• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojciech Szczurek: Metropolia - jasne, że tak!

Wojciech Szczurek
25 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
- Zrezygnujmy z odrębnie działających w Gdańsku i Gdyni zarządów komunikacji miejskiej i zastąpmy je wspólnym Metropolitalnym Zarządem Komunikacji. Choćby jutro - przekonuje prezydent Gdyni. - Zrezygnujmy z odrębnie działających w Gdańsku i Gdyni zarządów komunikacji miejskiej i zastąpmy je wspólnym Metropolitalnym Zarządem Komunikacji. Choćby jutro - przekonuje prezydent Gdyni.

Bez żadnych wątpliwości - mamy szczęście żyć w  metropolii! O wielkim dorobku i jeszcze większym potencjale pisze prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.



Na czym powinna polegać powstająca z mozołem metropolia trójmiejska?

Świadczą o tym między innymi: obszar, liczba ludności, wysoki standard życia, atrakcyjny rynek pracy, liczba i poziom szkół oraz uczelni, obecność ponadregionalnych instytucji, placówek naukowych, firm, wysoka jakość usług, dostępność komunikacyjna, bardzo atrakcyjna oferta kulturalna i co najważniejsze - gęsta sieć wzajemnych powiązań upewniają - jesteśmy metropolią!

Metropolia to idea współpracy

Jesteśmy głęboko przekonani o potrzebie budowy Metropolii jako płaszczyzny współpracy samorządów. Taka współpraca, to dla nas codzienność. Cenimy pozytywne efekty synergii, jako rezultatu wspólnych działań. Współuczestnikiem wielu takich projektów jest Gdynia.

Są one konstruowane w różnych konfiguracjach, zależnie od realnych możliwości i racjonalnych potrzeb. To ważne dla lokalnych społeczności i Metropolii jako całości porozumienia - wspólne przedsięwzięcia, związki.

Wymieńmy dla przykładu: wspólny bilet metropolitalny, projekt kolei metropolitalnej, program 100 km nowych ścieżek rowerowych łączących Gdańsk, Sopot i Gdynię, program inteligentnego systemu zarządzania ruchem TRISTAR, tramwaje wodne na Hel, wspólna promocja turystyczna i gospodarcza na targach krajowych i międzynarodowych, wspólne spółki, takie jak Pomorski Regionalny Fundusz Poręczeniowy i Pomorski Fundusz Pożyczkowy, wspólne zarządzanie infrastrukturą komunalną, m.in. w Komunalnym Związku Doliny Redy i Chylonki, czy wspólne starania o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016 dla Gdańska i Metropolii, wreszcie - najnowszy: Invest Pomerania, któremu patronuje Marszałek Województwa.

Powinniśmy je konsekwentnie realizować, ciągle szukając nowych pól współpracy i praktycznie udowadniać, że bliska nam jest metropolia jako idea. I w partnerskich relacjach, szanując się wzajemnie, ucząc wszyscy od wszystkich - w dialogu i przez mądry kompromis, wypracowywać dobre rozwiązania.

Potrzeba ustawy metropolitalnej

Fundamentalnym warunkiem przejścia do kolejnego etapu budowy metropolitalnych powiązań, nadającym nowy wymiar owej współpracy, jest ustrój metropolii, który powinien być zapisany w ustawie.

Od wielu lat wszyscy uczestnicy publicznej debaty podkreślają, że dla pogłębionej integracji metropolitalnej konieczne jest przyjęcie przez Sejm ustawy metropolitalnej, nadającej ustrój, realne kompetencje i wskazującej źródła finansowania zadań. Uczestniczyliśmy w dziesiątkach takich debat, zarówno na forum lokalnym jak i ogólnokrajowym. Powiedziano i napisano już bardzo wiele słów, sformułowano mnóstwo wniosków (niektóre z nich bardzo ciekawe), jest pewnie kilkanaście projektów ustawy metropolitalnej. Problem w tym, że nie ma determinacji Parlamentu, by wreszcie ją uchwalić.

Konkretnie!

Samorządowcy różnią się od polityków tym, że cenią i dbają o konkrety, z których rozliczają nas (i słusznie) mieszkańcy. Pan Prezydent Paweł Adamowicz zaproponował pomorskim samorządom do zaakceptowania swój autorski projekt statutu stowarzyszenia, pod nazwą Gdański Obszar Metropolitalny. Niestety, wbrew pozorom - nie jest to konkret.

Projekt nie zawiera ani sprecyzowanych zadań, ani jakiegokolwiek nowego pomysłu na współpracę, ani też źródeł finansowania. Powstał bez wcześniejszych dyskusji z udziałem tych, którzy są dziś jego adresatami, a mają być przecież współodpowiedzialnymi uczestnikami. Autor pominął w projekcie rolę Marszałka Województwa, tyle że z tego błędu wycofał się już, jak wynika z informacji prasowych.

Z dokładnej lektury projektu wynika, że jedynym konkretnym zadaniem stowarzyszenia ma być doprowadzenie do zmian w przepisach prawa, by stworzyły ustawowe ramy działania Metropolii. Dobrze - tylko, że funkcjonują już od dawna organizacje, które w imieniu samorządu zabiegają o przyjęcie ustaw metropolitalnych. Wystarczy wymienić Związek Miast Polskich czy kierowaną przez Prezydenta Adamowicza Unię Metropolii Polskich. Choć działają od lat, nie osiągnęły większych sukcesów w przekonywaniu posłów do tej idei.

Krytycznie oceniamy więc propozycję powołania stowarzyszenia, które ani nie gwarantuje skuteczniejszego mechanizmu współdziałania, ani osiągnięcia celu w postaci ustawy.

Szkoda czasu na gadanie

Szkoda czasu na przekonywanie się wzajemnie, jak ważną jest idea metropolizacji, do której wszyscy są przekonani. Nie sprowadzajmy rzeczywistego wyzwania, jakim jest wzmacnianie Metropolii, do ogólnikowego gadania, a tworzenie kolejnych struktur organizacyjnych i urzędniczych stanowisk niech nie zastępuje działania. Zajmijmy się konkretami, wypracowujmy w partnerskich relacjach pomysły na kolejne obszary realnego współdziałania. To one będą wzmacniały naszą Metropolię.

Niech testem na wolę współpracy w ramach Metropolii będzie pełna integracja komunikacji miejskiej, zadeklarowana publicznie przez samorządy przed wielu laty. Rezygnacja z odrębnie działających w Gdańsku i Gdyni zarządów komunikacji miejskiej i zastąpienie ich wspólnym Metropolitalnym Zarządem Komunikacji byłaby realnym, milowym krokiem w pożądanym kierunku. Konieczne jest tu podporządkowanie partykularnego interesu miasta interesowi zbiorowemu Metropolii. Gdynia jest gotowa pójść na to choćby jutro. Czekamy na stanowisko Gdańska!

Nie wszystko złoto, co się świeci

Nie każdy projekt należy wspierać tylko dlatego, że ma nazwę metropolitalny. Zwłaszcza zaś - jeśli jest zły i słaby. Straciliśmy już przed kilku laty wiele czasu, dyskutując o złym pomyśle Pawła Adamowicza, by Metropolia była jednym miastem z nazwą Gdańsk. Gdy wówczas tłumaczyliśmy absurdalność tego pomysłu, wiele osób uznało bezpodstawnie, że to nie krytyka złego projektu lecz negowanie idei metropolizacji. Dziś odnosimy podobne wrażenie. Brak akceptacji dla bardzo słabego, ostatniego pomysłu Pawła Adamowicza, w gronie jego politycznych przyjaciół wywołuje równie żywą reakcję. Na przekór racjonalnym argumentom.

Rada w Radzie i w Sejmie

Marszałek Województwa w procesie metropolizacji ma nie tylko ważną rolę, ale też realne narzędzia. Powołał przecież - specjalnie dla prac nad tymi zagadnieniami - Radę Metropolitalną Zatoki Gdańskiej, która skupia wszystkie miasta i gminy z obszaru metropolitalnego.

Oczekujemy od pana Marszałka zdynamizowania prac tego reprezentatywnego ciała. Na początku maja br. zwróciłem się do Pana Marszałka Województwa Pomorskiego o zwołanie Rady Metropolitalnej i podjęcie dyskusji nad zacieśnianiem współpracy w ramach Metropolii. Jestem przekonany, że w partnerskiej rozmowie, wysłuchawszy opinii wszystkich zainteresowanych, damy radę (nomen omen) wypracować rozwiązanie dobre dla mieszkańców miast i gmin tworzących naszą Metropolię.

Od naszych pomorskich posłów zaś, żarliwie deklarujących się jako orędownicy metropolii, oczekujemy, by wreszcie skutecznie zawalczyli w Parlamencie o ustanowienie prawa, które nam, samorządowcom, da tak bardzo potrzebne narzędzie do budowania integracji.
Wojciech Szczurek

Opinie (339) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Mnie się zdaje, że prezydentowi Gdańska brak kasy. A tak dostanie nowy budżet, na który złożą się wszystkie gminy w regionie i będzie nim władał to podomyka rozpoczęte inwestycje w Gdańsku pod płaszczykiem wspólnej metropolii. Głupio przecież mówić o odpowiedzialności partyjnych kolegów z rządu za to zabrali kasę samorządowi na inwestycje. Pan Adamowicz traktuje mniejsze gminy jak prowincję, która ma skakać z radości , że została dopuszczona do "wielkiego miasta". Słabo mi się robi jak słyszę wypowiedzi Adamowicza, że może iść na ustępstwa, że zgodził się na to czy tamto. Kim on jest, żeby traktować nas jak zaścianek? I jeszcze zdziwiony, że ten zaścianek go nie chce. Prezydenci i burmistrzowie Redy, Rumi, Wejherowa, Gdyni, BRAWO I TRZYMAM KCIUKI

    • 18 10

    • kiście się w swoim

      kaszubsko-gdyńskim sosie a OPAT zobaczycie jak świnia siodło .
      Gdańskowi brakuje kasy a od kogo ma ją wziąść od najbiednej najbardziej zadłużonej gdyni czy tych mikrogmin na pn

      • 5 4

    • A mi się wydaje, że Gdańsk ma większe dochody na jednego mieszkańca i o 10 proc. mniej dług publiczny więc kto tutaj potrzebuje

      kasy?

      • 6 1

  • "nie ma determinacji Parlamentu" (7)

    a czy jest determinacja Prezydenta Adamowicza, aby był"wspólny bilet metropolitalny, ile wysiłków musiała włożyć Gdynia, aby przekonać Gdańsk do projektu kolei metropolitalnej - kto miał najwięcej koncepcji z tramwajem i innymi "odjazdami"?, program 100 km nowych ścieżek rowerowych łączących Gdańsk - Sopot z Gdynię, (miał to robić specjalnie powołany urzędnik i CO?
    - program inteligentnego systemu zarządzania ruchem TRISTAR, miał już dawno funkcjonować i co?
    Jedynie tramwaje wodne na Hel się sprawdzają, wspólna promocja turystyczna i gospodarcza na targach krajowych i międzynarodowych(?), wspólne spółki, takie jak Pomorski Regionalny Fundusz Poręczeniowy i Pomorski Fundusz Pożyczkowy, wspólne zarządzanie infrastrukturą komunalną, m.in. w Komunalnym Związku Doliny Redy i Chylonki,
    Jedynie Adamowicz pilnuje przejęcia gdyńskich imprez jako własnych w staraniach o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016 dla Gdańska "i Metropolii", tylko co z tego będzie miała Gdynia? Czy tu nie powinien Szczurek postawić warunku, OK, ale dofinansowanie z UE i przyspieszenie budowy Forum Morskiego. I niezmiernie ważna wreszcie - Invest Pomerania, któremu patronuje Marszałek Województwa...
    Panie Prezydencie a gdzie;
    - Port Lotniczy Gdynia Kosakowo i dodatkowa infrastruktura z nim związana?
    - OPAT
    - przedłużona Trasa Czerwona" (Wiśniewskiego)
    - modernizacja sieci trolejbusowej (właściwe wsparcie do programów unijnych),
    - wsparcie także a nie przeszkadzanie w pozyskaniu środków unijnych m.in. na ogromny kompleks Centrum Sportów Zimowych na Górze DONAS, przy budowie pływalni pełnowymiarowej, i stadionu wielofunkcyjnego z przewodnią dyscypliną LA.
    - rozbudową Akwarium
    - itd, itp.

    PO prostu dobrze życzcie, nie przeszkadzajcie a gdzie trzeba POpierajcie i wszystko będzie OK.

    • 7 14

    • nauczcie się pisać wnioski o dotacje UE (4)

      nieroby.
      Widzę że prąd już w um gdynia włączyli bo trolle wracają

      • 12 5

      • każdy sądzi względem siebie (3)

        nie tak dawno "ktoś" z numeru IP Urzędu Miejskiego w Gdańsku pisał w godzinach pracy wulgarne i obraźliwe komentarze co do opozycyjnych tekstów i peany na tematy Gdańska i ich władz oraz na dodatek prowadzi blog. Znasz tę sprawę?

        Myślisz, że jak Gdańsk tak robi to już wszyscy. My nie musimy bo prawda się zawsze obroni sama. A gdyby ta sprawdzić IP obecnie ile tu piszących negatywy jest związanych z UM Gdańsk - podejrzewam WIĘKSZOŚĆ. Ja POznaję to np. po żenująco i niemiłosiernie niskim poziom pyskówki, wulgaryzmów, brak argumentów merytorycznych, proste a nawet prostackie chwyty atakujące osobę, co świadczy o braku rzeczowych źródeł i powiązanych przyczyn.

        Panie Prezydencie Szczurek, psy szczekają a karawana musi jechać dalej.
        Gratuluje, i oby tak dalej!

        • 6 16

        • Czego gratulujesz? blisko 60 procentowego długu, zapaści portu, największego bezrobocia w Trójmieście? (2)

          • 8 4

          • NIE KŁam (1)

            polecam strony urzędów pracy, a przekonasz się, że POdobne bezrobocie jest w Gdyni jak w Gdańsku, porty też maja się dobrze tu i tam

            • 4 6

            • Podobne tak, takie same nie

              • 1 0

    • i o to chodzi.

      Zgoda buduje, nie wybiegaj Pan Panie ADAMOWICZ przed szereg.Powinniście Panowie dbać o siebie i cytat,, wypracować rozwiązania dobre dla mieszkańców miast i gmin tworzących naszą METROPOLIE,, Nam mieszkańcom żyło by się lepiej, szukać rozwiązań prostych, nie kombinować. Traktować wszystkich sprawiedliwie, nie podlizywać się Klerowi, i pamiętać wszyscy są równi. TU i TAM. POZDRAWIAM TRÓJMIASTO NIE DZIELE LUDZI NA TYCH Z GDAŃSKA, SOPOTU, GDYNI BO CZŁOWIEK SIE LICZY, A NIEKTÓRZY ZAPOMINAJĄ - PRZYKRE.

      • 5 2

    • za długi ten komentarz,nie chce mi sie czytac,streszczaj się pan!

      • 1 0

  • Kompromitacją Szczurka jest to jak Gdynia jest skomunikowana z lotniskiem.

    Autobusik jeżdżący co kilka godzin... i to ma być metropolia?

    Najlepiej murem odgrodzić się od otoczenia
    :(

    • 16 15

  • Czyli powrót do ....

    ....starych dobrych czasów,bo nie wszystko jednak w nich złe.Ale transformacja potępiała wszystko w czambuł więc trzeba coś pozmieniać.I na dobre to nie wyszło,bo powoli wracamy do rozwiązań z przeszłości.

    • 0 0

  • fantastyczna fota:) wyluzowany, z nogą wypietą na pierwszy plan, układ dłoni sugerujący (1)

    cierpliwe, nieco nonszalanckie tłumaczenie swych "oczywistych" racji ciemnemu ludowi;)

    • 19 4

    • pięknie:)

      • 1 0

  • Trójmiasto jako jeden organ samorządu terytorialnego z Prezydentem Wojeciechem Szczurkiem jako Prezydentem Metropolii

    Trójmiejskiej JEDEN PREZYDENT I JEDNA RADA DLA 3 MIAST !!!

    JAKO CAŁOŚĆ BYŚMY BYLI JAKO SAMORZĄD SILNIEJSI OD WARSZAWY !!!

    • 8 13

  • ja osobiście nie lubie Szczurka ,

    • 14 11

  • Mistrz Bajeru a Gdynianie jak w obrazek...

    taki Goebels PR

    • 21 14

  • Dlaczego ten chłop nie ma jeszcze Nobla ?... (1)

    • 13 5

    • Bo nie dostaje się go za pijar i populizm

      • 8 1

  • Teraz tylko wybory się liczą

    Teraz tylko wybory się liczą i leniuchy z PO już tylko się boją o wyniki ,aby jeszcze trochę przy żłobie nakraść ,a nie coś robić dla ludu.Musi Pan Panie Prezydencie poczekać na inną opcję,ci przyszli tylko kraść.

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane