• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wypadek promu w Gdyni. Uderzył w nabrzeże, przewrócił suwnicę

neo
17 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 20:43 (17 maja 2012)
Najnowszy artykuł na ten temat Stena Nordica wraca na linię Gdynia-Karlskrona
Uderzona przez prom suwnica przewróciła się na kontenery składowane na nabrzeżu. Uderzona przez prom suwnica przewróciła się na kontenery składowane na nabrzeżu.

Prom Stena Spirit uderzył w nogę suwnicy stojącej na nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Suwnica przewróciła się. Trzy osoby, pracownicy terminalu, są ranne - jedna ciężko.



Przewrócona suwnica widziana z lotu ptaka.

Aktualizacja godz. 20:43 Prom właśnie odpływa do Karlskrony. Steruje nim ten sam kapitan, który dowodził nim rano, gdy statek uderzył w suwnicę.

Aktualizacja godz. 19:23 Prom odpłynie do Karlskrony, jak tylko załoga zda ekspertowi, który przyjechał już ze Szczecina, rejestrator rejsu.

Aktualizacja godz. 18:45 Według relacji naszych czytelników prom odpłynął około godz. 18:30. Nie wypłynął jednak w morze, ale zacumował przy Nabrzeżu Francuskim. Podano też nowy komunikat na temat zdrowia rannych robotników. Najciężej ranny został poddany operacji i jest pod stałą obserwacją lekarzy, którzy jednak oceniają jego stan jako poważny. Kolejne informacje podawane będą już w piątek.

Aktualizacja, godz. 15:31. Jeden z trzech poszkodowanych opuścił już szpital, drugi czeka na operację ortopedyczną nogi, ale jego stan jest stabilny. - Trzeci z naszych pracowników jest w stanie ciężkim, na razie więcej szczegółów nie znamy - mówi Dagmara Łuczka z BCT.

Suwnica jest kompletnie zniszczona, ale jej brak nie spowoduje opóźnień w pracy terminalu. Działania zostały wstrzymane na godzinę po wypadku, teraz przeładunki wykonywane są terminowo.

Aktualizacja, godz. 14:05. Prokurator zażądał zapisów z czarnych skrzynek. Do Gdyni jedzie już ekspert ze Szczecina, który zabezpieczy dane.

Aktualizacja, godz. 13:28. Uszkodzenia statku są niewielkie, wszystko wskazuje na to, że o godz. 18:30 odpłynie on do Karlskrony.

Aktualizacja, godz. 11:45 Według Agnieszki Zembrzyckiej-Kwiatkowskiej, rzecznika Steny Line, prom uderzył dziobem w nogę suwnicy, bo otrzymał silne uderzenie wiatru, które zmieniło kurs.

- Załoga podjęła natychmiastowe środki, by wprowadzić prom na właściwy kurs. Niestety, nawet przy niskiej prędkości pięciu węzłów [dozwolona prędkość w tym miejscu to 6 węzłów - red.] nie udało się tego do końca zrobić. Z prędkością dwóch węzłów uderzył w nogę suwnicy, która się przewróciła - mówi rzecznik.

Uszkodzenia statku są niewielkie. Widać jedynie ok. 30-centymetrowe wgniecenie. Decyzję o wypłynięciu podejmie jednak klasyfikator. Jeśli nie będzie ono możliwe dziś, 120 pasażerów w piątek wypłynie do Karlskrony bliźniaczym promem Stena Vision.

Aktualizacja, godz. 11:23 Trzech pracowników BCT jest rannych, dwóch ciężko. Poszkodowani zostali przewiezieni do szpitala. Rodziny poszkodowanych zostały otoczone opieką. Prezes BCT Krzysztof Szymborski powołał komisję BCT do spraw kolizji promu z nabrzeżem i suwnicą.

Aktualizacja, godz. 11:03 Przedstawiciele Steny Line czekają na eksperta, który oceni czy zniszczenia promu są duże. Od jego decyzji zależy dzisiejsze wypłynięcie jednostki do Karlskrony.

Aktualizacja, godz. 10:47 Na pokładzie promu było 120 pasażerów oraz załoga. Nikomu nic się nie stało.

Aktualizacja, godz. 10:07 W akcji ratunkowej biorą udział trzy zastępy Państwowej Straży Pożarnej oraz Straż Portowa.

Aktualizacja, godz. 9:43. Stena Spirit już zawróciła. Zdecydował o tym kapitan promu. Wiemy też, że jednostka uderzyła w nabrzeże górną częścią kadłuba, który jest uszkodzony. Przyczyna? Wciąż nie wiadomo, ale spekuluje się, że mógł być to silny wiatr, bo w Gdyni dziś mocno wieje. Wyjście z terminalu jest wąskie i wymaga precyzyjnych manewrów.

Aktualizacja, godz. 9:28. Trzy osoby są ranne. To pracownicy BCT, na których przewróciła się suwnica. Trwa akcja ratunkowa.

- Prom wychodził z terminala, a na naszym nabrzeżu trwały prace. Suwnica została zahaczona i przewróciła się na nabrzeże. Prom odpłynął - mówi Dagmara Łuczka z BCT.

***

Do zdarzenia doszło w czwartek, ok. godz. 8:45. Prom uderzył w suwnicę, która stała na nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT).

- Na razie nie wiemy dlaczego tak się stało. Doszło do wypadku, ale jeszcze za wcześnie na stwierdzenie kto zawinił. Nie wiemy także jeszcze czy nie ma poszkodowanych - mówi Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska, rzecznik prasowy Steny Line.

- Prom zahaczył o suwnicę, która stała na nabrzeżu. Ta z hukiem przewróciła się i z tego co widziałem są ranni na nabrzeżu. Już jeżdżą karetki - mówi nam świadek zdarzenia.

Stena Spirit

Prom pływa pomiędzy Gdynią a Karlskroną od połowy 2011 roku. To bliźniacza jednostka Steny Vision. Oba promy mają po 175 m długości i 30 m szerokości. Mieszczą po 700 samochodów osobowych i 1,7 tys. pasażerów. Mają po 493 kabiny, w tym luksusowe, dwupokojowe kabiny vipowskie.
neo

Miejsca

Opinie (473) ponad 50 zablokowanych

  • Kapitana nie uczyli jak na trzy zawracac? No bez jaj w takiej przestrzeni nie zawrocic? (4)

    • 4 21

    • "...Wyjście z terminalu jest wąskie i wymaga precyzyjnych manewrów..." (1)

      no cóż czytanie to trudna sztuka...

      • 4 0

      • przy ciężkich warunkach pogodowych statki bez sterów strumieniowych lub o sile wiatru przekraczającej ich możliwości - należy bezwzględnie wyprowadzać statek holownikiem. Stasunkowo mała jednostka z potężnym silnikiem bez problemów wyprowadziłaby ten prom z portu. Ale jak zawsze - holowanie kosztuje, a człowiek... zagrożenie dla ludzi się nie liczy.

        • 1 1

    • hmmm ciekawe jak bys ty prowadzil i "parkował" statek....skoro to tak super proste :D i tyyyyyle miejsca.... te komentarze sa mega wkurzajace....ciekawe dlaczego z trojmiasta kazdy mieszkaniec nie jest kapitanem :)? odp. bo to zaj...e ciezka i odpowiedzialna praca!!! a zawracanie statkiem to nie zabawa i predzej bys sie p****** zanim bys ten manewr zrobil :)

      • 3 2

    • Zawracanie statkiem

      No pewnie na trzy powinien zawrócić, albo na ręcznym. Czy autor komentarza był kiedyś na mostku i wie cokolwiek o manewrowaniu statkiem? Śmiem wątpić

      • 10 1

  • operator (11)

    kapitan? a moze zamulony operator suwnicy zapomnial o ramieniu ;/

    • 48 76

    • max

      dziś ta suwnica nie pracowała elektrycy przeprowadzali na niej prace konserwacyjne... A może kapitan statku popadł w rutynę??? Wiatr w porcie to nie wytłumaczenie... jesienią są silniejsze wiatry i nie dochodziło do takich rzeczy, może teraz zamiast sprawdzać pasażerów alkomatem to i załogę by się przydało????

      • 1 0

    • jak debilu nie wiesz kto tam byl to nie zabieraj glosu

      • 1 0

    • glupota ludzka (2)

      moze kurka zobacz na obrazek i wszystko z suwnicy bylo dobrze

      • 2 2

      • operator (1)

        napisalem 'a moze' !

        • 0 1

        • guano

          jestem operatorem sprzetu zmechanizowanego, i to tylko wylacznie wina promu, bylem widzialem itp wiec koniec dyskusji

          • 3 0

    • Gorsze opinie padają na wp.pl - ŻENADA (1)

      • 4 1

      • w porównaniu do wp.pl tu jest wersal i kultura.

        • 6 2

    • do operator 2 (1)

      zamulony operator suwnicy-jak go nazwałeś leży w ciężkim stanie w szpitalu BARANIE, także jak nie znasz faktów to się nie udzielaj na forum!!!

      • 13 5

      • baran

        to operator czy 2ch elektrykow?

        • 1 3

    • (1)

      a może nie pisz bezsensownych scenariuszy, tylko poczekaj na więcej informacji

      • 17 4

      • ab

        bezsensu to obciazac zaloge na wstepie!
        ..ale po aktualizacji diwedzielismy sie, ze winny jest wiatr hehehe

        • 11 1

  • może ktoś zapodać nazwisko kapitana Stena Spirit? (1)

    oraz jak nazywa się kpt. Stena Baltica który uderzył w falochron/

    • 4 2

    • Mogę zapodać

      To jest Hans Jorgen Skjorvesson, stary wyga, pływał na Titanicu i Małym Cycu
      Znany jest z zaskakujących zwrotów przez kil do góry oraz forsowania tsunami pod prąd

      • 8 0

  • Jaki wiatr? Co za bzdura?

    Przecież dziś mieliśmy cały dzień północny wiatr, a statek uderzył w północne nabrzeże...
    Gdyby zepchnął go wiatr, to najwyżej na południe.

    Nie mówiąc że wiatr dziś wcale nie był silny - w porywach 6-7m/s czyli tyle co nic

    • 4 1

  • koncówka drazka mu wypadła i poszedł bokiem

    ze kapitan nie słyszał ze coś mu puka w zawieszeniu ;)

    • 2 0

  • szwed

    a co na to szwdzi czytajcie w newsniku stara lajba ! i ci sami

    • 0 1

  • może Schettino był na mostku? (3)

    • 169 29

    • zasuwał, i chciał szpanersko na ręcznym zawrócić

      • 2 0

    • i bunga bunga!

      a mnie nie zaprosili!

      • 17 1

    • schetyna?

      • 18 2

  • MORDERCY Z AKADEMII MORSKIEJ (3)

    OBRACALI STATEK W KANALE PORTOWYM, WINA ZAŁOGI JEST EWIDĘTNA!!!!!!!
    ZŁAPALI WIATR STOJĄC PROSTOPADLE DO KEI!

    • 3 9

    • glabie a po co go mieli obracac jak on wyplywa dziobem do kierunku rejsu???xz

      • 0 0

    • sam jestes ewidentny

      • 1 0

    • Co się czepiasz Akademii Morskiej. Może byli po kursach nie po studiach.

      • 1 0

  • Syn (1)

    Jestem synem najmniej poszkodowanego, ponoć bylem otoczony opieka ale gdyby nie Teleexpress to nie wiedziałbym ze ojciec mial wypadek... poza tym ojciec który byl w kabinie na suwnicy opisuje ze wial wiatr 15m/s wiec to nie byl jakiś potezny podmuch...

    • 10 0

    • tiaa

      • 1 3

  • (2)

    Czegoś nie rozumiem, prom uderzył, suwnica się przewróciła, trzy osoby są ranne w tym dwie ciężko a krypa odpłynie o 18.30 z powrotem??? A jeśli w wyniku uderzenia naruszona została konstrukcja lub instalacje promu i przyczynią się do jego zatonięcia?

    • 1 6

    • Juz tlumacze (1)

      Po tresci twojego postu moge wnioskowac ze raczej nie musisz tego rozumiec, nic sie nie martw od rozumienia i ocenienia tego czy prom sie nadaje do eksplatacji po tym incydencie sa inni.

      • 2 0

      • mamusia mowila nie smiej sie z niego bo jest inny . to takich innych masz na mysli

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane