• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od kwietnia duże zmiany w gdańskiej komunikacji

Maciej Korolczuk
8 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wojewoda zaskarży uchwałę o przewozie rowerów?
Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio. Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio.

Od 1 kwietnia pojawi się miesięczny, wspólny bilet na autobusy, tramwaje i SKM obowiązujący na terenie miasta, wzrosną ceny biletów, a u kierującego będzie można kupić wyłącznie karnety w cenie 12 zł. Dodatkowo przewóz roweru lub wózka będzie możliwy tylko w wybranych pojazdach i na konkretnych zasadach. Obowiązywać ma zasada "kto pierwszy, ten lepszy".



Przypomnijmy: Pod koniec grudnia prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz marszałek województwa Mieczysław Struk poinformowali o wprowadzeniu na terenie Gdańska wspólnego biletu miesięcznego na tramwaje, autobusy oraz pociągi SKM i PolRegio. Bilet ma kosztować 99 zł i obowiązywać od 1 kwietnia posiadaczy Karty Mieszkańca.

Pilotażowy projekt wywołał zdziwienie władz Sopotu i Gdyni, które we wspólnym oświadczeniu wskazały, że czują się pominięte. "Pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast" - napisał Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, i Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

W środę na konferencji prasowej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku poznaliśmy szczegóły planowanego wdrożenia wspólnego biletu. Z dziennikarzami spotkał się wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski oraz prezes spółki GAiT Maciej Lisicki.

O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu). O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu).

Rozmowy z Sopotem i Gdynią w toku



1 kwietnia pasażerowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli na jednym bilecie w cenie 99 zł korzystać z autobusów, tramwajów i pociągów SKM i PolRegio. Jak mówi Piotr Borawski, to oferta tylko dla osób, które dotychczas kupowały bilety okresowe.

- Dzieci i seniorzy korzystający już z darmowej komunikacji, aby skorzystać z kolei będą musiały kupić stosowny bilet. Dla osób nieposiadających Karty Mieszkańca nic się nie zmieni - mówi wiceprezydent Gdańska.
Zmiany dotyczą tylko terenu i mieszkańców Gdańska. Co z Sopotem i Gdynią?

- Rozmowy z Gdynią i Sopotem trwają. Jesteśmy zdeterminowani, by w tej kadencji pełna integracja biletowa nastąpiła. Nie likwidujemy obecnych biletów metropolitalnych, które obowiązują także w Sopocie i Gdyni. Zdajemy sobie sprawę, że do tej pory ich cena była zaporowa. Po naszym ruchu rozmowy z prezydentami Karnowskim i Szczurkiem się zintensyfikowały - wyjaśnia Borawski.

Wyższe ceny biletów



Ponadto od początku kwietnia zniknie taryfa nocna. Każdy bilet na linie dzienne będzie obowiązywał również na liniach nocnych. Warto też dodać, że od tego czasu wzrosną ceny biletów. Cena jednoprzejazdowych z 3,2 zł wzrośnie do 3,8 zł, godzinnych - z 3,8 zł do 4,4 zł, a 24-godzinnych z 13 na 14 zł.

Czytaj też: Od kwietnia zdrożeją bilety ZTM i ZKM

Jak nowe, wyższe ceny będą wyglądać na tle innych miast w kraju? Godzinny bilet w Gdańsku (4,4 zł) będzie tańszy niż w Częstochowie (5,4 zł), Poznaniu (5 zł, ale tylko na 45 min), Krakowie (4,6 zł). W tej samej cenie można podróżować po Warszawie, taniej jest w Łodzi, Katowicach i Szczecinie (3,8-4 zł).

Karnety u prowadzącego za 12 zł



Wiosną, inaczej niż dotychczas, kupimy bilety w autobusach i tramwajach. Sprzedaż w pojazdach będzie możliwa, ale tylko biletów-karnetów. Karnet będzie się składał z dwóch biletów jednoprzejazdowych i jednego biletu godzinnego w cenie 12 zł (2 x 3,8 zł + 1 x 4,4 zł).

- Ma to na celu ograniczenie sprzedaży u prowadzącego pojazd, aby zminimalizować opóźnienia pojazdów. System karnetowy będzie obowiązywał tylko do momentu wdrożenia biletu elektronicznego "Fala" - podkreśla Borawski.
Czytaj też: Unieważniony przetarg na wspólny bilet dla Pomorza

Rower czy wózek? Kto pierwszy, ten lepszy



Na liczne wnioski pasażerów wprowadzone zostaną także czytelne zasady przewozu rowerów.


  • zakaz przewozu rowerów bez zabezpieczenia specjalnym pasem lub nieustawionego w stojaku
  • możliwość przewozu rowerów tylko w pojazdach oznaczonych specjalnym piktogramem i w liczbie określonej na piktogramie
  • odpowiedzialność pasażera za szkody powstałe w związku z przewozem roweru

W stosowne piktogramy, stojaki i pasy zostanie wyposażonych 190 autobusów i ok. 65 tramwajów. Co do zasady w danym autobusie będzie można przewozić jeden rower lub wózek dziecięcy lub wózek osoby niepełnosprawnej. Zacznie też obowiązywać niepisana zasada: kto pierwszy - ten lepszy.

Zobacz też: W Gdyni pierwszeństwo mają osoby z wózkami i na wózkach

- W sytuacji gdy w pojeździe znajdzie się rowerzysta i matka z dzieckiem, trzeba będzie odwołać się do zasad współżycia społecznego. Rodzice i osoby niepełnosprawne z reguły powinny mieć pierwszeństwo, ale nie zapisujemy tego w regulaminie - dodaje Borawski.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • Jak mówi Piotr Borawski, to oferta tylko dla osób, które dotychczas kupowały bilety okresowe. (3)

    Ja mówię - zacznę kupować bilet okresowy właśnie wtedy. 99PLN to bardzo w porządku cena i jak najbardziej sensowna, gdy możesz ominąć korki koleją a potem na ostatnie kilometry przesiąść się na autobus/tramwaj. Jeżdżę teraz 50% komunikacją, 30% rowerem i 20% autem, na bilety ZTM + SKM wydaję koło 80 PLN miesięcznie. Teraz miesięczny łączony 150 PLN, więc się nie opłaca, ale 99 - to o obiad drożej niż wydaję, a pewnie będę jeździć więcej. Dzieciaki mają za darmo, więc dla rodziny 2+2 mobilność po mieście za 198 PLN miesięcznie to jak prezent na gwiazdkę.

    • 14 3

    • (1)

      Jesz jeden obiad za 99zł? Czyli 3 tys. zł miesięcznie na obiady?

      • 1 1

      • 99-80 = 19.

        • 0 0

    • Będziesz mógł kupić okresowy. Chodziło mu o to, że to oferta dla okresowych, a dla jednorazówek nic się nie zmienia.

      • 2 1

  • Dlaczego za komunikacje w ogole trzeba placic ??

    Komunikacja miejska powinna byc darmowa, to jest skandaliczne zdzierstwo jeszcze wciaz podnosic ceny biletow. Wystarczy rozwiazac Straz Miejska, nie marnowac forsy na pomniki zbrodniarzy z AK i od razu bedzie kasa na komunikacje !

    • 3 3

  • Jeden wózek (1)

    Wsiądę na pętli Jelitkowo w autobus 227, a wysiądę na końcowym na Chełmie. I co? żaden inny wózek nie będzie miał prawa już wsiąść? kolejny autobus za 45 minut i ta sama sytuacja? coś tu nie hallo!!!

    • 6 2

    • zrezygnować z siedzeń !! wtedy wszyscy wejdą

      • 1 1

  • eko

    niby walczą ze smogiem a ceny idą w górę, jak to ma przekonać do przejścia z samochodu na komunikację miejską?

    • 3 1

  • (4)

    To terez parę przemyśleń z mojej strony. Jak będę jechał z Gdańska do Sopotu np. Wyścigi to na Żabiance mam wyskoczyć z pociągu i skasować bilet. Po kij w autobusach i tramwajach stojaki do przewozu rowerów to ma być komunikacja dla rowerzystów czy ma służyć mieszkańcom celem dojazdu do prscy szkoły itp. No i hit dwie matki z wózkami na przystanku która wsiądzie do autobusu lub tramwaju. Podpowiem rozwiązanie a nawet dwa pierwsze papier nożyce kamień lub alternatywa orzeł czy reszka. Pytanie tylko jaką metodą wybierzemy mętodę głosowania hi hi hi. Gdańsk to stan umysłu.

    • 51 6

    • Wsiądzie ta madka,

      która będzie głośniej drzeć jadaczkę.

      • 1 0

    • A nie lepiej... (2)

      ...żeby pierwszeństwo miała matka z bardziej horom curkom?

      • 6 3

      • (1)

        Orzekać kto jest bardziej chory będzie motorniczy lub kierowca autobusu organo leptycznie hi hi hi

        • 7 0

        • Obok każdego motorniczego będzie siedział lekarz rezydent. A z kanarami będzie wpadał orzecznik ZUS i będzie sprawdzał, czy decyzja lekarza była prawidłowa.

          • 3 0

  • A czy czasem Gdańsk nie miał wprowadzić tych samych zasad co Gdynia co do przewozu rowerów? Tylko później

    • 3 1

  • (1)

    Tylko jeden wózek? Co ma zrobić matka z małym dzieckiem? Absurd

    • 10 4

    • Wziac sobie taksowke. Ma 500zl miesiecznie za nic

      • 2 5

  • (2)

    3.80 za jednoraxowy przejazd. Pięknie

    • 7 1

    • Kto korzysta z jednorazowych skoro za 90 masz miesieczny

      • 1 3

    • Miesieczny za 100 zl na skm, pkm, autobusy, tramwaje i koleje regionalne to bardzo dobra cena

      Pojedyncze bilety powinny byc drozsze np 5 zl by zarabiac na turystach, a mieszkańcy i tak jeżdżą na miesięcznych

      • 2 4

  • A dlaczego nie będzie można przewieźć 2 wózków dziecięcych jednocześnie lub jednego dziecięcego i inwalidzkiego? Jak już będzie rower to ok ale tak to nie rozumiem.

    • 6 2

  • w oczekiwaniu na zimę (1)

    brak śniegu i mrozu także brak pracowników na stogach a można by było przyspieszyć prace ale lepiej zajmować się rowerami w pojazdach

    • 70 7

    • to zapłacicie im więcej to do maja zrobią tory

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane