• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Wypadek przy Bramie Wyżynnej. Zderzenie tramwaju z autokarem

Rafał Borowski
26 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 19:01 (26 września 2019)

Wypadek w Gdańsku. Moment zderzenia. Akcja ratunkowa. Następstwa wypadku


Wypadek w Gdańsku. 26.09.2019 tuż po godz. 14 na ul. Okopowej w centrum Gdańska - na wysokości siedziby Narodowego Banku Polskiego - doszło do groźnie wyglądającego wypadku. Tramwaj linii nr 8 zderzył się z autokarem. Z ostatecznych ustaleń wynika, że rannych zostało 14 osób.



14:09 26 WRZEśNIA 19 (aktualizacjaakt. 15:50)

PILNE! Tramwaj zderzył się z autobusem na wysokości Bramy Wyżynnej (83 opinie)

Autobusy komunikacji zastępczej w kierunku Dworca Gł. od strony ul. Podwale Przedmiejskie jadą przy Bramie Wyżynnej - podaje ZTM.

W centrum miasta - na skutek wypadku - tworzą się olbrzymie korki.
Autobusy komunikacji zastępczej w kierunku Dworca Gł. od strony ul. Podwale Przedmiejskie jadą przy Bramie Wyżynnej - podaje ZTM.

W centrum miasta - na skutek wypadku - tworzą się olbrzymie korki.


Aktualizacja, godz. 18:20: Oba pojazdy, które brały udział w wypadku na Okopowej, zostały już usunięte. Najpierw odholowano autokar, a w ciągu następnych kilku minut tramwaj Konstal 105Na do zajezdni we Wrzeszczu. Jak widać na naszym filmie, wagony zostały przetoczone osobno.

Aktualizacja, godz. 17:30: Prokuratura Rejonowa Gdańsk-Śródmieście prowadzi czynności w kierunku art. 173 §1 Kodeksu karnego, czyli sprowadzenia katastrofy w ruchu lądowym.

Zobacz akcję odholowania tramwaju


Aktualizacja, godz. 16:05: Oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku poinformował właśnie, że ostateczna liczba poszkodowanych w wypadku wzrosła do 14 osób.

Aktualizacja, godz. 15:45: Jak udało nam się ustalić, motorniczy trafił do Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego. Na szczęście stan poszkodowanego nie zagraża jego życiu. Doznał urazu głowy oraz miednicy.

Z numerów rejestracyjnych autokaru wynika, że pojazd został zarejestrowany w mieście Konstancja w landzie Badenia-Wirtembergia na południowo-zachodnim krańcu Niemiec.

Aktualizacja, godz. 15:20: Oficer dyżurny Wojewódzkiego Stanowiska Koordynacji Ratownictwa informuje, że liczba ofiar wypadku w Gdańsku nie wzrosła. Do szpitali ostatecznie trafiło 12 osób, w tym motorniczy tramwaju. Z kolei policja informuje, że kierowca autokaru był trzeźwy, to obywatel Niemiec. Ulica Okopowa pozostaje praktycznie nieprzejezdna.

Aktualizacja, godz. 15:03: Ruch odbywa się po jednym pasie w każdym kierunku, zarówno w kierunku dworca, jak i Pruszcza. Dodatkowy objazd w kierunku dworca został wyznaczony Podwalem Przedmiejskim i Bogusławskiego.

Zobacz moment wypadku


Aktualizacja, godz. 15:00: Policja poinformowała, że na chwilę obecną wie o 12 poszkodowanych osobach, w tym o motorniczym tramwaju.

- Ze wstępnych ustaleń policji wynika, że autobus, który jechał w kierunku dworca, na wysokości Bramy Wyżynnej zderzył się z jadącym w tym samym kierunku - po torowisku - tramwajem. Motorniczy został przewieziony do szpitala, na miejscu na bieżąco udzielana jest pomoc medyczna. Nie ma informacji o ofiarach śmiertelnych - mówi st. asp. Karina Kamińska z KMP w Gdańsku.
Policja informuje, że zamknięto ruch na ul. Okopowej, w stronę Huciska. Będą organizowane objazdy. Na miejscu pracuje prokurator. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że najbardziej ucierpieli pasażerowie autokaru.

Aktualizacja, godz. 14:55: Wszyscy ranni w wypadku w Gdańsku zostali już odwiezieni do szpitala. Udało się również wydostać motorniczego, który był zakleszczony w kabinie. Był przytomny. ZTM Gdańsk uruchomił już zastępczą linię autobusową nr T8, która kursuje od Przeróbki do Dworca Głównego PKP.

Aktualizacja, godz. 14:50: Oto relacja naszego reportera, który rozmawiał ze świadkami wypadku w Gdańsku.

- Autokar turystyczny na niemieckich numerach rejestracyjnych jechał środkowym pasem w stronę dworca. Najwidoczniej pomylił drogę, gdyż na wysokości Forum Gdańsk gwałtownie skręcił w lewo, aby zawrócić w stronę Traktu św. Wojciecha. Jechał na nawrotkę na czerwonym świetle i wjechał pod prawidłowo jadący tramwaj, który miał zielone światło. Tramwaj uderzył w środkową część autokaru i przeciągnął go aż na słup trakcyjny. Jeden z pasażerów tramwaju zobaczył manewr kierowcy i zaciągnął hamulec bezpieczeństwa, ale było już za późno - mówi nasz reporter.
Relację tę w pełni potwierdza film naszego czytelnika, na którym został utrwalony moment wypadku w Gdańsku.

Korki po wypadku przy Bramie Wyżynnej


Wypadek w Gdańsku spowodował ogromne utrudnienia. Wszystkie pasy w stronę dworca są nieprzejezdne, zaś ruch w stronę Traktu św. Wojciecha odbywa się wyłącznie jednym pasem. Niebawem rozpocznie się akcja podnoszenia tramwaju, który się wykoleił, oraz usuwanie autokaru.

Aktualizacja, godz, 14:40: Na miejsce przybyli wiceprezydenci Piotr Grzelak oraz Piotr Borawski. Przekazali nam telefonicznie informacje, że w wypadku zostało rannych 13 osób. Obecnie trwa wynoszenie ich na noszach do karetek pogotowia.

Ranny motorniczy zakleszczony w kabinie




Do wypadku z udziałem tramwaju Konstal 105Na oraz autokaru doszło na tzw. nawrotce w ciągu ul. Okopowej, na której można zawrócić w stronę Traktu św. Wojciecha. Wszystko wskazuje na to, że któryś z kierujących pojazdem nie ustąpił pierwszeństwa.

Na miejscu są już obecne wszystkie służby: pogotowie, straż pożarna i policja. Sytuacja wygląda bardzo poważnie - oba pojazdy są znacznie uszkodzone. Na chwilę obecną nie wiadomo, ile osób zostało poszkodowanych w wypadku.

Wypadek autokaru i tramwaju na wysokości Bramy Wyżynnej



W związku z wypadkiem w centrum Gdańska utworzyły się już ogromne korki. Tramwaje w ogóle nie kursują ul. Okopową, zostały już wyznaczone objazdy.

- Tramwaje linii 2, 3, 4, 7 i 11 jadą w obu kierunkach przez 3 Maja i Hucisko. Tramwaje linii 8 i 9 jadą w obu kierunkach przez Śródmieście SKM, 3 Maja i Hucisko - informuje Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Jak twierdzi nasz reporter, który jest obecny na miejscu zdarzenia, w kabinie tramwaju został zakleszczony ranny motorniczy.

Miejsca

Opinie (667) ponad 50 zablokowanych

  • ale urwał !!!

    • 8 12

  • Kompletny i**ota (1)

    Kierowców autokarów powinni badać przed wyjazdem i regularnie szkolić

    • 43 11

    • Kierowcy autobusów sa regularnie badani i regularnie szkoleni

      • 5 1

  • Tramwaj w ogóle nie hamował, widać było z daleka jak autokar skręca (12)

    • 34 92

    • Tramwajowy (3)

      A ty mądry spróbuj zatrzymać 30ton w miejscu.

      • 36 1

      • te trupy na szynach (1)

        W większości mają uszkodzone hamulce i hamowanie zazwyczaj odbywa się z użyciem hamulca awaryjnego.
        Nic więc dziwnego, że nawet nie widać, żeby zwalniał, jak hamulec styrany codzienną eksploatacją. Będę osobiście wnioskował o kontrole w GAIT, zwłaszcza o zbadanie stanów technicznych tych rupieci.

        • 16 25

        • Ty wnioskuj o rozum do głowy

          • 1 1

      • Po to są magnesy przy kołach, żeby go zatrzymać w miejscu

        • 0 2

    • Jak to nie hamował?

      widać na filmie, że tramwaj zwalnia... inną sprawą jest pewnie jakość torów i hamulców w tym tramwaju

      • 21 0

    • Ciekawe jak szybko ten tramwaj jechał (1)

      Będzie współwina i odszkodowania mniejsze. Papugi o to będą się na pewno starać.

      • 2 13

      • Ciekawe

        Ciekawe jakie światło miał autokar, do czego służą lusterka i z którego pasa zawracał.
        Proponuję najpierw zobaczyć film A później pi.rdolić

        • 17 1

    • to może najpierw zobacz, jakie światło miał tramwaj,a jakie autobus i wtedy wyciagnij wnioski.

      • 6 1

    • Masz rację (1)

      Motorniczy nie hamował bo miał wolny przejazd a autobus jak widać skręcał w lewo na czerwonym i ze środkowego pasa.A teraz włącz myślenie

      • 10 0

      • Motorniczy w chwili wypadku siedział w kabinie, więc widział wszystko z innej perspektywy niż Ty oglądając ten filmik z tyłu. Przecież nie przyglądał się co dzieje się na prawym czy środkowym pasie...

        Mam nadzieję, że pasażerowie autobusów i tramwajów przemyślą teraz kupowanie biletu w czasie jazdy. Tylko na przystanku!

        • 5 0

    • hamowal bo słyszałem (1)

      pytanie tylko dlaczego tak późno. podejrzewam ze motorniczy sie zagapil na cos bo nie przypuszczal ze jakiś baran wjedzie na swoim czerwonym.

      • 0 1

      • ciekawy

        Jestem ciekawy czy ty byś się nie 'zagapił' w takiej sytuacji.
        Żaden kierowca nie spodziewa się takich durnych zachowań.

        • 0 0

  • Ciekawe (2)

    Ten Niemiec miał napewno rejestracje GWE albo GKS albo GPU albo GKA

    • 39 36

    • Raczej GA

      • 3 3

    • Mial rejestrację KN

      Konstanz, widać na jednym zdjęciu, tablica jest za wycieraczką szyby.

      • 3 1

  • Dał radę.

    Tzw. prezydent Grzelak sam dał radę udroznic torowisko. Po to tambyl.

    • 34 11

  • Takim powinno się z miejsca zabrać prawko....zawodowy kierowca? Potencjalny morderca, zagrożenie dla innych kierowców i pasażerów! Poszkodowani i miasto powinni się ubiegać o wysokie odszkodowanie od firmy kierowcy......wystarczy spojrzeć na niemieckie wycieczki pi Gdańsku.....niczym święte krowy na chodniku i jezdni

    • 46 14

  • (1)

    Spróbuj zatrzymać 30ton.

    • 54 1

    • Lekka ręka z zewnątrz zatrzymuje.

      • 1 0

  • Tramwaj niemal pusty (11)

    Strach pomyśleć jak by to się skończyło jak by było w nim pełno pasażerów.
    Niewiarygodne jak nieodpowiedzialnie zachował się kierowca autokaru.
    Obawiam się jednak że motornicza może mieć współwinę 10-20%.
    Wg. filmu widziała autokar który zaczyna manewr zawracania na tyle daleko że mogła zahamować. To się nazywa ograniczone zaufanie.
    Jak na ulicy ktoś wyprzedza na 3-go, a Ty jadąc z naprzeciwka nie zjedziesz na pobocze i dojdzie na wypadku, to nie jesteś sprawcą ale współwinnym wypadku co pomniejsza znacząco odszkodowanie.
    W tym wypadku może być podobnie.
    Czy wypadek a nie kolizja to się zresztą dopiero okaże - może wyjdą wszyscy ze szpitala w ciągu 7 dni, czego serdecznie życzę.

    • 26 74

    • A (2)

      A czy zdajesz sobie sprawę że jak jechała 40km/h i nawet przy dobrej reakcji hamowania to długość hamowania jest z 50m?

      • 18 2

      • A zdajesz sobie sprawę że autokar zaczyna manewr wcześniej jak 50m od tramwaju? (1)

        Na drodze trzeba umieć przewidywać i reagować, nawet jak inni uczestnicy powodują błędy. Z opisu wynika że to pasażer zaciągnął hamulec awaryjny.

        • 3 24

        • Panie Mironiuk

          Może tak za robotę się weźmiesz co?

          • 8 0

    • Rąbnij ty się w ryj...

      • 2 0

    • Zacznijmy od tego, że autobus nie powinien znaleźć się w tym miejscu. Jeżeli chciał zawracać, jest w tym celu wyznaczony pas. Jeśli jadę gdzieś, a nie znam drogi i w ostatniej chwili zorientuję się, że przegapiłam zjazd czy zakręt, to nie wpycham się pod inny pojazd "na pałę", tylko jadę w miejsce, gdzie mogę bezpiecznie zawrócić. Po drugie, nawet gdyby autobus znalazł się na pasie do zawracania, nie powinien wjechać na czerwonym, tylko poczekać na zielone. Po trzecie, gdyby nie było sygnalizacji świetlnej, pierwszeństwo miałby tramwaj. Osoba kierująca tramwajem najprawdopodobniej zauważyła go w ostatniej chwili (czyt. za późno, by móc bezpiecznie wyhamować), ponieważ kierowca autobusu wykonał nagły manewr, którego nie powinien w tym miejscu wykonać. Motorniczy jadący z naprzeciwka miał trochę łatwiej, bo wyjeżdżał z przystanku i jechał wolniej.

      • 18 1

    • Koleś, nie pie..dol głupot jak nie masz o tym pojęcia. (1)

      • 0 0

      • ..Koleś, nie pie..dol głupot jak nie masz o tym pojęcia.''

        to do typka co mędrkuje na początku.

        • 0 0

    • Znawca od siedmiu bolesci

      Tramwaj to pojazd szynowy więc jedzie na stalowych kołach po stalowej szynie warzy około 34tony(pusty)do tego waga pasażerów. Droga chamowania takiego pojazdu jest znacznie dłuższą niż pojazdu na oponie jadącego po asfalcie. Więc jak nie masz pojęcia na dany temat to się nie wypowiadaj

      • 0 0

    • skoro przyjechalka karetka to jest z automatu zaliczane jak wypadek

      • 0 0

    • jak to szło? Nawet gdyby kierowca autokaru miał pierwszeństwo to powinien się zatrzymać i rozejrzeć bo wiadomo że z tramwajem nie ma szans?

      • 0 0

    • Kim jesteś

      Jesteś zbokiem, że motorniczego bierzesz za motorniczą?

      • 0 0

  • to miało być tymczasowe rozwiązanie (6)

    Przecież ta nawrotka miała być tymczasowym rozwiązaniem. Dlaczego ona tam jest kilkanaście lat to ktoś z miasta powinien chyba wyjaśnić. To jest rozwiązanie niebezpieczne i powinno być dawno zlikwidowane.

    • 80 11

    • (3)

      bezkolizyjna nawrotka jest niebezpieczna czy kierowcy jadący na czerwonym?

      • 16 4

      • czy ty wiesz co oznacza słowo "bezkolizyjna"?

        • 3 0

      • jakoś nie taka bezkolizyjna (1)

        Raczej niezbyt bezkolizyjna ta nawrotka, skoro jak widać doszło na niej do kolizji. Bezkolizyjne to takie rozwiązania gdzie trasy poszczególnych kierunków jazdy się nie przecinają. Tutaj jak widać ewidentnie, drogi pojazdów ulegają przecięciu - fakt są światła, ale jak wiemy nie zawsze kierowcy (z różnych przyczyn) się do nich stosują. Czyli to nie jest bezkolizyjne rozwiązanie.

        • 3 3

        • To, ze kierowca nie zastosował się do przepisów, to nie jest wina skrzyzowania, tylko kierowcy. Sygnalizacja swietlna działała prawidłowo, na filmie widać czerwone swiatło.

          • 3 2

    • Co jest tam niebezpiecznego dla osoby mającej prawo jazdy, a więc teoretycznie znającej przepisy drogowe oraz potrafiącej kierować pojazdem mechanicznym? Rozumiem, że może tam być niebezpiecznie w razie awarii sygnalizacji świetlnej, ale jeśli ona działa, to nie ma tam nic skomplikowanego.

      • 9 3

    • takie nawrotki są praktycznie na każdej trasie np. Hallera, Marynarki Polskiej

      i nawet nie wszędzie światła

      • 0 0

  • masakra (2)

    Korki nie z tej ziemi nie wiem na która zajade do domu.

    • 18 4

    • lepiej

      iść na zakupy i kawę do Forum. Nie przypadkiem ten wypadek pod ich nosem się przydarzył.

      • 1 0

    • biedna ty

      ty

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane