- 1 Zabójstwo 69-latki we Wrzeszczu (162 opinie)
- 2 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (118 opinii)
- 3 Wypadek galeonu i motorówki. Jest raport (63 opinie)
- 4 Przystanki tramwaju wodnego w dzierżawie (69 opinii)
- 5 Nietypowy remont ulicy. Prace w nocy i weekendy (12 opinii)
- 6 Port Service: trwa szukanie nowego miejsca (141 opinii)
Wielka reklama na falowcu jest legalna
Na ścianie jednego z falowców na Przymorzu pojawiła się wielkoformatowa reklama. Część naszych czytelników alarmuje, że to sprzeczne z uchwałą krajobrazową. Nie jest to jednak prawdą - reklama jest legalna i zgodna z przepisami. Warto więc po raz kolejny przypomnieć, że uchwała krajobrazowa nie miała na celu likwidacji reklam w mieście, a jedynie ich uporządkowanie.
Mimo to do naszej redakcji spłynęły głosy oburzenia. Powód? Zdaniem czytelników takich banerów nie powinno być w przestrzeni Gdańska po przyjęciu przez miejskich radnych uchwały krajobrazowej.
Czytaj więcej: Uchwała krajobrazowa w Gdańsku przegłosowana
Przypomnijmy: zapisy wspomnianego aktu prawnego weszły w życie 2 kwietnia 2018 r., jednak ustanowiono w nim okres przystosowawczy, wynoszący dwa lata. Innymi słowy, wszystkie zainteresowane podmioty miały jeszcze sporo czasu, aby dostosować reklamy do nowych przepisów. W praktyce oznaczało to likwidację wielu wielkoformatowych nośników, przede wszystkim billboardów, a także zmianę szyldów przedsiębiorstw.
Baner z Przymorza jest legalny
Urzędnicy tłumaczą, że baner na falowcu nie stoi w sprzeczności z uchwałą krajobrazową. I nie jest to kwestia ich widzimisię. W odpowiedzi na nasze pytania precyzyjnie wskazali przesłanki, jakie muszą spełniać reklamy podobne do tej, która zawisła na Przymorzu.
Czytaj więcej: Kontrowersyjne reklamy zgodne z uchwałą krajobrazową
- Baner, którego dotyczy zapytanie, jest zgodny z Uchwałą Krajobrazową Gdańska. Uchwała dopuszcza sytuowanie reklamy na elewacji bez otworów okiennych - z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnic i poddaszy - do której nie przylega żaden obiekt lub płaszczyzna ściany innego budynku oraz o wysokości nie mniejszej niż 9 m, liczonej od poziomu terenu do wysokości dolnej krawędzi okapu dachu przy elewacji, na której sytuowana jest reklama - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Lista wymogów jest całkiem długa
To nie wszystkie wymogi, do których musiał dostosować się reklamodawca. Jest ich całkiem sporo i trudno je uznać za nieprecyzyjne, czyli stwarzające pole do nadużyć. Zarówno wspomniany baner, jak i każdy inny musi spełniać łącznie - oprócz wyżej wymienionych - następujące warunki:
- Mieć wyłącznie formę prostokąta.
- Dolna krawędź reklamy nie może być usytuowana niżej niż 3 metry nad poziomem terenu.
- Powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 60 proc. powierzchni elewacji.
- Reklama musi spełniać nakaz zachowania pola ochronnego o wielkości odpowiadającej co najmniej 10 proc. wysokości i szerokości elewacji, na której jest sytuowana, z wyłączeniem urządzeń reklamowych wykonanych z giętych lamp neonowych.
- Reklama nie może się pojawić w odległości mniejszej niż 50 metrów od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad oraz tuneli.
Celem uchwały krajobrazowej nie był zakaz reklam
To już kolejna sytuacja, gdy nasi czytelnicy alarmują nas o reklamie, która w ich odczuciu jest niezgodna z prawem. W drugiej połowie października opisywaliśmy nowe tablice wolnostojące przy ul. Opolskiej na Przymorzu. Także i one okazały się być w pełni legalne.
Czytaj więcej: Reklam miało być mniej, a postawili nowe
Krótko mówiąc, celem wprowadzenia uchwały krajobrazowej nie był całkowity zakaz reklam wielkoformatowych, lecz uporządkowanie zasad ich montażu.
Zniknęły nielegalne reklamy, pojawiają się legalne
Po całkowitym usunięciu niezgodnych z prawem reklam zaczęły po prostu pojawiać się nowe, które spełniają wskazane w uchwale wymogi.
- Uchwała krajobrazowa ściśle określa, jakie nośniki reklam oraz na jakich zasadach i warunkach zostały dopuszczone na terenie Gdańska. Celem uchwały jest uporządkowanie chaosu reklamowego, a nie likwidacja wszystkich reklam. Obecnie nie trwają prace związane z nowelizacją uchwały. Dokument pozytywnie wpłynął na wizerunek miasta. Efektem reguł uchwały jest dziś uporządkowana niemal w 100 proc. przestrzeń miasta. Wzdłuż dróg zdemontowanych zostało ponad 95 proc. nośników, które były niezgodne z uchwałą. Z przestrzeni miasta zniknęło kilkaset wielkoformatowych i kilka tysięcy mniejszych nielegalnych nośników. Ponadto treść uchwały obroniła się w dotychczas toczących się postępowaniach sądowych - uzupełnia Kiljan.
Miejsca
Opinie (203) ponad 20 zablokowanych
-
2021-11-09 07:08
Gdyby (3)
Tam był Tfusk na tle flagi niemieckiej to baner spełniałby wszystkie oczekiwania Gdańszczan.
- 3 2
-
2021-11-09 08:45
Zgadzam się
Nie lubię Rudego
- 1 0
-
2021-11-09 07:51
Napij się wody, pomaga na nadkwasotę
- 0 0
-
2021-11-09 07:46
Hehehe
I napis "warto być jurgeltnikiem".
- 1 0
-
2021-11-09 08:14
już jakiś parszywy piesek
pożalił się gdzie trzeba.
- 2 0
-
2021-11-08 19:54
Pierwszy raz widzę reklamę banknotu (1)
- 3 1
-
2021-11-09 04:36
A banknot widziałeś?
- 0 0
-
2021-11-08 18:41
ziobro zaskoczenia (2)
ale spokojnie, jeszcze naprawimy Polskę a ich surowo rozliczymy. Odbierzemy pałace i dwory rodzinom pisowskim, odbierzemy politycznie nadane tytuły naukowe i stanowiska, zlikwidujemy pisowskie media a ich "dziennikarze" będą szukać roboty w rosji. Rodziny pisowskie zostaną wywłaszczone, czerwoni przodownicy z partii *** będą dopisani w IPN do listy swoich idoli - wszelkiej maści TW, zomowców i SBeków. W szkołach dzieci będą uczone na historii o pisie jak o targowicy. Pisowcy będą uciekać do swoich barci w moskwie i prosić o azyl. Później namierzymy ich internetowych trolli - będziecie obok funkcjonariuszy ORMO na listach, czyli mało rozumni ale wierni i pożyteczni czerwonej władzy. Polska nie będzie już partyjnym państwem pisu, Polska będzie Polską, gdzie czerwonych bolszewików (pis) traktuje się jak wrogów narodu. Precz z komuną!
- 5 7
-
2021-11-08 18:52
No tak. W radzie miasta w Gdańsku też rządzi PiS. (1)
Mania prześladowcza? Zaleganie afektu? Zwykła paranoja? Powiedz co tak bardzo Tobie doskwiera, że odrzucasz reguły logicznego rozumowania. Ps: Współczuję, że wszystko kojarzy się Tobie z PiS.
- 3 2
-
2021-11-09 04:35
Elektorat PO to wiezniowie
- 1 0
-
2021-11-08 18:29
Pięknie i patriotycznie no i kolory tylko dwa a nie sześć. (2)
- 9 2
-
2021-11-09 04:34
Można wk lewactwo, można?
- 0 0
-
2021-11-08 19:15
a czarny i złoty?
- 1 0
-
2021-11-08 18:10
Do podcierania dobry (2)
Wezmę kilka.
- 10 7
-
2021-11-08 18:25
Lepiej wytapetować nim dno muszli klozetowej (1)
i patrzeć jak po nim płynie
- 1 4
-
2021-11-09 04:33
Na Kurkowej?
- 0 0
-
2021-11-08 17:43
Na falowcu przy obroncow wybrzeza od strony mc donalda (1)
Cały czas jest jakaś reklama. To samo na chłopskiej 12. Wisiał kizo później jakąś reklama szpilek i to wam nie przeszkadzało?
- 22 5
-
2021-11-08 23:36
Przeszkadzało nam.
- 0 1
-
2021-11-08 23:11
Do 60% elewacji?
Jak na moje oko, to jakieś 80% elewacji.
- 0 3
-
2021-11-08 16:35
(3)
Jest legalna bo idą z niej pieniądze do miasta...najpierw zrobili ustawę,zliwkidowali reklamy...a po krótkim czasie oficjalnie na niej zarabiają....i znowu w mieście mamy reklamowe i pstrokate eldorado.Komedyja to mało powiedziane.Ale widać kniaziowie twierdzą inaczey.
- 47 13
-
2021-11-08 22:51
Ta reklama przynosi pieniądze przede wszystkim właścicielowi tego budynku (zapewne spółdzielni), a nie miastu.
- 1 1
-
2021-11-08 19:28
Pisz po polsku rosyjski kniaziu.
- 1 3
-
2021-11-08 19:21
Estetycznie nie wygląda to źle. Temu betonowemu
klockowi z PRLu wcale nie zaszkodziła reklama.
- 2 1
-
2021-11-08 20:42
Na tym falowcu wczesniej wisiał baner adamowicza !!Nie przeszkadzało to patologi podobnie jak reklama zagranicznego banku! (1)
Na tym falowcu banery wiszą cały rok i patologia nie miała nic przeciwko!!
Ale ziejąca nienawiścią patologia sie natychmiast odezwała gdy sie jej nie spodobała reklama banku narodowego.- 12 2
-
2021-11-08 22:50
tacy to POlacy w Gdańsku mieszkają niestety
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.