- 1 W Gdyni odłowią 80 dzików (219 opinii)
- 2 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (50 opinii)
- 3 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (123 opinie)
- 4 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (198 opinii)
- 5 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (29 opinii)
- 6 Z zakazem i narkotykami jeździł po Gdyni (32 opinie)
Wyjątkowe kazanie z wieży kościoła św. Mikołaja
W sobotę o godz. 18 z wieży kościoła św. Mikołaja w Gdańsku goście Jarmarku św. Dominika usłyszą kazanie wygłoszone przez dominikańskiego kaznodzieję. Zakonnicy chcą nawiązać w ten sposób do czasów, kiedy kazania były elementem obowiązkowym każdego ważnego wydarzenia w średniowiecznym Gdańsku.
Między innymi z tej przyczyny w sobotę o godz. 18 na wieży kościoła pojawi się jeden z dominikanów, który wygłosi kazanie do wszystkich zgromadzonych przed świątynią.
To niejedyny powód tak nietypowej formy głoszenia homilii. Tradycja głoszenia kazań w przestrzeni publicznej, a szczególnie podczas takich wydarzeń jak Jarmark św. Dominika, sięga średniowiecza. Największe zasługi w zakresie kaznodziejstwa tamtego okresu położyli franciszkanie i właśnie dominikanie.
Ci ostatni już w średniowieczu stworzyli gęstą sieć klasztorów i mocno zaangażowali się w kaznodziejstwo oraz promowanie nowych form religijności świeckiej. Poskutkowało to tym, że ich kościoły były tłumnie odwiedzane przez wiernych.
- Jesteśmy zakonem kaznodziejskim, zatem kazanie z wieży będzie niejako świętem naszego charyzmatu, który podpowiada, że mamy głosić wszystkim, wszędzie i na każdy możliwy sposób. Wpisanie tego wydarzenia do programu tegorocznego Jarmarku św. Dominika nawiązuje także do tego, jak wyglądały średniowieczne jarmarki. Oprócz handlu niezwykle ważny elementem, a nawet można zaryzykować stwierdzenie, że sukces średniowiecznego jarmarku zależał od oferty religijnej miasta, dlatego kazania były wtedy obecne w przestrzeni miejskiej. Zupełnie inaczej niż kojarzymy je dziś, jako zawsze związane z liturgią w kościele. Takie kazania w mieście były głoszone z różnych okazji - wyjaśnia ojciec Michał Osek, przeor dominikanów z kościoła św. Mikołaja w Gdańsku.
Kazanie z wieży z okazji święta założyciela zakonu dominikanów
Sobotnie kazanie będzie związane z uroczystością ku czci św. Jacka Odrowąża, czyli pierwszego Polaka, który wstąpił do zakonu kaznodziejskiego. Przyjął on habit z rąk św. Dominika w Rzymie, a następnie przyjechał do Krakowa, gdzie założył pierwszy klasztor dominikanów. Potem przyjechał do Gdańska, gdzie w 1227 roku założył klasztor.
"Do XIII wieku kazania były przeważnie uczonymi rozprawami teologicznymi. Antykatolicka działalność albigensów sprawiła, że już w XII wieku dominikanie i franciszkanie zaczęli głosić kazania w języku narodowym. Z takimi kazaniami zetknął się Odrowąż w czasie swoich studiów w szkole św. Genowefy w Paryżu. Dzięki niemu prawdopodobnie zaczęto głosić kazania po polsku w diecezji krakowskiej już w pierwszej połowie XIII w. Do głoszenia kazań po polsku zmuszała kaznodziejów też konieczność zwalczania niektórych przesądów i zabobonów wśród prostego ludu" - pisał ks. Jan Związek w artykule czasopisma naukowego Analecta Cracoviensia XXIII z 1991 r.
Kazanie z wieży: nagłośnienie pozwoli go wysłuchać z parku Świętopełka
Choć tradycje są średniowieczne, dominikanie skorzystają z nowoczesnych technologii - czyli nagłośnienia. Wszyscy chętni do wysłuchania nietypowego kazania powinni zgromadzić się w sobotę o godz. 18 w parku Świętopełka lub na rogu ul. Świętojańskiej i Lawendowej , by dobrze widzieć wieżę i usłyszeć kazanie.
Na jaki temat będzie kazanie oraz kto je wygłosi - to niespodzianka od gdańskich dominikanów. Wcześniej, bo o godzinie 12, w pobliskim kościele św. Katarzyny będzie celebrowana msza święta ku czci św. Jacka.
Wydarzenia
Miejsca
Opinie (330) ponad 50 zablokowanych
-
2019-08-17 10:19
Bardzo fajny pomysł - będą z rodziną (2)
- 27 18
-
2019-08-18 00:21
Nie zapomnij o mamonie. (1)
- 1 8
-
2019-08-18 16:51
ty zapomniałeś o rozumie
- 3 0
-
2019-08-18 15:52
Kazanie dominikanów .
Będzie ktoś słuchał tego katolickiego bełkotu ,choć mury zabytków wokół -muszą >
- 3 8
-
2019-08-17 09:06
(12)
Pozdrowienia dla o. Krzysztofowicza.
- 58 18
-
2019-08-17 10:00
(10)
Przecież dawno temu stał się osobą świecką.
- 17 0
-
2019-08-17 10:11
wielka szkoda (9)
brakuje nam Ciebie Ojcze Krzysztofowiczu jako ojca, jako duchownego, jako księdza, wielka szkoda, że nie wytrwałeś w chwili słabości, wielka szkoda, żal....
- 6 14
-
2019-08-17 10:14
(8)
Mam nadzieje ze nawrócił się do Chrystusa
- 7 5
-
2019-08-17 10:20
(7)
Jako stały bywalec mszy dominikańskich w Gdańsku nauczyłem się, że nie trzeba być mnichem, aby kochać Jezusa.
- 13 1
-
2019-08-17 17:23
(6)
Kochać nie znaczy nawrócić się i podążąć drogą jaką Pan wskazał na w Piśmie Świętym
- 1 3
-
2019-08-17 17:40
(5)
Ale Jezus pytał Piotra o to, czy go kocha, a nie o to, czy się nawrócił. Skąd taka teologia? Od ojca Rydzyka, abp. Jędraszewskiego?
- 4 6
-
2019-08-17 20:58
(2)
A jakie są dowody na gwarancję zbawienia? Można mieć jedynie nadzieję. Nadzieja jest podstawą wiary, ponieważ nawet śmierć nie może być gwarantowana z uwagi na to, że za chwilę może być armagedon i wierni zostaną powołani przed Sąd Ostateczny. Jaka też jest gwarancja, że wiara katolicka jest jedynie słuszna? Pozostaje jedynie wiara i nadzieja ...no i miłość, więc miłujmy się.
- 2 6
-
2019-08-18 15:51
Chrześcijaństwo jest jedyna słuszna wiara. Kosciol rzymski dawno odszedł od prawd Bibli i nie ma już w jego nauczaniu zbawienia. Dobrze mowisz ze zbawienie jest z wiary. Ja nic nie tracę wierząc a ty jeżeli to prawda tracisz wszystko.
- 1 5
-
2019-08-18 11:57
takie same jak w islamie, bo to w końcu ta sama religia, judaizm
tłusty pan w czerwonej sukience ma wygodne i rozpustne życie kosztem ciemnoty i plebsu
- 3 3
-
2019-08-17 19:14
(1)
Wręcz przeciwnie z Pisma Świetego. Wspomniane powyżej osoby pewnie rzadko z niego korzystają. Miłość jest ważna, ale nie gwarantuje zbawienia. Jest wynikiem nawrócenia tak jak dobre uczynki. Zbawienie jest natomiast z łaski całkowicie za darmo i nie można na nie zasłużyć.
- 4 2
-
2019-08-17 23:51
co za kirk
buahahaha
- 1 1
-
2019-08-17 22:39
Daj spokój człowiekowi . Dał więcej Gdańszczanom niż większość tutejszych duchownych. Teraz potrzebuje prywatności i pozwólmy mu ją zachować. Jego kazania były dostępne w necie jeszcze długo po jego wystąpieniu z zakonu i miałeś możliwość je sobie zachować. Ja tak zrobiłem.
- 2 1
-
2019-08-17 13:59
Kazanie biskup Jądraszewskiego bylo najepsze jakie słyszałem. (4)
Popieram w 100 proc.
- 28 21
-
2019-08-18 15:36
Niech sie swoimi pedofilami zajmie
- 3 3
-
2019-08-17 14:33
a ja słyszałem, że najlepsze dopiero będzie. (1)
o pedofilach w sutannach. Bo do tej pory cisza.
- 8 6
-
2019-08-17 15:11
To dzisiaj będą o tym mówić ? Chyba przyjdę na kazanie...
- 4 1
-
2019-08-17 14:02
Bo tak wlasnie trzeba traktowac tych odszczepiencow delikatnie mowiac
- 8 7
-
2019-08-17 14:00
Dominikanie w Gdansku zwlaszcza to odlam lewakow w kosciele katolickim (8)
- 10 25
-
2019-08-17 14:04
to dzięki Dominikanom nie ma komuny w Polsce, tu u nich całą opozycja miała schronienie, (7)
przepraszam jest komuna w pisie, Kaczyński, na plecach wujaszka ubaka szkoły kończył, nieuk Piotrowicz, skazywał opozycjonistów za komuny i reszta
- 8 10
-
2019-08-17 15:57
Gosciu u Schetyny jest wiecej komunietow niz w SLD poslow i europoslow (5)
- 7 6
-
2019-08-18 00:45
" komunietow " (4)
Oto klasyczny przykład anafabety po trzech klasach ,wyborcy pisuaru z ciemnego luda.
- 3 4
-
2019-08-18 13:44
Typowy mozg uksztaltowany w tvn i gazecie zaborczej sachtera
PO ludzie POzbawieni logicznego i samodzielnego myślenia klasyczny przykład na oczekiwanie tw Oskara Tuska włącz myślenie osle o ile potrafisz bo komuna mózgów tak nie sprala przez 40 lat jak Donek wam wypral w 8
- 4 2
-
2019-08-18 12:26
to sasza, ruski trol (1)
- 1 5
-
2019-08-18 13:33
Kolejny przyklad bolszewika w pazdzierniku szczeny wam opadna
- 6 0
-
2019-08-18 13:31
Ty jestes klasykiem POskomuny pozbawionym samodzielnego myslenia
- 4 2
-
2019-08-17 15:49
Chyba historii uczyl cie ten sam profesor co Grzelaka
POskomusza opcja w Gdańsku
- 8 7
-
2019-08-17 10:41
Opinia wyróżniona
Wszystkim Polakom przydałoby się kazanie w stylu księdza Skargi. (10)
Karcił butę, pychę i prywatę. Minęło kilka wieków a buta, pycha i prywata mają się dobrze a nawet coraz lepiej. Jako społeczeństwo chyba nie dorośliśmy jeszcze do demokracji i tolerancji. Wolimy zwalczać się wzajemnie niż przekonywać innych do swoich racji. Widać to i w komentarzach i w polityce.
- 137 10
-
2019-08-18 13:42
Demokracja to przeżytek. Mamy zbyt wypaczoną strukturę społeczną. Co do tolerancji można tam wrzucić wszystko.
To słowo wytrych. Nie ma zgody na chaos i dewiacje.
- 3 3
-
2019-08-17 21:45
może dowiedz się najpierw kim był P. Skarga (3)
Raczej zbyt wiele dobrego nie wniósł dla Rzeczpospolitej. Był jednym z hamulców jej rozwoju (zresztą wraz z działaniami ówczesnego papieża który był przeciwny niepodległości Polski). Działania jego i jemu podobnych już na dobre zaowocowały zacofaniem kulturowym, a następnie gospodarczym. Skutki tych różnic odczuwamy zresztą do dziś, oczywiście wojna i komuna w Polsce zrobiła swoje ale wszystko mogłoby inaczej wyglądać...
- 7 1
-
2019-08-17 23:49
Popieram w całej rozciągłości Twój wpis. Chciałem w podobnym stylu napisac, ale mnie uprzedziłeś. (2)
- 4 1
-
2019-08-18 02:01
Niestety (1)
W Polsce fanatyzm religijny trwa w najlepsze. Żadne fakty historyczne czy logiczne nie przemówią do rozsądku zmanipulowanym ludziom (tak naprawdę ofiarom tej strasznej manipulacji). Chyba dopiero terapia psychologiczna byłaby w stanie pomóc (tak jak ma to miejsce w przypadku ofiar sekt) ponieważ ma to miejsce często już od wczesnego dzieciństwa a szantaż emocjonalny dotyka najbardziej powszechnych i oczywistych sfer, m.in. strachu przed śmiercią...
- 9 6
-
2019-08-18 11:55
trwa i przynosi wymierne straty dla Polski
- 3 4
-
2019-08-17 15:22
Według PiS byłby gorszym sortem lub lewakiem.
- 9 8
-
2019-08-17 13:07
Ludwik Wiśniewski jest taki, najlepszy ksiądz w Polsce i jeszcze kilku, reszta to pazerność i pycha
- 7 6
-
2019-08-17 12:27
Raczej ojca-egzorcysty Glasa.o czychajacym wszedzie diable a ludzie sprzedają sie jemu
- 4 6
-
2019-08-17 12:06
No i...
...zamordowano bidaka i to w kosciele, tacy sa katolicy
- 7 10
-
2019-08-17 11:56
Demokracja ma to do się nie ze głosować może każdy, niezależnie od IQ
Byle wprawny manipulant czyli polityk potrafi do takich z niskim IQ dotrzeć i dostać się do sejmu
- 20 4
-
2019-08-17 11:17
zburzyć kościoły i sklepy pobudować (6)
wstyd na cały świat że Polacy jeszcze wierzą w mitologię watykańską
- 18 38
-
2019-08-18 12:42
O
Naprawdę wstydzisz się ?
- 2 2
-
2019-08-17 11:50
Skąd u ciebie taki fanatyzm antyreligijny i nietolerancja? (4)
Żyjemy ponoć w kraju demokratycznym a nie w Korei Północnej.
- 13 6
-
2019-08-18 12:15
kościół katolicki jest zbrodniczą organizacja zwalczającą człowieka
nie broń pedofilii! pedofile i złodziejstwo oraz nazibolszewizm katolicki każdy dobry człowiek z czystym sumieniem musi zwalczać jak najgorszą zarazę na ziemi
- 0 5
-
2019-08-17 12:08
(2)
Czemu nie wierzysz w bogow greckich, rzymskich egipskich?! Bo wiesz ze to stek bzdur?!
- 9 5
-
2019-08-17 16:05
Ja nie muszę w takich bożków wierzyc, ale ty możesz
- 4 5
-
2019-08-17 12:30
Na jarmarku widziałem hamburgery ze stekiem z kalafiora, też bzdura...
A u Lachów ostatnio nastała moda na wiarę w żoliborskiego bożka co księdzom przekazuje koperty...
- 4 6
-
2019-08-17 13:33
A kiedy publiczna chłosta i palenie czarownic, jak już mówimy o "tradycjach".. Powrót średniowiecza? (3)
- 15 20
-
2019-08-18 12:24
:)))...
Niebawem , szykuj się :))).
- 3 0
-
2019-08-17 18:23
Zapytaj protestantów.
- 8 2
-
2019-08-17 16:08
Niektórym by się przydały
- 9 0
-
2019-08-17 12:36
dominikanie? :D:D (2)
darował bym sobie ich kazania ... żenada
- 18 20
-
2019-08-17 12:40
(1)
A słuchałeś już jakichś? Jarmark jest dominikański, więc takie kazanie byłoby fajnym akcentem historycznym.
- 9 5
-
2019-08-18 12:24
wszyscy są tacy sami, kościół to zło
- 1 6
-
2019-08-17 12:02
(3)
...zupelnie jak w muslimstanie, nie chce sluchac ale muszę, moze o krok dalej wprowadzmy dla turystow jarmarku prawo wczesnych chrześcijan oko za oko itp. brawo!
- 10 14
-
2019-08-17 12:20
(2)
Chcesz czy nie, to ten Jarmark jest nierozłącznie związany z Dominikanami i ma chrześcijańskie źródło- Święto ku czci św. Dominika. Oczywiście nikt nie musi brać udziału w jarmarku, ani też słuchać kazań.
- 7 4
-
2019-08-18 00:41
Jarmark był i jest tylko imprezą handlową. (1)
- 1 2
-
2019-08-18 12:23
to by pasowało, główna działalność Watykanu
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.