• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zagadka linii N5 rozwiązana. "Chodzi o punktualność"

Mateusz
14 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (117)
Brak zatrzymywania się autobusu linii N5 na wszystkich przystankach spowodowany jest tym, iż linię obsługuje tylko jeden pojazd. Brak zatrzymywania się autobusu linii N5 na wszystkich przystankach spowodowany jest tym, iż linię obsługuje tylko jeden pojazd.

Na wtorkowy artykuł naszego czytelnika, w którym pan Roman opisał perypetie z nocną linią autobusową N5, której autobusy nie zatrzymują się na wszystkich mijanych przystankach, postanowił odpowiedzieć pan Mateusz, pasjonat komunikacji i pasażer linii "pruszczańskich".



Jak często poruszasz się nocą po Trójmieście?

Oto jego list:

Brak zatrzymywania się na wszystkich przystankach jest najpewniej spowodowany tym, iż tę linię obsługuje tylko jeden autobus. W związku z tym kierowca musi w ciągu godziny:

  • Odjechać z Gdańska Głównego
  • Zrobić pętlę po Pruszczu
  • Odjechać z przystanku początkowego do Gdańska
  • Dojechać pod dawną "krewetkę" na przystanek końcowy
  • I ponownie ustawić się pod dworcem głównym

Dla przykładu:

Autobus N5 rusza o godzinie 1:00 z przystanku Gdańsk Główny, by o 1:29 dojechać do przystanku Matejki. Tam autobus ma minutę postoju i następnie wraca do Gdańska i dociera na przystanek końcowy o godzinie 1:52. Dzięki temu, iż odjazd wszystkich autobusów nocnych z przystanku Gdańsk Główny jest o godzinie 2:00 daje to 8 minut na swobodną przesiadkę na inne linie nocne.

Dołożenie kolejnych przystanków mogłoby spowodować brak możliwości przesiadki na inne linie ze względu na zbyt małą ilość czasu.

Rozkład linii N5 na żywo



Więcej przystanków między Lipcami a Orunią



Odnośnie linii "pruszczańskich" jest jeszcze jedna sprawa, czyli dołożenie przystanków na odcinku Lipce - Orunia. Kiedyś linie te zatrzymywały się jedynie na przystankach Lipce, Gościnna i Sandomierska (oprócz linii 132 która zawsze była linią zwykłą). Dawało to im charakter przyspieszony i do centrum Gdańska można było dotrzeć w miarę zadowalającym czasie.

Niestety od jakiegoś roku czy dwóch na liniach tych dodano cztery dodatkowe przystanki na żądanie (Ostróżek, Ukośna, Urząd dozoru technicznego, Nowiny) oraz jeden stały (Rejtana) które znacząco wpłynęły na czas przejazdu. Zamiast sprawnego dojazdu do centrum Gdańska dostaliśmy linię jadąca w ślimaczym tempie, kiedy zainteresowanie mieszkańców Pruszcza tymi przystankami jest znikome.

Czy nie można usunąć tych przystanków z części pruszczańskich linii? Szczególnie, że w kierunku Gdańska na tych przystankach zatrzymują się także linie 189 i 289 które jeżdżą w takcie 20-minutowym.



Brak zatoki przy przystanku Rejtana



Kolejną kwestią jest przystanek Rejtana któremu trzeba poświęcić osobny akapit. Zatrzymują się tam wszystkie linie przejeżdżające ta trasą, lecz ma on jedna, poważną wadę - brak zatoki. W godzinach szczytu autobusy nie dość że zajmują jeden pas, to do tego zbierają opóźnienia czekając aż autobus(y) przed nimi dokonają wymiany pasażerskiej. Jest to wąskie gardło powodujące korki.

Potencjalne rozwiązania problemu



Wariant 1: Odtworzenie linii nr 151 Gdańsk Główny - Św. Wojciech i usunięcie mniej istotnych przystanków z linii "pruszczańskich".

Linia ta jeździła już jakiś czas temu na podanej trasie. Niestety zawieszono ją ze względu na uruchomienie linii 132, która wraz z rozwojem miasta Pruszcz Gdański stała się niewydolna i powolna. Przejazd na całej trasie w jedną stronę bez opóźnień (które na tej linii są standardem) zajmuje 55 (!) minut. Wprowadzenie autobusu 151 pozwoli na odciążenie linii 132, a osoby z Lipiec i Oruni uzyskają autobus, który nie będzie przepełniony a do tego bardziej punktualny (Linia 151 ruszając ze Św. Wojciecha nie będzie stać w korku w Pruszczu).

Wariant 2: Przeorganizowanie linii "pruszczańskich" dzieląc je na:

  • Ekspresowe 200, 232 - Mające za zadanie jak najszybszy dowóz mieszkańców Pruszcza z/do Gdańska (Niegowska, Gościnna, Sandomierska)
  • Przyspieszone 132, 207 - Zatrzymujące się również na Św. Wojciechu (Św. Wojciech, Niegowska, Gościnna, Sandomierska)
  • Zwykła 205 - Mająca w swojej ofercie wszystkie przystanki (również te na żądanie)

Wyznaczyłem linię 205 na linię obsługującą wszystkie przystanki, ponieważ wykonuje ona najkrótszą trasę w mieście Pruszcz Gdański i ma najmniejszy potok pasażerski. Po rozbudowie osiedli linia 132 wymaga jak największego przyspieszenia ze względu na ogromną liczbę nowych pasażerów.

Rozumiem jednocześnie mieszkańców Oruni, którzy mogą nie popierać chęci obcinania przystanków. Mimo wszystko celem tych linii jest jak najszybszy dowóz mieszkańców Pruszcza do centrum Gdańska. W sytuacji, kiedy czas ten wydłuża się o 7-8 minut ze względu na postoje na przystankach, na których ruch jest minimalny autobus staje się jeszcze gorszą alternatywą dla samochodu.
Mateusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (117)

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    Do Pruszcza powinna wrocic SKM a nie autobusy tkwiace w korku

    • 76 5

    • (2)

      Gdyby tylko były tory.

      • 11 0

      • To po czym jeździła wcześniej? (1)

        • 5 0

        • Po torach.

          • 1 0

    • Nocne nie tkwią w korkach.

      • 3 1

    • SKM już tam nie dojedzie (2)

      Teraz będzie kierowana na przyszłą PKM południe. Starajcie się o więcej kursów Polregio

      • 4 1

      • Eh, jeszcze niedawno SKM do Tczewa dojeżdżało.. (1)

        • 12 1

        • A kiedyś to nawet do obecnego warmińsko-mazurskiego.

          • 7 0

    • Do pruszcza

      Jezdzi regio

      • 2 0

  • To niech gosc idzie do gminy Pruszcz i niech mu uruchomia ten autobus

    • 2 0

  • (1)

    N1 i N5 odjeżdżają o tej samej godzinie. Po co linia do Pruszcza ma się wlec na odcinku Gdańskim?

    • 3 2

    • Bo jeszcze sporo odcinka gdańskiego pozostaje po rozstaniu się N1 i N5

      Ponieważ jeszcze sporo "odcinka gdańskiego", jak to nazwałaś, pozostaje po rozstaniu się N1 i N5.

      • 1 1

  • 151 jeździł co 20 minut w szczycie i 30 minut po szczycie w soboty i niedziele, 132 jeździ co 30 minut w szczycie i co 60 (5)

    Czy Orunia została okradziona z kursów? Ależ skądże... 289 też powstał kosztem 189, bo połowę kursów przeniesiono tam, ale najłatwiej stękać na radę dzielnicy że domaga się podstawowych spraw...

    • 2 0

    • To są częstotliwości jak na wiejski PKS, a nie komunikację w metropolii... (2)

      • 0 0

      • wiejski pks jeździ raz na dzień w te i z powrotem

        • 0 0

      • Metropolia to moze byc Tokio

        • 0 0

    • 189 jezdzi pusty

      • 0 0

    • Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest powrót linii 151

      Mieszkańcy Oruni Lipiec i są Wojciecha zyskają autobus, który nie będzie zatłoczony, a mieszkańcy Pruszcza będą dojeżdżać do Gdańska szybciej

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Przywrócenie 151 byłoby idealnym rozwiązaniem problemu wraz z budową zatoki na przystanku Rejtana (4)

    Pamiętam zresztą, że część mieszkańców Św. Wojciecha i Lipiec słusznie protestowała przeciwko likwidacji linii 151. Ta linia naprawdę była potrzebna.

    • 52 4

    • (2)

      Tam jest pierzeja na tyle blisko drogi, że nie ma gdzie zrobić zatoki.

      • 6 1

      • No to skoro nie ma warunków technicznych to zlikwidować przystanek.

        lub przenieść go w inne miejsce. Przez ten brak zatoki łapią tam opóźnienie również linie "Oruńskie".

        • 3 3

      • Dodatkowy pas zamiast betonowego separatora

        Pomiędzy przejściem a wyjazdem z ul. Rejtana spokojnie dałoby radę zrobić szykanę / zygzaka i przenieść pasy w lewo w miejsce obecnego betonowego separatora. Wygospodarowane 50 metrów "zatoki" wystarczy na dwa autobusy.

        A gdyby przesunąć przystanek za wyjazd z ul. Rejtana w okolicę apteki i zrobić taki sam patent na jezdni w stronę Pruszcza, to nagle się uda zrobić zatoki w obu kierunkach.

        • 2 0

    • 132

      zamiast 151 masz 132

      • 1 2

  • Co ma wspólnego brak zatoki z liniami nocnymi? Zatrzymanie autobusu powoduje nocne korki?
    Poza tym - wszystkie nocne przystanki są na żądanie. Nie ma pasażerów - nie ma opóźnienia, Zresztą.. ile takie zatrzymanie trwa? 20 sek? Wystaczy wyliczyć statystyczną średnią czasu przejazdu z zatrzymaniami i uaktualnić rozkład jazdy. Jeśli nocne autobusy jeżdżą co godzinę, to nikt nie będzie marudził o rozbieżności odjazdów rzeczywistych z planowanymi rzędu 2-3 minut.

    • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    N5 do ewaluacji (6)

    Bardzo dobra i propozycja Pana Mateusza i rozwiązanie dla linii "pruszczańskich". I wielka szkoda że N5 jeździ tylko jeden, niestety w obecnych realiach obsługuje tylko wschodnią część Pruszcza a dużo się w Pruszczu zmieniło na przestrzeni ostatnich lat. Owszem jest również przystanek w Centrum na Chopina ale obszary nowych osiedli, setki młodych mieszkańców zamieszkujących rejon osiedla Bursztynowego, granicę Pruszcza z Juszkowem czy Rotmanką, obecnie od godziny 22 nie mają dojazdu do siebie z Centrum Gdańska. A Ci za torami mają też pociąg. Może zapytać jak to jest z tym N5, może jednak powinnien byc wprowadzony drugi kurs aby raz, obsługiwać jednak więcej przystanków, dwa, rozszerzyć trasę po Pruszczu włączając w nią nowe osiedla powstałe w zachodniej części miasta i stale rozbudowywane już od dobrych 10 lat.

    • 37 6

    • Zdiagnozowany przez Ciebie problem można łatwo rozwiązać (1)

      Zdiagnozowany przez Ciebie problem można łatwo rozwiązać, wystarczy że Pruszcz zorganizuje linię nocną, która będzie zwoziła mieszkańców wspomnianych przez Ciebie osiedli/dzielnic do centrum Pruszcza gdzie będą mogli się przesiąść do N5.

      • 11 3

      • Dwa dodatkowe przystanki na żądanie to skrócenie potem "czasu przesiadkowego" z 8 minut do 6, czyli o co chodzi?

        6 minut to nadal dosyć czasu.

        • 0 3

    • (2)

      jeżeli mieszkańcy pruszcza chcą dedykowanej linii tylko dla siebie, bez zatrzymywania się na przystankach pośrednich do centrum to niech za taką linie zapłacą w całości. Bo w chwili obecnej, finansowanie linii pruszczańskich przez tą gmine jest tylko częściowe - większość i tak płaci miasto Gdańsk, więc z jakiej racji ma się nie zatrzymywać na terenie gdańska skoro mieszkańcy z podatków płacą za te linie?

      • 7 2

      • (1)

        O tym piszę wyżej, do ewaluacji czyli zatrzymywanie na przystankch zarówno w Gd jak i rozszerzenie w samym Pruszczu

        • 0 0

        • Może Pruszcz będzie miał własną nocną linię

          Jeśli tak, to propnuję udać się do Burmistrza Wróbla i złożyć wniosek o nocną linię jeżdzącą tylko po Pruszczu i bezpośrednio do Dworca w Gdańsku. Oczywiśćie finansowaną ze środków Pruszcza Gdańskiego.

          • 4 0

    • W nocy się śpi a nie jeździ autobusami

      • 0 0

  • Tak jak podejście większości zarządców zbiorkomu w kraju - Autobus jest dla rozkładu, a nie dla pasażerów/mieszkańców. Tabelka ma się zgadzać, a nie Kowalski mieć jak dojchać.

    • 1 0

  • W sejmie też kombinują.

    Bo liczy się aby autobus wykonał kurs żeby podwykonawca nie dostał kary umownej. A że nie zatrzymał się na przystankach ... to już inna para kaloszy.

    • 1 0

  • Pociąg!

    Już ktoś wspomniał o pociągu i w Pruszczu to jest game changer! 7 minut bez stania w korkach! Zmodyfikować linie autobusowe tak, aby z jednej strony na drugą jeździło ich więcej, np. podwoić kursy 107 kosztem 205 i 207. 132 niech jeździ przez Przejazdowo i zahacza o dworzec PKP, bo i tak wiecznie stoi w korku, a 232 zostawić jako linia typowo dowozowa do zakładów pracy na końcu Pruszcza, niech już jeździ z Centrum Gdańska przez Trakt jak obecnie, alternatywą będzie Regio/TLK i przesiadka na 132 do ronda Kociewskiego :).

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane