• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w liniach autobusowych w Gdańsku. Najdłuższa linia dzienna nie dotrze na Orunię

Krzysztof Koprowski
16 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego. Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego.

Od najbliższej soboty (17.10.2020) ZTM Gdańsk dokonuje zmian w rozkładach autobusów. Dotkną one pasażerów linii: 169, 179, 189, 210, 269 oraz nocnej N3. Największa modyfikacja dotyczy linii 210, która w całości zostanie wycofana z Oruni, a autobusy dojadą jedynie do Dworca Głównego. Lokalna rada dzielnicy nie kryje słów krytyki wobec działań urzędników.



Czy długie linie autobusowe powinny być skracane?

Linia 210 to dzisiaj najdłuższa dzienna linia autobusowa w Gdańsku. Łączy Osowę z Orunią przez port lotniczy, Morenę (Piecki-Migowo), Suchanino i centrum miasta. Pokonanie całej trasy zajmuje rozkładowo pomiędzy godzinami szczytu aż 73 minuty.

I to właśnie długość trasy jest z jedną z przyczyn, dla których podjęto decyzję o skróceniu wszystkich kursów do/z Dworca Głównego. Autobusy pojadą teraz ulicami Powstańców Warszawskich, Nowe Ogrody, a następnie przez Hucisko do Podwala Grodzkiego przy dworcu.

Jednocześnie większość kursów skróconych obecnie do Portu Lotniczego zostanie wydłużona do Osowej (w zamian za skrócenie linii 169 do Owczarni - przystanek końcowy; początkowym przystankiem ze względów technicznych będzie Wodnika).

Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty. Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty.

Miasto: krótsze linie są mniej narażone na opóźnienia i korki



- Zmiany na linii 210 wprowadzamy z wielu powodów. Po pierwsze, aby wykorzystać tabor na krótszych trasach, o czym mówimy od lat. W zamian linia 189 [Maćkowy - Wały Piastowskie przez Orunię - dop. red.] będzie jeździć w szczycie nie co 15 minut, a co 10 minut, a w weekendy skierowane na nią zostaną pojazdy przegubowe. Po drugie, aby obsłużyć większą liczbę dzielnic niż tylko Orunia. Po trzecie, aby nie dublować oferty z koleją, którą mieszkańcy mogą się poruszać bez dodatkowych opłat w ramach wprowadzonego pół roku temu wspólnego biletu - przekonuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Jak informuje zastępca prezydenta, jest to element wdrażania polityki transportowej opartej o tramwaj i kolej, które funkcjonują niezależnie od ruchu samochodowego.

- Długie i niewydolne linie autobusowe, stojące w korkach, będą skracane na rzecz częstszego kursowania autobusów, łączących dzielnice z węzłami przesiadkowymi - zapowiada Borawski.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Rada dzielnicy: nikt z nami nie konsultował zmian



Zmianę i sposobu jej wprowadzania krytykuje Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce.

- Bardzo nas zaskoczyła ta decyzja. Jesteśmy nią rozczarowani, ponieważ zgodnie ze statutami rad dzielnic mamy zagwarantowane konsultacje zmian w komunikacji miejskiej - mówi Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. - Po raz kolejny odbiera się nam ważne połączenie. W przeszłości z Oruni zniknął tramwaj, a obecnie do likwidacji przeznaczono linię 210 (dawniej B), co jest społecznie nieakceptowane w dobie trwającej rewitalizacji Oruni.
Rada dzielnicy planuje ponadto na najbliższej sesji przyjąć stosowną uchwałę i oświadczenie dot. likwidacji linii 210 na oruńskim odcinku.

Czytaj też:

Rewitalizacja: Rynek Oruński w nowej odsłonie z elementami historii



ZTM: wystosowaliśmy pismo, niezbędne oszczędności



Zarząd Transportu Miejskiego odpiera te zarzuty i twierdzi, że już na przełomie 2018 i 2019 r. występował z pismem dot. zmian na linii 210 (zdaniem rady dzielnicy pisma urzędowego nie można utożsamiać z konsultacjami, a w odpowiedzi od ZTM była mowa o nieskracaniu tej linii), zaś analizy potoków pasażerskich wykazują uzasadnienie dla proponowanej modyfikacji trasy linii 210.

- Z analizy potoków pasażerskich wynika, że większość pasażerów linii 210 z Oruni dojeżdża jedynie do centrum. Pasażerowie na tym odcinku skorzystać mogą również z autobusów linii 189, na której zwiększamy właśnie częstotliwość. Coraz większe potoki pasażerskie występują natomiast w rejonie Maćkowy, gdzie powstają nowe osiedla. Większa częstotliwość kursów linii 189 w godzinach szczytu poprawi też przesiadki na linię 175 (i odwrotnie) w Maćkowych. Nowa oferta na linii 189 dotyczy więc większego obszaru niż tylko do Gościnnej - argumentuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Ponadto ZTM tłumaczy decyzję dot. linii 210 sytuacją ekonomiczną związaną z epidemią koronawirusa - m.in. mniejszej liczby biletów, obowiązku zapewnienia większej liczby pojazdów do przewiezienia pasażerów.

- Tam, gdzie istnieje możliwość, zmiany bez szkody dla pasażerów (inne linie funkcjonujące po tej samej trasie - w przypadku linii 210 jej rolę dowozową do Śródmieścia przejmie linia 189) dokonujemy niezbędnych w obecnej sytuacji zmian - dodaje rzecznik ZTM.
Czytaj też:

Artykuł z lipca: 22 mln straty na biletach w Gdańsku



Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym. Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym.

Niewielkie zmiany na wybranych liniach autobusowych



Oprócz linii 210, 189 oraz 169, od soboty, 17.10.2020 r., wprowadzone zostają zmiany na liniach:
  • 179 - nowe rozkłady jazdy, dopasowane do pociągów na stacji Osowa PKP oraz dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym,
  • 269 - dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym oraz dłuższe kursowanie autobusów w dni wolne od nauki szkolnej,
  • N3 - z powodu niskiej frekwencji nie będzie wykonywany kurs o 23:07 z Portu Lotniczego do Wrzeszcza, w zamian pasażerowie mogą skorzystać z linii 210 odjeżdżającej o godz. 23:11 w dni powszednie i 23:06 w niedzielę i święta, a następnie przesiąść się na Rondzie de La Salle do autobusu linii 136 do Galerii Bałtyckiej (odjazd z przystanku Potokowa o godz. 23:26 we wszystkie dni tygodnia).

  • Przystanek Elmet zostanie przemianowany na Brama Oruńska.
  • Przystanek Zremb zostanie przemianowany na Stare Szkoty.

Zmiany nazw trzech przystanków autobusowych



W najbliższych dniach w rozkładach stopniowo wdrażane będą także nowe nazwy przystanków:
  • Brama Oruńska zamiast obecnej nazwy Elmet [1202], 02 [1203],
  • Stare Szkoty zamiast obecnej nazwy Zremb 01 [1204], 02 [1205],
  • Wyczółkowskiego zamiast obecnej nazwy Cygańska Góra 01 [1332] i 02 [1333].

06:30 17 PAźDZIERNIKA 20

Dezorientacja pasażerów po skróceniu kursów autobusów linii nr 210 (16 opinii)

Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.
Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • Wow miasto Gdansk zrozumiało po kilkunastu latach

    Dobrze ze przyznajecie nie do winy.

    • 8 2

  • (1)

    no a teraz jest dubel od Warneńskiej do dworca!!!

    • 6 3

    • Z Warnenskiej do dworca jest tramwaj.

      • 3 0

  • Jak skracacie 210 to do Bramy Wyzynnej, a nie D.Głównego (1)

    Ale ja sie po was barany nic nie spodziewam, w końcu kto z was by pomyślał, ze ludzie z lotniska do hoteli tam wysiadają inni do centrum handlowego, na Długą...

    • 5 11

    • wysiądą sobie na przystanku Hucisko

      • 7 0

  • A Kukawka to sroce spod ogona wypadła?W weekend nie ma szans się dostać w głąb osiedla.A niby to Gdańsk... (4)

    • 3 1

    • Wy i tak macie prywatną linię 269 (1)

      Ilu pasażerów z niej korzysta? 10 dziennie?

      Właśnie przez takie bzdurolinie po wsiach tnie się ważne połączenia, takie jak 127, 148 czy też 210.

      W weekend możecie się przejść na 171, daleko nie macie. Płakać to mogą ci, co na Niegowie mieszkają i do autobusu mają 2 km z buta przez pola.

      • 7 1

      • tak to jest jak leśne dziadki z rad dzielnic układają rozkłady

        Masz wtedy snuje, które jeżdżą raz na 2 godziny przez całą wioskę. Linie dla nikogo, a 10 osób to frekwencja sporo przesadzona w górę...

        • 1 0

    • przecież nawet w tygodniu nikt tam nie jeździ

      • 0 0

    • Kuka... co?

      Nikt nie zna tej wioski

      • 0 0

  • pytanie o autobus 129 (1)

    Byla linia 129 przez prawie 50 lat, komu to przeszkadzało? Teraz trzeba się męczyć z przesiadkami z dzieckiem niepelnosprawnym. Czy nie można puścić jednego autobusu 129 chociaż raz na godzinę?

    • 9 3

    • widzialam, ze mi odpisalaś/eś, dzięki. Skasowali posta chyba za link do strony ztm. Jednakże kursy na Jasień zostały zlikwidowane, wiosną dojezdzal do pętli na Jasieniu, a nie tylko do Wrobla staw, to kilka km dalej i trzeba się przesiąść

      • 1 1

  • Zomkowski co tam nastepnie wyciagniesz do uciecia z kapelusza?

    • 8 1

  • (2)

    Rozumiem zmianę nazwy przystanków Elmet i Zremb. Ale co komu Cygańska Góra przeszkadza?

    • 6 3

    • Powinno być Romska Góra

      • 2 0

    • przecież zostaje tylko na przystanku obok. Wybudowanym bo "mieszkańcy chcieli" a nikt z niego nie korzysta

      • 2 0

  • Jeżeli autobus się spóźnia przez korek, to rozwiązaniem jest buspas

    a nie likwidacja autobusu. Likwidacja autobusu z powodu korka, to poddanie się terrorowi blachosmrodów.

    • 11 6

  • kiedy SKM przez Orunie w kierunku Gdansk-Poludnie? (3)

    • 13 0

    • jak się wszystkie słoiki zameldują i zaczną tu płacić podatki

      • 3 0

    • Nigdy

      Cywilizacyjnie upadamy, za 3 lata obecna oferta komunikacji będzie budzić tęskne wspomnienia.

      • 4 1

    • Do dzielnic wystarczy tramwaj

      • 1 0

  • (1)

    Przecież rada dzielnicy na Oruni to klakierzy Dulkiewicz. Przewodnicząca każdy post fb Dulkiewicz pochwala i gratuluje.

    • 17 0

    • Racja, a ta ją olała

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane