• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy przyczynę pożaru w zajezdni w Nowym Porcie. "Dortmundy" pod lupą

Szymon Zięba
18 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tak wyglądał pożar z 14 grudnia 2021 r.

Awaria nagrzewnicy tramwaju doprowadziła do pożaru w zajezdniNowym Porcie,Mapka do którego doszło 13 grudnia 2021 r. To jeden z wniosków postępowania wyjaśniającego. Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeprowadziły kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach N8C, tzw. dortmundach.



Czy ubezpieczyłe(a)ś swoją własność na wypadek pożaru?

Przypomnijmy: w poniedziałek, 13 grudnia 2021 r., późnym wieczorem na terenie zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie wybuchł pożar.

Ze wstępnych oględzin szkód wynikało, że spłonęły dwa tramwaje N8C, tzw. dortmundy, a więc używane tramwaje kupione z Niemiec, które po sprowadzeniu do Gdańska przechodziły gruntowną modernizację (jeden z nich był jeszcze przed remontem). Z kolei jednym z dwóch uszkodzonych składów była nowa Pesa Jazz.

W sprawie pożaru przeprowadzono postępowanie wyjaśniające. Z informacji, które otrzymaliśmy z Gdańskich Autobusów i Tramwajów, wynika, że przyczyną zapalenia się pojazdu była awaria nagrzewnicy. Prawdopodobnie doszło do zablokowania wentylatora rozprowadzającego ciepło.

- Nigdy wcześniej usterka tego typu nie miała miejsca - zastrzega Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
W związku ze zdarzeniem przeprowadzono kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach typu N8C. Wykazała ona, że systemy działają prawidłowo.

Hałasująca nagrzewnica w Pesie. Film czytelnika.



Będzie rozbudowa systemów monitorujących pracę komunikacji



- Prewencyjnie, w celu wyeliminowania ryzyka wystąpienia podobnej sytuacji, podjęta została decyzja o rozbudowie systemu monitorującego pracę pojazdu o funkcję przeznaczoną do diagnostyki systemu grzewczego - mówi rzeczniczka GAiT.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
Jak usłyszeliśmy w spółce, dodatkowym elementem zabezpieczającym będzie także system automatycznego wyłączania zasilania urządzeń grzewczych bezpośrednio po zakończeniu codziennych prac serwisowych pojazdu.

GAiT posiada dwa dodatkowe tramwaje N8C, niewykorzystywane dotychczas w obsłudze ruchu pasażerskiego. Planowana jest ich modernizacja i włączenie do ruchu w miejsce tramwajów, które spłonęły
- Do czasu wprowadzenia tego docelowego rozwiązania, w ramach działań prewencyjnych, pracownicy serwisujący pojazdy zobowiązani zostali do wyłączania zasilania systemu grzewczego. Prace nad modyfikacjami wspomnianych systemów prewencyjnych już trwają - mówi Anna Dobrowolska.

Straty na co najmniej 3,2 mln zł. Trzeba też uruchomić nowe tramwaje



Gdański przewoźnik oficjalnie podsumowuje także straty powstałe wskutek pożaru:
  • Jeden tramwaj typu N8C, który uległ niewielkiemu uszkodzeniu, wrócił już na trasy.
  • Pesa Jazz Duo skierowana zostanie do naprawy.
  • Remont dwóch tramwajów N8C, które zostały najbardziej uszkodzone, jest nieopłacalny.

- Spółka posiada dwa dodatkowe tramwaje typu N8C niewykorzystywane dotychczas w obsłudze ruchu pasażerskiego. W związku ze zdarzeniem planowana jest ich modernizacja i włączenie do ruchu w miejsce dwóch tramwajów N8C, które uległy zniszczeniu - mówi Anna Dobrowolska.
Łączna wartość dwóch tramwajów N8C, które uległy zniszczeniu, to ok. 3,2 mln zł. Natomiast koszt naprawy Pesy Jazz Duo znany będzie po zakończeniu prac remontowych. Wszystkie pojazdy GAiT są ubezpieczone.

Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie po pożarze.



Miejsca

Opinie (137) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (1)

    Nie ma sie co dziwić ze doszlo do jakiegoś spięcia i pożaru skoro serwis jest tez robiony na odwal....po taniości i mamy rezultaty.

    • 34 8

    • Typowy eletkryk - pali sie . nie to co dizel.

      • 1 1

  • Nagrzewnica się zepsuł (2)

    Czyli teraz w tramwajach będą wyłączać ciepło aby nie doszło do kolejnego pożaru?

    • 28 9

    • Który deweloper zepsuł nagrzewnice?

      • 1 4

    • Podczas nocnego sprzątania wnętrz tramwajów w mroźne dni nagrzewnice są załączone. Gdyby tak nie było to podczas mrozów w takim zimnym tramwaju nawet środki czyszczące byłyby za gęste i nie można by było ich używać. Do sprzątania używa się zazwyczaj środków łatwopalnych (czasem dezynfekuje się środkami na bazie spirytusu - w związku z Covid-19). Ich opary + iskrząca nagrzewnica = pożar.

      • 0 1

  • Szok (3)

    Od kiedy to pozostawia się urządzenie / pojazd pod napięciem po zakończeniu pracy, podstawowe zasady obsługi i BHP się kłaniają.

    • 34 8

    • Akumulator też odłączasz w samochodzie na noc?

      Zza ekranu komputera i po fakcie, to każdy mądry.
      Naród specjalistów od wszystkiego jego mać.

      • 18 10

    • współczesne tramwaje tak po prostu mają...

      Jak rano mają sprawnie "odpalić" to muszą być załączone.I nie dotyczy to tylko N8C ale i Pesy również.

      • 10 0

    • A kowla od dewelopera nie mógł tam sobie wejść i poodpalac akumulatory?

      • 1 0

  • Nagrzewnica.... (2)

    ...a dlaczego była załączona na noc, po co ogrzewać skład nocą? A swoją drogą, to stan techniczny starych nagrzewnic jest dramatyczny. Nie raz jadąc wagonem ze starą nagrzewnicą słychać iście piekielne jęki i wycia tego urządzenia....W GAiT są głusi i ślepi?

    • 44 0

    • Tak?!

      • 3 2

    • Dmucha to sprawne.

      Ale w czym problem dmucha ciepłkiem? Dmucha! Wiec urządzenie sprawne według obsługi technicznej, a to, że jęczy to ten typ tak ma, jeździć obserwować.

      • 9 2

  • To przyoszczędzili... (4)

    Kupując używki zamiast nowych. Czy do autobusów też kupują używane opony z Dortmundu ??? Ogromne pole do oszczędności !!!

    • 24 10

    • Powiedz to tym co kupją nówki nie śmigane piętnastoletnie samochody po Niemcu. (1)

      Kupujcie nowe a nie robicie oszczędności.

      • 8 2

      • ale kupuje takiego piętnastoletniego trupa co rok i co rok ma nowe auto.

        • 1 2

    • Niemiec głupi nie jest- policzył sobie co się opłaca.

      A Polak to wyznawca kultu cargo co widać po tym kto rządzi i jak.

      • 1 1

    • We Wiedniu jeżdżą jeszcze starsze tramwaje od Dortmundów a nie jest to biedny kraj. Podstawa to serwis a taki pojazd będzie długo służył.

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    :) (12)

    Tramwaje na zajezdni nie mają opuszczanych pantografów na noc z takiego powodu, że rano połowa wozów by nie wyjechała, byłyby problemy z ich uruchomieniem, stan akumulatorów jest tragiczny :)
    Wozy są załączone 24/ 7

    • 123 10

    • Zimny nie odpala? (5)

      Przecież to nie diesel.

      • 26 6

      • a pantograf trzeba podnieść ręcznie? (4)

        • 8 7

        • (2)

          Tak pośrednio, w kabinie jest linka do składania a potem trzeba ją zluzować żeby sprężyny go wyprostowały do trakcji

          • 4 3

          • (1)

            Jest 21 wiek, robi się to guzikiem elektrycznie, lub korbą jeśli nie działa elektrycznie. Linki były w starych 105 :)

            • 10 0

            • Ooo, no to zaprawde Tramway to the hell.

              • 2 1

        • HDS

          Nie HDSem podnoszą...

          • 2 0

    • Za prąd płaci gdański podatnik więc stać ich. (2)

      To nie jest silnik spalinowy który zimą nie odpala

      • 21 4

      • No też nie kumam, chyba że nad miejscami postojowymi nie ma trakcji i trzeba wyjechać/wjechać na akumulatorach

        • 7 1

      • a potem będziesz tu PiSał, że rano w gdańskich tramwajach zimno jak w psiarni

        nie to co te ogrzane tramwaje na żoliborzu...

        • 5 10

    • teżź nie bardzo tego kumam, że pojazd w zajezdni po zakończonej pracy miał włączony system grzewczy

      non stop słyszę od władz miasta lament o kosztach funkcjonowania transportu a okazuje się, że marnotrawstwo i nieliczenie się z kosztami jest tam normą.

      • 53 0

    • No proszę, to może tutaj jest prawdziwa przyczyna?

      • 1 1

    • To by niczemu nie przeszkadzało gdyby wyłączać ogrzewanie a to była przyczyna pożaru.

      • 0 1

  • Się popsuło, to się popsuło (8)

    Nie ma co tego roztrząsać, ważne, że wiadomo co się stało, i będzie można zapobiec kolejnym tego typu awarią.

    Zarządzanie tym cyrkiem, to zupełnie inna sprawa.

    • 46 9

    • He he

      Optymista

      • 4 2

    • Ładna działka dla dewelopera. Po co tam zajezdnia? (1)

      • 6 1

      • aha

        • 1 0

    • awariOM (3)

      • 11 0

      • Sorry masz rację (2)

        Mam dopiero 7 lat i Użyłem narzędnika w liczbie pojedynczej, a powinienem użyć celownika w liczbie mnogiej.
        Wybacz jeszcze się uczę

        • 6 0

        • Warunkowo, ale wybaczam, bo mimo, że mam dopiero 8 lat i też jeszcze się uczę (1)

          to razi mnie stosowanie narzędnika w liczbie pojedynczej zamiast celownika w liczbie mnogiej. Mam również nadzieję, że w przypadku dopełniacza, celownika, miejscownika liczby pojedynczej oraz dopełniacza liczby mnogiej użyłbyś dwóch i na końcu.

          • 4 0

          • Wariat

            Ale pozytywny!

            • 2 0

    • Gait chciał wyłudzić odszkodowanie

      Mam nadzieję,że ubezpieczalnia już to wie i nie wypłaci ani grosza

      • 1 1

  • (1)

    reaktory RBMK nie wybuchają

    • 13 1

    • Nawet jeżeli wybuchną to nie ma to już żadnego znaczenia.

      • 1 0

  • Dobrze, że nikomu nic się nie stało.

    • 12 1

  • czyli... same się zapaliły! (3)

    czyli były niesprawne w chwili zakupu?
    ile kosztuje 1 t złomu?

    • 21 4

    • (1)

      Ty jak kupujesz używany samochód to po kilku latach nie ma prawa się zepsuć? Masz coś chyba z głową...

      • 0 4

      • Po kilku latach? One jeszcze w Gdańsku

        nie jeździły....i to jest klu

        • 3 0

    • Ja myślę, że były sprawne, ale zajęli się nimi ci sami ludzie od pożaru Gedanii, budynków przy ul. Hallera i pozostałych tego typu akcji:) Zajezdnia resort apartaments się szykuje?:)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane