• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet za 150 zł będzie, ale nie wiadomo kiedy. Termin 1 stycznia nierealny

Krzysztof Koprowski
3 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pierwotnie planowano wprowadzić nowy bilet metropolitalny 1 lipca br., potem termin ten przełożono na 1 stycznia 2021 r. Obecnie nie istnieje już żaden harmonogram wprowadzenia nowej oferty. Pierwotnie planowano wprowadzić nowy bilet metropolitalny 1 lipca br., potem termin ten przełożono na 1 stycznia 2021 r. Obecnie nie istnieje już żaden harmonogram wprowadzenia nowej oferty.

To już pewne - bilet metropolitalny na całą aglomerację w cenie 150 zł nie pojawi się w ofercie 1 stycznia 2021 r. Jego wprowadzenie zostało odłożone w czasie bez wskazania konkretnej daty. Główną przyczyną jest spadek dochodów gmin zrzeszonych w MZKZG spowodowany pandemią koronawirusa. Gminy te nie są w stanie w obecnej sytuacji ekonomicznej wyłożyć niezbędnej kwoty dofinansowania.



Jak oceniasz decyzje samorządów dot. biletu za 150 zł?

Ostatni raz na temat jednego wspólnego biletu metropolitalnego, 30-dniowego w cenie 150 zł, pozwalającego na nieograniczoną liczbę przejazdów wszystkimi pojazdami komunikacji miejskiej na obszarze gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej oraz pociągami SKM i PolRegio (w tym po szlaku PKM) pisaliśmy w sierpniu br.

Wówczas mimo opóźnienia we wdrożeniu nowej oferty (pierwotnie bilet miał być wprowadzony 1 lipca br.) brano pod uwagę przesunięcie harmonogramu startu na 1 stycznia 2021 r. Dzisiaj wiadomo już, że termin ten jest całkowicie nierealny.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Wyliczenia MZKZG na 2021 r. Wariant podstawowy oznacza brak zmian w ofercie biletów. Wyliczenia MZKZG na 2021 r. Wariant podstawowy oznacza brak zmian w ofercie biletów.

Trudna sytuacja ekonomiczna ze względu na koronawirusa



- Z powodu pandemii koronawirusa nasze gminy znalazły się w trudniej sytuacji. Budżety na komunikację miejską zostały mocno ograniczone - mówił na ostatnim posiedzeniu zgromadzenia MZKZG przewodniczący Zarządu Związku Kamil Bujak. - Rekomenduję, by wariant za 150 zł odłożyć w czasie i wprowadzić wariant podstawowy w przyszłym roku.
Przez wariant podstawowy należy rozumieć dotychczasową ofertę, w tym 30-dniowych biletów komunalno-kolejowych:
  • bilet łączony z koleją Gdańsk - Sopot lub Gdynia - Sopot w cenie 150 zł,
  • bilet łączony z koleją sieciowy jednego organizatora w cenie 210 zł,
  • biletu łączony z koleją sieciowy na cały obszar MZKZG w cenie 230 zł (to właśnie on miał zostać przekształcony w bilet za 150 zł).

Jak wynika z najnowszych wyliczeń MZKZG na 2021 r., wprowadzenie nowej oferty dla wszystkich gmin w MZKZG to ok. 13 mln 656 tys. zł, podczas gdy pozostanie przy dotychczasowej ofercie to koszt ok. 5 mln 268 tys. zł.

W przypadku Trójmiasta planowane koszty w 2021 r. wynoszą:
  • Gdańsk: ok. 6 mln 804 tys. zł z nową ofertą oraz ok. 2 mln 629 tys. zł z obecną ofertą,
  • Gdynia: odpowiednio ok. 3 mln 644 tys. zł oraz 1 mln 409 tys. zł,
  • Sopot: odpowiednio ok. 375 tys. zł oraz 144 tys. zł.

Wyliczenia MZKZG na 2021 r. przy zachowaniu obecnych cen biletów (tzw. wariant podstawowy). Wyliczenia MZKZG na 2021 r. przy zachowaniu obecnych cen biletów (tzw. wariant podstawowy).

Rosnące koszty komunikacji miejskiej niezależnie od oferty



Warto zauważyć, że nawet pozostanie przy obecnej ofercie także generuje w ujęciu całościowym wzrost składek odprowadzonych do Związku - z ok. 5 mln 201 tys. zł dla wszystkich gmin w 2020 r. do 5 mln 268 tys. zł w 2021 r.

Jednocześnie budżety samorządów w zakresie komunikacji miejskiej coraz mocniej drenują restrykcje związane z pandemią koronawirusa, a tym samym obowiązek uruchomienia dodatkowych kursów, tzw. bisowych przy jednoczesnym spadku liczby sprzedawanych biletów.

- Mieliśmy spotkanie wiceprezydentów największych miast. Budżet jest w stanie opłakanym. Mamy problem, by go "spiąć". Jako Sopot jesteśmy przygotowani na ewentualne wprowadzenie biletu za 150 zł, ale nie jesteśmy samotną wyspą. Jesteśmy uzależnieni od innych samorządów. Mieszkańcy oczekują tego biletu i musimy go wprowadzić w nieodległym czasie - komentował na posiedzeniu Związku Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Jedynym ratunkiem dla nowego biletu ustawa metropolitalna?



Samorządowcy obecnie wyczekują z nadzieją ustawy metropolitalnej dla Trójmiasta, która może oznaczać dla całego Pomorza dodatkowy zastrzyk finansowy ok. 200 mln zł.

Powstaje sejmowy zespół, który zajmie się ustawą metropolitalną

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (184) 7 zablokowanych

  • Dobrze ze Gdańsk wprowadził wspolny bilet z skm i pkm za 99 zł

    Bo że w Gdyni "się nie da" to było do przewidzenia

    • 6 1

  • (1)

    Gdańskie dziadostwo i tyle

    • 14 2

    • Gdańsk ma bilet na komunikacje miejska + skm i pkm

      Dla 95% mieszkancow Gdańska to lepsze rozwiązanie niż bilet na całe trójmiasto za 150 zł

      • 3 0

  • Te ciołki tylko szukają wymówek i pretekstów by doic z nas kasę każdym możliwym sposobem! Te wszystkie matoły w urzędach powinni stracić prace w trybie natychmiastowym a zastąpić się ich powinno rekrutujac nowych młodych, ambitnych i chcących służyć ludziom! A nie wymieniać na kolejne marionetki w rękach w taki czy inny sposób skorumpowanej i partyjnej władzy!

    • 8 0

  • Biedaki i patoligia tylko korzysta z transportu lublicznego. (1)

    • 1 10

    • Po polsku zdanie to nie jest.

      • 0 0

  • Dzieki urzedasom miasta i zaporowej kwoty 150 zł nikt z auta w miescie nie zrezygnuje!!

    • 9 2

  • (2)

    Ale na Lechię,rydwan i publiczne koncerty ,pomniki nikomu niepotrzebne pieniądze są.

    • 12 3

    • Umiesz czytać ze zrozumieniem? (1)

      Potrafisz czytać ze zrozumieniem? Czego nie rozumiesz, że jest to projekt kilkunastu gmin i nawet bez udziału najmniejszej nie ma on szans powstać?
      W Gdańsku bilet na ZTM+SKM już działa od dawna. Czekamy na inne gminy.

      • 2 4

      • jak niechesz czegoś zrobić...

        to powołaj komisję...

        Od tego jest sejmik aby stanowić takie wspólne klepisko do mordobicia między jednostkami samorządu i wypracowania wspólnych zasad współpracy.
        Przez 30 lat nie wypracowano takich zasad współpracy aby bardziej równomiernie ten proces przebiegał a Gdańsk pustoszył cały region niczym finansowy lej depresyjny.

        • 0 1

  • To że dopłacamy do moich współmieszkańców gminy Gdańsk to rozumiem i popieram, ale czemu mam finansować (1)

    komunikację dla mieszkańców Gdyni?

    Wiadomo, że masowo przyjeżdżają do Gdańska - praca.
    Bez urazy, ale mówimy i o moich pieniądzach.

    Ponadto wielu wybrało życie na prowincji i teraz mamy im dopłacać do biletów?

    • 4 11

    • chcesz mieć robotnika, chcesz żeby się kręciło?

      to za to zapłać...
      Czas taniej siły roboczej z PGR się już skończył, wtedy kiedy ludzie dostali paszporty i otrząsnęli z szoku. Potem przyszła Unia i jeszcze bardzie to uprościła. Zauważ te zmiany.

      • 1 1

  • (3)

    To jest kolejny argument za stwierdzeniem, że najlepszym środkiem na podróżowanie jest samochód. Wbrew tym bredniom, które usiłują nam wcisnąć różnego rodzaju miejscy aktywiści.

    • 29 6

    • nie zawsze samochód jest najlepszym środkiem na podróżowanie; kierowcy często się skarżą na korki, na brak bezpłatnych miejsc parkingowych co 100 m zwłaszcza w centrum miasta; na krótkich trasach bez konieczności przesiadek komunikacja byłaby lepszym rozwiązaniem gdyby dobrze działała. Albo rower :)

      • 1 3

    • A to wina miejskich aktywistów że mamy nieudolne władze samorządowe? (1)

      W takim Berlinie jazda komunikacją miejską to czysta przyjemność. Bilety na wszystkie środki transportu są stosunkowo tanie a sieć połączeń jest olbrzymia. W komunikację miejską trzeba trochę zainwestować by spełniała swoją rolę a nie traktować ją jak piąte koło u wozu. Sprawny system komunikacji miejskiej to wybawienie dla większych miast, odkorkowanie ulic bez wielkich inwestycji infrastrukturalnych, redukcja emisji spalin i hałasu.

      • 6 2

      • zobacz nowe osiedla , a drogi tak wąskie , że autobus tam nie wyjedzie

        • 8 1

  • problem komunikacji i wspólnej taryfy

    bezlitośnie obnaża wady rozproszenia zarządzania i powielanie zadań na niewielkim terytorialnie obszarze.

    • 9 0

  • Wystarczy wybrać rower (2)

    Wystarczy wybrać rower i wszystkie problemy znikają.
    Serio. Polecam spróbować chociażby na tydzień.

    • 2 16

    • No nie do końca znikają, w tym roku było kilka deszczowych dni; zaczyna się listopad i wichury, szybko robi się ciemno.. polubiłam jeżdżenie rowerem, jesienią jeździ się lepiej niż latem (w co bym nie uwierzyła gdybym nie spróbowała); ale nie będę nikomu kłamała że wszystkie problemy znikają.. co najwyżej poprawi się cera i zniknie cellulit jak się jest w pewnym wieku. Młodzi to nawet nie zauważą różnicy :)

      • 1 0

    • Reda - Gdansk?

      Wybacz ale nie mam tyle czasu.
      Bo on pieniadz jest...

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane