• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdecyduj o przekopie przez Mierzeję Wiślaną

Michał Stąporek
6 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Wraca temat przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Urząd Morski w Gdyni właśnie opublikował ankietę, która jest elementem konsultacji społecznych na temat jego lokalizacji i wpływu na środowisko oraz gospodarkę.



Czy powinniśmy przekopać Mierzeję Wiślaną?

Gdy w 2009 roku Donald Tusk porozumiał się z Władimirem Putinem na temat żeglugi polskich jednostek przez cieśninę Pilawską, będącą jedynym wyjściem z Zalewu na Bałtyk, wydawało się, że pomysł budowy przekopu przez mierzeję odszedł w niepamięć. Tym bardziej, że to przedsięwzięcie niezwykle kosztowne: już kilka lat wcześniej szacowano, że może pochłonąć ok. 600 mln zł. Na jego budowę zdecydowano się po tym jak, w 2006 roku Rosjanie jednostronnie wypowiedzieli nam umowę o korzystaniu z wyjścia na Bałtyk, które znajduje się na terenie Obwodu Kaliningradzkiego.

Teraz jednak okazuje się, że sprawa nie została całkowicie zapomniana. W tym tygodniu na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Gdyni pojawiła się ankieta, będąca elementem konsultacji społecznych na temat budowy przekopu.

Zainteresowani mogą wybrać jedną z czterech proponowanych lokalizacji przekopu. To nowość, bo do tej pory mówiono o jednej lokalizacji, w Skowronkach, na terenie gminy Sztutowo. Teraz poza nią wybierać można także lokalizacje w Nowym Świecie (gm. Sztutowo), Przebrnie i Piaskach (obie w gminie Krynica Morska).

Dalej następuje kilkanaście pytań o wpływ przekopu na gospodarkę, mieszkańców oraz środowisko na terenie gmin leżących nad Zalewem Wiślanym. Większość z nich ma jednak tak fachowy charakter (np. Czy Pani/Pana zdaniem dla stanu środowiska w rejonie Zalewu Wiślanego ważne są: a) Parki Krajobrazowe "Mierzei Wiślanej" i "Wysoczyzny Elbląskiej"), że kompetentnie odpowiedzieć na nie mogą jedynie fachowcy.

Ponieważ jednak internetowy charakter badania uniemożliwia ocenę głosów pod względem ich wartości merytorycznej, wszystkie oceniane są tak samo. Trudno się więc dziwić, że Urząd Morski nie pochwalił się szerzej badaniem, które trwa od 3 stycznia...

Wynik konsultacji zostanie wzięty pod uwagę przy sporządzaniu prognozy oddziaływania na środowisko tzw. programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Opinie (249) 9 zablokowanych

  • Nie padło ani jedno słowo na temat komunikacji, kiedy zrobią przekop. (4)

    Tzn, że mieszkańcom Mierzei pozostaną kajaki a zimą bojery? Fajna perspektywa :)

    • 2 2

    • Już teraz z Gdańska do Krynicy coraz trudniej dojechać, co jakiś czas kursy PKS są ograniczane tylko do Stegny, albo Sztutowa.

      • 0 0

    • (2)

      Przekop powinien być w Piaskach. Przy granicy z Rosją. Wtedy problem komunikacji (budowy mostu) odpada. No i wychodzi taniej.

      • 1 1

      • Oczywiście, że tak - ale taki wariant nie istnieje. Aż dziwne... (1)

        • 0 0

        • Bo tam jest teren szczególnie cenny przyrodniczo, prawdziwa perła.

          • 0 2

  • NIE W PIASKACH. TAM SIĘ PLANUJE REZERWAT PRZYRODY i to dla ochrony szczególnie cennych i wrażliwych roślin

    aż dziwne, że UM o tym nie raczy pamiętać!

    • 0 0

  • Przekop w Piaskach. (1)

    Jestem za przekopem w Piaskach. Niech przekop oddzieli ten cypelek półwyspu co to Rosjanie sobie przywłaszczyli po 1945 roku.

    • 2 1

    • Zastanów się cłopcze, czasem warto

      kto to wygrał drugą wojnę światową, kto sobie coś przywłaszczył a co komu dano?!

      • 0 1

  • Nigdy - Przekop potrzebny tylko politykom, napewno nie naszej gospodarce!

    Konia z rzędem temu, co potrafi przedstawić rozsądnie i prawdziwie do czego Polsce jest potrzebny ten przekop?! Czy ktoś potrafi dziś lub jutro przedstawić przewidywaną masę towarową oczekującą na wywiezienie z kraju drogą morską z portu Elbląg? Czy oprócz wody w Zalewie Wiślanym, piękny Elbląg posiada odpowiednią infrastrukturę do dowiezienia masy towarowej z obszaru Polski? Czy istnieje odpowiednia infrastruktura do transportu masy towarowej z Białorusi czy Ukrainy? Czy może zbudujemy linie serokotorowe lub kolejne "Medyki", dla transportu tych towarów, od naszych wschodnich sąsiadów? Czy mamy w tamtych rejonach odpowiednią sieć autostrad, dróg expresowych i mostów o potrzebnej, bądź wymaganej nośności, czy oprócz przekopu jeszcze trzeba tą resztę wybudować i znaleźć na to fundusze? Pewnie znacznie wyższe niż na sam przekop?!
    Obecnie jesteśmy zobligowani do budowy międzynarodowej trasy wodnej E70, na co już są przewidziane dotacje z Unii Europejskiej i tą drogą można już wozić nie ograniczoną ilość towarów do portów Trójmiasta, a stąd droga otwarta dla Elbląga na cały świat.
    Pamiętam, że za tych "złych" czasów, PRL'u i ZSRR, tamtędy plywały barki o nośności, odpowiadającej statkom, jakie mogły by pływać "przekopem"!?
    Z Elbląga do największego portu kontenerowego na Bałtyku jest niecałe 70 km bardzo dobrej drogi, tak samo do innych wyspecjalizowanych portów w Trójmieści! To wszystko już jest i nic nie trzeba budować!!! Trzeba tylko przebudować sposób myślenia niektórych naszych przywódców!
    Najpierw odbudujmy to, co już było, co własnoręcznie zniszczyliśmy, myślę o żegludze śródlądowej, towarowej i pasażerskiej, kiedyś (jeszcze w PRL'u) pływały statki do Gdańska z Elbląga i Malborka, z Warszawy i Torunia, komu to przeszkadzało? Przejrzyjcie sobie mili Państwo książki Pana Premiera Tuska, pana Kosycarza seniora i juniora?!
    Słusznie ktoś powiedział, "nie ma krajów biednych czy bogatych, są tylko kraje źle lub dobrze rządzone"!
    Daleko nie zajdziemy, gdy w odpowiedzi na niemądre słowa Pani Erki Steinbach, będziemy budować Muzeum Drugiej Wojny Światowej a na chwilowe ograniczenia w przepływaniu przez Cieśninę Pilawską, będziemy przekopywać Mierzeję Wiślaną!

    • 4 1

  • Przekop

    Jeżeli zdecydujemy się na przekopanie półwyspu to tylko powyżej m.Piaski.Uważam że zbyt dużo straciły by miejscowości takie jak Krynica po odcięciu od reszty kraju.

    • 4 1

  • Sama nazwa : PRZEBRNO wskazuje miejsce,gdzie przez całe stulecia (3)

    można było PRZEBRNĄĆ łódką przez Mierzeję.To w tym miejscu do dzisiaj grunt jest najmiększy i prądy najsłabsze.Takie,które nie będą nanosiły trzech milionów ton piachu rocznie-tak,jak w Świbnie. A 600 milionów złotych w skali takiego wielkiego kraju,jakim jest Polska,to tyle,co splunąć Na dodatek Unia chętnie się dorzuci,bo ze strategicznego punktu widzenia,północna część Prus Wschodnich , musi być jakoś zneutralizowana.Po to jest teraz tworzony (z cichej inicjatywy państw Schengen) tzw mały ruch graniczny. I tę okazję należy wykorzystać!!!

    • 20 7

    • też popieram

      kwota nie taka wielka, choć przesadziłeś z tym "wielkim krajem" :D

      • 0 0

    • jestem za

      dobrze piszesz

      • 1 0

    • popieram

      • 2 1

  • skandal (1)

    Przekop przekopem,ale nikt nie porusza sprawy dużo ważniejszej jak na chwilę obecną,otóż nasz pan Sikorski porozumiał się z sowietami na temat ruchu bezwizowego z okręgiem kaliningradzkim,to jest skandal,znosimy bandytom wizy a oni nie udostępniają nam wyjścia na Bałtytk przy okazji łamiąc międzynarodowe konwencje.Rządy POpaprańców.

    • 7 6

    • Ruch bezwizowy był już kilka, kilkanaście lat temu za zupełnie innych rządów więc czepianie się PO nie ma sensu. To jest skandal pisać o ludziach "bandyci" równie dobrze możesz napisać że Polacy to złodzieje, Włosi brudasy , Szkoci skąpcy , Niemki brzydkie itd. Trzeba odróżnić zwykłych ludzi od rządzących od których Rosjanie często się odżegnują. A ruch bezwizowy obowiązuje obie strony, ty też możesz tam pojechać bez wizy.Masz tanie połączeniea kolejowe i autobusowe. Z punktu widzenia turysty warto na 2 dni tam wyskoczyć. Polecam.

      • 2 2

  • (3)

    a - zapomniałem dodać - urząd morski w Gdyni - czyli jakiś przydupas Gryzonia chce się podlizać szefowi, jak nie lotnisko - to przekop, co jeszcze wymyślą gdyńskie urzędasy?

    • 4 5

    • Pubuś, Urząd Morski w Gdyni to organ morskej administracji państwowej i obejmuje teren od Łeby przez Gdynię, Gdańsk aż do okolic Piasków na mierzei i nie ma nic wspólnego z urzędem miasta w Gdyni. Tak że zamiast sie czepiać urzędasów to doucz się trochę i w nagrodę dostaniesz trochę mniodu.

      • 2 0

    • xx (1)

      To nie jest wymysł Urzędu.

      • 0 0

      • no to po co urząd durnowate ankiety wypuszcza?

        • 0 0

  • Same szkody! (1)

    Nie wiem czy osoby, które są 'za' przekopem wiedzą z czym się to wiąże...
    1. Wywalenie setek milionów złotych - nie ma kasy na most w sobieszewie ale na przekop juz tak, ciekawe skąd.
    2. Oddzielenie częsci mierzei od Polski - nie zazdroszczem mieszkańcom 'krańcowych' miejscowosci
    3. Straty w środowisku - chodzi nie tylko o wzrost zasolenia w zalewie co doprowadzi do wymarcia flory i fauny słodkowodnej ale i o mechaniczne zniszczenie dna przy tworzeniu toru wodnego - w zalewie rozmnażają sie ryby wazne gospodarczo. Dno zalewu to nie jest żółty piasek i nic wiecej, to ogromne zespoły organizmów dennych.
    4. ze wzgledu na ukłąd pradów w zatoce przekop bedzie cały czas zasypywany piaskiem, trzeba wiec bedzie ciagle pogłębiać i sam przekop i tory wodne - ciągła ingerencja w środowisko, nie damy mu szansy aby sie zregenerowało.
    5. Po co duzy port w elblągu? Jakież to połączenie kolejowe/drogowe ma elbląg które by pozwalało na prawdziwe korzystanie z portu. Bo port to nie tylko statki ale tez odbiór i przywóz towaru. Trójmiasto ma juz zapewniona infrastrukture, po co wywalac kolejne pieniądze na sztuczna reanimacje Elbląga?

    To jakis dziwny pomysł, ogromne koszty - brak zalet. Bo Elbląg nigdy nie bedzie konkurowac z trójmiastem. Nie ma po co nawet isc w tym kierunku. Elbląg nie ma dobrego położenia by być dużym morskim portem, zamiast tego powinien szukać innych dróg rozwoju.

    • 7 4

    • co do pkt 2 jak przekop będzie przy granicy nie ma problemu
      co do pkt 3 zalew juz jest połączony z Bałtykiem przez Cieśnine Pilawską wielokrotnie szerszą niż projektowany przekop
      co do pkt 5 S7 i S22

      • 2 0

  • Te konsultacje to fikcja wymóg prawa i UE (5)

    Wiadomo, że przekop powstanie w Skowronkach, wiadomo, że analiza STEŚ jest już gotowa ;)

    • 91 17

    • A bo obecne władze chcą sobie przypisać cały projekt (4)

      ankieta na trójmieście o wyborze lokalizacji jak lokalizacja już dawno jest ustalona, to jest żenada, tera donio wystawi pierś i powie "to ja, to mój pomysł, to mój plan", a że putin go w tyłek wydymał to cisza o tym...

      • 5 9

      • wystarczy kretyn i już :) (3)

        masz racje. Faktów się nie zmieni

        • 1 0

        • Ale mówisz o sobie paznokciu czy o swojej rodzinie? (1)

          Jak nie masz nic do powiedzenia w temacie to milcz

          • 0 1

          • coż za inwektywa :)

            paznokciu, motyla noga :)))))))

            • 1 0

        • Ludzie jak psy, tylko by gryźli

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane