• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zaskakujące wyniki systemu Tristar

Maciej Korolczuk
28 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Minął miesiąc od ostatecznego odbioru i uruchomienia w pełnym zakresie systemu Tristar. Pierwsze wnioski? Zaskakujące. Według obliczeń czasy przejazdu przez aglomerację skróciły się miejscami nawet o 18 proc. Zatory pojawiły się jednak w miejscach, gdzie wcześniej ich nie było. Najbardziej zyskali kierowcy samochodów, a najmniej... pasażerowie komunikacji publicznej, którą system miał wspomagać.



Czy efekty działania systemu Tristar są odczuwalne?

Wielu kierowców wciąż nie może się do niego przekonać. "Jeździ się gorzej, wolniej, o zielonej fali można zapomnieć, korki są większe, niż były" - wyliczankę komentarzy kierowców niezadowolonych z efektów pracy kosztującego ponad 180 mln zł systemu można ciągnąć w nieskończoność.

Po miesiącu pracy postanowiliśmy więc sprawdzić, czy i jak system wpłynął na ruch drogowy w Trójmieście.

System rozlewa korki, a nie likwiduje

Jak mówią nasi rozmówcy - eksperci od zarządzania ruchem w aglomeracji - wyobrażenia kierowców to jedno, a realna sytuacja na drogach i odbicie jej w statystykach to drugie.
Według nich wielu użytkowników miało błędne wyobrażenie o systemie, jako narzędziu do likwidacji korków w mieście. A tak naprawdę to tylko sposób na równomierne rozłożenie ruchu, "rozlanie" korków w różnych miejscach, tak aby zachować najwyższą w danych warunkach płynność ruchu.

- Warto pamiętać, że inteligentne systemy sterowania ruchem nie likwidują korków, a sprawiają, że straty czasu są mniejsze - mówi Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Poza systemem sami kierowcy szukają sobie najlepszych rozwiązań i wybierają alternatywne trasy przejazdu. Ze swojej strony możemy ich wspomóc i tak pokierować ruchem w mieście, by w godzinach szczytu nie dochodziło do paraliżu.
Jak dodaje, korekty programów sygnalizacji i regulacja priorytetów sterowania ruchem pojazdów transportu zbiorowego dały efekt w postaci skrócenia czasu przejazdu pojazdów osobowych w całej aglomeracji znacznie powyżej wymaganej normy, bo na poziomie 18 proc. zamiast 5,5 proc.

- W przypadku komunikacji miejskiej próg, jakiego oczekiwaliśmy wynosił 6,5 proc., a uzyskaliśmy 9,1 proc - mówi Łutowicz.
Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ dodaje, że system poza samym kierowaniem i regulacją ruchu ma też uczyć kierowców prawidłowych zachowań.

- System nie pozwala np. na zbyt szybką jazdę między skrzyżowaniami. Przy gwałtownym ruszaniu na zielonym świetle możemy być pewni, że na następnym zatrzyma nas czerwone światło. Dzięki regulacji sygnalizacji takie zachowania możemy ograniczyć do zera.
Przyrost aut "zjada" pozytywne efekty

System Tristar ma dwa centra dowodzenia. Jedno znajduje się w Gdańsku przy ul. Wyspiańskiego, drugie w Gdyni przy ul. 10 Lutego, w siedzibie Zarządu Dróg i Zieleni. Jak mówi Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu w ZDiZ w Gdyni, kierowanie ruchem z roku na rok będzie coraz trudniejsze, bo aut przybywa coraz szybciej. Wskaźnik motoryzacji rośnie i już wynosi w Trójmieście ponad 550 aut na tysiąc mieszkańców. Znacznie więcej niż w Berlinie czy Londynie, gdzie jest ich ok. 300 na tysiąc mieszkańców.

- Szybko przyzwyczajamy się do dobrego i zapominamy, jak się jeździło jeszcze do niedawna, gdy korki naprawdę były większe i bardziej uciążliwe - tłumaczy Oskarbski. - Tak gwałtowny przyrost aut "zjada" pozytywne efekty działania systemu, przez co kierowcy mogą odnosić wrażenie, że działanie systemu jest nieodczuwalne.
O tym, jak mylące może być wrażenie kierowców, świadczą też statystyki na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w centrum Gdyni: ul. Morskiej z Warszawską zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze w 2013 r., a więc przed uruchomieniem systemu w godzinach porannego szczytu (8-9) skrzyżowanie pokonywało tam średnio 5370 aut. Obecnie przez to samo skrzyżowanie w tych samych godzinach - mimo znaczącego przyrostu liczby aut - przejeżdża 5692 samochodów. To o blisko 6 proc. lepszy wynik, niż przed dwoma laty.

Namacalnie o efektach działania systemu i obsługujących go inżynierów ruchu można się też było przekonać podczas kilkutygodniowego remontu na al. Zwycięstwa w Gdyni. Zdaniem większości kierowców, a także samych urzędników, prace udało się przeprowadzić bez większych utrudnień, mimo że główny ciąg między Wzgórzem św. Maksymiliana a Redłowem przez kilka tygodni był zwężony do jednego pasa.

- Można powiedzieć, że pierwszy poważniejszy test już za nami. Nasi inżynierowie kilka tygodni wcześniej przygotowali na specjalnym oprogramowaniu dedykowane programy, które symulowały przewidywany ruch w tym miejscu. Dzięki temu utrudnienia dla kierowców zostały zredukowane do minimum - mówi Oskarbski i zauważa, że system to nie tylko ustawienia sygnalizacji świetlnej, ale i wiele innych informacji przydatnych nie tylko kierowcom, ale i pozostałym użytkownikom dróg.
- To m.in. informacje o remontach, wolnych miejscach parkingowych, w systemie jest też kilkadziesiąt przystanków i tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, a także kilka trip-planerów, a więc terminali, dzięki którym możemy planować podróż. Można też tego dokonać na naszej stronie internetowej.
W planach rozbudowa systemu

Wkrótce Tristar może zostać rozbudowany o kolejne moduły. W planach jest m.in. opracowanie systemu zarządzania ruchem na drogach na Półwyspie Helskim. Docelowo miałby zostać podpięty do Tristara i zarządzany przez inżynierów ruchu w Gdyni.

Miejsca

Opinie (365) ponad 10 zablokowanych

  • organista

    W centrali sterowania puścić pornole zamiast obrazu z kamer, efekt ten sam, inżyniery ruchu będą podnieceni i będą ......

    • 16 6

  • Rozwiązanie korków. Kilka ton gwoździ rozrzucane na naszych ulicach.

    Tak naprawdę to mamy zbyt wyspecjalizowane dzielnice. Wiele miasteczek po 20 tys. mieszkańców jest zróżnicowane urbanistycznie, a my mamy tu dzielnice które będąc jedynie sypialniami są większe niż takie miasteczka.
    Gdyby urbaniści w dużych miastach rozpraszali ośrodki usługowo handlowe na wszystkie dzielnice, to i pracę znaleźć można by było bliżej.
    A tak jeździmy przez pół miasta do swojej pracy i stoimy w korkach.

    • 23 6

  • (1)

    Żaden tristar nie pomoże dopóki ludziska nie nacieszą się swoimi "samochodami". Dziś samochody są tańsze od rowerów, więc nic dziwnego że na 10 osób przypada 5 i pół samochodu. Mnie też się zdarza, że wychodząc do pracy zastanawiam się czy wziąć parasol, czy wyciągnąć z garażu i brudzić samochód. A dojazd do pracy tramwajem mam wygodny i właśnie tylko korki zniechęcają mnie do jazdy samochodem.

    • 11 21

    • Nie wszyscy mają wygodny dojazd komunikacją miejską. Ja samochodem jadę godzinę, a komunikacją 2 godziny z przesiadkami!

      • 0 0

  • Te statystyki to chyba pomiar czasu przejazdu między mieszkaniami budynia. Zrobili pomiar na jedynej trasie co jest dla nich wazna

    • 27 2

  • Kto jest autorem tej opinii? Qmak?

    Bzdura totalna. System nie radzi sobie z zatirami, system nie funkcjonuje gdy dojdzie do wypadku, wskazania na tablicach, bez względu na ruch sa zawsze takie same.

    Kto uwierzy w te brednie? Chyba tylko Adamowicz i jego kolesie. System nie ma wpływu na ruch a jak widać sam korkuje miasto. Zielona Fala nie istnieje, właczanie zielonego jest przypadkowe przez co blokuje ruch.

    Został stworzony aby wyłacznie golić kierowców i o tym niebawem się przekonamy.

    • 46 3

  • Tristar nie dał absolutnie nic !!! (1)

    wypompowana b.gruba kasa i nic po zatem ! - ciekawe czy ktoś za to beknie ? .W Gdyni stworzono podobny Bubel z Węzłem Wzgórze ! ,stary Węzeł był zdecydowanie bardziej funkcjonalny !!! , Gdzie Gdyńskie służby kontrolne i prokuratura ?.Uważam ,że paru kolesi którzy zdecydowali o wywaleniu tak potężnej kasy w błoto powinni za to odpowiedzieć ! .Dlaczego tak potężne inwestycje {toż to w końcu nasze pieniądze !!!} odbywają się bez konsultacji i akceptacji społecznej ?!...acha !- bo takie są przepisy i nie muszą ! Uważam ,że z totalnie sknoconym i nie funkcjonalnym Węzłem Wzgórze było by zdecydowanie inaczej gdyby projekt wyłoniono w ramach konkursu .

    • 49 2

    • Horała, twój mokry sen niedługo będzie na jawie

      • 0 0

  • siedzi sobie teraz karu kolesi przy monitorkach i klawiaturkach obserwuje i się bawi !!!

    zabawką za 120 mln. !!!!! A nie trzeba było im kupić klocków Lego albo Puzli za 5 dych?...

    • 40 1

  • (1)

    po 17 korek na Zaspie jest od Jana Pawła, aż do Niedźwiednika....

    • 24 1

    • od 15.30

      • 4 0

  • (1)

    panie K-ku Oskarbski.jaka ma pan propozycje na kilometrowe korki na ul J.Wisniewskiego E.Kwiatkowskiego i plkDabka.tez czarodziejski Tristar. zapraszam na jazde w kierunku Pogorza po 15 tej

    • 16 2

    • ;)

      spadaj dziadu !!!

      • 0 3

  • czy ten urzednik ,ktory podpisal umowe z firma x odpowiedzialna za Tristar-Wiedzial co podpisuje w umowie?

    Czy w razie nieskutecznosci tego sysstemu-firma x musiala by oddac pieniadze do budzetu Gdanska..czy skonczy sie tylko na niekonczacych sie poprawkach systemu?

    • 22 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane