• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiceprezydent Gdyni: zmiany w centrum muszą być kompromisem

Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni
15 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jednym z elementów Klimatycznego Centrum jest stworzenie miejsca do rekreacji przed budynkiem Akwarium Gdyńskiego. Jednym z elementów Klimatycznego Centrum jest stworzenie miejsca do rekreacji przed budynkiem Akwarium Gdyńskiego.

- Zmiana przestrzeni silnie zurbanizowanej musi stanowić kompromis pomiędzy oczekiwaniami mieszkańców i uczestników ruchu a wieloma innymi uwarunkowaniami - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, odpowiadając na opublikowany przez nas w poniedziałek artykuł czytelnika dotyczący stanu al. 17 Grudnia i odnosząc się do krytyki programu Klimatyczne Centrum.



Czyje argumenty bardziej do ciebie trafiają?

Przypomnijmy: w poniedziałek opublikowaliśmy artykuł pana Michała, naszego czytelnika, który twierdzi, że projekt "Klimatyczne Centrum" powinien zająć się pracą u podstaw i rewitalizacją miejsc, które istnieją, ale odstraszają swoim wyglądem, a dopiero potem realizacją nowych koncepcji. Jako przykład zaniedbań podał al. 17 Grudnia, będącą aleją parkową, która łączy Wzgórze św. Maksymiliana z dworcem PKP.

Czytelnik o centrum Gdyni: "najpierw rewitalizacja, później nowości"



Poniżej publikujemy odpowiedź Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni. Odnosi się do krytyki czytelnika, a także negatywnych opinii o parkowaniu i komunikacji w śródmieściu wyrażanych przez czytelników w ostatnich tygodniach, kiedy opublikowaliśmy dwa artykuły mieszkańców:

Mieszkaniec: jak parkować w centrum Gdyni


Czytelnicy: miejsce parkingowe nikomu się nie należy



Oto jego wypowiedź:



Serdecznie dziękuję za duże zainteresowanie Klimatycznym Centrum Gdyni, które potwierdza, że to projekt potrzebny i ważny. Głos mieszkańców jest dla nas niezwykle cenny - zapewniam, że wszystkie konstruktywne uwagi i pomysły są omawiane podczas regularnych spotkań zespołu odpowiedzialnego za ten projekt. Poniżej odniosę się do kilku poruszanych w ostatnich tygodniach kwestii.

Pan Michał pisze, że w projekcie Klimatyczne Centrum "skupiono się wyłącznie na stworzeniu nowych miejsc, a nie renowacji istniejących". Tymczasem praktycznie wszystkie działania, które obecnie realizujemy, dotyczą przebudowy i modernizacji miejsc już istniejących - przywracaniu lub nadawaniu im przyjaznego dla mieszkańców klimatu.

Panie Michale, fakt, iż obecnie nie obserwujemy metamorfozy alei 17 Grudnia, nie oznacza, że nie pracujemy nad nią i nie uwzględniamy jej w planach. Gdy w styczniu tego roku ogłaszaliśmy projekt Klimatycznego Centrum Gdyni, przedstawiliśmy blisko dwadzieścia konkretnych działań, których realizacja trwa od kilku miesięcy. Co niezwykle istotne, równocześnie ogłosiliśmy, że projekt nie ograniczy się wyłącznie do przedstawionej listy, a będzie działaniem długofalowym, które stopniowo obejmować będzie kolejne lokalizacje zarówno w centrum, jak i w gdyńskich dzielnicach.

Aleja 17 Grudnia jest jednym z miejsc, które przejdą metamorfozę, a prace - z włączeniem w nie przedstawicieli rady dzielnicy - już się odbywają. Dlaczego alei nie uwzględniono w pierwszym etapie realizacji projektu? Ponieważ część działek, przez które przebiega, stanowi własność prywatną (jak na przykład wspomniane okolice pogotowia). To bardzo ważna kwestia, której nie możemy pomijać podczas dyskusji o rewitalizacji tego miejsca.

Zależy nam, by docelowa metamorfoza alei 17 Grudnia była spójna i przemyślana. By nie doszło do powtórki z sytuacji związanej z przywołaną drogą dla rowerów, przebiegającą wzdłuż alei i pozbawioną ciągłości. Warto poczekać trochę dłużej, by ostateczny efekt zadowolił wszystkich.

Sztuka kompromisu



Zmiana przestrzeni silnie zurbanizowanej musi stanowić kompromis pomiędzy oczekiwaniami mieszkańców i uczestników ruchu a wieloma innymi uwarunkowaniami. Praca w terenie zabudowanym znacznie różni się od tworzenia rozwiązań od zera, bez konieczności uwzględniania aspektów, z którymi mamy do czynienia w przypadku realizacji Klimatycznego Centrum.

Jednym z najważniejszych czynników, które bierzemy pod uwagę, jest świadomość zachodzących zmian klimatycznych, co wiąże się z wyzwaniem neutralizowania ich konsekwencji. Przekłada się to na proces planowania rozwoju miasta, w którym uwzględniać musimy wiele znaków zapytania. Stale monitorujemy czynniki wpływające na przyszłość i rozpatrujemy je podczas podejmowanych działań. Działań, które - w miarę możliwości - rozkładamy na etapy współtworzące dużą inwestycję lub projekt. To model, który - w razie potrzeby - pozwala reagować na nowe okoliczności. A tych w obecnych czasach nie brakuje.

Parkuj i jedź



Burzliwa dyskusja towarzyszyła tematowi zmian w strefie płatnego parkowania (SPP) oraz generalnie parkowania w Gdyni, szczególnie w jej centrum. Paradoks polega na tym, że w przeciwieństwie do tezy przyjętej w wielu komentarzach efektem podjętych działań będzie zwiększenie liczby wolnych miejsc parkingowych. Kluczowe jest tu słowo: "wolnych".

Z przeprowadzonych badań wiemy, że uśredniony czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godziny w dni robocze do nawet 6 godzin w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji na miejscach parkingowych i zapowiedziane zmiany przyniosą pożądany efekt. Mieszkańcy stref objętych SPP będą mieli możliwość preferencyjnego zakupu abonamentu uprawniającego do parkowania w pobliżu miejsca zamieszkania.

Równocześnie przygotowujemy dogodne lokalizacje pod parkingi buforowe, które zostaną ściśle zintegrowane z komunikacją miejską. Dzięki temu kierowcy będą mogli wygodnie pozostawiać samochody na obrzeżach miasta lub w centrum i w dalszą podróż ruszać alternatywnymi środkami transportu. Prace są bardzo zaawansowane i wkrótce informować będziemy o szczegółach.

Już dziś na wspomnianej zasadzie można korzystać z parkingu miejskiego zlokalizowanego pomiędzy Gdynia Areną a CH Rivierą. Za półmetkiem jest budowa węzła integracyjnego Gdynia Chylonia, a niebawem prace rozpoczną się również przy PKM Gdynia Karwiny, gdzie powstanie nie tylko parking przesiadkowy, ale też nowe chodniki, drogi rowerowe, buspasy oraz infrastruktura dla autobusów i trolejbusów. Kolejnych 260 miejsc dostępnych będzie na parkingu podziemnym pod parkiem Centralnym.

Buspasem prędzej



W tym miejscu warto przypomnieć jeszcze jedną, dającą do myślenia statystykę: na tysiąc gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina (326) czy Londynu (351). Jestem świadomy, że zmiana przyzwyczajeń to długotrwały proces, jednak bez dwóch zdań warto go rozpocząć. Może pomóc w tym prosty eksperyment: porównanie czasu podróży z Chwarzna do Śródmieścia w godzinach szczytu - autobusem i samochodem. Dzięki kontrbuspasowi i buspasom to właśnie komunikacją miejską dotrzemy do centrum prędzej.

Jestem przekonany, że analogiczną sytuację obserwować będziemy po oddaniu do użytku buspasów na poszerzonej ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego. Zdaję sobie sprawę z faktu, że nie wszyscy mogą pozwolić sobie na przesiadkę z samochodu do autobusu, jednak im więcej z nas zdecyduje się na takie rozwiązanie, tym szybciej będziemy przemieszczać się bez względu na to, który środek transportu wybierzemy.
Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni

Miejsca

Opinie (318) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Nie wiem czy ludzie z UM w Gdyni, czytaj sugertie, opinie pod artykułam dotyczącymi wygladu obecnej Gdyni, szczegolnie parkingów i ich braku .....Jeszcze parkometry i wieksze stawki, czy wy wieciel ile przecietny Kowalski zarabia - odstraszacie od centrum turystów i mieszkanców

    • 13 2

    • Powinni mieć obowiązek czytać nasze opinie!!!

      • 1 0

  • A co z przejsciem prowadzacym od skm sw. maksymiliana do Centrum riviera ???

    A co z przejsciem prowadzacym od skm sw. maksymiliana do Centrum riviera ??? BROD i zaniedbanie od lat !!!
    Zabic handel na Swietojanskiej pozwalajac na budowe tego sarkofagu a pozniej doprowadzic do takiego stanu zadaszone przejscie.

    • 16 0

  • To co zrobili przed akwarium to skandal (1)

    Jak mozna cos takiego wymyslic? To ma byc miejsce dla turystow zeby mieszkancy mieli na kim zarobic. Likwiduje sie najwiekszy parking na skwerze zastepujac go plyta betonu. Turysci maja tam przyjechac i zonaczyc fajny beton? Ile turystow przyciaga skwer? 30tys jak byl tam opener i sylwester z polsatem. Na dwie imprezy w roku to nietrzeba takich glupot. Pozatym dla kogo to jest zrobione dla mieszkancow? Tam niema mieszkancow to jest miejsce dla turystow! Spacery mieszkancow odbywaja sie na bulwarze!
    Mysle ze takie glupoty to tylko po to zeby za 5 lat zlikwidowac plac i zbudowac tam 100m wysoki apartamentowiec dla bogaczy.

    • 17 4

    • a mają przyjechać i zobaczyć fajny parking?

      z Sebixem robiącym bączki starym BMW?

      • 1 1

  • Nadzieja

    Mam nadzieje że szczurki itp. są już ostatnią kadencje w Gdyni i ktoś ogarnięty przejmie prezydenture. Skweru nie wybacze! (Szpetnych lamp i tego pseudo parku przy oceanarium)masakra!

    • 11 2

  • Mafia

    Mafia deweloperska rządzi, szczurki albo sie boją albo mają z tego dobry sos taka prawda.

    • 11 2

  • Jak Plac Bankowy

    Warszawa zrobila super Plac Bankowy. W Gdyni tez mozemy walnac troche plastiku, pare palet i puszke farby i bedzie rewitalizacja na calego. Jak postawia tam weganskiego burgera, to wchodzimy pelna para do swiatowej czolowki lansu. A nowe 50 metrow buspasa i sciezki rowerowej sprawia, ze wyprzedzimy swiatowych liderow. Tak trzymac Gdynio.

    • 7 0

  • Szczurek jest najlepszym prezydentem w historii Polski! (1)

    • 0 6

    • Tak samo

      Jak PAD jest najlepszym prezydentem RP.
      Jak Jarek zbawcą narodu

      • 3 1

  • Tak pragna utrudnic życie ludziom

    Mam pytanie czy prezydenci Gdyni jezdza komunikacja do pracy ? Czy jak już jezdza oplacaja parkometry ? Mozna to zweryfikować..... a swoja droga ,aby tylko w przyszłości Lucyk nie zostal prezydentem, bo bedzie po Gdyni ..i tak miasto ledwie dyszy , zadluzone , drogi jak za komuny zrobili tak sa....itp

    • 15 0

  • Zmiany w Gdyni

    Mam 2 refleksje:
    1/dobrze, że chociaż 1 osoba jest z siebie zadowolona,
    2/"Zmiana przestrzeni silnie zurbanizowanej" - może nie trzeba było tak silnie urbanizowac przestrzeń? To nie jest heroizm tereny w centrum przeznaczać dla deweloperów! , inaczej by było gdyby zrobili z nich parki w centrum miasta - wtedy można mówić o myśleniu proekologicznym i dla ludzi a nie stawiać betonowe klocki do siedzenia i drzewka w donicach... no ale do tego trzeba wizjonerów...

    • 15 0

  • Brak

    Nie, dziękuję. Mam samochód i potrzebuję gdzieś dojechać, to wsiadam i jadę do celu a nie jeszcze się przesiadam do bardzo drogiej komunikacji, gdzie za kwadrans jazdy zapłacę tyle, co bym zrobił 25km autem.
    Nie, dla komunikacji.

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane