• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet za 150 zł będzie, ale nie wiadomo kiedy. Termin 1 stycznia nierealny

Krzysztof Koprowski
3 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pierwotnie planowano wprowadzić nowy bilet metropolitalny 1 lipca br., potem termin ten przełożono na 1 stycznia 2021 r. Obecnie nie istnieje już żaden harmonogram wprowadzenia nowej oferty. Pierwotnie planowano wprowadzić nowy bilet metropolitalny 1 lipca br., potem termin ten przełożono na 1 stycznia 2021 r. Obecnie nie istnieje już żaden harmonogram wprowadzenia nowej oferty.

To już pewne - bilet metropolitalny na całą aglomerację w cenie 150 zł nie pojawi się w ofercie 1 stycznia 2021 r. Jego wprowadzenie zostało odłożone w czasie bez wskazania konkretnej daty. Główną przyczyną jest spadek dochodów gmin zrzeszonych w MZKZG spowodowany pandemią koronawirusa. Gminy te nie są w stanie w obecnej sytuacji ekonomicznej wyłożyć niezbędnej kwoty dofinansowania.



Jak oceniasz decyzje samorządów dot. biletu za 150 zł?

Ostatni raz na temat jednego wspólnego biletu metropolitalnego, 30-dniowego w cenie 150 zł, pozwalającego na nieograniczoną liczbę przejazdów wszystkimi pojazdami komunikacji miejskiej na obszarze gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej oraz pociągami SKM i PolRegio (w tym po szlaku PKM) pisaliśmy w sierpniu br.

Wówczas mimo opóźnienia we wdrożeniu nowej oferty (pierwotnie bilet miał być wprowadzony 1 lipca br.) brano pod uwagę przesunięcie harmonogramu startu na 1 stycznia 2021 r. Dzisiaj wiadomo już, że termin ten jest całkowicie nierealny.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Wyliczenia MZKZG na 2021 r. Wariant podstawowy oznacza brak zmian w ofercie biletów. Wyliczenia MZKZG na 2021 r. Wariant podstawowy oznacza brak zmian w ofercie biletów.

Trudna sytuacja ekonomiczna ze względu na koronawirusa



- Z powodu pandemii koronawirusa nasze gminy znalazły się w trudniej sytuacji. Budżety na komunikację miejską zostały mocno ograniczone - mówił na ostatnim posiedzeniu zgromadzenia MZKZG przewodniczący Zarządu Związku Kamil Bujak. - Rekomenduję, by wariant za 150 zł odłożyć w czasie i wprowadzić wariant podstawowy w przyszłym roku.
Przez wariant podstawowy należy rozumieć dotychczasową ofertę, w tym 30-dniowych biletów komunalno-kolejowych:
  • bilet łączony z koleją Gdańsk - Sopot lub Gdynia - Sopot w cenie 150 zł,
  • bilet łączony z koleją sieciowy jednego organizatora w cenie 210 zł,
  • biletu łączony z koleją sieciowy na cały obszar MZKZG w cenie 230 zł (to właśnie on miał zostać przekształcony w bilet za 150 zł).

Jak wynika z najnowszych wyliczeń MZKZG na 2021 r., wprowadzenie nowej oferty dla wszystkich gmin w MZKZG to ok. 13 mln 656 tys. zł, podczas gdy pozostanie przy dotychczasowej ofercie to koszt ok. 5 mln 268 tys. zł.

W przypadku Trójmiasta planowane koszty w 2021 r. wynoszą:
  • Gdańsk: ok. 6 mln 804 tys. zł z nową ofertą oraz ok. 2 mln 629 tys. zł z obecną ofertą,
  • Gdynia: odpowiednio ok. 3 mln 644 tys. zł oraz 1 mln 409 tys. zł,
  • Sopot: odpowiednio ok. 375 tys. zł oraz 144 tys. zł.

Wyliczenia MZKZG na 2021 r. przy zachowaniu obecnych cen biletów (tzw. wariant podstawowy). Wyliczenia MZKZG na 2021 r. przy zachowaniu obecnych cen biletów (tzw. wariant podstawowy).

Rosnące koszty komunikacji miejskiej niezależnie od oferty



Warto zauważyć, że nawet pozostanie przy obecnej ofercie także generuje w ujęciu całościowym wzrost składek odprowadzonych do Związku - z ok. 5 mln 201 tys. zł dla wszystkich gmin w 2020 r. do 5 mln 268 tys. zł w 2021 r.

Jednocześnie budżety samorządów w zakresie komunikacji miejskiej coraz mocniej drenują restrykcje związane z pandemią koronawirusa, a tym samym obowiązek uruchomienia dodatkowych kursów, tzw. bisowych przy jednoczesnym spadku liczby sprzedawanych biletów.

- Mieliśmy spotkanie wiceprezydentów największych miast. Budżet jest w stanie opłakanym. Mamy problem, by go "spiąć". Jako Sopot jesteśmy przygotowani na ewentualne wprowadzenie biletu za 150 zł, ale nie jesteśmy samotną wyspą. Jesteśmy uzależnieni od innych samorządów. Mieszkańcy oczekują tego biletu i musimy go wprowadzić w nieodległym czasie - komentował na posiedzeniu Związku Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Jedynym ratunkiem dla nowego biletu ustawa metropolitalna?



Samorządowcy obecnie wyczekują z nadzieją ustawy metropolitalnej dla Trójmiasta, która może oznaczać dla całego Pomorza dodatkowy zastrzyk finansowy ok. 200 mln zł.

Powstaje sejmowy zespół, który zajmie się ustawą metropolitalną

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (184) 7 zablokowanych

  • Brakuje pieniędzy? To będzie jeszcze mniej, bo przy tak drogich biletach, ludzie przestaną w ogóle korzystać z komunikacji

    • 7 0

  • Dlaczego w Gdyni posiadając bilet miesięczny ZKM nie można codzienne podróżować SKM? (15)

    Dlaczego władze Gdyni nie potrafią ułatwić mieszkańcom podróżowania? Dlaczego nie możemy podróżować SKM na terenie miasta mając bilet miesięczny ZKM? W Gdańsku w marcu jakoś potrafili takie udogodnienie dla mieszkańców wprowadzić!

    • 118 3

    • Za to macie genialną linię S (1)

      dublującą SKM na prawie całym przebiegu, do tego 26 podobnie czyli wybór macie SKM albo autobus albo trolejbus na jednej trasie. Nie macie za to żadnej linii z Obłuża gdzie SKM nie ma do Orłowa czy Sopotu, no takie to genialne. Nigdy nie wymyślę jak to jest możliwe że S z Sopotu nie jedzie na Obłuże? Pustki niech obsługuje całkiem inna linia np. wzmocnione W.

      • 13 3

      • za to na południu Gdańska jest taki armagedon iż muszą budować PKM lub SKM bo sam tramwaj nie wystarczy

        • 2 0

    • Przeciez jest taki bilet i kosztuje 150 zl (70+80 zl kupowane jednoczesnie). To bilet strefowy, laczony Metropolitalny o nazwie "Gdynia-Sopot-Kolej". ZKM na terenie Gdyni (zwykle i pospieszne - chyba takze z dojazdem do Sopotu), PKM i SKM na terenie Gdyni i Sopotu.
      Niczego lepszego nie wymyslono: w 10 minut z Karwin do Centrum w swietnych warunkach, wygodnie w pociagu, bez tatalajstwa w trolejbusach, bez wzgledu na to co dzieje sie na drogach.

      • 0 2

    • Bo ZKM i SKM to dwie różne firmy! (4)

      I niestety dogadanie się co do warunków czasami jest niemożliwe, bo każdy stoi przy swoim. Miasto nie ma tu nic do rzeczy. Miasto nie może pozwolić na dopłacanie do ZKM.

      • 1 12

      • tak jak nie można dogadać się z PKP w sprawie tuneli...

        niedasię!
        A inni jakoś dają radę...

        • 5 1

      • Jak zwykle - wszędzie można się dogadać, w Gdyni nie XD

        • 6 1

      • Do ZKM nie może, a do imprez czy lotnisk już tak?

        • 6 1

      • jakoś Gdańsk "od strzała z palca"

        jak przyszła okazja się wykazać medialnie, z SKM się dogadał.
        Problem tkwi w skutkach wieloletniej strategii wygaszania komunikacji zbiorowej na terenie pomorskiego i brak zainteresowania nią samorządu. Bo firmy to wykonują zlecone zadania a organizatorem i rozdającym karty jest marszałek.

        • 7 1

    • Bo żadna władza nie będzie się poniżac podróżując SKM (1)

      A skoro oni nie znają realiów to czego oczekujesz

      • 19 1

      • Śniadka kilka razy widziałem.

        Więc tego...

        • 3 1

    • nieudolność? (1)

      • 8 1

      • premedytacja...

        Mieszkancy sa dla magistratu a nie odwrotnie.
        Wiec podatki wygarnia sie jak pies z michy a robic to po uwazaniu.

        • 8 1

    • bo masz placic za monopolizowane miejsca parkingowe

      I przynosic miastu dochod. W zebach...
      Miasto nie jest od ulatwiania zycia mieszkancom, ono jest od zycia kosztem mieszkancow.

      • 8 2

    • nie ma pieniędzy. szczurek doprowadził budżet miasta do ruiny

      zadłużenie miasta, to ponad miliard złotych.

      • 16 1

    • Dokładnie w Gdańsku bilet za 99 zł jest

      A Gdynia, jak zwykle, doić swoich...

      • 14 1

  • w trójmiejskich miastach od przynajmniej 20 lat rzadzą ci sami ludzie. (10)

    przez ten czas nie potrafili dogadać się w sprawie biletu.

    • 212 6

    • (5)

      Myślisz że to takie proste? Już teraz wymóg jednolitej oferty sprawia iż podwyżki biletów mogą być w każdej chwili. Czy uważasz że mieszkaniec Gdyni w imie wspólnego biletu musi płacić więcej niż powinien?

      • 1 16

      • (1)

        Ja jako mieszkaniec Gdyni wolę płacić więcej za wspólny bilet, niż za wszelkie imprezy, jakie rokrocznie odbywają się w Gdyni, a które kosztują miliony złotych.

        • 8 1

        • no to dopłać jeszcze do budowy tramwaju

          • 1 0

      • Podwyżki są co chwila (1)

        Najwidoczniej nie korzystasz z komunikacji.

        • 10 2

        • podwyżki są związane z ujednoliceniem cen biletów. Gdyby nie ten fakt w Gdyni byś płacił taniej za przejazdy

          • 1 0

      • Mieszkaniec Gdyni to ze wszystkim ma problem. Tylko nie z tym, jak cofnąć w rozwoju swoje miasto, głosując na najbardziej wsteczną władzę w Trójmieście i okolicach.

        • 6 2

    • (2)

      20 lat temu to SKM jeszcze nie istniała jako osobna firma więc nie pisz bzdur, że od 20 lat rządzą ci sami ludzie.

      • 2 10

      • serio? 1999 r.

        to bylo rozbicie na spoleczki. Buzek i jego chore deycyzje.
        Od gimnazjów po ofe.

        • 5 1

      • Ty nie pisz bzdur i naucz się czytać ze zrozumieniem, bo autor wyraźnie miał na myśli naszych prezydentów, nie prezesów spółek komunikacyjnych, których masę jest w Trójmieście, a w Gdyni w szczególności.

        • 10 1

    • jak zwykle wyjdą w trójkę i powiedzą, że to wina rządu:)

      • 20 1

  • Prawie 20 lat prac nad wspólnym biletem. Powiem prawdę ostatni matoł zrobiłby to szybciej

    • 5 0

  • jaja sobie robicie, cena tego biletu z sufitu wzięta ,co za głupota ,czy to mosiek z salcio, czy skarbnik św.mateusza rachował bo zabraknie na 500+

    • 3 1

  • bilet za 150 zł

    Bilet normalnyw tej kwocie umożliwia jazdę SKM i(Gdynia Cisowa-Sopot Wyścigi) ZKM po całej Gdyni i Sopocie linie normalne, pośpieszne i nocne.

    • 1 1

  • Poproście o wsparcie NASA

    Bo ten wspólny bilet to chyba technologia z kosmosu

    • 9 0

  • E-recepta, elektroniczny PIT , e-obywatel i inne (1)

    Narzekacie na PiS a oni w skali całego kraju doprowadzili do realizacji większe projekty niż to co obiecało 20 lat temu PO na Wybrzeżu. Głosujcie dalej na tą Koalicję PO to będzie tak jak z rowerem miejskim.
    Trojmiasto nie jest już drugą liga a raczej ligą okręgowa. Pojedzie do Kielc czy Radomia i zobaczcie jak wyglada zarządzanie miastem i transportem.

    • 21 3

    • Trójmiasto

      Żyje ciągle w przekonaniu że jest najlepsze najlepiej zarządzane,najbogatsze z najczystszym powietrzem w Polsce achy i ochy.
      Prawda jest z gola odmienna. W Gdyni narzekają na władze i brak rozwoju, pył i brudne elewacje. Sopot bajzel na ulicy MonteCasino nie wiadomo skąd są te ceny mieszkań to nie Monaco. Czujnik powietrza umieszczony jak najbliżej pasa nadmorskiego powietrze zawsze czyste. Polecam przesunąć go do centrum. Gdańsk Rydwan drogi jak na prowincji Ukrainy rozwalone torowiska tramwajowe itd.

      • 4 0

  • Miliony na budowę miejskich autostrad zawsze się znajdą (4)

    A "groszy" na komunikację publiczną nigdy nie ma. Oppa Grzelak managment style!

    • 7 6

    • Autostrad miejskich? (3)

      Mamy drogi z epoki prowincjonalnych wiosek z Peru czy Meksyku z epoki lat 60. Daleko nam do europejskich dróg z lat 30 ubiegłego wieku!!!

      • 4 4

      • Popatrz sobie na Słowackiego (2)

        Szeroka arteria, rozwalająca miasto, ekrany jak na autostradzie, piesi zepchnięci do tuneli.

        • 5 3

        • z kolizyjnymi skrzyżowaniami

          i to ma szybko wyprowadzać pojazdy za miasto? Tą droga to tylko woda w czasie ulewy szybko płynie.

          • 1 0

        • a powinien tam być jeszcze tramwaj

          bo to jest miasto.

          "piesi zepchnięci do tuneli"
          Nikt nie czuje się "zepchnięty". Ale za to czuje się bezpieczny (!!!).

          Gdyby Słowackiego było zrobione jak należy (połączenie z tunelem pod Wisłą), to byłaby to nitka komunikacyjna porównywalna z Południową. A tak, przez politykę i bieda-oszczędności, całość komunikacji na zewnątrz "wisi" na Południowej i AK. Przez Podwale Przedmiejskie...

          • 4 1

  • Ile lat

    Będzie trwać ten cyrk?
    Zapomnijcie o tym wspólnym bilecie,z nim jest tak jak z tunelem pod Sopotem.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane