• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojciech Szczurek broni lotniska i atakuje Komisję Europejską

neo
4 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wojciech Szczurek twierdzi, że Komisja Europejska prowadzi postępowanie "przeciwko Polsce". Wojciech Szczurek twierdzi, że Komisja Europejska prowadzi postępowanie "przeciwko Polsce".

Zaskakujący list otwarty wystosował we wtorek prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Zarzuca w nim unijnym urzędnikom, że faworyzują niektóre kraje, a nawet firmy. - Czy nasi reprezentanci są tylko klientami wiszącymi u brukselskiej klamki? - pyta Wojciech Szczurek, który nie ukrywa, że boi się o losy inwestycji w gdyńskie lotnisko.



Czy Wojciech Szczurek ma rację twierdząc, że Unia Europejska faworyzuje niektóre kraje, a nawet firmy?

Lada tydzień Komisja Europejska wyda werdykt w sprawie dotyczącej przekształcenia lotniska w Babich Dołach w cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. Wątpliwości unijnych urzędników dotyczą przekazywania funduszy publicznych na sfinansowanie tej inwestycji.

Zdaniem władz Gdyni jest jednak inaczej.

Prezydent Wojciech Szczurek postanowił przypomnieć stanowisko miasta, nawiązując przy okazji do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego. I wytknąć przy okazji członkom Komisji Europejskiej stronniczość.

- Komisja Europejska kończy kolejne postępowanie przeciwko Polsce. W jego wyniku strategiczny projekt przebudowy i ucywilnienia wojskowego lotniska w Gdyni-Kosakowie może zostać zniszczony. Ten projekt zaakceptowany był przez rząd, pozytywnie zaopiniowany przez największe firmy konsultingowe i popierany przez ponad 70 procent mieszkańców Gdyni (...). Projekt w całości sfinansowany ze środków polskich, nie unijnych. Komisja zapewne uzna finansowy wkład Gdyni i Kosakowa za tzw. niedozwoloną pomoc publiczną, a w efekcie spółka lotniskowa będzie musiała ogłosić upadłość - martwi się prezydent Gdyni.

Przeczytaj cały list otwarty Wojciecha Szczurka (PDF)

Do tej pory Wojciech Szczurek słynął raczej z koncyliacyjnych wypowiedzi. Próżno było szukać u niego ostrych słów, które - jeśli padały - to z ust wiceprezydentów, zaufanych naczelników wydziałów Urzędu Miasta lub radnych Samorządności.

W ostatnich miesiącach stał się jednak bardziej radykalny. Nie przebierał w słowach podczas sporu z dyrektorem gdańskiego oddziału GDDKiA o finansowanie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, czy podczas negocjacji o to, kto ma zarządzać wspólnymi pieniędzmi dla aglomeracji.

Teraz również wydał zaskakująco dobitne oświadczenie. Zarzuca w nim unijnym urzędnikom faworyzowanie niektórych krajów, a nawet firm. Wspomina o ograniczeniach nałożonych na LOT, który musiał zrezygnować z wielu połączeń lokalnych (także w związku z udzieleniem mu pomocy publicznej przez rząd).

- Na ich miejsce natychmiast swoje połączenia otwierają takie giganty, jak niemiecka Lufthansa. Doświadczył już tego Wrocław, za chwilę pewnie spotka to i inne miasta - pisze prezydent.

Wojciech Szczurek idzie jeszcze dalej, cytując anonimowego urzędnika Komisji Europejskiej, który na łamach "Rzeczpospolitej" miał powiedzieć "Nie miałbym nic przeciwko temu, żeby w Europie zostały tylko Lufthansa, British Airways i Air France KLM".

Co takim apelem Wojciech Szczurek może osiągnąć? Na pewno zdobędzie poparcie u tych, którzy od dawna zwracają uwagę, że Komisja Europejska stosuje różne standardy wobec różnych krajów.

- Kocham Gdynię i Polskę i wiem, że gdyby obecne regulacje wprowadzane przez Komisję Europejską obowiązywały 80 lat temu, nigdy nie powstałby port i miasto Gdynia, które stały się symbolem polskiego myślenia i działania strategicznego, mającego na celu budowanie siły i sukcesu gospodarczego Polski. Projekt Eugeniusza Kwiatkowskiego, do którego trzeba było w pierwszych latach dopłacać, zostałby uznany za niedozwoloną pomoc publiczną - kwituje sarkastycznie Wojciech Szczurek.

Tyle tylko, że spór o lotnisko w Kosakowie nie ma charakteru międzynarodowego, nawet nie ogólnopolskiego, lecz wyłącznie regionalny. Próba zasugerowania, że jest to "postępowanie przeciwko Polsce" nie jest więc zgodna z prawdą, choć formalnie jest to sprawa Komisja Europejska vs. Polska, a dopiero rząd Polski może wyciągać konsekwencje wobec Gdyni.
neo

Opinie (739) 8 zablokowanych

  • (6)

    Śzczurkowi pali się grunt pod nogami. Moim zdaniem to jego "łabędzi śpiew". Jego samego oraz kolegów i koleżanek z samorządności. Cała ta grupa ze Śzczurkiem na czele przyrosła do zajmowanych posad tak bardzo, że zupełnie stracili łączność z rzeczywistością i realiami w jakich jesteśmy osadzeni. Żenująca próba wywołania "burzy w szklance wody" tylko po to żeby ratować własne siedzenia. Przeniesienie tego sporu na grunt jaki próbuje forsować Śzczurek jest zupełnie nieuprawnione. Gdzie on był jak podobna sprawa toczyła się wokół Stoczni Gdynia!? Wtedy w grę wchodził interes przynajmniej kilkuset stoczniowców i jeszcze większej liczby ludzi z firm kooperujących ze stocznią w całym kraju. Teraz w grę wchodzi interes jego i - delikatnie to ujmując - mało skutecznego zarządu tego lotniska. Dla przypomnienia pierwsze loty z lotniska w Kosakowie miały się odbyć na Euro 2012! Do tej pory nie odbył się stamtąd żaden komercyjny lot a mieszkańcy Gdyni z płaconych podatków dotują etaty zarządu tego lotniska. Jak niby długo ma to trwać? Aż ci ludzie przejdą na emerytury? I na zakończenie: skąd poparcie 70% Gdynian? Skąd ta cyfra? Powiem tak: jak by ktoś mnie zapytał czy chcę lotniska w Gdyni odpowiedziałbym, że tak, ale jeśli ma to być nierentowne i w niekończącej się budowie lotnisko jak ma to miejsce teraz, to zdecydowanie odpowiem NIE. NIE dla dalszych rządów Śzczurka i kolegów oraz koleżanek z samorządności w Gdyni! Pora na innych, nowych i lepszych samorządowców dla Gdyni, Trójmiasta i całego regionu!

    • 31 16

    • a co poza epitetami i bzdurnymi stereotypami masz do powiedzenia?

      czytaj nie tylko siebie i nie słuchaj tylko magla, to zmienisz pogląd. Lotnisko to ważna sprawa. A problemu stoczni Gdynia juz nie ma, jakbys chciał wiedziec. Ale jest praca. A to chyba najwazniejsze.

      • 1 2

    • dla kogo niby to lotnisko

      • 2 0

    • no to czas żeby zracjonalizować i urealnić szczurka w wyborach!

      • 2 0

    • no

      Panie paper proszę rozliczyć wpierw dawniejszego ministra infrastruktury za obiecane drogi i autostrady na Euro 2012

      • 1 5

    • stocznia przynajmniej płaciła podatki do kasy miasta

      • 5 0

    • nowe lotnisko

      paper-a co ty już rozpocząłeś akcje wyborcza Wildze ze ty to chyba z PO Sprzedać rozwalić bo to nie nasze POwskie i musi dlatego przejść w kolegów ręce a interesy na cmentarzach to jeszcze robicie ?

      • 2 6

  • Kolejny 'sukces' szczurka... (1)

    Piszę od miesięcy...Przegra z kretesem ten nasz prezydent leczący swoje kompleksy
    czy wyborcy zmienią obraz szczurka...Megalomana i człowieka otoczonego przez klakierów urzędniczych najgorszego sortu ????
    czas na zmiany w gdyni...
    do tego 'sukcesu' należy dołożyć sprawę odszkodowań za grunty dla kąpieliska morskiego...Tu chodzi o biznes ryszarda krauzego i byłej vice-prezydent gdyni...

    • 20 12

    • co ty chrzanisz koleś

      plączesz sprawy i widac ze swoje "poglądy" opierasz o źródła z forów internetowych, czyli z magla.

      • 1 1

  • Asia, przypomnij sobie Maersk (6)

    jak Gdansk budowal nabrzeza mowiac, ze to nie konkurencja dla Gdyni. i podebral Maersk

    P.S. mokniesz idac do samolotu w Gdansku bo za drogie sa rekawy? garantuje ci, ze npo otwarciu Kosakowa rekawy stanieja i wiecej samolotow z nich bedzie korzystac

    • 23 13

    • Gdańsk

      nie zbudował żadnego nabrzeża. Zbudowała je firma prywatna w optymalnym dla siebie miejscu, tak by móc obsługiwać takie jednostki jakie obsługuje. Maersk się przeniósł tam, gdzie są w stanie obsługiwać jego statki

      • 1 0

    • Maerski tak by uciekł z Gdyni

      zarząd portu w Gdyni ma problem z zebraniem się do pogłębienia kanału portowego oraz przebudowy obrotnicy dla statków (która i tak 400-metrowych jednostek nie obsłuży). Jest tylko jeden problem - ich histeryczne podejście do sprawy. DCT powstał w miejscu, w którym mógł powstać i był ekonomicznie uzasadniony. Gdynia też może budować pirs dla 400-metrowych jednostek. Operatorów kontenerów wystarczy dla wszystkich.

      • 2 0

    • moknę idąc do samolotu w Gda, bo dopiero rękawy są montowane (3)

      będą czynne od kwietnia

      • 4 8

      • ha! czyli piszą tu doskonale zorientowani ludzie z lotniska Rębiechowo!

        Czy to nie Michał T.???

        • 2 3

      • szczesciarz, ze nie odeslali cie do stolicy lub Krakowa

        z okazji mgly ktorej nie ma Kosakowie

        • 4 4

      • kolejne 100 baniek? to juz 600 na rozbudowe w Gdansku?

        akez pomoc publiczna!!!

        • 4 4

  • szczur się wypalił- kończymy z gościem (2)

    Koniec wkurzania ludzi , pisania że większość się zgadza jak jest inaczej . koniec z chorymi pomysłami , udziwnieniami i nie pomaganiu mieszkańcom tylko działanie we własnych interesach . niech pocierpi kilku a reszta będzie mieć dobrze - chore podejście . plany które prowadzą do niczego . Wydawanie kasy na bzdury typu sygnalizacja jakaś tam beznadziejna tristar czy coś takiego , infobox przydatny ludziom na przystanku. szkarada w środku Gdyni , drogi rowerowe prowadzące i kończące się w dziwnych miejscach . Szczur na siłę coś zmienia ale mu nie wychodzi . zakazy parkowania wszędzie nawet na skwerze , parkometry wszędzie a brak parkingów , zanik małego handlu , kioski i inne . Szczur z bandą do domu . Młode fajne miasto , każdy by sobie poradził nawet jakiś błazen z PIS . Chociaż wolę inne partie . Szczurek kozaczy a nie musi tak jak w Łodzi odbudowywać miasta po wojnie tylko stawia nowe . Lotnisko poroniony pomysł , za kilka lat będzie przynosić Gdyni milionowe straty. zobaczycie!!! Szczur pomyśl bo toniesz.

    • 14 8

    • moim zdaniem to on nigdy, ale to nigdy i nawet przez moment nie "zapalił się". mistrz wizualizacji i narracji bez szans na

      • 1 0

    • do zobaczenia więc przy urnie w wyborach1

      • 0 0

  • moim zdaniem to on nigdy, ale to nigdy i nawet przez moment nie "zapalił się". mistrz wizualizacji i narracji bez szans na

    • 0 0

  • Gdynia to zascianek gdanska i sopotu - nawet lotnisko tego nie zmieni !!!!

    • 2 4

  • Szczurek ma rację. Lotnisko w Kosakowie powino być lotniskiem zapasowym dla Rębiechowa (4)

    A jak w Rębiechowie jest mgła to samoloty latają do Warszawy lub Bydgoszczy, a w Gdyni na lotnisku nie ma mgły w tym czasie! Szczurek ma rację, gdyby KE istniała w latach 20 XXw. to sama Gdynia by nie powstała!

    Poza tym, lotnisko w Gdańsku był nie powstała dzisiaj gdyż pierwotnie miał byc zbudowane w Chwarznie, ale decydenci wówczas nie mogli zrozumieć, że miasto gdańsk , jako stolica woj. gdańskiego będize bez lotniska. Wbrez zaleceniom zbudowali w Rębiechowie, w którym jest mikroklimat taki, że utrudnia starty i lądowania gdyż jest położone w niecce.

    • 14 13

    • Gdybyś

      miał rozum to byś myślał

      • 0 1

    • Te - położony w niecce (2)

      Nie pomyliłeś jej z nocnikiem?
      W UM Gdynia jest jakiś referat historyczno-histeryczny?
      Myślę że lotniskiem zapasowym dla Kosakowa będzie lotnisko w Rumi.
      Przecież metropolia gdyńska musi mieć dwa lotniska.
      Gryzoń-megalomania rulezzzz.

      • 4 4

      • Lotnisko powinno powstać! (1)

        Nie znasz historii to nie wiesz jak było z lotniskiem w Rębiechowie. A jak nie chcesz sięgnąć do archiwów to sprawdź sam i przyjedź do Matarii lub Rębiechowa, albo Banina i zobacz jakie temp. występują przy gruncie i jaka jest mgła. Albo posłuchaj wiadomości o tym, że samoloty musza ladowac w W-wie, Bydgoszczy i innych miastach z powodu złych warunków atmosferycznych.

        W Chwarznie i Kosakowie nie ma tak złych warunków jak w Rębiechowie. Tego nikt nie zmieni.

        • 0 1

        • Czasami latam z Gdańska i mam działkę na Kaszubach, więc często( 3-4 razy w tygodniu)przejeżdżam obok lotniska. Nigdy nie spotkałem się z mgłą stanowiącą utrudnienie przy obecnej technice lotniczej. Widocznie nie miałem szczęścia. Rozpatrując przyszłość w perspektywie dziesiątków lat myślę, że technika będzie jeszcze bardziej rozwinięta a kolej metropolitalna rozwiąże problem dojazdu. Jestem " samochodziarzem" , czyli wszędzie jeżdzę samochodem, ale nie na lotnisko. Już lepiej TAXI. Taniej wychodzi niż parking. Więc kolejka to idealne rozwiązanie.

          • 1 0

  • Idzie w zaparte, broni idiotycznej sprawy (1)

    Niedawno chciał, żeby lotnisko w Rębiechowie przejęło ten niewypał z Kossakowa.
    Miota się chłopina, tyle pieniędzy poszło w błoto.

    • 15 10

    • oj gupi to ty jesteś, gupi

      jakbys sledził te sprawe, to bys wiedział, ze na poczatku wszyscy sie cieszyli, w tym i marszałek, i wojewoda, i prezydent Gdańska i Sopotu i admirał i ministrowie. I podpisali porozumienie. I Gdańsk miał zarzadzać. Ale słowa na wiatr rzucili i dzis kłamia jak Pinokio.

      • 0 2

  • Za niemca zniszczona, za rządów radzieckich rozkradziona, za PRL-u szykanowana i przykładowo tłamszona, (4)

    a obecnie za tzw. wolności Platformy Obywatelskiej dyskryminowana gospodarczo rozdawana swojaką i tak naprawdę bez kultury wolnościowej, a nastawioną na blokowanie wszystkich rozwojowych inicjatyw, które zwiększają możliwości dla społeczeństwa, kontrolę publiczną i prawa polityczne obywateli. Sama inicjatywa wykorzystania leżącego odłogiem w części lotniska BD jest tu nie jedynym przykładem działań uderzających w standardy cywilizowanego państwa. Podobny charakter ma decyzja unijnych urzędników, co do pluralistycznych gdyńskich wyborów społeczno-gospodarczych i dyskryminacji miasta, że powstało jako przeciwwaga i rozwijało sie w amerykańskim tempie i ciągłe faworyzowanie wiadome kraje, a nawet wiadome firmy. Mieliśmy także przykłady jak to chcieli "szkolić" pracowników Stoczni Gdynia, o innych nie wspominając:)).

    Każde z unijnych proponowanych rozwiązań sprzyja nieprzejrzystości i niejawności wszelkich grup lobbingu układów kolesiowsko partyjniackich, a nie dobru naszemu miasta i regionu. Ponadto powinna być zasada, że nie można odrzucać projektów samorządowo-obywatelskich nawet ze względu na bardziej prospołeczny charakter i wyraz szacunku dla obywateli. Projekt dokładnie procedowano, analizowany, mający wszystkie pozytywne opinie, uchwały poddany pracom merytorycznym i zatwierdzony do realizacji do tego tak niskim kosztem - czego mamy ewidentny przykład. Wreszcie projekt zmian z którego prezydent Szczurek powinien obowiązkowo z złożenia i zatwierdzenia "parlamentu wojewódzkiego" wykonać i zdać informacje o tym!
    Chyba chcemy żyć w cywilizowanym świecie i zawsze uważałem, że unia europejska do tego zmierza, ale ostatnie połajania i rozwiązanie oznacza prowadzenie polityki swojaków europejskich i jawne kpiny z samorządów niezależnych politycznie, o jakimkolwiek stałym dialogu mowy byc nie może. Gdy nasz prezydent musi pisać o oczywistych oczywistościach, a może jeszcze zakładać worek pokutny, a może nawet włosienice?

    • 26 25

    • No to dlaczego nie protestował jak zamykano stocznie.

      • 1 1

    • Sama inicjatywa wykorzystania leżącego odłogiem

      w części lotniska BD może i jest piękna ale nie brak lotniska jest dla Gdyni największym problemem.
      Od 30 lat dojeżdżam do Gdyni ul. Hutniczą i od 30 lat nic tu się nie zmieniło. Stare budy na Chyloni jak stały 30 lat temu tak i stoją zaś układ drogowy w kierunku zachodnim (Hutnicza, Morska) kiedyś wystarczający obecnie skrajnie niewydolny. O ile razy zwiększył się ruch samochodowy na tym kierunku przez ostatnie 30 lat - o 20, 30, 50 razy? A co się zmieniło w układzie drogowym na tym kierunku przez ostatnie 30 lat? Nic, dokładnie nic, samochody suną z prędkością żółwia i od lat nic się tu nie zmienia, kompletnie nic. Więc może ktoś z szanownych urzędników czy analityków zainteresował by się dziesiątkami tysięcy ludzi, dojeżdżającymi do pracy z Rumi, Redy, Wejherowa, Lęborka i dziesiątków innych miejscowości i gnijącymi dzień w dzień w korkach zamiast bujać w obłokach nad lotniskiem w BD. Może ono i potrzebne ale w trzeciej kolejności.

      • 4 4

    • (1)

      Wszyscy winni, tylko nie drugie wcielenie Kwiatkowskiego. Prawie jak w Korei, tam też wierzą w wiecznie żywego wodza i jego reinkarnacje.

      • 5 7

      • Oj złosliwcu, myslisz że jesteś dowcipny? Jesteś żałosny i obłudny.

        Do tego zawistny, że prezydentowi się jednak udaje, choć rzucają mu tak wielkie kłody pod nogi i w imię sobie stanowionego prawa okraść nasze miasto z pieniędzy publicznych.

        UE jest gorsza jak komuna tamta nie była aż tak perfidna.

        • 5 2

  • W Rębiechowie ostatnio nic nie mogło wylądować (9)

    a w Gdyni w tym czasie nie było mgły. Nie lepiej wracać z Gdyni niż z Warszawy?

    • 19 18

    • (1)

      Nawet jakby udało się otworzyć port w Kosakowie to i tak w przypadku mgły w Rębiechowie żaden przewoźnik by tam nie wylądował. Po pierwsze nie ma na stanie awionetek a po drugie ląduje się tam gdzie ma się możliwość szybkiej wymiany załogi.

      • 6 5

      • No raczej załoga może z Rębiechowa przejechać do Kossakowa. To nie problem.

        • 0 1

    • Ale w Gdyni mogłyby lądować tylko awionetki

      • 2 0

    • masz świętą rację! (3)

      dokładajmy rocznie kilkanaście milionów złotych na utrzymanie lotniska w Kosakowie, żeby sobie czasem z powodu mgły w Gdańsku wylądować bliżej Gdyni

      • 14 6

      • a ile dokłada milionów Gdańsk do Rianaira

        kilka lat temu to było 5 milionów?

        • 0 0

      • lepiej kilkanascie milionow wydawac na lotnisko i miec gawarancje zawsze szybkiego powrotu do domu (1)

        niz kilkadziesiat na stadion
        kilkadziesiat na ECS
        kilkadziesiat na muzeum II wojny
        i tak dalej..............

        • 12 8

        • Boli d*pa że w GD dużo się buduje?

          Nowe drogi, tramwaj, kolej, stadion, muzea. To jest metropolia, a nie ciągły show i pohukiwania. Grunt że Sylwester był. No i grunt że Chwarznieńska będzie się kończyć niewiadomo gdzie, a i ścieżka rowerowa do Sopotu...

          • 10 4

    • A co wylądowało w Gdyni ?

      • 2 2

    • Żeby lądować, nawet awaryjnie, w Gdyni najpierw trzeba podpisać stosowne umowy. Bydgoszcz jest bliżej, a i tak lecą do Warszawy. Dlaczego? Bo w W-wie już mają zaplecze, ludzi, serwis.

      • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane