• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojciech Szczurek: Metropolia - jasne, że tak!

Wojciech Szczurek
25 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
- Zrezygnujmy z odrębnie działających w Gdańsku i Gdyni zarządów komunikacji miejskiej i zastąpmy je wspólnym Metropolitalnym Zarządem Komunikacji. Choćby jutro - przekonuje prezydent Gdyni. - Zrezygnujmy z odrębnie działających w Gdańsku i Gdyni zarządów komunikacji miejskiej i zastąpmy je wspólnym Metropolitalnym Zarządem Komunikacji. Choćby jutro - przekonuje prezydent Gdyni.

Bez żadnych wątpliwości - mamy szczęście żyć w  metropolii! O wielkim dorobku i jeszcze większym potencjale pisze prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.



Na czym powinna polegać powstająca z mozołem metropolia trójmiejska?

Świadczą o tym między innymi: obszar, liczba ludności, wysoki standard życia, atrakcyjny rynek pracy, liczba i poziom szkół oraz uczelni, obecność ponadregionalnych instytucji, placówek naukowych, firm, wysoka jakość usług, dostępność komunikacyjna, bardzo atrakcyjna oferta kulturalna i co najważniejsze - gęsta sieć wzajemnych powiązań upewniają - jesteśmy metropolią!

Metropolia to idea współpracy

Jesteśmy głęboko przekonani o potrzebie budowy Metropolii jako płaszczyzny współpracy samorządów. Taka współpraca, to dla nas codzienność. Cenimy pozytywne efekty synergii, jako rezultatu wspólnych działań. Współuczestnikiem wielu takich projektów jest Gdynia.

Są one konstruowane w różnych konfiguracjach, zależnie od realnych możliwości i racjonalnych potrzeb. To ważne dla lokalnych społeczności i Metropolii jako całości porozumienia - wspólne przedsięwzięcia, związki.

Wymieńmy dla przykładu: wspólny bilet metropolitalny, projekt kolei metropolitalnej, program 100 km nowych ścieżek rowerowych łączących Gdańsk, Sopot i Gdynię, program inteligentnego systemu zarządzania ruchem TRISTAR, tramwaje wodne na Hel, wspólna promocja turystyczna i gospodarcza na targach krajowych i międzynarodowych, wspólne spółki, takie jak Pomorski Regionalny Fundusz Poręczeniowy i Pomorski Fundusz Pożyczkowy, wspólne zarządzanie infrastrukturą komunalną, m.in. w Komunalnym Związku Doliny Redy i Chylonki, czy wspólne starania o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016 dla Gdańska i Metropolii, wreszcie - najnowszy: Invest Pomerania, któremu patronuje Marszałek Województwa.

Powinniśmy je konsekwentnie realizować, ciągle szukając nowych pól współpracy i praktycznie udowadniać, że bliska nam jest metropolia jako idea. I w partnerskich relacjach, szanując się wzajemnie, ucząc wszyscy od wszystkich - w dialogu i przez mądry kompromis, wypracowywać dobre rozwiązania.

Potrzeba ustawy metropolitalnej

Fundamentalnym warunkiem przejścia do kolejnego etapu budowy metropolitalnych powiązań, nadającym nowy wymiar owej współpracy, jest ustrój metropolii, który powinien być zapisany w ustawie.

Od wielu lat wszyscy uczestnicy publicznej debaty podkreślają, że dla pogłębionej integracji metropolitalnej konieczne jest przyjęcie przez Sejm ustawy metropolitalnej, nadającej ustrój, realne kompetencje i wskazującej źródła finansowania zadań. Uczestniczyliśmy w dziesiątkach takich debat, zarówno na forum lokalnym jak i ogólnokrajowym. Powiedziano i napisano już bardzo wiele słów, sformułowano mnóstwo wniosków (niektóre z nich bardzo ciekawe), jest pewnie kilkanaście projektów ustawy metropolitalnej. Problem w tym, że nie ma determinacji Parlamentu, by wreszcie ją uchwalić.

Konkretnie!

Samorządowcy różnią się od polityków tym, że cenią i dbają o konkrety, z których rozliczają nas (i słusznie) mieszkańcy. Pan Prezydent Paweł Adamowicz zaproponował pomorskim samorządom do zaakceptowania swój autorski projekt statutu stowarzyszenia, pod nazwą Gdański Obszar Metropolitalny. Niestety, wbrew pozorom - nie jest to konkret.

Projekt nie zawiera ani sprecyzowanych zadań, ani jakiegokolwiek nowego pomysłu na współpracę, ani też źródeł finansowania. Powstał bez wcześniejszych dyskusji z udziałem tych, którzy są dziś jego adresatami, a mają być przecież współodpowiedzialnymi uczestnikami. Autor pominął w projekcie rolę Marszałka Województwa, tyle że z tego błędu wycofał się już, jak wynika z informacji prasowych.

Z dokładnej lektury projektu wynika, że jedynym konkretnym zadaniem stowarzyszenia ma być doprowadzenie do zmian w przepisach prawa, by stworzyły ustawowe ramy działania Metropolii. Dobrze - tylko, że funkcjonują już od dawna organizacje, które w imieniu samorządu zabiegają o przyjęcie ustaw metropolitalnych. Wystarczy wymienić Związek Miast Polskich czy kierowaną przez Prezydenta Adamowicza Unię Metropolii Polskich. Choć działają od lat, nie osiągnęły większych sukcesów w przekonywaniu posłów do tej idei.

Krytycznie oceniamy więc propozycję powołania stowarzyszenia, które ani nie gwarantuje skuteczniejszego mechanizmu współdziałania, ani osiągnięcia celu w postaci ustawy.

Szkoda czasu na gadanie

Szkoda czasu na przekonywanie się wzajemnie, jak ważną jest idea metropolizacji, do której wszyscy są przekonani. Nie sprowadzajmy rzeczywistego wyzwania, jakim jest wzmacnianie Metropolii, do ogólnikowego gadania, a tworzenie kolejnych struktur organizacyjnych i urzędniczych stanowisk niech nie zastępuje działania. Zajmijmy się konkretami, wypracowujmy w partnerskich relacjach pomysły na kolejne obszary realnego współdziałania. To one będą wzmacniały naszą Metropolię.

Niech testem na wolę współpracy w ramach Metropolii będzie pełna integracja komunikacji miejskiej, zadeklarowana publicznie przez samorządy przed wielu laty. Rezygnacja z odrębnie działających w Gdańsku i Gdyni zarządów komunikacji miejskiej i zastąpienie ich wspólnym Metropolitalnym Zarządem Komunikacji byłaby realnym, milowym krokiem w pożądanym kierunku. Konieczne jest tu podporządkowanie partykularnego interesu miasta interesowi zbiorowemu Metropolii. Gdynia jest gotowa pójść na to choćby jutro. Czekamy na stanowisko Gdańska!

Nie wszystko złoto, co się świeci

Nie każdy projekt należy wspierać tylko dlatego, że ma nazwę metropolitalny. Zwłaszcza zaś - jeśli jest zły i słaby. Straciliśmy już przed kilku laty wiele czasu, dyskutując o złym pomyśle Pawła Adamowicza, by Metropolia była jednym miastem z nazwą Gdańsk. Gdy wówczas tłumaczyliśmy absurdalność tego pomysłu, wiele osób uznało bezpodstawnie, że to nie krytyka złego projektu lecz negowanie idei metropolizacji. Dziś odnosimy podobne wrażenie. Brak akceptacji dla bardzo słabego, ostatniego pomysłu Pawła Adamowicza, w gronie jego politycznych przyjaciół wywołuje równie żywą reakcję. Na przekór racjonalnym argumentom.

Rada w Radzie i w Sejmie

Marszałek Województwa w procesie metropolizacji ma nie tylko ważną rolę, ale też realne narzędzia. Powołał przecież - specjalnie dla prac nad tymi zagadnieniami - Radę Metropolitalną Zatoki Gdańskiej, która skupia wszystkie miasta i gminy z obszaru metropolitalnego.

Oczekujemy od pana Marszałka zdynamizowania prac tego reprezentatywnego ciała. Na początku maja br. zwróciłem się do Pana Marszałka Województwa Pomorskiego o zwołanie Rady Metropolitalnej i podjęcie dyskusji nad zacieśnianiem współpracy w ramach Metropolii. Jestem przekonany, że w partnerskiej rozmowie, wysłuchawszy opinii wszystkich zainteresowanych, damy radę (nomen omen) wypracować rozwiązanie dobre dla mieszkańców miast i gmin tworzących naszą Metropolię.

Od naszych pomorskich posłów zaś, żarliwie deklarujących się jako orędownicy metropolii, oczekujemy, by wreszcie skutecznie zawalczyli w Parlamencie o ustanowienie prawa, które nam, samorządowcom, da tak bardzo potrzebne narzędzie do budowania integracji.
Wojciech Szczurek

Opinie (339) ponad 10 zablokowanych

  • Odezwał sie mistrz PR-u (4)

    To moze dorzućcie coś do SKM, bo dajecie mniej od Pruszcza?
    A może do Rębiechowa, zamiast budować własne w Kosakowie?
    A moze z biletem coś zróbcie, bo to przez Gdynię go ciągle nie ma?
    Jak można takie rzeczy pisać, jak rzeczywistość wyglada zupełnie inaczej?
    Sam PR to za mało prezydencie Szczurek.

    • 27 27

    • zgadzam się z Tobą

      i wcale wina nie jest po stronie Gdańska czy Sopotu.
      Ale ślepcy ciągle chwalą swego szczurka

      • 14 8

    • i cały urząd w gdyni teraz siedzi na forum i (2)

      tu minusik, tu plusik,ooo minusik minusik minusik

      Nowa partia szczurka: PieR

      • 13 2

      • jak widać urzędnicy um z Gdańska

        liczą te plusy i minusy i wkur..ją się niemożebnie

        • 3 7

      • UMG przy 10 Lutego

        nie miał dzisiaj prądu a tam pracuje większość urzedników.

        • 2 0

  • Bajki Pan opowiada! "Gdynia jest gotowa pójść na to choćby jutro. Czekamy na stanowisko Gdańska!" (3)

    jasne Panie Szczurek, zaciera Pan rączki bo chce sie zrobić życiowy deal kosztem Gdańska.
    Oooo "takiego wała" Panie szczurek, nie po to z podatków gdańszczan rozwijana jest tyle lat komunikacja byś Pan teraz spijał śmietankę. A nasze kredyty kto spłaci? Dorzucisz się Pan?
    jak zwykle świetny PR!
    Jakie kroki Pan zrobił w celu utworzenia Metropolii? Lotnisko w Gdyni?

    • 23 27

    • w gdyni tabor wymieniany jest za kasę z UE lub własnych srodków. (2)

      prrawda jest gorzka, skoro miassto o liczbie mieszkańców 250 tys jest bardziej prężne w swym działaniu od miasta 500 tys.

      • 2 7

      • w czym prężne? (1)

        Bo nie widać.

        • 4 1

        • W złodziejstwie !!!

          1. Arka - kupowanie meczy przez wieloletniego przyjaciela Szczurka2. Asseco Prokom Gdynia po raz dziewiąty mistrzostwo dla Gdyni (czyżby mistrzostwo nie było najpierw dla Sopotu?)3.podczepianie się pod każdy projekt Gdańska z durnym, niewinnym uśmieszkiem "dla dobra całej trójmieskiej wspólnoty"Generalnie ciągłe zagrywki na umniejszenie roli Gdańska. Podobnie jak za komuny szerzenie nazwy nic nie znaczącej nazwy trójmiasto tylko po to by wyplenić z obiegu najważniejszą nazwę w regionie - Gdańsk.

          • 4 0

  • SKM a wina Gdyni

    To władze Gdyni nie chcą aby SKM była samorządowa a nie jak teraz państwowa

    • 17 9

  • A dlaczego .. (2)

    Gdański Obszar Metropolitalny, a nie Trójmiejski / Pomorski ?!!

    • 19 16

    • Popieram, Gdańsk chce rządzić nawet w nazwie;)) (1)

      Trójmiejski Obszar Metropolitalny !

      • 14 9

      • Tak, Gdańsk chce rządzić i walczyć o jak najlepszą pozycję w Polsce i nie tylko

        Gdynia chce tylko być "miłym miastem na miarę możliwości".
        To dla nas gdańszczan za mało!

        • 9 2

  • Panie Szczurek (1)

    i tak pana nie lubię. Uważam, ze dla PR i utrzymania przy władzy zrobi pan wszystko.

    • 20 22

    • i kogo to obchodzi?

      • 2 3

  • (5)

    stanowcze nie mowie, tylko nie komunikacja,
    najpierw niech Gdansk nadgoni bo z jakiej paki my to mamy finansowac,
    najlepiej caly zarzad przeniesc do Gdyni i tyle w tym temacie,
    oczywiscie bez obrazy Gdanszczanie ;>

    • 11 14

    • co nadgoni? te nowe tramwaje i autobusy? (2)

      popatrz co jeździ za szmelc w Gdyni

      • 7 5

      • widziałem te 2 dortmundy które jako wyeksploatowane pamiątki muzealne zostały z takim namaszczeniem sprowadzone do gdańska (1)

        noc muzeum w gdańsku 24h/dobę

        • 1 4

        • Śmieszny jesteś, bo Dortmundy są uzupełnieniem dla nowych tramwaji i nie jest ich 2, a o wile więcej. A te dwa o których mówisz to nowe Pesy :P, których notabene jeździ już i tak wiele więcej niż 2.

          Jak widać dawno tu nie byłeś tylko zmyślasz.

          • 5 0

    • tylko że w tej metropolii komunikacyjnej (1)

      podnieśli ceny biletów w GDYNI bo musieli zrównać z cenami gdańska

      • 3 5

      • A to ciekawe. Proponuje poszukać kto prowadził rozmowy odnośnie biletów to może zrozumiesz. Nie musieliście podnosić cen biletów, bo Gdańk nie posiadał biletów jednoprzejazdowych. A żadna linia nie jeżdziła dłużej niż 1h i bilet taki był tańszy od waszego biletu jednoprzejazdowego.

        To własnie przez Gdynie, Gdańsk musiał przyjąć te bilety jednoprzejazdowe zaproponowane przez Panów Profesorów z UG, którzy są także w zarządzie KM Gdynia.

        • 6 1

  • Kiedyś dyskutowałem ze znajomymi na pewien temat (7)

    A temat ten to właśnie kwestia: scalenia Gdańska , Sopotu i Gdyni w zorganizowaną administracyjnie jednostkę samorządu terytorialnego.

    A konkretnie mówiąc : Gdańsk Sopot Gdynia powinien posiadać jedną Radę zwaną Radą Metropolii oraz jednego Prezydenta zwanego Prezydentem Metropolii.

    To by było najlepsze rozwiązanie które ograniczyłoby nie tylko biurokrację, ale też opłaty i koszty związanego np. z komunikacją miejską.

    Oczywiście kandydatem na Prezydenta Trójmiasta Wojciech Szczurek.

    • 27 30

    • Popieram.

      • 8 6

    • Ja również!

      Ale niestety to nigdy nie przejdzie bo politycy myślą tylko o sobie!Zamiast łączyć to dzielą!

      • 5 6

    • Na pewno nie szczur! (2)

      Niby dlaczego?? Niech lepiej Szczurek zajmie się poszerzeniem Wielkopolskiej i dokończenia różowej do granicy z Sopotem.....

      • 11 8

      • (1)

        po co poszerzac wielkopolska skoro inne drogi sa tylko dwu pasmowe? nie ma to mniejszego sensu

        • 3 3

        • Zgodzę się, poszerzenie wielkopolskiej w obecnym wydaniu nie ma sensu. Problemem są skrzyżowania z drogami które są zrobione bez ładu i składu, przez co wszyscy stoją i czekają :(. Brakuje lewo i prawoskrętów tak zrobionych aby nie tamowały ruchu na wprost.

          Do tego brakuje bezkolizyjnych połączeń z obwodnicą :(

          • 1 0

    • szczurek jako prezydent czegoś większego poległby po pół roku

      nie wszystko można zrobić Prem
      Najpierw niech skanalizuje wszystkie dzielnice Gdyni i zbuduje drugi miejski żłobek...

      • 6 1

    • Kandydatem to on może być

      Kononowicz też był kandydatem

      • 0 0

  • (1)

    Cóż, w tym wypadku moja ocena jest jednoznaczna. Pan Adamowicz mówi, pan Szczurek chce robić - jeśli pan Adamowicz nie zgodzi się na połączenie zarządów komunikacji to się skompromituje i za jego rządów do pomysłu nie wrócimy.

    • 10 9

    • Skoro już coś piszesz to pisz zgodnie z prawdą...

      Adamowicz mówi (pisze), Szczurek mówi "veto", po czym mówi, że chce robić.
      Szlaban postawić na granicy Sopotu i wizy wprowadzić dla trójmieszczan kaszubskich.
      Podczepiają się do każdego projektu gdańskiego i starają się wykraść jak najlepsze kąski dla siebie, równocześnie wymigując się od współpracy i współodpowiedzialności.
      Dla mnie Metropolia Gdańska może zaczynać się w Sopocie, a kończyć w Tczewie, jak im nie pasuje. Kolej Metropolitarna niech kończy się w Osowej, a na SKM'ka w Sopocie.
      Szczurek obłudnik mówi o współdziałaniu przy budowie ścieżek rowerowych ! Kto choć raz jechał rowerem przez Metropolię Gdańską, ten wie jak wyglądała budowa ścieżek !
      Gdynia to TYLKO PR, co więcej PR jednej osoby!
      Metrpolia GDAŃSKA bez Gdyni !!!

      • 6 4

  • Gdańsk i Gdynia mają swoje "dwory" urzędnicze i nie pozwolą żeby integracja doszła to punktu w którym zmniejsza się liczbę urzędniczych etatów. Przecież gdzieś kolegów z partii trzeba obsadzić.

    • 7 2

  • Prezydent z prawdziwego zdarzenia (1)

    Nie to co te karykatury z Gdańska i Sopotu mające gdzieś rządzone przez siebie miasta, tylko układziki, przekręty i dbanie o własny interes.

    • 22 17

    • ja powiem więcej Mąż stanu

      • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane