- 1 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (314 opinii)
- 2 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (118 opinii)
- 3 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (173 opinie)
- 4 Wyzwania dla nowych władz Sopotu (161 opinii)
- 5 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (250 opinii)
- 6 Dzielnica z ciekawą historią i starą wystawą (16 opinii)
Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy
Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.
Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.
Największe zmiany na Matarni
Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.
- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.
Centra handlowe w Trójmieście
Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów
Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.
Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.
- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.
Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą
Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.
Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
Opinie (467) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-08 14:36
Masakra (1)
To jest jakaś paranoja ludzie ogarnijcie się jak czytam te peany o tym jak to teraz pięknie będzie to mnie normalnie ciśnienie skacze. Kto to w ogóle wymyślił jak ma wyglądać centrum handlowe bez kolorowych reklam przecież to jest w ogóle be sensu . Kto pozwala i kto się zgadza na usuwanie np. tego szyldu ikea przecież to jest znak towarowy prawem chroniony ,jak ktoś jeździ po świecie to wie jak to wygląda w innych krajach ,nie ma mowy o żadnej zmianie szyldu .Ja rozumiem dzikie reklamy ale to co teraz zrobiono to jakaś masakra .Jestem całkiem na nie , znowu zrobi się szaro buro i ponuro jak w komunie , chwalić mogą takie kretynizmy tylko ludzie którzy nie pamiętają tamtych czasów .Szkoda że nikt nie pytał jak zwykle ludzi o zdanie
- 5 3
-
2020-04-08 15:01
Przede wszystkim centra handlowe powinny zniknąć z centrum miast.
Jeśli cieszy twoje oko ich architektura rodem z koszmarów i pstrokate, krzykliwe reklamy to wyskocz sobie czasem do Azerbejdżanu. Będziesz zachwycony!
PS. Za tak zwanej komuny, w latach 60-tych powstawały genialne budynki modernistyczne, tylko wspominając Super Sam w Warszawie czy Meblowy w Gdańsku. Dzisiaj albo już ich nie ma, albo są zdewastowane przez barbarzyńskie podejście do elewacji jakie zapanowało u nas od lat 90-tych.- 3 1
-
2020-04-08 15:12
- przepraszam, gdzie jest sklep IKEA?
- stoi pan pod nim
- to ten niebieski?
- tak, tylko szyldu nie ma, bo nie wolno się reklamować
- dlaczego bez szyldu? To skąd mam wiedzieć, co to za sklep?
- a to trzeba się domyślić, popytać ludzi, a nie od razu chcieć zaśmiecać nieformalną przestrzeń publiczną!
kurtyna- 5 7
-
2020-04-08 16:36
Widać poprawę, ale różnica nie jest diametralna.
Za to wszędzie pojawiły się reklamy znanego producenta płynu do dezynfekcji. Jest na nich były kierowca wyścigowy. Kojarzycie?
- 1 2
-
2020-04-08 16:40
Ikea? Nie, dziękuję.
Dla niektórych januszy z cebulandii wciąż niezły lans.
- 1 4
-
2020-04-08 16:49
Zlikwidować wszystkie reklamy ! (1)
- 5 0
-
2020-04-09 15:57
Zlikwidować firmy a reklamy niech zostaną .
- 1 0
-
2020-04-08 16:55
Takie są władze w mieście !
Ale tfusk mówił: ja wam władz lokalnych nie wybierałem. Tak że macie gdańszczanki i gdańszczanie co wybraliście. Nauczka na przyszłość.
- 1 2
-
2020-04-08 18:30
Estetyka
Popieram likwidacje takich reklam. Zaburzają normalne funkcjonowanie, bo gdzie się nie spojrzy tam pełno tego wiszącego chłamu. Mamy internet, który ułatwi nam znalezienie miejsca, w którym zrobimy zakupy.
- 5 0
-
2020-04-08 18:52
To jest jakis i**otyzm jak z Barei!Zamiast likwidowac reklamy banery na rpzyczepach i te nieestetyczne to likwiduja nazwy sklepów i ich loga?!
- 9 1
-
2020-04-08 19:09
Jak wylać dziecko z kąpielą...
To chyba nie o to chodziło najbardziej, jeśli chodzi o bałagan w przestrzeni reklamowej. Za komuny było podobno źle, bo szaro i buro. To teraz też tak będzie.
- 0 2
-
2020-04-08 19:25
Swoi wiedzą gdzie co jest,
a obcych nam tu nie trzeba.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.