• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • Linia tramwajowa na trasie pętla Świętokrzyska via Łostowicka, Morena Ślowackiego do Wrzeszcza

    Jeżeli ktoś z planistów Trójmiasta ma mózg to powinien wybudować trasę tramwajową na odcinku: pętla Świętokrzyska via Łostowicka, Morena Słowackiego do Wrzeszcza. Wiem, że są duże spadki i że nie ma miejsca... ale na całym świecie budują linie metra nad ulicami - to dlaczego u nas by tego nie zrobić..? Po jaką cholerę aby dojechać na Morenę trzeba jechać na około przez centrum Gdańska..? Skoro Łostowicka jest problemem to trzeba zbudować torowisko nad nią i nad skrzyżowaniem z ul. Kartuską.

    • 7 0

  • Wyprowadzić się chyba mamy (1)

    wychodzi na to że mamy się wszyscy przeprowadzić na Morenę czy Piecki, albo do Banina, to będziemy mogli PKM jeździć😅

    • 12 1

    • osoby z Moreny raczej z PKM korzystać nie będą

      • 1 0

  • E-mail do ZTM poniżej przytaczam treść wiadomości wysłanej do ZTM. Mam nadzieję że nie jestem odosobniona w swojej opinii i (1)

    Proszę o zwiększenie częstotliwości kursowania linii 124,127 i 158 lub uruchomienie dodatkowego połączenia z Zaspy do Wrzeszcza. Ww. Linie autobusowe 124 i 158 nie mają nic wspólnego z nową linią tramwajową na Morenę i nie możecie ułatwiać życia mieszkańcom Moreny kosztem mieszkańców Zaspy i innych osiedlickorzystających z tych połączeń. Linia 127 oprócz Moreny jeździ też przez Oliwę, Przymorze, Zaspę i Wrzeszcz i na tym odcinku ma najwięcej podróżujących i autobusy są przepełnione. Proszę uwzględnić ilość nowych osiedli powstających na samej Zaspie, np. Awiator, City Park, Przy Alejach, Impuls czy Nadmorskie i wtedy ustalać rozkłady z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców. Linie tramwajowe też są tylko okrojone. Kursuje tylko 2 i 8.

    • 9 1

    • MNie wystarczy taki ilość kursów jak jest

      • 0 0

  • Tramwaj to przyszłość i ekologia dlatego dobrze, że będzie mniej autobusów zasmradzać moje centrum Gdańska!!!!!!!!!!!!!!! (3)

    • 2 16

    • Zgadzam się tramwaj to przyszłość i ekologia!!!!!!!!!!!!! Koniec z malkontentami!!!!!!!!!

      • 1 1

    • Niektórzy jakby nie mieli piątej klepki

      I nie kumają, że w centrum przez takie zmiany będzie więcej samochodów.
      Z takim społeczeństwem miłośników budyniu Gdańsk nie ma świetlanej przyszłości.

      • 3 2

    • Zgadzam się, a malkontenci kupujący tanie mieszkania na obrzeżach muszą wliczać koszt i czas dojazdu w tanie mieszkanie.

      • 2 8

  • zmiana w komunikacji

    Zamiana lini autobusowej 156 na 174 jest wielkim niewypałem ,chaos tłok chetnie bym poznał kretyna który wpadł na tak idiotyczny pomysł

    • 9 1

  • Realizacja strategii miasta (1)

    Węzły przesiadkowe na tramwaj mają sens, jeśli dojazd do nich odbywa się bez korków.
    Sytuacja z wczoraj po 16: jechałam z Powstańców Warszawskich na Siedlce. Gdy drzwi tramwaju otworzyły się - autobus 167 na hura akurat odjechał, zostawiając na przystanku dużo zdenerwowanych ludzi. No nic, następny przecież za 9 minut (poprzedni odjechał minutę po czasie). Niestety - nie doczekaliśmy się na 168, a dopiero na następny 167 - co oznaczało 18 minut - w totalnym popołudniowym szczycie - czekania na Siedlcach na autobus. Wynik? 20 minut później w domu. Ciekawa była też sytuacja z 31.08, kiedy wiele osób na Siedlcach po prostu nie wsiadło w 168 w kier. Jasienia, bo się nie mieścili, natomiast na Emaus (gdy ludzie się już ułożyli) - wsiadła może 1/3 czekających, bo po prostu nie było gdzie. W obu przypadkach oczywiście - brak klimatyzacji :)
    Sytuacja z dzisiaj po 7: jechałam z Jasienia (Damroki) do Centrum. Ponownie nie doczekałam się na 167 według rozkładu 7:21 - przyjechał tuż za 168, ale oba o 7:34. Droga na Siedlce, zamiast 11 minut, zajęła nam 28. Efekt? 20 minutowe spóźnienie do pracy. Co ciekawe - Nowe Ogrody przy Urzędzie Miejskim - zupełnie puste - do skrętu w prawo w kierunku Armii Krajowej samochody przejeżdżały płynnie, a do skrętu w lewo czekało z 10 aut. Takie opóźnienia - 10, 13 minut, może nie są znaczące, lecz w sytuacji drogowego szczytu przekładają się na ogrom zdenerwowanych ludzi, ściśniętych na przystankach lub autobusach jak sardynki.
    Wycofanie 167 z "tak bardzo zakorkowanego centrum miasta" przyczyniło się de facto do zupełnego rozregulowania jego kursowania. Puszczenie 168 do Wrzeszcza po trasie (prawie) 264 naturalnie pomagać będzie wielu studentom i osobom dojeżdżającym do szkół na trasie autobusu, ale ogromne korki na Sobieskiego uniemożliwią dotarcie autobusu na węzeł na czas, a zajazd na Siedlce przez całe skrzyżowanie i światła przed samą pętlą - wydłuża podróż do Wrzeszcza.
    Oczywiście, do tej pory zdarzały się korki na 10-15 w ciągu Kartuskiej pomiędzy Ciasną a Huciskiem, ale 60-70% porannych korków było zawsze do skrzyżowania na Emaus - zazwyczaj już przed przystankiem Lipowa, czasami zaczynały się tuż za Damroki jeszcze przed stacją benzynową. Dochodzą tutaj korki z okolic Obwodnicy. Węzeł przesiadkowy na Siedlcach w żaden sposób nie pomaga w skróceniu czasu podróży, a jakby liczyć autobusy jeżdżace w totalną kratkę - to potrafi ten przejazd sporo wydłużyć.
    To nie jest naturalnie wina kierowców - oni na pewno bardzo się starają i sami cierpią w takich warunkach. Same przesiadki, jeśli zaplanowane w sposób poprawny - też nie są znacząco złe. Ale rozkłady jazdy są w żaden sposób niedostosowane do faktycznego ruchu na drogach, natomiast szerokość przystanku na pętli - czyli jakieś porażające 2,5 m jeśli nie mniej (licząc przystanek autobusowy wraz z przystankiem tramwajowym) - stanowi poważne niebezpieczeństwo dla podróżnych. Nikt nie wytłumaczy tysiącom mieszkańców Jasienia, Kiełpina, Kokoszek, że likwidacja bezpośredniego połączenia do centrum i wymuszenie przesiadki na tramwaj ułatwia im życie, bo jest wprost przeciwnie. Niestety - ZTM nas nie posłucha. Na Chełmie, na Łostowicach - było dokładnie to samo, ludzie też protestowali. A przesiadki jak były - tak są.

    • 20 1

    • pasażer 167

      pisz do ZTM, najlepiej wszyscy aż im zbrzydnie.

      • 2 0

  • Otwarcie ul. Kilińskiego przesunięte na sobotę

    jak ktoś liczył na to, że jutro linie 124, 127 i 158 pojadą stałymi trasami, to się przeliczy. Zakończenie przebudowy Kościuszki/Kilińskiego miało być 2 września, ale się przedłuży i żadnej informacji na temat poślizgu z otwarciem ulicy Kościuszki nie ma ani na przystankach czy w autobusach. W centrali ZTM dowiedziałam się, że autobusy powrócą na stare trasy 05.09, lecz jakoś w to nie wierzę

    • 3 0

  • Po co to wszystko

    Jedna wielka ch..Nia z grzybnią...Nawet nie wiem czy z grzybnią.... Ludzi w pip, nie wiedzą co, jak, gdzie i dokąd jedzie bus. 168 i 167 nie jadą do gdańska głównego. 142, 183 po co to komu potrzebne. Najlepiej zlikwidować. Budynie to se jeżdżą autem, to nie znają tego bólu... Co chwilę problem z trakcją. Dziś dwa razy coś nie teges było. Po co...By żyło się lepiej... Chyba tylko tym co bilety sprzedają. Bo za 3 zł jak sie kiedyś jechało to starczyło.

    • 13 2

  • niestety, wielkie rozczarowanie

    Mieszkam na Siedlcach. Dla mnie (i pewnie wielu innych mieszkańców tej dzielnicy) zmiany oznaczają przepełnione (od "modernizacji") tramwaje i problemy z dotarciem do Wrzeszcza / Niedźwiednika (dodatkowe przesiadki / brak połączeń). Gdybym miał samochód, zrezygnowałbym z transportu publicznego, bo te wszystkie zmiany na pewno do niego nie zachęcają. Miało być cudownie (wygodniej, szybciej, ekologicznie), a wyszło jak zwykle w PL.

    • 14 2

  • (1)

    Ciekawe jak dojechac do gdanska gdy ba norebie zepsuje sie tramwaj albo zabraknie pradu. Bo przeciez wycofali autobusy.!!!! Ale co tam.. Najwyzej sie dzieci spoznia do szkoly a dorosli do pracy. Chyba lepiej zaczac wychodzic 2godziny szyciej z domu zeby na wszelki wypadek znalezc jakies awaryjne wyjscie ;p

    • 11 0

    • Zwłaszcza że niektórzy pracodawcy,

      tak jak mój poprzedni, twierdzą, że spóźnienia z winy ZTM ich nie interesują, bo komunikacja jeździ od 5 rano i można WYJŚĆ WCZEŚNIEJ.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane