• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z SKM Śródmieście nie dojedziemy do Pruszcza i Tczewa

Krzysztof Koprowski
10 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Budowa przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.


Nowa stacja SKM Śródmieście, choć powstaje w centrum Gdańska zobacz na mapie Gdańska i ma rozładować tłok na dworcu głównym PKP, nie będzie służyła pasażerom wszystkich skm-ek. Nie wjadą tu pociągi jadące z i do Pruszcza Gdańskiego czy Tczewa.



Czy pociągi SKM do Pruszcza Gdańskiego powinny zatrzymywać się na przystanku Gdańsk Śródmieście?

Szybka Kolej Miejska na odcinku Gdańsk Główny - Rumia posiada własne torowisko i to po nim głównie jeżdżą jej pociągi. Istnieją jednak połączenia dalsze, i wówczas składy SKM jeżdżą po torach dalekobieżnych. Pociągi wjeżdżają na nie w Rumi i w Gdańsku Głównym.

Tak też dzieje się w przypadku pociągów SKM, które kursują na południe od dworca głównego w Gdańsku. Wprawdzie w obecnym rozkładzie nie ma takich połączeń, ale od grudnia wrócą pociągi do Pruszcza Gdańskiego.

- Czy to faktycznie prawda, że po wybudowaniu przystanku Gdańsk Śródmieście pociągi jadące z/do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa nie będą mogły zatrzymywać się na tym przystanku, bo nie będzie przy nim odpowiednich torów? - pyta zaniepokojony czytelnik Trojmiasto.pl.

Tak, to prawda. Szybka Kolej Miejska połączy swoje tory biegnące do stacji SKM Śródmieście z torami dalekobieżnymi, ale dopiero w przyszłości. Zanim do tego dojdzie, stacja SKM Śródmieście będzie na swego rodzaju "ślepym torze", nie połączonym z torami prowadzącymi do Pruszcza, Tczewa i dalej na południe kraju. Dlatego pociągi w tym kierunku będą wyruszały z dworca Gdańsk Główny i nie zatrzymają się na stacji SKM Śródmieście.

- Taki układ połączeń torowych był planowany od początku przystąpienia do tej inwestycji. Wpięcie w tory PKP Polskich Linii Kolejowych [czyli dalekobieżne - dop. red.] byłoby możliwe na kolejnej najbliższej stacji PKP PLK, gdyby doszło do dalszego przedłużenia linii SKM do stacji Gdańsk Południowy. Takie rozwiązania są przewidziane w miejskiej koncepcji budowy węzła integracyjnego Most Czerwony - tłumaczy Marcin Głuszek,

Faktycznie, miejscy planiści co jakiś czas przypominają o Moście Czerwonym, który ma być zlokalizowany w pobliżu stacji Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Jednak budowa tego kontrowersyjnego dla wielu węzła komunikacyjnego to melodia bardzo odległej przyszłości. Dziś nie wpisano go do żadnych planów inwestycyjnych miasta i nie zarezerwowano na jego budowę żadnych pieniędzy. A pieniędzy wymaga on sporych: plany przewidują tu budowę peronów dla SKM i kolei regionalnej, ale również doprowadzenie w ten rejon tramwaju wzdłuż ul. Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej, a także rozbudowę układu drogowego tzw. dzielnic południowych.

Czytaj także: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat.

Czytaj także: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Umowa na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście została podpisana 31 lipca br. Wykonawcą wyłonionym w przetargu zostało konsorcjum firm: Rajbud i Dekpol.

Koszt inwestycji obejmującej przedłużenie trasy SKM, przebudowę peronu na dworcu głównym oraz budowę nowego przystanku wyniesie ok. 66,7 mln zł.

Wcześniej z powodu rażąco niskiej ceny ofertowej na ten projekt(61 mln zł) odrzucono propozycję spółki Balzoa.

Nowa odcinek miejskiej kolei gotowy ma być w ciągu 70 tygodni od momentu podpisania umowy.

Miejsca

Opinie (137) 4 zablokowane

  • Jakby nie dało się czegoś zrobiś od początku do końca dobrze. A to tory nie te,a to ścieżek rowerowych niedorobią...Ech...

    • 2 0

  • To Pryszcz ma śródmieście ? (1)

    • 1 1

    • a Tobie wydaje sie pewnie że mieszkasz w wielkim i wpływowym mieście, co?

      • 1 0

  • Czemu Gdańszczanie mają płacić za Tczewian i Pruszczan? (4)

    Pytam poważnie. Czy władze Pruszcza, czy Tczewa dołożyły jakiś pieniądz do budowy stacji Gdańsk Śródmieście? Narzekający mogą się przeprowadzić do 3miasta jeśli mają za daleko do pracy.

    • 1 12

    • Czemu Brukselanie mają płacić za Gdańszczan i Gdynian?

      Pytam poważnie. Czy władze Gdańska, czy Gdyni dołożyły jakiś pieniądz do budowy Stolicy Europy? Narzekający mogą się przeprowadzić do Brukseli jeśli mają za mało pieniędzy.

      • 1 0

    • Orunia

      Gdańsk zapomniał o swojej dzielnicy orunia !!!

      • 2 0

    • bardzo upraszczasz, bardzo skomplikowane sprawy.

      • 1 0

    • Za ten peron nie płaci miasto tylko Samorząd Województwa - a woj. Pomorskie to nie tylko Gdańsk...

      • 6 0

  • Tak z ciekawości

    Ten węzeł "most czerwony" ma być na trasie linii nr 226?

    • 2 0

  • A ile tych pociągów do Pruszcza jeździ dziennie? (15)

    przed remontem jeździło z 5. Bez różnicy.

    • 56 46

    • (3)

      Synu Dawida, powinieneś rano wstawać do pracy, byś zobaczył ilu ludzi za chlebem jedzie pracować, ciężko pracować a nie takie dyrdymały wyspiywać. Pięć. Jak bydło upchani podróżują.

      • 15 1

      • wiesniaki (2)

        W......na wioski

        • 1 12

        • (1)

          a kto Ci mleko na serek do kanapek wyprodukuje i jabłka do ciasta zbierze? biednyś smyku z gimnazjum.

          • 7 0

          • tatuś powinien koniecznie przeczytać czego synka nauczył

            na pewno byłby dumny

            • 5 0

    • kiedyś jeździły nawet do Iławy (4)

      czy Elbląga, ale "stoczni już nie ma" (a co ciekawe, idiotyczny przystanek odległości 1 tramwajowego nadal jest i to pełnoprawny), elektrowni też nie będzie, a i ta metropolia też jakaś taka 'uboga', byle do Kowal/Kolbud...

      • 8 1

      • Naucz się liczyć (3)

        Z przystanku Gd-Stocznia dfo Głównego jest po torach kilometr. To co najmniej 2 przystanki tramwajowe (od Chodowieckiego poprzez Bramę Oliwską do Dworca). Czyli błąd 100% :)

        • 4 7

        • conajwyżej 2 (1)

          a ile jest między kolejnymi? poza kolejnym Wrzeszcz-Zaspa (który jest też śmieszny, ale chociaż obsługuje wielkie blokowisko przy odbiciu lini tramwaju)

          • 0 3

          • Odległość miedzy nowym przystankiem Gdańsk Stadion-Expo a starym Gdańsk Kolonia to jeden pociąg. Proponuje postawić tam taki jeden i pobierać opłaty.

            • 1 0

        • Od końca peronów Gdańska Głównego, do początku peronu Gdańsk Stocznia

          jest...
          300m. Od kas na dworcu głównym, do kładki nad przystankiem Stocznia raptem 600m.
          Tak więc listłah ma rację.
          Kilometr to odległość taryfowa, która na PKP nijak ma się do rzeczywistej. Kiedyś odcinek Gda Gł - Gda Stocznia liczony był jako 2km...

          • 12 0

    • własnie nie 5

      tylko przed samym remontem jeździło około 10 jak nie więcej...

      • 5 0

    • ale byłaby szansa by jeździło ich więcej - Pruszcz na pewno by zyskał (3)

      • 38 5

      • (1)

        a co mnie pruszcz. Dla Pruszcza buduja ta skm?

        • 6 17

        • to cie Pruszcz

          że chyba lubisz stać na Trakcie godzinami? no i dla kogo w takim razie jeśli nie również dla Pruszcza?

          • 23 1

      • i nie tylko Pruszcz

        • 2 1

    • należy pamiętać że im więcej ludzi w skm

      tym mniej na drogach, jestem więc całym sercem za rozbudową SKMki w kierunku pruszcza jak i tej powstającej do rębiechowa dalej w kierunku np. kolbud.

      • 26 1

  • To po jaką cholerę to budują, idiotyczna inwestycja jak większość za rządów budynia. (5)

    • 159 57

    • Piękne zadaszenie

      i pewnie 50 metrów bez dachu po wyjściu na peron zanim dojdziesz pod ten dach

      • 1 0

    • To inwestycja SKM (2)

      on nie ma z tym nic wspólnego

      • 26 9

      • wazeliniarz skoro niema nic wpólnego to dlaczego budyń chwali sie tą inwestycją!

        To typowe dla POlityków jak ze stadionem najpierw sie chwalili ze to ich zasługa ale jak sie okazało ze mamy tylko straty to juz nie ich wina to tych przed nimi!

        • 11 2

      • owszem...

        ...ale jest wykonywana za jego rządów, tak jak np. obalono Kadaffiego czyż nie?

        • 12 3

    • dobre pytanie, skąd te minusy?

      • 3 7

  • ORUNIA

    Zapomniano o Oruni która jest częścią Gdańska przed Pruszczem SZKODA

    • 2 0

  • Wreszcie chociaż puszczą SKM do Pruszcza

    Pruszcz to sypialnia Gdańska, masa ludzi dojeżdza, aż się prosi o SKM-ki i to nie 3 w ciągu dnia, tylko z 10. Wystarczy zobaczyć jak często kursują prywatne linie busów na tej trasie.

    • 4 0

  • Dziękuję bardzo. (4)

    Codziennie dojeżdżam do pracy z Pruszcza do Centrum Gdańska. Nie ukrywam, że bardzo liczyłam na przystanek Śródmieście, bo w końcu nie musiałabym marnować 30-40 minut na dojście do Dworca Centralnego, gdy decydowałam się z różnych powodów wybrać SKM jako środek transportu.
    Cóż - jak zwykle przeliczyłam się i będę musiała pozostać przy komunikacji samochodowej, i jak pewnie wielu mieszkańców Pruszcza i okolic (patrząc na poranne korki od strony Pruszcza to jest nas wielu) i "zastawiać" dalej okoliczne parkingi.
    Bardzo gratuluję decydentom i planistom, że zapomnieli o takim "maleńkim" aspekcie. BRAWO!

    • 14 1

    • (2)

      a wiesz, że masz jeszcze autobusy?

      • 1 0

      • (1)

        autobusy nie są z PKP,a średnio idzie się do Toruńskiej ok. 20 min.

        • 1 0

        • Z przystanku Gdańsk Biskupia Górka będzie bliżej niż przystanku autobusowego? Nie to, że się czepiam, ale ubolewałaś, że samochodem musisz jeździć i sumie Cię gryzie. PS PR to to też nie PKP, zresztą, to musi być PKP?

          • 0 0

    • Przepraszam, możesz mi wyjaśnić,

      skąd idziesz do "Dworca Centralnego" 30-40 minut? Interesuje mnie to, bo Twój post jest przez brak tej informacji kompletnie niezrozumiały.

      • 1 0

  • Podłączenie stacji Gdańsk Śródmieście do torów dalekobieżnych. (1)

    Pierwotna koncepcja zakładała połączenie torów SKM ze stacją Gdańsk Południe na wysokości Urzędu Wojewódzkiego. Niestety podczas projektowania stacji Gdańsk Południe nie było wiadomo czy zadanie przedłużenia torów SKM będzie zrealizowane. Ponieważ modernizacja E-65 była dofinsowana ze środków UE przez najbliższe 5 lat stacji Gdańsk Południe nie można kolejny raz być modernizowana a o tym w artykule nie ma mowy.

    • 8 0

    • to nie tylko to

      wybudowanie przejścia torowego wymagałoby zabudowania 6-ciu rozjazdów. Do tego para rozjazdów torów odstawczych. Bez przejść torowych są to tylko cztery. Docelowo mają być zabudowane dwa kilometry na południe - miała to zrobić PKP podczas remontu E-65. Czy zrobiła?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane