• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet w Trójmieście to mrzonki?

rb
17 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nie będzie jednolitego biletu dopóki samorządy Trójmiasta nie przejmą  większościowego pakietu udziałów w SKM, Nie będzie jednolitego biletu dopóki samorządy Trójmiasta nie przejmą  większościowego pakietu udziałów w SKM,

Z analiz władz Gdyni wynika, że topnieją szanse na pełną integrację komunikacji miejskiej w Trójmieście. Dlaczego? Samorządy musiałyby przejąć całą SKM-kę, a na to ich nie stać.



Czy warto wprowadzać jednolity bilet w Trójmieście

W najbliższym czasie nie ma szans, by taki sam bilet obowiązywał jednocześnie w Gdyni, Gdańsku i SKM - donosi "Polska Dziennik Bałtycki". Analizę wykonano po tym, jak o losy wspólnego biletu władze miasta zapytali gdyńscy radni.

Mimo że władze Gdańska, Gdyni, Sopotu i Wejherowa, należące do Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, deklarowały, że porozumienie jest blisko, do radnych dochodziły informacje o barierach prawnych, które uniemożliwiały jego zawarcie.

Zastępca prezydenta Gdyni Marek Stępa odpisał radnym, że na drodze do integracji komunikacyjnej stoi prawo, a konkretnie to, że SKM-ka nie jest spółką w pełni komunalną, ponieważ obok samorządów jej współwłaścicielem jest PKP SA. Przejęcie przez Gdańsk, Gdynię, Sopot i samorząd województwa wszystkich udziałów w SKM-ce wiązałoby się z koniecznością ponoszenia wysokich dopłat do działalności tego przewoźnika, które dziś pochodzą ze środków budżetowych.

- PKP SKM w Trójmieście otrzymuje dotacje z budżetu państwa w wysokości kilkunastu milionów złotych. Po komunalizacji samorządy musiałyby wziąć ten ciężar na własne barki. Pozbawienie SKM dotacji z budżetu centralnego i uiszczanie jej z budżetów samorządów na pewno nie byłoby w obecnej sytuacji (spowolnienie gospodarcze oraz liczne inwestycje) dla trójmiejskich włodarzy łatwą decyzją - podkreśla w rozmowie z "Polską Dziennikiem Bałtyckim" Marcin Wołek, radny Gdyni i jednocześnie pracownik Katedry Rynku Transportowego Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego.

Szybkie skomunalizowanie spółki będzie trudne m.in. ze względu na pokaźny majątek, jakim dysponuje SKM.

Problem wspólnego biletu tkwi też w różnym systemie ulg w ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk i SKM Trójmiasto. W komunikacji miejskiej uczniowie, emeryci i renciści kasują dziś bilety z 50 proc. zniżką, natomiast w SKM wynosi ona tylko 37 proc. Wprowadzenie 50 proc. upustu w kolejkach, spowodowałoby konieczność zwiększenia dopłat do działalności SKM.
rb

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

  • Wstyd

    Samorzady Gdańska, Gdyni, Sopotu nie mogą się między soba dogadać nie tylko w sprawie wspólnego biletu ale kozłem ofiarnym musi być ktoś z zewnątrz najlepiej SKM. Bo to ładnie pasuje i można snuć fantazje jak my to chcemy ale są przeszkody nie do przeskoczenia. Bzdura i jeszcze raz bzdura

    • 2 0

  • skoro przejęcie SKM-ki jest tak drogie

    to nie należy jej przejmować, a skupić się raczej na integracji autobusów, trolejbusów, tramwajów szynowych i wodnych. Tyle, że na to Gdańsk nie pójdzie, gdyż wpływy ze sprzedaży biletów przekazane do Związku Metropolitarnego obniżyłyby zdolność kredytową miasta, a na niej miastu szczególnie zależy. To jest prawdziwy powód braku wspólnego biletu.

    • 4 0

  • załatwić odrębne prawa dotyczące trójmiasta i innych metropolii

    To gdzie jest teraz Budyń ? Na kolanach do warszawki i załatwić odrębne prawa dotyczące trójmiasta i innych metropolii czy może Renoma nie pozwoli albo derektorkowie ZKM-ów i SKM o posadki się trzęsą a są kolegami...???

    • 0 0

  • (1)

    Czytając o takich "problemach" to pierwsza myśł nasuwa si, że: Polak głupi się urodził i głupi umrze. Następna myśl to taka, że "gdzie 2 Polaków tam 3 stanowiska.
    Jeszcze długo nie będzie w Polsce OK.

    • 1 2

    • mów za siebie

      W Warszawie czy na Śląsku Polak sobie poradził. Tylko w trójmieście wszystko jest niemożliwe.

      • 0 0

  • A metropolitalny? (2)

    "W najbliższym czasie nie ma szans, by taki sam bilet obowiązywał jednocześnie w Gdyni, Gdańsku i SKM " Jeżeli to niemożliwe, to jak te bariery zostały pokonane przy tworzeniu biletu metropolitalnego?

    • 4 0

    • (1)

      Bariery są finansowe. Parę tysiecy biletów metropolitalnych miesięcznie to nie to samo co milion biletów na miesiąc.

      • 1 1

      • Wiec czemu są tak reklamowane?

        • 0 0

  • W trójmieście w ogóle cokolwiek się opłaca??? (5)

    ECS za 300 mln (z Gda. idzie 130mln) a na komunikację nie mają?
    Takie numery to tylko w trójmieście wychodzą. Na odśnieżanie nie ma, na remonty dróg też nie ma. Ale Podobno w Pomorskim tak super się żyje, tak się Kozłowski chwalił PO czym dał dyla do Europarlamentu.
    Wiadomo w pogoni za "sianem". Tylko to interesuje włodarzy 3M i wyborcy muszą w końcu to "docenić".

    • 59 3

    • Myślisz, że żołądki dywizji urzędasów napełniają się za darmo?

      • 0 0

    • Zapewnw Kurski jest twoim lekiem?? (3)

      • 3 14

      • Dzieciaku wczoraj tez straszyles ludzi Kurskim, za kogo masz ludzi?? Za idiotow?? (2)

        Czy PO to tylko Adamowicz??

        • 17 0

        • PO to również D. Tusk, Miro i Zbycho:)

          Nie wsPOminając o ich senatorze Piesiewiczu, który ćpał z kobietami "lekkich obyczajów". PO pozwoliło mu na zachowanie immunitetu...
          Niestety aby coś zmienić w 3M należy zmienić partię rządzącą. Zmiana figurantów na miejscu prezydentów miast nic nie zmieni.
          Bagno i tak POzostanie.

          • 1 1

        • a ja Wam powiem, że wszyscy politycy są tacy sami - denni. a partia jaką reprezentują, nie ma żadnego znaczenia.

          • 9 1

  • To ta sama historia co z przejęciem Przewozów Regionalnych przez samorządy.

    Wszyscy pyszczą na kolej, że tak dużo kosztuje, dlatego - póki nie było to konieczne - każdy sprytny samorządowiec wieszał na kolei psy i unikał wiedzy o jej realnych kosztach. Szczególnie nie interesowało tych Państwa podstawowe pytanie: DLACZEGO kolej musi tyle kosztować. A co to szkodzi gadać, że jest stara, źle zarządzana i w ogóle do niczego. To nie kosztuje. Lepiej było krzyczeć i czekać, aż Rząd - poprzez tę złą kolej - da jakieś pieniądze. Kiedy "rząd" Parady Obłudników mocno wsiąkł w Afganistan, a do tego przyszedł kryzys, okazało się, że Przewozy Regionalne to nie takie proste, jak sobie Panowie samorządowcy wyobrażali. Teraz żarty się skończyły. Koniec z robieniem dobrych min i trzeba by utrzymywać SKM samemu, zamiast pluć na kolej. No to lepiej nie, bo przecież zadłużyliśmy nasze miasta do oporu. I niech mi tu nikt nie pisze, że chcę objęcia władzy w 3mieście przez Porażkę i Smutek. To dopiero byłaby kpina.

    • 5 0

  • no to czekamy na posty, że to wina budynia i renomy :) (10)

    no dalej frustraci - do dzieła!

    • 30 63

    • a co do Budynia (7)

      ktos kto twierdzi ze to dobry prezydent chyba nie byl nigdzie poza gdanskiem, a jak byl to slepak

      wroclaw, krakow, poznan, lodz... w 90 roku start gorszy niz gdanska, mniejszy potencjal, obecnie dekada do przodu

      a era budynia trwa juz 10 lat

      • 21 4

      • a gdzie jest lepszy ..............zrobić 3-city i szczurek na prezydenta ........

        tylko takie rozwiązanie...............

        • 3 1

      • daj mi prosze jakies przyklady na to, ze te miasta poszly do przodu w porownaniu do Gdanska (3)

        bo ja siedze za granica chwilowo, a chetnie bym sie dowiedzial. Dzieki.

        • 6 8

        • wystarczy przejść się ulicami kraka albo wrocka i zobaczyć jak ludzie są ubrani (2)

          a jak ubrani są u nas ;)
          o statystykach nie będę wspominał ;)

          • 2 4

          • w Słupsku prawie wszyscy chodza jak na dyskotekę, a chyba nie ma co porównywać...

            • 2 0

          • z ubraniami to moze nietrafione porownanie, ale moze ranking forbes z miastami najbardziej przedsiebiorczymi.

            • 0 0

      • kisiel s.p. era Budynia trwa w Gdańsku 20 lat

        od 12 lat jest preziem, a przedtem przez 8 lat był przewodniczącym rady miasta
        skutki są opłakane każdy chyba to widzi. fajnie zauważyłeś, że na początku lat 90 mieliśmy lepsze warunki rozwoju niż inne miasta, a teraz zapadamy się w prowincje
        żal

        • 7 1

      • Eeee, Łódź akurat to chyba nie za dobry przykład ;P

        Przecież całkiem niedawno pogonili ichniego przywódcę.
        Potencjał takiego np. Wrocławia czy Krakowa z pewnością nie był mniejszy aniżeli Gdańska. Poznań spokojnie można porównać z Gdańskiem.
        Realia, realia - kolego/koleżanko - gdzie są realia?
        Uważasz, że wymienione przez Ciebie miasta miały gorszy start, bo np. stąd był Prezydent? To jakaś kpina. A innego argumentu na Twoją pisaninę nie znajduję.
        Era Budynia będzie trwała nadal jeśli nie znajdzie się jakiś charyzmatyczny kontrkandydat - a z pewnością nie jest nim Jacek Kur..ski czy Cymański.

        • 2 2

    • odezwali sie a winnym artykule napisano (1)

      ze spalil im sie sprzet komputerowy.

      • 7 2

      • Wina Budynia jest niezaprzeczalna bo razem z Maciejem L.

        kłamali, że wspólny bilet metropolitalny jest uzasadnieniem dla złodziejskich podwyżek cen biletów miesięcznych z których korzystała większość pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku. Nie ma biletu metropolitalnego - natychmiat przywrócić poprzednie ceny! Budyń i spółka nie potrafią dogadać się z nikim. Likwidacja wodnego tramwaju do Sopotu to przecież też wynik niesnasek i oskarżania Sopotu w kwestiach finansowych. Ciekawe skąd ta paranoja.

        • 13 2

  • kilkanascie milionow dla dobra mieszkancow to za duzo (4)

    a 300 milionow na ECS dla dobra... no wlasnie kogo? to staC. Wymienic wszystkich za takie myslenie

    • 85 8

    • +17 na utrzymanie/rok

      • 2 0

    • Też jestem przeciw wywalaniu forsy na ECS... (2)

      ... ale ta kasa na SKM to kilkanaście baniek samej dopłaty do funkcjonowania ROCZNIE!Oczywiście (jak znam życie) SKM nie będzie w stanie sfinansować w takim wypadku zakupu nowych składów z własnych środków.
      Chociaż z drugiej strony,gdyby pan Sz. i jego ekipa odpuścili sobie lotnisko i nowy Urząd Miejski,a także zostawili w spokoju Park Rady Europy,to kasa by się znalazła...

      • 8 4

      • ECS oprócz tych 300 na budowę będzie kosztować17 mln rocznie. W sam raz na SKM.

        • 17 0

      • Dodam jeszcze,że chyba wystarczy ten bilet metropolitalny...

        Może po prostu osiągnęliśmy złoty środek i dalej nie ma sensu pogłębiać tej integracji,bo koszty przerosną zyski,a ta cała integracja (nie tylko z tego powodu) nam bokiem wyjdzie...

        • 10 3

  • dlaczego w Trójmieście jest tak drogo ? (1)

    się pytam

    • 2 0

    • bo miasta dokładają do biletów DUŻO mniej niż w Warszawie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane