• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka reklama na falowcu jest legalna

Rafał Borowski
8 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Tak prezentuje się reklama, która zawisła na ścianie budynku na Przymorzu. Jest ona w pełni legalna w świetle gdańskiej uchwały krajobrazowej.
  • Tak prezentuje się reklama, która zawisła na ścianie budynku na Przymorzu. Jest ona w pełni legalna w świetle gdańskiej uchwały krajobrazowej.

Na ścianie jednego z falowców na Przymorzu pojawiła się wielkoformatowa reklama. Część naszych czytelników alarmuje, że to sprzeczne z uchwałą krajobrazową. Nie jest to jednak prawdą - reklama jest legalna i zgodna z przepisami. Warto więc po raz kolejny przypomnieć, że uchwała krajobrazowa nie miała na celu likwidacji reklam w mieście, a jedynie ich uporządkowanie.



Czy takie reklamy powinny być legalne?

Wspomniany baner - reklamujący okolicznościowy banknot - znajduje się na budynku przy al. Rzeczypospolitej 7Mapka, nieopodal pętli tramwajowej Zaspa. Pokrywa ścianę szczytową, na której nie ma żadnych okien, z racji czego nie może utrudniać życia mieszkańcom falowca.

Mimo to do naszej redakcji spłynęły głosy oburzenia. Powód? Zdaniem czytelników takich banerów nie powinno być w przestrzeni Gdańska po przyjęciu przez miejskich radnych uchwały krajobrazowej.

Czytaj więcej: Uchwała krajobrazowa w Gdańsku przegłosowana

Przypomnijmy: zapisy wspomnianego aktu prawnego weszły w życie 2 kwietnia 2018 r., jednak ustanowiono w nim okres przystosowawczy, wynoszący dwa lata. Innymi słowy, wszystkie zainteresowane podmioty miały jeszcze sporo czasu, aby dostosować reklamy do nowych przepisów. W praktyce oznaczało to likwidację wielu wielkoformatowych nośników, przede wszystkim billboardów, a także zmianę szyldów przedsiębiorstw.

Baner z Przymorza jest legalny



Urzędnicy tłumaczą, że baner na falowcu nie stoi w sprzeczności z uchwałą krajobrazową. I nie jest to kwestia ich widzimisię. W odpowiedzi na nasze pytania precyzyjnie wskazali przesłanki, jakie muszą spełniać reklamy podobne do tej, która zawisła na Przymorzu.

Czytaj więcej: Kontrowersyjne reklamy zgodne z uchwałą krajobrazową

- Baner, którego dotyczy zapytanie, jest zgodny z Uchwałą Krajobrazową Gdańska. Uchwała dopuszcza sytuowanie reklamy na elewacji bez otworów okiennych - z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnic i poddaszy - do której nie przylega żaden obiekt lub płaszczyzna ściany innego budynku oraz o wysokości nie mniejszej niż 9 m, liczonej od poziomu terenu do wysokości dolnej krawędzi okapu dachu przy elewacji, na której sytuowana jest reklama - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy tłumaczą, że celem uchwały nie był całkowity zakaz reklam, ale likwidacja takich zjawisk, jak widoczne na zdjęciu. Jeszcze niedawno tak prezentowała się Wysepka we Wrzeszczu, widok w kierunku Oliwy. Urzędnicy tłumaczą, że celem uchwały nie był całkowity zakaz reklam, ale likwidacja takich zjawisk, jak widoczne na zdjęciu. Jeszcze niedawno tak prezentowała się Wysepka we Wrzeszczu, widok w kierunku Oliwy.

Lista wymogów jest całkiem długa



To nie wszystkie wymogi, do których musiał dostosować się reklamodawca. Jest ich całkiem sporo i trudno je uznać za nieprecyzyjne, czyli stwarzające pole do nadużyć. Zarówno wspomniany baner, jak i każdy inny musi spełniać łącznie - oprócz wyżej wymienionych - następujące warunki:


  • Mieć wyłącznie formę prostokąta.
  • Dolna krawędź reklamy nie może być usytuowana niżej niż 3 metry nad poziomem terenu.
  • Powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 60 proc. powierzchni elewacji.
  • Reklama musi spełniać nakaz zachowania pola ochronnego o wielkości odpowiadającej co najmniej 10 proc. wysokości i szerokości elewacji, na której jest sytuowana, z wyłączeniem urządzeń reklamowych wykonanych z giętych lamp neonowych.
  • Reklama nie może się pojawić w odległości mniejszej niż 50 metrów od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad oraz tuneli.

Celem uchwały krajobrazowej nie był zakaz reklam



To już kolejna sytuacja, gdy nasi czytelnicy alarmują nas o reklamie, która w ich odczuciu jest niezgodna z prawem. W drugiej połowie października opisywaliśmy nowe tablice wolnostojące przy ul. Opolskiej na Przymorzu. Także i one okazały się być w pełni legalne.

Czytaj więcej: Reklam miało być mniej, a postawili nowe

Krótko mówiąc, celem wprowadzenia uchwały krajobrazowej nie był całkowity zakaz reklam wielkoformatowych, lecz uporządkowanie zasad ich montażu.

Także i nowe tablice wolnostojące przy ul. Opolskiej na Przymorzu są w pełni zgodne z zapisami uchwały krajobrazowej. Także i nowe tablice wolnostojące przy ul. Opolskiej na Przymorzu są w pełni zgodne z zapisami uchwały krajobrazowej.

Zniknęły nielegalne reklamy, pojawiają się legalne



Po całkowitym usunięciu niezgodnych z prawem reklam zaczęły po prostu pojawiać się nowe, które spełniają wskazane w uchwale wymogi.

- Uchwała krajobrazowa ściśle określa, jakie nośniki reklam oraz na jakich zasadach i warunkach zostały dopuszczone na terenie Gdańska. Celem uchwały jest uporządkowanie chaosu reklamowego, a nie likwidacja wszystkich reklam. Obecnie nie trwają prace związane z nowelizacją uchwały. Dokument pozytywnie wpłynął na wizerunek miasta. Efektem reguł uchwały jest dziś uporządkowana niemal w 100 proc. przestrzeń miasta. Wzdłuż dróg zdemontowanych zostało ponad 95 proc. nośników, które były niezgodne z uchwałą. Z przestrzeni miasta zniknęło kilkaset wielkoformatowych i kilka tysięcy mniejszych nielegalnych nośników. Ponadto treść uchwały obroniła się w dotychczas toczących się postępowaniach sądowych - uzupełnia Kiljan.

Miejsca

Opinie (203) ponad 20 zablokowanych

  • Gdyby (3)

    Tam był Tfusk na tle flagi niemieckiej to baner spełniałby wszystkie oczekiwania Gdańszczan.

    • 3 2

    • Zgadzam się

      Nie lubię Rudego

      • 1 0

    • Napij się wody, pomaga na nadkwasotę

      • 0 0

    • Hehehe

      I napis "warto być jurgeltnikiem".

      • 1 0

  • już jakiś parszywy piesek

    pożalił się gdzie trzeba.

    • 2 0

  • Pierwszy raz widzę reklamę banknotu (1)

    • 3 1

    • A banknot widziałeś?

      • 0 0

  • ziobro zaskoczenia (2)

    ale spokojnie, jeszcze naprawimy Polskę a ich surowo rozliczymy. Odbierzemy pałace i dwory rodzinom pisowskim, odbierzemy politycznie nadane tytuły naukowe i stanowiska, zlikwidujemy pisowskie media a ich "dziennikarze" będą szukać roboty w rosji. Rodziny pisowskie zostaną wywłaszczone, czerwoni przodownicy z partii *** będą dopisani w IPN do listy swoich idoli - wszelkiej maści TW, zomowców i SBeków. W szkołach dzieci będą uczone na historii o pisie jak o targowicy. Pisowcy będą uciekać do swoich barci w moskwie i prosić o azyl. Później namierzymy ich internetowych trolli - będziecie obok funkcjonariuszy ORMO na listach, czyli mało rozumni ale wierni i pożyteczni czerwonej władzy. Polska nie będzie już partyjnym państwem pisu, Polska będzie Polską, gdzie czerwonych bolszewików (pis) traktuje się jak wrogów narodu. Precz z komuną!

    • 5 7

    • No tak. W radzie miasta w Gdańsku też rządzi PiS. (1)

      Mania prześladowcza? Zaleganie afektu? Zwykła paranoja? Powiedz co tak bardzo Tobie doskwiera, że odrzucasz reguły logicznego rozumowania. Ps: Współczuję, że wszystko kojarzy się Tobie z PiS.

      • 3 2

      • Elektorat PO to wiezniowie

        • 1 0

  • Pięknie i patriotycznie no i kolory tylko dwa a nie sześć. (2)

    • 9 2

    • Można wk lewactwo, można?

      • 0 0

    • a czarny i złoty?

      • 1 0

  • Do podcierania dobry (2)

    Wezmę kilka.

    • 10 7

    • Lepiej wytapetować nim dno muszli klozetowej (1)

      i patrzeć jak po nim płynie

      • 1 4

      • Na Kurkowej?

        • 0 0

  • Na falowcu przy obroncow wybrzeza od strony mc donalda (1)

    Cały czas jest jakaś reklama. To samo na chłopskiej 12. Wisiał kizo później jakąś reklama szpilek i to wam nie przeszkadzało?

    • 22 5

    • Przeszkadzało nam.

      • 0 1

  • Do 60% elewacji?

    Jak na moje oko, to jakieś 80% elewacji.

    • 0 3

  • (3)

    Jest legalna bo idą z niej pieniądze do miasta...najpierw zrobili ustawę,zliwkidowali reklamy...a po krótkim czasie oficjalnie na niej zarabiają....i znowu w mieście mamy reklamowe i pstrokate eldorado.Komedyja to mało powiedziane.Ale widać kniaziowie twierdzą inaczey.

    • 47 13

    • Ta reklama przynosi pieniądze przede wszystkim właścicielowi tego budynku (zapewne spółdzielni), a nie miastu.

      • 1 1

    • Pisz po polsku rosyjski kniaziu.

      • 1 3

    • Estetycznie nie wygląda to źle. Temu betonowemu

      klockowi z PRLu wcale nie zaszkodziła reklama.

      • 2 1

  • Na tym falowcu wczesniej wisiał baner adamowicza !!Nie przeszkadzało to patologi podobnie jak reklama zagranicznego banku! (1)

    Na tym falowcu banery wiszą cały rok i patologia nie miała nic przeciwko!!
    Ale ziejąca nienawiścią patologia sie natychmiast odezwała gdy sie jej nie spodobała reklama banku narodowego.

    • 12 2

    • tacy to POlacy w Gdańsku mieszkają niestety

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane