu i zagrożenia wypadkowe,
    Ac wystarczy dobudować po jednym zjeździe z obu stron obwodowej, tak aby włączanie do ruchu było bez kolizyjne i bez przecinania przeciwnych pasów ruchu, przykład węzeł słowackiego czy osowa, bezpieczniej i za ułamek tego wymyślnego czegoś

    • 6 1

  • (1)

    Obwodnica powinna mieć ekrany akustyczne i dużo przejść dla pieszych i rowerzystów

    • 2 1

    • Wystarczą bezpieczne przejścia przy obecnych węzłach.

      Brakuje np. "legalnego" przejścia na Szadółkach.
      Najbliższe przejście to most na wysokości Kiełpina lub węzeł Kowale

      • 0 0

  • Radni i prezydentowa ze sporymi podwyżkami, do tego bezsensowne remonty typu nawierzchnia ul. Długiej. (2)

    A na naprawdę ważne sprawy kasy nie ma i nie będzie.

    • 17 23

    • A co dzbanie ma miasto do tego? (1)

      Pretensje do rządu bo to ich działka. Dzwoń do Horały na pewno coś załatwi.

      • 18 2

      • Zapoznaj się wpierw o czym piszesz, dzbanie.

        "Podwyżki pensji dla prezydent Gdańska, diet dla miejskich radnych oraz funkcyjnych radnych dzielnic uchwalono na czwartkowej sesji Rady Miasta. Wynagrodzenie prezydent i miejskich radnych wzrośnie w wyniku ogólnopolskich zmian ustawowych. Podwyżka dla radnych dzielnic jest natomiast odpowiedzią na wcześniejsze, miejskie, postulaty w tej sprawie. "

        A mogli nie uchwalać.

        • 2 3

  • Science-fiction

    Panie! Tu nie Ameryka! Tu prawie Bangladesz! Drogi jak w Krużewnikach

    • 3 1

  • Logika (1)

    Tam jest miejsce aby dorobić zjazdy dla określonych kierunków ruchu. Lub jak ktoś już napisał stworzyć ronda.... I problem rozwiązany... Dostawienie świateł to dopiero zakorkuje wszystko ....

    • 4 1

    • Tak jest

      To szybkie i tanie rozwiązanie, na pewno nie za 200 baniek a pomoże sporo.

      • 0 0

  • Rondo na zjeździe niczego nie usprawnia przy dużym ruchu (2)

    Przykładem jest rondo przy węźle Owczarnia. Codziennie po południu tworzy się długi korek dla jadących od strony Matarni. Dlaczego? Ponieważ jednocześnie napływa wiele samochodów od strony Osowej w kierunku Gdańska. Te samochody bez przeszkód wjeżdżają na rondo, bo akurat o tej porze niewiele aut porusza się tak by trzeba im ustąpić pierwszeństwa na tym wjeździe, a potem objeżdżają całe rondo i kierują się na zjazd w kierunku Gdańska. I wygląda to tak, że jeden strumień pojazdów bez przeszkód wjeżdża i zjeżdża z ronda a drugi cierpliwie czeka.

    • 3 1

    • Bo to właśnie Polska jest i nieumiejętność jazdy po rondzie. Nikt nikogo nie wpuści. Jazda 1 na 1 nie istnieje dlatego mamy korki.

      • 0 0

    • korki bowiem, jak wszyscy widzą, wynikają z nadmiaru samochodu

      i samochodocentrycznej polityki tworzenia infrastruktury drogowej miasta

      • 0 1

  • im więcej kombinowania, tym wyższy koszt

    i mniejsza szansa, że w ogóle powstanie

    • 5 0

  • Bez sensu taki węzeł. Kolizyjny. Nie dało się zrobić bezkolizyjnie, góra-dół w obecnych miejscach przecięcia się tras?

    • 8 0

  • (1)

    Dlaczego wszystkie zjazdy z obwodnicy nie są bezkolizyjne, to powinien być standard

    • 4 0

    • Bo była budowana 50 lat temu a obecne węzły jak ten na Kowalach to już przebudowy na ówczesne warunki drogowe.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane