• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo

Maciej Korolczuk
18 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 07:44 (19 lutego 2021)
Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył na Pesę kary na łączną kwotę 38 mln zł. Można za to kupić cztery nowe tramwaje. Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył na Pesę kary na łączną kwotę 38 mln zł. Można za to kupić cztery nowe tramwaje.

W nocy z czwartku na piątek do Gdańska dojechał ostatni z 30 tramwajów Pesa Jazz Duo, zamówiony w dwóch transzach przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pierwotnie wszystkie tramwaje miały być dostarczone do końca 2020 r. GAiT za opóźnienia - ale tylko pierwszej transzy 15 składów - nałożył na bydgoskiego producenta kary umowne w wysokości 38 mln zł. Co ciekawe, Pesa uniknęła kar za drugą transzę, powołując się na tzw. "ustawę covidową".



Aktualizacja, piątek 19.02, godz. 7:30.



Ostatni z 15 tramwajów Pesa Jazz Duo dziś w nocy dotarł do Gdańska. Tym samym zakończyła się dostawa w sumie 30 nowych tramwajów (w dwóch transzach) dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Nad ranem tramwaj został odebrany na Nowych Ogrodach i zjechał do zajezdni. Po kilku dniach i przystosowaniu składu do obsługi pasażerów zostanie włączony do obsługi liniowej.

  • Tramwaj dotarł do Gdańska w piątek w nocy z Bydgoszczy.
  • Rozładunek tramwaju przy Nowych Ogrodach.



Co z perspektywy pasażera jest najważniejsze w podróży tramwajem?

Ostatnia z 30 nowych dwukierunkowych Pes Jazz Duo dotrze do Gdańska w nocy z czwartku na piątek. Pierwotnie miało się to stać jeszcze przed końcem 2020 r., ale na skutek problemów z płynnością finansową bydgoskiego producenta i nakładającej się na nie pandemii koronawirusa dostawy tramwajów zostały opóźnione.

Znaczące opóźnienie pierwszej transzy, w ramach której GAiT wzbogacił się o 15 nowoczesnych składów, poskutkowało nałożeniem na Pesę kar umownych. Kar wysokich, bo łącznie za opóźnienia naliczono prawie 40 mln zł, co oznacza, że roszczenia pokryły koszty czterech z 15 tramwajów. Co ciekawe, obie strony - GAiT i Pesa - negocjowały ewentualne obniżenie kar, ale ostatecznie do ugody nie doszło.

- Producent występował z propozycją ugody w kwestii kar, ale strony nie doszły do porozumienia - przyznaje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Łącznie kary za opóźnienia w dostawie 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia wraz z pakietami specjalistycznymi wyniosły ponad 38 mln zł. Wszystkie zobowiązania finansowe wynikające z nałożonych kar regulowane były na bieżąco.
Ostatni, 30. tramwaj przyjedzie do Gdańska dziś w nocy. Ostatni, 30. tramwaj przyjedzie do Gdańska dziś w nocy.
Dostawa składów z drugiej transzy rozpoczęła się jesienią. Do końca ubiegłego roku dostarczonych zostało 27 tramwajów (z 30 zamówionych). W tym roku przyjechały kolejne dwa. Ostatni - dojedzie dziś w nocy.

- Realizacja drugiej transzy zamówienia pierwotnie zakończyć miała się 31 grudnia 2020 r., termin ten został jednak wydłużony - podkreśla Dobrowolska. - Zmiana terminu została dokonana na wniosek producenta w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, mówi, że dzięki zakończeniu dostawy 30 tramwajów Gdańsk od piątku będzie dysponował wyłącznie pojazdami niskopodłogowymi.

- To bardzo istotne dla osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi. Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży. Liczę, że przekona to pasażerów do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii - mówi Borawski.
Nowe Pesy zastąpią w eksploatacji wysłużone Konstale 105Na. Popularne "stopiątki" w ostatnich latach były sukcesywnie wycofywane z obsługi liniowej i złomowane. Część z nich GAiT wystawiał też na sprzedaż.

- "105" to ważny rozdział historii gdańskiej komunikacji miejskiej i na pewno godnie je pożegnamy. Planowane jest pozostawienie jednego składu dwuwagonowego i włączenie go do floty pojazdów historycznych GAiT - dodaje Dobrowolska.

Miejsca

Opinie (212) 8 zablokowanych

  • Pesa może i zapłaciła te kary... (1)

    ale teraz w cenniku części zamiennych lusterko skoczy z 800 zł na 4800zł a wkładki hamulcowe z 500 na 4900. A części innego producenta = utrata gwarancji.
    Tak więc nie ma się czym podniecać

    • 20 3

    • Jakby zaloga z Wita Stwosza sie tym w ogole przejmowala. Mlotek i duct tape w garsc.

      • 3 0

  • Komfort

    Komfort w tych ,,nowoczesnych" tramwajach? Mówimy o tych, które jak wchodzą w zakręt, to pasażerowie spadają z siedzeń a motorniczy lata w kabinie jak piłka w Pinball?

    • 15 3

  • Teraz jeszcze należy obciążać kierowców za opóźnianie i paraliż tych tramwajów jak już będą na trasie (1)

    • 9 9

    • za wyjazdy za wcześnie też

      • 1 0

  • ciekawostka

    wraz z pakietami specjalistycznymi a gdzie można uzyskać informację o tych pakietach ?

    • 1 1

  • ciekawe, jak dojeżdża tramwaj.. (8)

    czym, pociągiem??

    • 6 56

    • Wystarczy jak się przypatrzysz (zdjęcie główne)

      Chyba że jesteś z Gdyni?

      • 10 6

    • samochodem

      • 3 0

    • tirem

      • 4 0

    • lawetą (1)

      przecież jest na górze zdjęcie z rozładunku

      • 33 1

      • kuurde...

        jest:-))

        • 5 2

    • zdalne nauczanie?

      • 22 4

    • Samolotem...

      • 7 5

    • Ooo ciekawe jak transport jest rozwiązywany. Ja obstawiam jednak dostawę drogową.

      • 11 3

  • Dramat te Pesy. Miejsc siedzacych jak na lekarstwo, a stac nie ma gdzie bo sroimy na stopach siedzacych. Kto zamontowal siedzenia pod katem?

    • 10 2

  • Eee tam, kary. Podwyższą ceny biletów i wszyscy podróżni się zrzucą na te kary. (2)

    • 8 9

    • (1)

      Ty kumasz o co biega?

      • 6 1

      • o to bmw co uszkodzilo dotarczony tramwaj?

        • 0 0

  • I tak nie maja i nie beda mialy gdzie jezdzic

    bo infrastruktura jest w zlym stanie i sie sypie..

    Stogi odpaDAJA, a za nimi cala reszta.

    • 3 1

  • Kare to moze nalozyc sąd

    gdanskie gryzipiorki moga powiedziec dwa zle slowa.

    • 1 2

  • Nie ważne...

    Nie ważne, że są opóźnienia, jakieś wymigania powołując się na "ustawę covidową" czy problematyka z tymi wozami na trasie (awarie). I tak w następnych, przyszłych latach będzie wygrywać Pesa, bo mają u nas jakiś dziwny monopol. Tak samo jak z autobusami Mercedes.

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane