• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapomniany węzeł Śródmieście. Jego rola ma wzrosnąć

Maciej Korolczuk
11 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Węzeł komunikacyjny powstał w partnerstwie publiczno-prywatnym w ramach budowy Forum Gdańsk jako cel publiczny. Podobnie jak Kunszt Wodny, wciąż nie udało się go oddać do użytku w pełnym zakresie.
  • Węzeł komunikacyjny powstał w partnerstwie publiczno-prywatnym w ramach budowy Forum Gdańsk jako cel publiczny. Podobnie jak Kunszt Wodny, wciąż nie udało się go oddać do użytku w pełnym zakresie.
  • Przepełnione kosze i porozrzucane śmieci na przystankach.
  • Na stałe na węźle zatrzymują się tramwaje czterech linii i jedna linia autobusowa.
  • Na co dzień węzeł świeci pustkami.
  • Z podmurówki zadaszenia nad zejściem do tunelu odpadła kamienna płyta.
  • Tymczasowo na węzeł zostały przekierowane autobusy linii 118. W kwietniu mają wrócić na swoją stałą trasę przez ul. Cienistą.

Wiosną miną trzy lata od powstania węzła przesiadkowego przy Forum GdańskMapka. Docelowo miało z niego korzystać nawet 30 tys. pasażerów, którzy w jednym miejscu mieli w komfortowych warunkach korzystać z kolejek SKM, tramwajów i autobusów. Te ostatnie - poza jedną linią - wciąż omijają węzeł szerokim łukiem, a samo miejsce wydaje się zapomniane przez urzędników.



Czy miasto powinno lepiej wykorzystać potencjał węzła Śródmieście?

Obiekt - podobnie jak Kunszt Wodny, który także nie doczekał się jeszcze otwarcia - powstał przed trzema laty jako cel publiczny w ramach budowy Forum Gdańsk.

Według zamierzeń miał integrować w jednym miejscu trzy środki transportu - tramwaje, kolejki SKM i autobusy (zarówno miejskie, jak i podmiejskie). Urzędnicy zakładali, że miejsce będzie tętnić życiem i każdego dnia będzie z niego korzystać nawet do 30 tys. podróżnych. Plany zakładały, że węzeł przejmie 18 proc. dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym na obszarze Śródmieścia.

Tymczasem - prawie trzy lata po otwarciu - węzeł nadal nie funkcjonuje w pełnym zakresie. Zatrzymują się na nim w zasadzie tylko tramwaje (linie 2, 3, 6 i 7) i autobusy jednej linii nocnej (N4).

Tymczasowo - ze względu na zamknięty przejazd na Zaroślaku - skierowano tam też linię 118, która po zakończeniu inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka wróci na stałą trasę przez CienistąMapka.

Kunszt Wodny także nie doczekał się jeszcze otwarcia. Kunszt Wodny także nie doczekał się jeszcze otwarcia.
Wszystkie pozostałe autobusy korzystają z przystanku przy ToruńskiejMapka. Przystanku - dodajmy - który nadal nie posiada wiaty przystankowej i choćby jednej ławki, a słupek przystankowy podpierają worki z piaskiem. Na węzeł nie wjeżdżają też autobusy podmiejskie, które korzystają z przystanków na Podwalu GrodzkimMapka na tyłach budynku Rady Miasta.

Z węzła nie korzystają nie tylko przewoźnicy i pasażerowie, ale miejsce zdaje się też zapomniane przez samych urzędników. Gabloty, w których wiszą rozkłady jazdy są pomazane przez wandali, a widniejące tam napisy dotyczą zaproszenia na piłkarskie derby Trójmiasta Arka-Lechia... z jesieni 2019 r.

Przygnębiającego obrazu dopełniają też przepełnione kosze na śmieci i odpadające elementy wiaty nad zejściem do tunelu. W samym tunelu też nie jest lepiej. Ściana, na której miał zostać wyeksponowany fragment odkrytego Bastionu Kot, jest zakryta plandeką, a sam tunel przecieka. Nie działa też jedna z wind, która jest w budowie.

  • Zasłonięty brezentem Bastion Kot.
  • Tak wyglądał Bastion Kot w czasie budowy.

GZDiZ: zwiększymy nadzór nad wykonawcami



Jak wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który na co dzień zajmuje się utrzymaniem węzła, kamienna płyta, która odpadła z wiaty nad tunelem zostanie naprawiona w ramach gwarancji. Dodatkowo zapewniła, że kosze na śmieci na Armii Krajowej są opróżniane każdego dnia przez współpracującą z miastem firmę.

- W związku ze zgłoszonym zanieczyszczeniem zwiększymy kontrolę oraz nadzór nad firmą realizującą usługę w tym miejscu - mówi Kiljan. - Wiaty przystankowe ostatni raz na węźle Śródmieście były myte w grudniu 2020 roku myjką ciśnieniową. Obowiązkiem wykonawcy jest też usunięcie graffiti. Sprawę wyjaśnimy z wykonawcą prac. W ciągu kilku dni wiata zostanie umyta.


DRMG: Bastion Kot zabezpieczony na czas prac



Jak wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, zasłonięty plandekami Bastion Kot i znajdująca się obok winda są elementami wciąż trwającej inwestycji przy wiadukcie Biskupia Górka.

- Plandeki mają na celu zabezpieczenie trzech okien strzelniczych znajdujących się w zabytkowym murze bastionu Kot. Mur bastionu zostanie uwidoczniony po zakończeniu prac budowlanych związanych z budową wiaduktu Biskupia Górka - wyjaśnia Zakrzacka. - Z kolei winda w okolicy ul. Toruńskiej, tak jak i pozostałe będące w zakresie budowy wiaduktu, zostaną uruchomione w drugiej połowie roku, po zakończeniu wszystkich prac budowlanych i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń.
  • Przystanek przy Toruńskiej, na którym wysiadają pasażerowie autobusów z południa Gdańska i Pruszcza Gdańskiego to słupek podparty workami z piaskiem.
  • Pomazana przez wandali gablota z rozkładem jazdy.
  • Napisy pochodzą z jesieni 2019 r.
  • Winda w pobliżu Bastionu Kot czeka na zakończenie budowy.

Za funkcjonowanie komunikacji miejskiej na węźle odpowiada z kolei Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, który jest też autorem przedstawionej radom dzielnic koncepcji węzła. Gdy dwa lata temu zapytaliśmy ZTM, jaki ma pomysł na to miejsce i kiedy węzeł zacznie działać w pełnym zakresie, urzędnicy tłumaczyli zwłokę trwającymi inwestycjami: przebudową linii tramwajowej na Stogi, przebudową Podwala Przedmiejskiego i budową wiaduktu Biskupia Górka.

Zaproponowane przez ZTM pomysły zostały jednak oprotestowane. Zarówno przez rady dzielnic, jak i pasażerów linii autobusowych, które miały korzystać z węzła. Radni podnosili argument, że dodatkowe postoje wraz z czasem potrzebnym na wjazd i wyjazd z węzła spowolni autobusy i lepiej, by wymiana pasażerów następowała szybciej - przy Bramie Wyżynnej od strony centrum i przy Toruńskiej dla pasażerów jadących z Pruszcza Gdańskiego i południa Gdańska.

Porozumienia nadal brak



Jak mówi Zygmunt Gołąb, Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi.

Schemat węzła integrującego komunikację w centrum Gdańska. Schemat węzła integrującego komunikację w centrum Gdańska.
- Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej również tramwaje linii 13 ze Stogów przez węzeł Śródmieście-Ujeścisko do Brętowa PKM - wylicza rzecznik ZTM. - W związku z budową wiaduktu Biskupia Górka przejeżdżają tędy autobusy linii 118. Węzeł jest również obsługiwany przez autobusy linii nocnej N4. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska" z którego korzystają autobusy linii 106, 111, 123, 131, 132, 154, 189, 205, 207, 256 (108 i 118 po otworzeniu ul. Zaroślak). Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM. Inwestycja jeszcze trwa, to wciąż plac budowy, stąd też ustawiony tymczasowo słupek. Docelowo na południowym krańcu węzła, gdzie również znajduje się wejście na peron kolejowy, stanie wiata.
Gołąb wskazuje też, że mimo upływu kilku lat wciąż nie udało się znaleźć porozumienia z radami dzielnic.

- Nie można nie wspomnieć o negatywnym zaopiniowaniu rad dzielnic, dotyczącym obsługi węzła przez ww. linie autobusowe, co spowodowałoby wydłużenie czasów ich przejazdów. Jednocześnie wskazujemy, iż przy wyznaczaniu trasy linii autobusowych stosowana jest zasada, by przebieg tychże linii nie dublował istniejących tras linii tramwajowych na dłuższych odcinkach
Tak miała wyglądać organizacja ruchu autobusów na nowym węźle. Na razie z planów nic nie wyszło. Tak miała wyglądać organizacja ruchu autobusów na nowym węźle. Na razie z planów nic nie wyszło.
Urzędnicy wskazują, że budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku jego głównym przeznaczeniem miała być integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM.

- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła; w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.
Gołąb zwraca też uwagę, że w dalszym ciągu trwają prace na Podwalu Przedmiejskim przy skrzyżowaniu z Żabim Krukiem i Słodowników. Cały projekt europejski dotyczący budowy węzłów integracyjnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych miasto musi zakończyć w przyszłym roku.

Rola węzła będzie rosnąć



Jak dodaje, rola węzła może wzrosnąć jeszcze w tym roku, gdy ruszy długo oczekiwana budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej. Niewykluczona jest w tym czasie także modernizacja nawierzchni między Huciskiem a węzłem SKM Śródmieście wraz z nawrotką na wysokości budynku Narodowego Banku Polskiego.

W tym miejscu ma powstać naziemne przejście dla pieszych. W tym miejscu ma powstać naziemne przejście dla pieszych.
- Należy więc liczyć się z utrudnieniami dotyczącymi przejezdności ulic w Śródmieściu. Zatoki autobusowe "Brama Wyżynna" już przed pandemią pracowały na granicy przepustowości, a niewykluczone, że po pandemii nastąpi zwiększenie liczby autobusów komercyjnych. To, w połączeniu z planowanymi inwestycjami drogowymi w obrębie Śródmieścia, może oznaczać potrzebę wprowadzenie odpowiednich rozwiązań z wykorzystaniem zespołu przystanków "SKM Śródmieście" jako przystanków początkowo-końcowych.
Zdaniem miejskich planistów w kontekście perspektywy rozbudowy SKM do południowych dzielnic Gdańska najsprawniej dla pasażera będzie się przesiąść na kolej w kierunku południowym właśnie na węźle Śródmieście SKM.

- Niewykluczone, że wystąpi wtedy potrzeba skomunikowania węzła liniami relacji wschód-zachód. Niemniej, jest to kwestia przyszłości - kończy Gołąb.

Miejsca

Opinie (265) 7 zablokowanych

  • ema

    Trzeba było ją odwołać ona nie nadaje się do obierania ziemniaków może do mycia podłóg jako sprzątaczka z Ukrainy co za idioci sprzątaczkę wybrali na stanowisko w każdym mieście są niekompetentni z platformy wybrani wiadomo w jaki sposób zobaczymy czy zostaną rozliczeni .

    • 0 0

  • Serio zdziwienie?

    • 0 0

  • Przystanek toruńska

    Idealnie obrazuje stan gdańskich inwestycji

    • 0 0

  • W Gdyni węzeł Cegielskiej miał byc węzłem integracyjnym (5)

    Nie wiem ilu pasażerów korzysta w Gdańsku z tego węzła ale w Gdyni mamy nie udaną inwestycję w postaci węzła Ciegielskiej. Urzędnicy z ZKM na siłę chcieli uszczęśliwić pasażerów i widać jak im się to udało, dziś widać że pomysł był chybiony.

    • 51 13

    • Węzeł Wzgórze w Gdyni to głównie spowolnił komunikację miejską, a głównym "beneficjentem" jest ruch samochodowy. Tracą piesi i rowerzyści, wepchani w tunele podziemne, na które trzeba schodzić długimi schodami, zamiast przejść normalnie nad ziemią. Kiedyś się doczekamy powstania normalnego przejścia między SKM Wzgórze a Świętojańską.

      • 1 0

    • To przyjdz dzbanie (2)

      Na ten węzeł w godzinach szczytu to zobaczysz jaki ruch. W tunelu to się ludzie o siebie zdarzają.

      • 6 12

      • Zderzają się jak kwadrony? Czyli jest źle zaprojektowany.... (1)

        • 10 4

        • Trzeba było przesunać tory kolejowe

          Kielecka puścić górą, ze Śląskiej zrobić estakadę a centrum Riviera przeniesć na Witomino. Byłoby lepiej.

          • 4 1

    • ten węzeł w Gdyni to porażka dla pieszych

      dłuuugie odcinki do przejścia pomiędzy przystankami, a ten na Witomino to już prawie w lesie. Zamiast tuż przy wyjściu z tunelu przy pętli. Projektował to ktoś, kto nigdy nie korzystał z komunikacji ...

      • 24 1

  • Węzeł Śródmieście (1)

    Pytanie: czy nikt z pracowników Urzędu Miasta tamtędy nie przechodzi i nie widzi jak ten przystanek wygląda. Myślałam że UM ma dział który zajmuje się codziennym przeglądem miasta. Ale jak mieszkańcy nie pokażą palcem to władza nie widzi brudnych i obsikanych tuneli i schodów. Chyba wszyscy się zawiedli, jest trzech zastępców i co z tego.

    • 2 1

    • I co z tego?

      Ano nic.

      • 0 0

  • (12)

    Te wiecznie walające się śmieci i odpadający tynk to taka laurka i obraz wstydu dla włodarzy.Tak to jest jak wybiera sie najtańszą opcję...

    • 189 26

    • wzieli by najdrozsza to bys płakał

      ze wszystko nagle drozeje, ze to wina rzadu czyli PiS. ale po twoim ip mozna wynależć duzo takich koemnatrzy ze chcesz aby było drozej a potem lamenty na stronach ze wina rzadu, rozdawnictwo itp...

      • 0 0

    • Najpierw zrób porządek wokół własnego domu a później PiSz o mieście :) (6)

      • 14 31

      • PISz? (4)

        Czy było coś o pisie w tej wypowiedzi? Idź leczyć obsesje.

        • 10 5

        • (3)

          Podobnie jak i wszyscy piszący o POpaprańcach i POdobnych

          • 5 4

          • Gdansk Śródmieście hubem hahaha 5cm podnieść szrot kunszt

            • 0 1

          • Tylko to nie komentarz o POpaprańcach i POdobnych pojawił się jako drugi od razu po publikacji artykułu

            • 2 2

          • To nie komentarz o POpaprańcach i POdobnych pojawił się jako drugi i bez związku po publikacji artykułu.

            • 2 2

      • Oni w Gd

        Nie potrafią rządzić

        • 14 5

    • czyli to wam tez nie wyszło ... (2)

      w takim razie co wyszło?

      • 5 2

      • Szadółki

        • 3 1

      • Kasa wyszła...

        • 3 1

    • Wszyscy zapomnieli - po co drązyć temat?

      • 6 3

  • (3)

    W takim razie kto i po co to zbudował?!

    • 51 6

    • wolałbym pytanie: dlaczego ktoś to zbudował? (2)

      Po prostu decydenci uważali, że tylko rozbudowa komunikacji publicznej wpłynie na rezygnację z korzystania z samochodów i zmniejszy nadmiar skłonności do korzystania z samochodu przez osoby dojeżdżające do centrum Gdańska. Prognoza się nie sprawdziła, ponieważ (1) nie został wymieniony tabor SKM (2) nie została radykalnie zwiększona częstotliwość połączeń (3) nie zadbano o radykalną poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów chcących docierać do przystanków SKM (4) nie zdecydowano się na radykalnie restrykcyjną politykę parkingową w mieście. Popełniono także wiele innych błędów świadczących o niedostatkach wyobraźni decydentów i radnych.

      • 10 1

      • Trzeba mieć naprawdę zabawną konstrukcję psychiczną, żeby (1)

        mówić o stawianiu na komunikację publiczną, inwestować w budowę węzła i jednocześnie postawić parking na ponad tysiąc miejsc tuż obok. Niestety, gdańscy włodarze oprócz cynicznego promowania interesów deweloperów w głowie mają tylko siano i osobisty interes.

        • 5 0

        • to jest opinia, na którą warto przedstawić argumenty

          ograniczenie wyobraźni decydentów jest łatwiej zauważalne i łatwiej można je przezwyciężyć.

          • 0 0

  • Gdzie logika tych urzedasow (4)

    Zmniejszają prędkość, wprowadzają przejścia naziemnie, deptaku itd. i chcą ...

    • 22 6

    • uspokojenie ruchu poprawia przepustowość (2)

      nie każdy potrafi to ogarnąć, ale to fakt

      • 2 7

      • lol (1)

        Zwłaszcza na przelotówce przez środek miasta, nieprawdaż?

        • 5 2

        • "przelotówce"?

          przecież tam jest prędkość nie dająca się rozwinąć: 80% czasu to okres stania w korkach.

          • 0 1

    • Ja jestem zdecydowanie za zmniejszaniem prędkości i wprowadzaniem przejść naziemnych

      • 2 9

  • leśny dziadek bez ogródek stwierdza "należy więc liczyć się z utrudnieniami dotyczącymi przejezdności ulic w Śródmieściu" (5)

    ale przejscie naziemne trzeba realizowac bo tak chca anarchisci rowerowi

    • 29 7

    • nie, tak chciała znaczna część mieszkańców i przyjezdnych (4)

      miasto dla samochodów = porażka dla wszystkich

      • 6 8

      • Nieprawda.. (2)

        Przejście naziemne przy Bramie wyżynnej, to zdecydowanie pomysł lobby rowerowego. Ile jeszcze takich durnych pomysłów będą mieli? A miasto na wszystko się zgadza. Niestety nie mysli ani o kierowcach ani o pieszych

        • 10 6

        • przecież przejście naziemne jest sposobem na poprawę komfortu ruchu pieszych w tym rejonie

          co ty bierzesz że takie dyrdymały wypisujesz?

          • 2 0

        • "rowerowy lobbista"

          Przemieszczam się po mieście rowerem i co.. nie przeszkadzają mi tunele.. jak są dobrze zorganizwane, to są zupełnie lepsze dla wszystkich.. nie trzeba stać i czekać na zielone pod słynnym gdańskim wiatrem..
          to chyba jakieś lobby niepełnosprawnych, którym trudno zjechać trochę dookoła lub pokonać schody

          Trzeba, żeby miasto było nie dla rowerzystów, pieszych, amatorów motoryzacji..
          To jest trudno do zrobienia, bo zawsze będą niezadowoleni, ale trzeba mieć siłę i wolę, żeby podejmować takie niepopularne decyzje.. a Unia i inne modne instytucje oraz media chyba raczej nie poprą budowe tunelku, natomiast kolejne przejście w ruchliwym miejscu doda punkcików i promocji

          • 2 2

      • Znaczna część... tzn. ile?

        Nie przypominam sobie żeby były jakieś badania dotyczące tego, czego chcą mieszkańcy.
        Ty i szwagier, to nie jest "znaczna część"

        • 6 2

  • Potologia w około (9)

    Nie ma co się dziwić. Patocentrum handlowe w samym centrum miasta. Ilość dzieci wałęsających sie bez rodziców przeraża. Miało byś kolejne centrum handlowe dla Turystów ale niestety COVID pokrzyżował plany. Najgorsze centrum handlowe w Gdańsku , ba może nawet w Trojmieście

    • 121 59

    • z tym "centrum miasta" to nie przesadzaj... (4)

      to wasze gdańskie śródmieście jest na uboczu, kawałek dalej masz już tylko sypialnie na bagnach Olszynki. Centrum Gdańska to prędzej Wrzeszcz.

      • 14 25

      • Co??? Wrzeszcz centrum??? Nie rozsmieszaj mnie. Pewnie studiujesz na pg i chwilowo to dla Ciebie centrum życia. Skończysz te studia i przestanie to dla Ciebie być centrum. Nie będziesz mieć po co tam jeździć. Raz na kwartał do galerii na zakupy.

        • 0 1

      • Nie wrszeszcz...

        • 1 1

      • cenrum Gdańska to Długa i okolice (1)

        to, że na jakimś zad*piu, gdzie do niedawna były wiochy z krowami i kozami wybudowali osiedla i "apartamenty" 30m^2 nie zmieniło położenia tego miejsca. A te bagna wbrew pozorom to wybawienie dla miasta, bo dookoła by zabudowali tym syfem, który jest stawiany po 2000 roku

        • 12 1

        • No i podsumowałeś 3/4 problemów Gdańska

          Centrum lokujesz tam, gdzie zabytki, a przecież mieszkańcy miasta tam nie zaglądają, bo i po co. Życie, praca i nauka toczą się całkiem gdzie indziej.

          A co jest 10minut spaceru dalej od tego twojego centrum? Płonące pustostany na Łąkowej i szuwary Olszynki... Tylko Gdańsk ma "centrum" na uboczu.

          Te apartamenty na godziny, o których mówisz tylko dobijają kolejny gwóźdź do trumny - inwestorzy nie wierzą, że rzut kamieniem od neptuna są autentyczne peryferia, a jednak nikt normalny tam nie chce mieszkać, więc macie raj dla sutenerów...

          • 5 4

    • Napisał...

      ...zapewne wzorowy ojciec w wypierdzianym dresie

      • 0 2

    • Na prawdę

      Jestem z poza Trójmiasta ale często bywam szczególnie w Gdańsku...Nie narzekajmy...ja lubię i kocham to miasto ...tutaj czuję się dobrze. A jeśli chodzi o galerie to najbardziej nie lubię bo jestem jakoś przytłoczony Manhatanu...ale to moja osobista opinia..

      • 0 1

    • A to wina centrum handlowego, że dzieci się tam bez rodziców wałęsają czy może jednak wina ich rodziców i braku kontroli nad dzieciakami?

      • 7 0

    • A mnie i dla wielu klientów najlepsze!

      • 9 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane