- 1 Naprawa Migowskiej, 2 kierunki na Jaśkowej Dolinie (113 opinii)
- 2 Parkingowy pat we Wrzeszczu. ZTM zawiesza przystanek (113 opinii)
- 3 Spór o siedzibę w Pałacu Uphagenów (102 opinie)
- 4 W Sopocie powstanie kolejny woonerf? (63 opinie)
- 5 48 zarzutów dla młodego złodzieja (70 opinii)
- 6 Część radnych Gdyni może stracić mandaty (135 opinii)
Wizja zabudowy pasa startowego na Zaspie na ostatniej prostej? Drugie wyłożenie planu
Jeszcze do najbliższego poniedziałku składać można uwagi do ponownie wyłożonego projektu miejscowego planu zagospodarowania dla dawnego pasa startowego na Zaspie. Względem pierwszej wersji sprzed pół roku zwiększono nieco udział terenów zieleni oraz poprawiono przebieg poprzecznych powiązań pieszych.
Przypomnijmy jedynie najważniejsze ustalenia dokumentu:
- na całym obszarze dopuszczona jest zabudowa mieszkaniowo-usługowa,
- najwyższa zabudowa może powstać przy ul. Hynka - do 55 m wysokości (18 kondygnacji),
- w drugiej linii za wieżowcami zabudowa jest obniżona do 15 m (5 kondygnacji),
- wysokość zabudowy w centralnej części dawnego pasa startowego wyniesie od 20 do 23 m (6-7 kond.),
- bezpośrednio przy kładce wysokość osiągnie maksymalnie 40 m (13 kondygnacji),
- w centralnej części działki partery budynków muszą być przeznaczone w 75 proc. długości pod lokale handlowo-usługowe,
- przewiduje się liczne poprzeczne powiązania piesze, w tym ogólnodostępny plac na wysokości pawilonu handlowego z biblioteką
,
- obowiązujący plan również dopuszcza zabudowę, lecz jego zapisy są nakierunkowane na realizację ogromnego obiektu (obiektów) handlowo-usługowego o pow. usługowej 50 tys. m kw. brutto i handlu wielkopowierzchniowego o pow. sprzedaży do 27 tys. m kw. (dla porównania, powierzchnia Galerii Bałtyckiej we Wrzeszczu
to ok. 45 tys. m kw.).
Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni
Ponad 300 uwag mieszkańców po pierwszym wyłożeniu planu
Latem ubiegłego roku dokument był na etapie pierwszego wyłożenia do publicznego wglądu, po którym wpłynęło 316 uwag zawartych w 41 pismach oraz dodatkowo osiem uwag w trzech pismach do prognozy oddziaływania na środowisko. Wnioskodawcy domagali się m.in.:
- obniżenia i intensywności zabudowy,
- odsunięcia planowanej zabudowy od istniejących budynków,
- wprowadzenia dodatkowych terenów zieleni,
- rozbudowy układu drogowego i zwiększenia wskaźnika liczby miejsc postojowych,
- utworzenia na terenie dewelopera parkingu dla mieszkańców okolicznych budynków,
- korekty przebiegu połączeń pieszych.
Deweloper postulował jeszcze większą intensywność zabudowy
Warto odnotować także uwagi wniesione przez Jacka Droszcza, właściciela Studia Architektonicznego Kwadrat i jednocześnie pełnomocnika właściciela terenu - dewelopera Spravia (wcześniej pod nazwą Budimex Nieruchomości):
- podwyższenie wysokości zabudowy do 55 metrów od strony ul. Hynka oraz kładki nad skrzyżowaniem al. Jana Pawła II - Rzeczypospolitej,
- podwyższenie wysokości zabudowy do 35 metrów na pozostałym obszarze,
- podwyższenie wskaźników intensywności zabudowy,
- dopuszczenie maksymalnej powierzchni zabudowy na poziomie 80-90 proc.
Większość uwag odrzuconych, w tym wszystkie dewelopera
Zdecydowana większość uwag została odrzucona (w tym wszystkie postulaty dewelopera), przy czym należy podkreślić, że znaczna ich część nie odnosiła się do projektu planu oraz jego granic (niejako z automatu były uznawane za bezprzedmiotowe).
Uwagi dotyczące układu drogowego z mocy ustawy nie mogły zostać rozpatrzone, ponieważ plan zagospodarowania rezerwuje wyłącznie tereny pod drogi, bez wskazywania konkretnych rozwiązań w zakresie pasów ruchu czy lokalizacji przystanków autobusowych. Ponadto w przypadku tego planu jego granice nie obejmują przyległej al. Jana Pawła II i ul. Hynka
Mieszkańcy obawiają się zalewu aut nowych mieszkańców
Zgodnie z koncepcją układu drogowego dla sąsiednich terenów (poza granicami planu), istnieje możliwość rozbudowy al. Jana Pawła na tym odcinku do czterech pasów ruchu. Jest to rozwiązanie, które nie wymusza od miasta dokonywania wykupu gruntów od dewelopera pod odtworzenie jezdni wschodniej, co postulowali mieszkańcy.
Minimalny wskaźnik parkingowy na poziomie 1,2 na każdy lokal mieszkalny wynika wprost z zapisów studium. Jego zwiększenie do poziomu dwóch czy nawet trzech oznaczałby zatem sprzeczność z dokumentem nadrzędnym i zarazem polityką przestrzenną miasta.
Postulat utworzenia miejsc postojowych dla mieszkańców sąsiednich budynków oznaczałby natomiast roszczenie ze strony dewelopera o wykup gruntów przez miasto, które w ten sposób stałoby się "sponsorem" miejsc postojowych dla nielicznej grupy mieszkańców.
Proponowana wysokość zabudowy pozostanie bez zmian
W zakresie wysokości zabudowy miasto stoi na stanowisku, że jest ona dopasowana do sąsiedniej zabudowy, zaś 40-metrowy "akcent" od strony al. Rzeczypospolitej stanowi nawiązanie do budynków znajdujących się po drugiej stronie kładki.
Ponadto należy pamiętać, że dopuszczenie zabudowy o wysokości 55 metrów od strony ul. Hynka to pokłosie planu zagospodarowania z 2004 r. (wówczas zezwolono na taką formę na obszarze 5 proc.) oraz konkursu na koncepcję zabudowy pasa startowego z 2015 r., w którym najwyżej oceniono prace autorstwa przywołanego wcześniej Studia Architektonicznego Kwadrat we współpracy z pracownią Wolski Architekci z Sopotu (Kwadrat z Wolskim przygotował też projekt pierwszych dwóch wieżowców).
Dodajmy, że zwycięska koncepcja przewidywała zabudowę o wysokości do 55 metrów także po stronie kładki, na co jednak ostatecznie miasto nie wyraziło zgody, obniżając ją do wspomnianego 40-metrowego akcentu.
Konkurs ten był zorganizowany przez Budimex pod oficjalnym patronatem Urzędu Miejskiego, zaś w jury zasiadali również przedstawiciele miasta: Wiesław Bielawski, ówczesny zastępca prezydenta ds. polityki przestrzennej (obecnie członek zarządu miejskiej spółki Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna) oraz Andrzej Duch, piastujący wówczas stanowisko dyrektora Wydziału Urbanistyki i Architektury w Urzędzie Miejskim (zmarł w 2018 r.).
Czytaj też:
Prace konkursowe zabudowy pasa startowego na Zaspie
Więcej zieleni oraz drzewa w przestrzeniach publicznych
Co zatem udało się wywalczyć mieszkańcom? Najważniejsza zmiana to zwiększenie przestrzeni zieleni poprzez narzucenie minimalnej powierzchni biologicznie czynnej na poziomie 35 proc. (wcześniej 25 proc.).
Ponadto zdecydowano się na wprowadzenie obowiązku przeznaczenia 35 proc. powierzchni placu w centralnej części pod obszar biologicznie czynny (wcześniejsza wersja dokumentu dopuszczała jego pełne "zabetonowanie") z wprowadzeniem - jak to określono w projekcie uchwały - "drzew wysokopiennych".
Dodatkowa zieleń z drzewami została wskazana w obrębie znacznie poszerzonego przejścia między budynkami do przychodni
Korekta przebiegu połączeń pieszych przez pas startowy
Doprecyzowano także przebieg połączeń pieszych w części działki położonej bliżej ul. Hynka. Dotychczas deweloper miał tutaj "wolną rękę" w poprowadzeniu chodników (wskazano jedynie tzw. wloty ciągów pieszych), zaś obecnie ich dokładny przebieg wskazano w rysunku projektu planu.
Uwagi do 21 lutego, niezbędna decyzja prezydent i radnych
Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.
Uwagi do obu dokumentów w formie pisemnej można składać pocztą tradycyjną lub e-mailem na adresy Biura Rozwoju Gdańska w terminie do 21 lutego 2022 r.
Następnie zostaną one rozpatrzone przez prezydent miasta, która zdecyduje o ich uwzględnieniu (wówczas powtórzona zostanie procedura wyłożenia projektu planu z naniesionymi poprawkami) lub odrzuceniu i skierowaniu dokumentu na sesję Rady Miasta Gdańska (tutaj nad ostatecznym przyjęciem bądź odrzuceniem głosować będą radni).
Czytaj też:
Mieszkańcy zawsze na przegranej pozycji. Planowanie przestrzenne to farsa
Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.
Nieruchomości

Mapa inwestycji
Zależy Ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-02-18 15:08
Zaspianka (3)
Patodeveloperka! Na taką ilość mieszkań powinni zrobić relatywnie tą samą ilość parkingów. Poza tym, stawianie takiej ilości tak ciężkich budowli na piaszczystym gruncie??? Brawo za odwagę!
- 7 6
-
2022-02-18 15:33
(2)
ło matko, to ciekawe jak Manhattan na tych piaskach zbudowali
- 2 1
-
2022-02-18 16:02
A co dopiero Dubaj :) (1)
- 3 0
-
2022-02-19 18:14
Ło matko, patomatka !
- 0 0
-
2022-02-18 14:42
Lepiej teraz niż pozniej (1)
Warto zgodzić się teraz, bo zaraz deweloper będzie mógł budować nie gwarantując żadnego miejsca postojowego i dopiero zacznie się lament :)
- 2 0
-
2022-02-18 14:50
- 1 0
-
2022-02-18 13:53
Brawo republika deweloperów (19)
Dobrze tak mieszkańcom Zaspy. Niech wybudują takie potwory jak na Hynka żeby zasłoniło im światło. A później miasto nie wykupi terenów na parkingi tylko wciśnie Wam parkometry. Wszystko dlatego, że nie chce się im z tym walczyć.
- 180 64
-
2022-02-18 14:16
(15)
Bzdury opowiadasz. Każdy normalny mieszkaniec Zaspy ma 2-3 miejsca postojowe w hali garażowej, a emeryci mieszkający w starym budownictwie bez hal garażowych raczej niewiele jeżdżą samochodem (o ile w ogóle go mają). Jest pewnie garstka ludzi z samochodami i bez własnego miejsca postojowego, ale cóż - widziały gały co brały.
- 8 61
-
2022-02-18 14:28
"Bzdury opowiadasz. Każdy normalny mieszkaniec Zaspy " (2)
Wszystko ok?
- 35 5
-
2022-02-18 15:52
Jego zdaniem na Zaspie norma jest bycie rownie uposledzonym intelektualnie co on. Trzeba mu wybaczyc.
- 16 5
-
2022-02-19 12:34
No nie,
nie jest ok. To przecież widać, słychać i czuć?
- 2 0
-
2022-02-18 14:28
Haha 2-3 miejsca to pojechałeś
- 36 4
-
2022-02-18 14:51
Czuję się normalnym mieszkańcem Zaspy. Od 1979 roku. Wychowany tutaj. (8)
Miałem roczek jak rodzice kupili mieszkanie. Teraz sam tu mieszkam w "starym" bloku a emerytem jeszcze nie jestem. Mam 2 samochody i nie mam miejsca w hali garażowej. "Na widziały gały co brały" powiem tak - to nowi mieszkańcy w nowych blokach starym "zabierają" miejsca parkingowe i widok z okna. To nowi mieszkańcy zabierają przestrzeń i zieleń.
Miałem roczek jak rodzice kupili mieszkanie. Teraz sam tu mieszkam w "starym" bloku a emerytem jeszcze nie jestem. Mam 2 samochody i nie mam miejsca w hali garażowej. "Na widziały gały co brały" powiem tak - to nowi mieszkańcy w nowych blokach starym "zabierają" miejsca parkingowe i widok z okna. To nowi mieszkańcy zabierają przestrzeń i zieleń. Gdyby nie było tych nowych, niepotrzebnych bloków na całej Zaspie to dzielnica byłby super! Bez korków, z zielenią, miejscem do relaksu - tak jak było to przed 2000r. Teraz każdą dziurę sprzeda się na nowy blok.
- 61 10
-
2022-02-18 15:37
A gdzie mają mieszkać nowi mieszkańcy? (1)
Każdy chce mieć wszędzie blisko, do sklepu, do szkoły, do przystanku, do pracy - czemu to jest taki problem odrobinę się posunąć dla innych? Strasznie egoistyczne podejście!
- 12 32
-
2022-02-18 15:49
Jacy nowi mieszkańcy?
Toż w tej chwili wszystkie nowo- wybudowane mieszkania ś kupowane na wynajem, a nie do stałego zamieszkania. Dlatego nikt nie martwi się o bilans miejsc dla dzieci w szkołach, przedszkolach, żłobkach, bilans dostępności przychodni zdrowia itp itd.
Vivat bezhołowie i samowola deweloperów!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!- 41 5
-
2022-02-18 20:23
od 30 lat mieszkam na Zaspie (3)
I popieram poprzednią wypowiedź chociaż kojarzę bardziej lata po 2000 r. to i tak było spokojniej niż teraz. Garażu nie mam za to mam czasem problem by zaparkować pod blokiem i nie znam nikogo kto ma 2-3 miejsca postojowe więc nie wiem skąd jesteś ale piszemy chyba o innej Zaspie
- 12 3
-
2022-02-19 00:36
(2)
Ja mam na Zaspie 2 mieszkania w nowym budownictwie i w jednym z tych mieszkań mam 3 miejsca postojowe, a w drugim z tych mieszkań (pod wynajem) mam 2 miejsca postojowe. I patrząc po sąsiadach to mają tak samo. No to już teraz "znasz".
- 6 14
-
2022-02-19 09:59
Ty masz 2
A ktoś inny ci je sprzedał lub kupił mieszkanie bez miejsca i stawia na ulicy samochód. W planach jego samochody miały nie zajmować tych miejsc a w praktyce 10:00
- 6 1
-
2022-02-19 10:12
Dowód anegdotyczny, to nie dowód.
To że ty tak masz i kilku sąsiadów, nie oznacza że wszyscy mieszkańcy mają tak samo. Zaspa jest dzielnicą starych bloków, bez hal garazowo-parkingowych i nie ma możliwości wykupu miejsc na własność pod swoimi blokami (poza jednym miejscem na Ciołkowskiego).
- 4 0
-
2022-02-19 08:53
W 1979 kupili mieszkanie? (1)
Chyba dostali przydział że spółdzielni a nie kupili.
- 4 5
-
2022-02-19 11:22
Część ludzi wykupiła już w latach 90mieszkamie na własność. Co prawda nie potrzebnie bo potem w XXI wieku można było je kupić za tzw. zlotowke
- 5 0
-
2022-02-18 15:04
Bzdury!
Każdy z mieszkańców na auta, co tu robisz z młyńca? Dom staruszków bez perspektyw? Właśnie mieszkańcy walczą i jeszcze się nie poddali!
- 12 2
-
2022-02-19 11:17
Trollu po co zabierasz głos. Nudne i nieudane życie więc pozostaje jątrzyć...
- 0 1
-
2022-02-18 14:47
kazdyt ma 3 miesjca postojowe zagwarantowane POKOeleming w czystej postaci gdzieto słyszałes w TVn ienawisc? (1)
Wazeliniarz totalny pokowskich władz Gdańska.
- 6 18
-
2022-02-19 07:58
nie pij tyle...
- 9 0
-
2022-02-19 06:21
Bzdul,cynnea nie żądzi
A co z drogami, przecież tam są korki w około, co z tym miasto ma ustawowy obowiązek wybudować infrastrukturę drogową, co z tym
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.