- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (134 opinie)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (106 opinii)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (63 opinie)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (108 opinii)
- 5 Masz interes? Zostaw kartkę (156 opinii)
- 6 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (232 opinie)
Wspólny bilet za 150 zł będzie, ale nie wiadomo kiedy. Termin 1 stycznia nierealny
To już pewne - bilet metropolitalny na całą aglomerację w cenie 150 zł nie pojawi się w ofercie 1 stycznia 2021 r. Jego wprowadzenie zostało odłożone w czasie bez wskazania konkretnej daty. Główną przyczyną jest spadek dochodów gmin zrzeszonych w MZKZG spowodowany pandemią koronawirusa. Gminy te nie są w stanie w obecnej sytuacji ekonomicznej wyłożyć niezbędnej kwoty dofinansowania.
Wówczas mimo opóźnienia we wdrożeniu nowej oferty (pierwotnie bilet miał być wprowadzony 1 lipca br.) brano pod uwagę przesunięcie harmonogramu startu na 1 stycznia 2021 r. Dzisiaj wiadomo już, że termin ten jest całkowicie nierealny.
Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Trudna sytuacja ekonomiczna ze względu na koronawirusa
- Z powodu pandemii koronawirusa nasze gminy znalazły się w trudniej sytuacji. Budżety na komunikację miejską zostały mocno ograniczone - mówił na ostatnim posiedzeniu zgromadzenia MZKZG przewodniczący Zarządu Związku Kamil Bujak. - Rekomenduję, by wariant za 150 zł odłożyć w czasie i wprowadzić wariant podstawowy w przyszłym roku.
Przez wariant podstawowy należy rozumieć dotychczasową ofertę, w tym 30-dniowych biletów komunalno-kolejowych:
- bilet łączony z koleją Gdańsk - Sopot lub Gdynia - Sopot w cenie 150 zł,
- bilet łączony z koleją sieciowy jednego organizatora w cenie 210 zł,
- biletu łączony z koleją sieciowy na cały obszar MZKZG w cenie 230 zł (to właśnie on miał zostać przekształcony w bilet za 150 zł).
Jak wynika z najnowszych wyliczeń MZKZG na 2021 r., wprowadzenie nowej oferty dla wszystkich gmin w MZKZG to ok. 13 mln 656 tys. zł, podczas gdy pozostanie przy dotychczasowej ofercie to koszt ok. 5 mln 268 tys. zł.
W przypadku Trójmiasta planowane koszty w 2021 r. wynoszą:
- Gdańsk: ok. 6 mln 804 tys. zł z nową ofertą oraz ok. 2 mln 629 tys. zł z obecną ofertą,
- Gdynia: odpowiednio ok. 3 mln 644 tys. zł oraz 1 mln 409 tys. zł,
- Sopot: odpowiednio ok. 375 tys. zł oraz 144 tys. zł.
Rosnące koszty komunikacji miejskiej niezależnie od oferty
Warto zauważyć, że nawet pozostanie przy obecnej ofercie także generuje w ujęciu całościowym wzrost składek odprowadzonych do Związku - z ok. 5 mln 201 tys. zł dla wszystkich gmin w 2020 r. do 5 mln 268 tys. zł w 2021 r.
Jednocześnie budżety samorządów w zakresie komunikacji miejskiej coraz mocniej drenują restrykcje związane z pandemią koronawirusa, a tym samym obowiązek uruchomienia dodatkowych kursów, tzw. bisowych przy jednoczesnym spadku liczby sprzedawanych biletów.
- Mieliśmy spotkanie wiceprezydentów największych miast. Budżet jest w stanie opłakanym. Mamy problem, by go "spiąć". Jako Sopot jesteśmy przygotowani na ewentualne wprowadzenie biletu za 150 zł, ale nie jesteśmy samotną wyspą. Jesteśmy uzależnieni od innych samorządów. Mieszkańcy oczekują tego biletu i musimy go wprowadzić w nieodległym czasie - komentował na posiedzeniu Związku Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
Jedynym ratunkiem dla nowego biletu ustawa metropolitalna?
Samorządowcy obecnie wyczekują z nadzieją ustawy metropolitalnej dla Trójmiasta, która może oznaczać dla całego Pomorza dodatkowy zastrzyk finansowy ok. 200 mln zł.
Powstaje sejmowy zespół, który zajmie się ustawą metropolitalną
Miejsca
Opinie (184) 7 zablokowanych
-
2020-11-03 08:05
Szczure.k do dymisji
- 13 3
-
2020-11-03 07:56
Z jednej strony można pisać, że po raz kolejny nie rozumieją, że aby zachęcić ludzi do komunikacji trzeba włożyć pieniądze, sprawić aby oferta była prosta i atrakcyjna. Tyle, że z drugiej strony nie jestem nawet zaskoczony, że tak to się skończyło. Teraz czekam tylko na info o likwidacji wspólnego biletu Gdańsk-SKM za 99 zł (dla których sporo osób wymieniało karty miejskie na mieszkańca ze zdjęciem). I jeszcze jedno, brakuje kasy na atrakcyjniejszą ofertę miesięcznego dla mieszkańców, ale projekt zbytecznej Fali toczy się dalej.
- 19 3
-
2020-11-03 07:45
Panie Bujak
Pana wersja podstawowa to śmiechu warte propozycje. Chcecie ludzi zachęcić to TZ, to tylko cena Wam pomoże, bo z jakością to różnie bywa, z częstotliwością też, i punktualnością i komfortem, itd.
- 18 1
-
2020-11-03 07:44
Kolejna wymówka, by nie robić. Od 30 lat nie potrafią wprowadzić wspólnego biletu, a wymówek było już mnóstwo - potrzeba informatyzacji, powódź w 2001, kryzys gospodarczy, potrzeba powołania mzkzg, a teraz koronawirus i ustawa metropolitalna. Dno, mul i wodorosty.
- 26 2
-
2020-11-03 07:34
Trójka aroganckich indolentów, nie potrafi dogadać się w spr. "wspólnego biletu"
Za to każdy z osobna, snuje plany, fantazje i chce uchodzić za wzór samorządowca, a w rzeczywistości uchodzą za błaznów!
- 32 2
-
2020-11-03 07:30
żenada
- 15 1
-
2020-11-03 07:12
Hahaha
Petenci głowy nie zawracają urzedasom a oni się tak bardzo dla nas przepracowują. Rozkład busów opracowywali za 700 tys zł przez pół roku na 1.11 . Bądźcie wyrozumiali dla tych, co pracę mają gwarantowaną.
- 35 2
-
2020-11-03 07:02
Aaaaa miało być tak pięknie... (1)
- 88 5
-
2020-11-03 07:09
Hymn Polaków
Nic się nie stało, Polacy nic się nie stało.
- 3 1
-
2020-11-03 07:07
W Gdyni liczą się tylko obiecanki cacanki
Ile to już lat władze ZKM Gdynia czy władze miasta obiecują o wspólnym bilecie? Ile to już było na ten temat debat, opracowań "fachowców" z profesurą na czele?
Lata lecą a oni wciąż obiecują, ciągle coś im przeszkadza, ciągle czegoś brakuje a prawda może być zupełnie inna może im po prostu nie zależy aby pojawił się wspólny bilet w Gdyni?
Lata lecą a do emerytury można "deklarować".- 28 2
-
2020-11-03 07:05
z tym wspólnym biletem będzie tak jak ze wspólnym rowerem miejskim
wybitnie niezdolni ludzie,
- 107 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.