• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pomysł wspólnego biletu za 150 zł. W sprzedaży od 1 stycznia?

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Wprowadzenie biletu miesięcznego w cenie 150 zł oznacza wycofanie z oferty pozostałych biletów łączonych kolejowych w ramach taryfy MZKZG. Obecnie odpowiednik biletu za 150 zł kosztuje 230 zł. Wprowadzenie biletu miesięcznego w cenie 150 zł oznacza wycofanie z oferty pozostałych biletów łączonych kolejowych w ramach taryfy MZKZG. Obecnie odpowiednik biletu za 150 zł kosztuje 230 zł.

Czy wspólny bilet metropolitalny w cenie 150 zł zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.? Taki pomysł pojawił się w gronie gmin wchodzących w skład MZKZG. Pierwotnie nowy bilet metropolitalny planowano wprowadzić do oferty 1 lipca br., lecz sytuacja związana z pandemią koronawirusa i spadek przychodów samorządów przerwał prace nad nowym rozwiązaniem taryfowym.



Kiedy powinien zostać wprowadzony wspólny bilet w cenie 150 zł?

Oficjalnie ogłoszenie wprowadzenia nowego biletu metropolitalnego za 150 zł miesięcznie (obecnie jego odpowiednik kosztuje 230 zł), obejmującego wszystkich przewoźników komunalnych, SKM oraz PolRegio w granicach gmin wchodzących w skład Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej ogłoszono w lutym br.

Nowy wspólny bilet kolejowo-komunalny tylko w Gdańsku



Bilet miał się pojawić w ofercie 1 lipca, do czego jednak nie doszło na względu na pandemię koronawirusa.

Należy przy tym jednak odnotować, że Gdańsk nie wycofał się ze swojej "miejskiej" oferty biletu miesięcznego ZTM + kolej, który obowiązuje od 25 marca br., w efekcie czego gdańszczanie jako jedyni w Trójmieście mogą cieszyć się z atrakcyjnej cenowo oferty przewozowej na wszystkie środki lokalnego transportu zbiorowego w granicach miasta.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Konferencja prasowa 12 lutego, podczas której zapowiedziano wprowadzenie wspólnego biletu w cenie 150 zł już od 1 lipca. Pandemia koronawirusa pokrzyżowała te plany samorządowców. Konferencja prasowa 12 lutego, podczas której zapowiedziano wprowadzenie wspólnego biletu w cenie 150 zł już od 1 lipca. Pandemia koronawirusa pokrzyżowała te plany samorządowców.

Wspólny bilet za 150 zł od 1 stycznia - Sopot zdecydowanie "za"



Podczas ostatniego zgromadzenia MZKZG pojawił się pomysł, by wrócić do tematu biletu na całą aglomerację. Za tym rozwiązaniem z trójmiejskich samorządów optuje przede wszystkim Sopot, mniejszymi entuzjastami są Gdańsk oraz Gdynia.

- Termin 1 stycznia jest racjonalny i naturalny. Wydaje mi się, że już dłużej nie możemy czekać z tą ofertą. Nie wytłumaczymy mieszkańcom, że po raz kolejny odsuwamy w czasie wejście w życie tego projektu - przekonuje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
- Chciałbym z ostateczną decyzją poczekać do września. Popyt na usługi transportu publicznego spadł o połowę. Widać wprawdzie tendencję wzrostową, ale nie spodziewam się, byśmy w tym roku odbudowali ją do stanu sprzed pandemii - argumentuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
- Powinniśmy jeszcze chwilę zaczekać z podjęciem decyzji. Przyszłość biletu Fala [zgromadzenie MZKZG odbyło się przed ostatecznym wyborem wykonawcy Fali - dop. red.], który jest wprawdzie czymś zupełnie innym, ma zasadnicze znaczenie dla wprowadzenia biletu łączonego w cenie 150 zł - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Czytaj też:

22 mln zł straty na biletach w Gdańsku, ale nie będzie podwyżek



Samorządy sceptycznie patrzą na wyliczenia MZKZG dotyczące kosztów wprowadzenia nowego rozwiązania, które pochodzą z czasów sprzed pandemii. Przedstawiciel Wejherowa uznał wręcz skalę proponowanych dopłat w obecnej sytuacji za "kosmiczną".

Zgodnie z nimi koszt wprowadzenia wspólnego biletu wyniósłby dla 14 gmin ok. 9,39 mln zł. W przypadku miast Trójmiasta będzie to odpowiednio:
  • dla Gdańska - ok. 4,68 mln zł (obecnie ok. 2,59 mln zł),
  • dla Gdyni - ok. 2,53 mln zł (obecnie ok. 1,4 mln zł),
  • dla Sopotu - ok. 260 tys. zł (obecnie ok. 144 tys. zł).

Gminy zrzeszone w MZKZG, w których nowy bilet pozwalałby na przejazdy koleją SKM, PolRegio (w tym na szlaku PKM) oraz lokalnymi przewoźnikami komunikacji miejskiej. Gminy zrzeszone w MZKZG, w których nowy bilet pozwalałby na przejazdy koleją SKM, PolRegio (w tym na szlaku PKM) oraz lokalnymi przewoźnikami komunikacji miejskiej.

W oczekiwaniu na ostateczną decyzję samorządów



- Uwzględniając taką wysokość składki na przyszły rok, przyjęte zostało założenie, że zostanie odbudowany popyt sprzed pandemii, choć faktycznie dzisiaj nikt nie wie, czy jesienią przyjdzie druga fala zachorowań i kolejny drastyczny spadek dochodów - mówił podczas zgromadzenia Kamil Bujak, przewodniczący Zarządu MZKZG.
Jak zapewnia Kamil Bujak, Zarząd MZKZG prowadzi prace, aby modyfikacja oferty była możliwa do wdrożenia 1 stycznia.

- Ostateczna decyzja w tej sprawie podjęta zostanie przez gminy - członków MZKZG - na podstawie przygotowywanych przez biuro Związku analiz oraz po uwzględnieniu możliwości finansowych, które ze względu na stan pandemii zostały mocno w samorządach ograniczone. Kwestia wprowadzenia biletu metropolitalnego w cenie 150 zł będzie jeszcze omawiana na najbliższych posiedzeniach Zgromadzenia Związku - dodaje przewodniczący Zarządu MZKZG.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (247) 8 zablokowanych

  • Już możecie przestać nas mamić obietnicami. (2)

    Nie uwierzę, dopóki nie zobaczę na własne oczy tej oferty.

    • 84 4

    • daj spokoj

      3 swinki I naczelny warchlak mietek - oni jak mowia to mowia, jak robia to mowia - nie wierze I'm za grosz, zlodziej ma wiecej honoru niz te pasozyty

      • 4 0

    • mevo tez ktos tam widzial ;)

      • 7 0

  • Jeden prezydent, jedna rada Trójmiasta

    Wszystkie wydatki umieszczane w internecie.
    Jak również lista osób z Rady Miasta zasiadających w radach nadzorczych miejskich spółek.
    Zyski byłyby ogromne.
    Ale to utopia. Tego nie da się wprowadzić. Byty urzędnicze mnożą się wykładniczo niczym koronawirus. Już całe Śródmieście to tylko urzędy ds niepotrzebnych i zbędnych. Takie przechowalnie dla swojaków

    • 11 0

  • Jojo uwierze jak zobacze

    • 7 1

  • Klapa

    wlodarze to jakas sciem obiecuja chca a nic nie wychodzi wazna jest kasa a nie jakies bilety rowery cos dla gdanska to nie tak kasa za nie robienie nic to portafia wlodarze

    • 10 0

  • wezcie juz skonczcie ta szopke, dawno temu jak chodzilem do szkoly juz o tym gadaliscie

    i co ? wielkie nic zrobiliscie. Gratuluje nie kompetencji.

    • 11 1

  • Za mało ludzi kupuje za 230 to zrobili za 150 dla wszystkich. Czyli dla większości którzy kupują za 100 czeka podwyżka. A w ztm i tak kasa będzie się zgadzać.

    • 7 3

  • Dotacje do stadionu, ecs, mtg nie stwarzają problemu

    Oprócz pieniędzy jeszcze jakaś kamienica za darmo wpadnie. Bo dotujemy swoich. Miejska nomenklatura zadba wzajemnie o dobrą jakość swojego pasożytniczego życia.
    A ludziom, plebsowi który ma pod górę z koronawirusem, któremu rząd pozwolił obciąć zarobki od 30 lat niedasie wprowadzić wspólnego biletu.
    Oczywiście można podnieść drastycznie opłaty za parkowanie, podnieść ceny biletów na komunikację w zamian obniżając podaż.
    W trosce o kochane gdańszczanki i kochanych gdańszczan jak zawsze.

    • 12 0

  • Bilet za 99 zł jest biletem optymalnym dla mieszkańców Gdańska

    Wszystko w granicach miasta: GAit, skm, regio, pkm. wyłącznie w granicach miasta. Jeśli gminy dopłacą proporcjonalnie, to czemu nie? Ale gdańszczanie powinni być zadowoleni.

    • 5 1

  • Mr Borawski to gruba porażka (1)

    • 12 4

    • Coraz grubsza

      • 4 1

  • Za dużo dyrektorów i spółeczek by to się udało

    Należy zlikwidować te sztuczne twory i 2/3 dyrektorów z Trójmiasta na państwowy bruk wyrzucić. Reszta będzie miała co robić i wprowadzi wspólny bilet.

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane