• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • A mnie się pdoba pętla na Siedlcach i dobre przesiadki na autobus! Pesą fajnie się jedzie do PKMki. Malkontenci się przyzwyczją. (2)

    Faktem jest, że mniej dymiących autobusów w centrum Gdańska to korzyść, a tramwaj jest ekologiczny i jeżdżą często.

    • 0 20

    • Betonowy czerepie

      Nie każdy jeździ do pracy PKM-ką objeżdżającą okoliczne pola i lasy! Nie każdemu jest po drodze podróżowanie nową linią.
      Nie chodzi o przyzwyczajenie do zmian, tylko o permanentne utrudnianie życia użytkownikom komunikacji miejskiej!

      • 4 0

    • ar

      widac że dysponujesz czasem, nie masz dzieci, nie chodzisz o kulach itd........tylko zazdroscic ....powodzenia

      • 6 2

  • Redakcjo!

    Taki oddźwięk społeczny, tyle komentarzy. Zaniepokojenie mieszkańców to mało powiedziane. Kiedy możemy liczyć na kolejne, RZETELNE informacje w sprawie, kolejny artykuł dotykający tego problemu? Dziennikarska powinność nakazuje zająć się tematem skoro ten wywołuje tyle emocji i pokazuje niezadowolenie mieszkańców. Oczywiście jeśli portal Trójmiasto nie jest tubą UM a dziennikarze nie są sterroryzowani i zastraszeni utratą pracy, zarobków lub przychylności władz miasta.

    • 13 2

  • Nie ma to jak waskie przystanki... Cos czuje ze przez te waskie przystanki na siedlacach bedzie mnustwo glupich wypadkow. Karetka czesto bedzie odwiedzala to miejcse. Dobrze ze szpital jest blisko

    • 12 0

  • 167 do Gdańska ! Koniecznie ! (1)

    Jak to jest możliwe żeby oba autobusy tj. 167 i 168 przestały jeździć do centrum. To jest paranoja, żeby z kierunku Jasień nie można było dojechać bezpośrednio pod szpital , sąd, urząd czy dworzec. Młodzież latem to sobie się przesiądzie na tramwaj i jeszcze będzie miała wesoło ale w zimie, w mrozie, starsi, kobiety z wózkami i siatami. Kto to wymyślił, żeby ANI JEDEN autobus nie jechał do centrum. Absurd.

    • 78 3

    • Podpisuje się!

      Po za tym ilość ludzi przesiadający się w tamtym miejscu w godzinach szczytu będzie ogromna. Ciekawe w którym z kolei tramwaju w końcu się zmieszczę.

      • 1 0

  • brak 264 (5)

    Nikt jednak nie zwrócił uwagi, że 264 odjeżdżało z pętli Jasień Pólnicy w kierunku Wrzeszcza PKP, a 168 odjeżdża z przystanku Damroki, co gwarantuje nam spóźniające się autobusy oraz dodatkowe 6 minut by dotrzeć do przystanku Damroki. Dlaczego autobusy na Jasieniu nie przejeżdżają przez osiedle, tylko mieszkańcy okolic szkoły muszą pokonywać w 1 stronę 12 minutową trasę...Alternatywna pętla obsługuje teraz jedynie 164 ;/
    A co z biletami przy przesiadce do centrum? Powinno to zostać inaczej rozwiązane, a nie z 2,80 za przejazd (kupno przez telefon) do 3,60 ;/
    Z wysokości pętli na Siedlcach, nawet jeżeli były korki - autobus był zawsze szybciej niż tramwaj. I jeszcze wiele by tu wymieniać..
    Nic pozostaje jeździć rowerem do końca jesieni no i dokończyć prawo jazdy.

    • 38 0

    • Czy gorzej?

      Ty masz 12 minut dalej na przystanek. A Ludzie z Karczemek, Kiełpina, Kiełpinka, Auchan, i starego Jasienia mają w końcu linię bezpośrednią do Wrzeszcza i mają o min 30 minut lepiej. Tak więc sorki ale ilość ludzi zadowolonych z nowej 168 jest dużo więcej niż tych niezadowolonych z 264.

      • 0 0

    • Ty potrzebujesz dodatkowych 6 minut, by dotrzeć do przystanku Damroki, (1)

      a ktoś inny ma do niego bliżej. Przestań zachowywać się egoistycznie. Najlepiej niech ci przystanek w drzwiach od mieszkania ustawią.

      • 2 10

      • W poprzednich rozkładach te autobusy tez zatrzymywały na przystanku Damroki. Tak więc nikt nie ma bliżej, niektórzy mają po prostu dalej.

        • 4 0

    • (1)

      A przepraszam, już nawet 164 nie zatrzymuje się na pętli Jasień Pólnicy.

      • 11 0

      • Wszystko jasne, petla do likwidacji a ziemia na sprzedaz?

        Tak to wygląda, oszczędności kosztem mieszkańców Jasienia

        • 9 0

  • Totalne dno.

    Beznadzieja!!! Tłok, 150 przesiadek w zatłoczonych autobusach i tramwajach. Linie "wchłonięte" wcale nie zwiekszają częstotliwości innych rejsów. Siedlce pętla mało miejsca, mnóstwo ludzi brak ekranu z rozkładem jazdy. Porażka, ale kto by tam słuchał potrzebujących ludzi.

    • 16 0

  • Brak komentarza

    Zauważcie jedna rzecz.................w zadnych mediach trojmiejskich niema wzmianki o tym problemie, brak komentarzy z UM i ZTM. A wczoraj na Siedlcach rozdawali ulotki............komentowlem je wczoraj...............Biorą na przetrzymanie az lud sie przyzwyczai.......tyle . Ignoranci, brak szacunku dla mieszkancow beda tkwic w swoim postanowieniu i Nas wszystkich zalatwia........................Nawet opozycja nie komentuje.............Masakra ...............Moze rady dzielnic ......................tu tez cisza.....itd... Wiec pozostaje juz tylko auto.................Tramwaj na Morene mial byc znakomitym uzupelnieniem i napewno by byl....................gdyby pozostała reszta połączeń bez zmian..........

    • 11 1

  • Ludzie piszcie skargi do ztm może coś ugramy

    • 13 1

  • Przywrócić linie autob. 167 do dworca głównego!

    ......wszystko pięknie - pętla autobusowo-tramwajowa spełnia wiele wymogów dla osób starszych, niepełnosprawnych i nie tylko. Jest nowoczesna. i bardzo wygodna...ale dla osób, które to mogą się przy Emaus przesiadać - czyli mieszkańców z bliższych dzielnic, gdzie nie wydłuży to ich czasu dojazdu do Centrum miasta na dalszą podróż do Dworca PKP bądź też miejsca pracy.
    Czy ktokolwiek z ZTM zapewnił mieszkańców, że czas dojazdu po przesiadce na pętli Siedlce do Centrum skróci się o 5-10 min i będzie trwał krócej aniżeli autobusem 167? Czy jadąc z Kokoszek do jakiejkolwiek dzielnicy np. na Stogi, Orunię czy w kier. Rafinerii - przesiadając się dwa razy czy czas dojazdu się będzie krótszy?
    Szybka i bezpieczna przesiadka nie oznacza szybsze dotarcie do miejsca pracy! Wyruszając z Kokoszek do pracy na Orunię dojeżdżałam ok.50 min - obecnie podróż trwa 1h 05 min. Ażeby zdążyć na czas do pracy teraz muszę wyjeżdżać 1h 20 min. wcześniej, a nie jak to dotąd było ok 55 min. wcześniej. Czy to są te udogodnienia dla mieszkańców - mając taką nowoczesną pętlę, że czas dojazdu się wydłużył?
    W Warszawie prawie wszystkie autobusy i tramwaje są kierowane pod dworzec centralny, a w Gdańsku? Dojazd z dalszej dzielnicy np. z Kokoszek do dworca PKP Gdańsk Główny musi odbywać się z przesiadką na Siedlcach? Absurd!
    Nowoczesne, wygodne i czyste tramwaje nie skrócą czasu dojazdu do Dworca PKP Gdańsk Główny czy to do pociągu bądź też do miejsca pracy. Czas przejazdu tramwajem od pętli na Siedlcach do Dworca Głównego jest zdecydowanie dłuższy od przejazdu autobusem linii 167!
    Przywrócić dojazd autobusu 167 do Dworca Głównego!!!

    • 19 1

  • Ci z Kolumba mają PKM kilka kroków. (13)

    • 3 23

    • 0,5 km do PKM, a do przystanku Kolumba kilkadziesiąt metrów. (12)

      przy czym na PKM trzeba mieć oddzielny bilet.
      a ja np. mam bilet miesięczny na autobusy i tramwaje i nie stać mnie jeszcze na PKM.

      • 17 2

      • Tragedia... 500m to przystanku. W głowach się poprzekręcało... (11)

        • 3 12

        • Sam jesteś tragedia

          Dygaj w zimie te 500 metrów przy -15 i nie odśnieżonych chodnikach.......

          • 0 0

        • Nie rozumiesz słowa pisanego? Nie stać jej na bilet miesięczny dodatkowo na PKM. (6)

          Teraz płaci na ZTM 80PLN i jest szybciej u celu, a ile zapłaci za miesiąc korzystając z dodatkowo z PKM? Dodatkowe 84PLN na obszarze Gdańska + dyskomfort związany z przesiadkami i dalszym dojściem (ale to kwestie subiektywne)
          Śmiesz komuś powiedzieć w twarz, że te dodatkowe prawie 100PLN na dojazd to nie jest żaden problem?

          • 15 2

          • Sam nie rozumiesz słowa pisanego (5)

            Nie odniosłem się do argumentu ceny.

            • 1 12

            • Nie odniosłeś się, bo Ci tak wygodniej.

              • 0 0

            • (3)

              Jak do tej pory ktoś z Kolumba jechał do Wrzeszcza by się przesiąść na SKM to teraz będzie miał szybciej i taniej bo na jednym bilecie PKM/SKM pojedzie.

              • 1 10

              • No popatrz, jakiś ty mądry. A matka pewnie siedzi z tyłu? (2)

                Ja potrzebuję bilet na ZTM, bo jeszcze na innej trasie z niego korzystam. Życie nie jest liniowe i zero-jedynkowe.
                Za to nigdy nie musiałem płacić za nic więcej i nie nadal nie zamierzam, a teraz złodzieje mnie do tego próbują przymusić.
                Trudno, wracam do samochodu skoro głupia władza robi mnie w bambuko.

                • 12 3

              • Czego chcesz od mojej matki? (1)

                • 1 7

              • niech nie mówi, że jej nie ma w terenie zabudowanym :) bo siedzi z tyłu

                • 1 0

        • Jasne ! W końcu można chodzić pieszo.

          Jak wieczorem wyjdę z domu to na rano będę akurat.I sportowo i ekologicznie !

          • 4 0

        • (1)

          Fajnie się mówi jak się jest młodym i w pełni sprawnym, a o reszcie się nie myśli

          • 8 0

          • reszta musi się sama wydać -

            na ogół na wnusia :)

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane