• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZKM idzie na zakupy. Ponad 130 mln zł na tramwaje i autobusy

Michał Brancewicz
22 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dwukierunkowa Pesa Jazz Duo to na razie najnowszy nabytek w taborze ZKM Gdańsk. Dwukierunkowa Pesa Jazz Duo to na razie najnowszy nabytek w taborze ZKM Gdańsk.

24 autobusy, w tym mini i midibusy oraz 15 dwukierunkowych tramwajów zamierza kupić gdański ZKM w przetargu, który zostanie ogłoszony w styczniu. Pojazdy pojawią się na ulicach pod koniec przyszłego roku i w pierwszej połowie 2017. Zakup pochłonie ponad 130 mln zł.



Na jaką komunikację powinien stawiać Gdańsk?

Od prawie dekady w Gdańsku przybywa nowych tras tramwajowych. Osiem lat temu pasażerowie mogli cieszyć się z otwarcia linii na Chełm, potem - przed Euro 2012 - została ona przedłużona do pętli Łostowice-Świętokrzyska. W tym roku uruchomiono trasę z Siedlec na Morenę.

Do obsługi tej trasy ZKM kupił pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Równolegle trwał proces modernizacji 16 składów N8C sprowadzonych z niemieckiego Kassel.

Wiele wskazuje na to, że w przyszłym roku ruszy budowa kolejnej nowej trasy tramwajowej. W ramach projektu Nowa Bulońska Północna powstanie linia wraz z jedną nitką jezdni od tzw. odnogi w Bulońską na Morenie do skrzyżowania Jabłoniowej z Warszawską na Ujeścisku. A w planach na następne lata jest realizacja kolejnych tras.

Czytaj więcej: Nowy pomysł połączenia tras na gdańskim Południu

To wszystko sprawia, że do obsługi coraz dłuższych tras potrzeba coraz większej liczby tramwajów. Dlatego ZKM zaplanował wydanie ponad 130 mln zł na nowe pojazdy.

- Przetarg na zakup 15 dwukierunkowych tramwajów zostanie ogłoszony najprawdopodobniej w styczniu - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk. - Ich dostawa powinna odbyć się do połowy 2017.
Przy okazji Gdańsk zrobi krok w stronę pozbycia się ostatnich pojazdów z wysoką podłogą. Chodzi o wysłużone "stopiątki", czyli tramwaje Konstal 105Na.

- Wciąż mamy na stanie 36 takich wagonów - informuje rzecznik.
Plany ZKM-u ucieszą także pasażerów korzystających na co dzień z autobusów. Firma zamierza zamówić 24 nowe pojazdy, w tym 19 autobusów krótkich (12-metrowych) oraz trzy midibusy i dwa minibusy.

- W tym przypadku również przetarg powinien zostać ogłoszony w styczniu, a dostawa nastąpi pod koniec 2016 roku - mówi Mongird.
Ostatni duży zakup (nie licząc sześciu minibusów w 2013) miał miejsce w Gdańsku cztery lata temu. W 2011 roku miejska spółka kupiła 22 nowe Mercedesy za 25 mln zł.

Według szacunków na nowe zakupy ZKM wyda ok. 132,75 mln zł. Lwią część stanowić będą koszty tramwajów (112,5 mln zł), pozostałe 20,25 mln zł zostanie wydane na autobusy. A to będzie dopiero pierwsza planowana partia taboru. W następnych latach ZKM nabędzie kolejnych 18 tramwajów oraz 45 autobusów.

Miejsca

Opinie (209) 1 zablokowana

  • Zamiast dawać zarobić innym, moze warto zarobić samemu?!

    Mamy hale produkcyjne po ZNTK i wcale nie mniejsze po Stoczni ( hala produkcji wielkich sekcji na Ostrowiu) fachowców we wszystkich branżach okrętowych, silniki elektryczne dużej mocy, układy automatyki (w zakresie daleko szerszym niż potrzeby tramwajów, autobusów czy kolejek (SKM, PKM itp) a nasi fachowcy nie musieliby tułać się za chlebem po całym świecie, zresztą stocznia ma w swojej historii budowę tramwajów, lokomotyw, montaż ciągników itp! Budowa statków wykazała że Gdańszczanin potrafi, tylko trochę odwagi w naszym wielotysięcznym Magistracie!? Dla innowacji jest jeszcze Politechnika, niegdyś uznawana wszędzie i na całym świecie?!!!

    • 2 0

  • Najlepsze miasto na świecie (2)

    Brawo Adamowicz

    • 9 19

    • Taaaaa..sr*damowicz

      • 1 0

    • daj spokój

      wali wazeliną na kilometr.
      Ile z tego masz. 10 groszy?

      • 6 3

  • (7)

    Autobusy ok. Ale niech wszedzie beda buspasy. Bo autobus stojacy w korku traci sens i zniecheca do korzystania

    • 15 7

    • Buspasy??

      I co z tego ze będą buspasy jak Polacy nie wiedzą co to bus pas i się wpieprzają na nie swoimi szrotami? Polak zawsze będzie łajzą.

      • 0 0

    • (1)

      Bus pasy to tragedia dla innych użytkowników dróg.

      • 0 2

      • których?

        pieszych, rowerzystów, taksówek, tramwajów?

        a tak, zapomniałem o kierowcach. Na samochodzie opiera się 35% podróży w mieście, ale zajmuje 80% powierzchni. Nie sądzisz, że to jest tragedia?

        • 1 0

    • (3)

      dlaczego traci sens ?

      • 0 3

      • (2)

        bo korek, a buspas chociaz po czesci by to zniwelował

        • 3 1

        • (1)

          ale buspas zrobiłby jeszcze większy korek dla samochodów

          • 0 3

          • to jeszcze więcej osób by się przesiadło do autobusów

            a samochodami poruszaliby się tylko ci, którzy NAPRAWDĘ muszą.

            • 0 0

  • A kiedy wydadzą pieniądze na utrzymanie tych pojazdów? (1)

    • 10 2

    • rusza przetarg na nową dostawę taśm malarskich

      pewne info od kierownika

      • 0 0

  • PESA to bydłowóz - egnonomia i projektowanie to dno (1)

    tak źle zaprojektowany szmelc, jakby na złość.

    • 11 3

    • to jeździj Konstalem, jak ci tak źle

      • 1 1

  • I tak już wiadomo (2)

    że wygra Pesa.

    • 8 0

    • wiesz (1)

      jednolity tabor jest uzasadniony ekonomicznie.

      • 4 1

      • no i widać jednolitość

        36 x 105N - archaizm
        46 x N8C - czasem działa
        3 x NGT6/2 - dobry na podmiejski
        4 x NGd99 - zapraszamy na złom
        35 x 120Na - komputer wiesza się na trasie 5 razy dziennie
        5 x 128NG - klepany w pośpiechu, ale nadzieja jest

        • 1 1

  • w (6)

    Dlaczego sprowadzamy ciągle złom z Niemiec.Trzeba krajowy produkt kupować.Naszej produkcji są ładniejsze

    • 27 12

    • jesteś (1)

      typowym PiSdzielcem....popierasz polskie ale nie wiesz skąd wziąć kasę na ich zakup......A propos tzw "krajowego "produktu.60-70% podzespołów pochodzi min. z Niemiec......

      • 8 1

      • więcej Pendolino powstało w Polsce niż Pesy. To jest dopiero żenada.

        • 0 0

    • kupowac pese bydgoska bo polska (2)

      • 6 7

      • dobrze ze`podkresliles (1)

        ze`polska,`bo pomyslalbym, ze z Peru

        • 5 2

        • ale jest fatalnie zaprojektowana

          na pewno nie pod "pasażerów" - to nie przeszło testów na zachód od Odry. Nigdzie.

          • 5 1

    • N8C jest starsze niż 105-ki

      • 4 3

  • Nie ma dzielnicy MORENA

    Jak dziennikarze będą robić dalej takie błędy, to nie ma się co dziwić, że "wszyscy tak mówią". Weźcie w końcu trochę odpowiedzialności za pracę.

    • 2 4

  • Jestem z W-wy dużo podróżuje i musze z całą radością stwierdzić że w Gdansku jest najlepszy i najnowcześniejszy taborZKM.

    • 6 0

  • i niech 122 jeździ dalej z Sopotu raz na godzinę przy notorycznym spóźnianiu się (7)

    ten bus powinien jechać w dni powszednie co 20 minut, a przynajmniej raz na pół godziny.

    • 105 11

    • a co jest w sopocie? (2)

      musimy brzeźno przez przymorze po jelitkowo aktywować to nie bedzie po co do sopotu jechać dla tych co mieszkają w gańsku, wawa niech sobie jedzie w Zoppot buraków u nas nie trzeba

      • 11 4

      • Dobre (1)

        Porownywac Sopot z Brzeznem
        To tak jak Wartburga z Volkswagenem albo Bialystok z Gdanskiem
        Rozumiem ze ambicje brzezna sa duze ale ale troszeczke brzeznu jest jeszcze brakuje moze za 100lat kto wie

        • 4 4

        • Analogie czytać w kolejności jak napisałeś? :)

          • 1 1

    • wlasnie powinno się zwiekszyc czestotliwosc linni 122 trasa lotnisko kamienny potok często si spoznia albo wypada z kursu

      • 5 1

    • Yyy

      Warbus ma brak taboru, jak by na 122 zwiększyli by częstotliwość to ZKM by musiał im pomagać a jak Sopot chce raz na godzinę autobus bo tak płacą to autobus jeździ raz na godzinę, no chyba że chcesz by autobus by jeździł co 30min. to wtedy co drugi kurs by jeździł do Oliwy.

      • 6 0

    • Szybciej tramwajem przeciez dojedziesz do Sopot !

      Jak jechalam ostatnio tramwajem do Sopot to nawet ludzi nie bylo w tramwaju w godzinach szczytu i jezdzi szybcej niz autobus.

      • 14 0

    • Urząd Miastaw Sopocie uważa że raz na godzinę wystarczy

      Nie chcą dać więcej pieniędzy na komunikację miejską.

      • 33 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane