• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy

rb
8 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA. Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA.

Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.



Czy zauważyłe(a)ś już poprawę estetyki w mieście po wejściu uchwały krajobrazowej?

Od kilkunastu dni galerie handlowe i duże sklepy powierzchniowe świecą pustkami. Zamknięcie sklepów spowodowane epidemią koronawirusa zbiegło się w czasie z wejściem w życie uchwały krajobrazowej w Gdańsku. Część sklepów wykorzystała przerwę do przystosowania elewacji, logotypów i nazw sklepów do nowych przepisów.

Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.

Największe zmiany na Matarni



Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.

  • Tak wkrótce mogą wyglądać logotypy sklepów w PH Matarnia. Na razie to tylko propozycja, która uzgadniana jest z gdańskimi urzędnikami.
  • W Parku Handlowym Matarnia zdemontowano też nazwy innych sklepów m.in. Media Markt.
  • Zasłonięte nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Elewacja budynku bez reklam na razie wygląda mało estetycznie. Wkrótce ma się to jednak zmienić.
  • Zdemontowane nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Wkrótce w tym miejscu pojawi się nowa nazwa sklepu IKEA. Litery mają być mniejsze i bardziej stonowane.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.

- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.

Centra handlowe w Trójmieście



  • Reklamy zniknęły też z wieży reklamowej przy CH Oliwa.
  • Demontaż ekranu znad głównego wejścia do Manhattanu.
  • Manhattan we Wrzeszczu już bez reklamowego telebimu.

Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów



Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.

Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu

Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje. Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje.
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.

- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.

Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą



Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.

Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
rb

Opinie (467) ponad 20 zablokowanych

  • Teraz będzie szaro, buro i ponuro ....

    • 18 5

  • Jak szariat to szariat. Pomadka i kolczyki do szuflady

    • 12 2

  • m

    Era wielkich zakupów znika na szczęście, niech dadzą ludziom trochę spokoju !

    • 3 8

  • (1)

    Zawijają interesy a nie żadna uchwała krajobrazowa.

    • 6 6

    • To przes piss. Ikea wyprowadza sie na Bialorus :/

      • 0 0

  • Czytam te Wasze komentarze i jestem przerażony !! (11)

    Minęło 30lat od komuny, a wy już tęsknicie za gospodarką nakazowo-rozdzielczą ?? Nie rozumiecie że takie uchwały ograniczają wolność prowadzenia działalności, a w końcu również i wolność osobistą? To nie urzędnik ma decydować co jest ładne, brzydkie, gustowne itp tylko klient !! Nie podoba Ci się reklama sklepu?? nie kupuj tam , proste ?? Jeśli większość ludzi podzieli twoją opinie to sklep raz dwa zmieni reklamę. Sami na siebie kręcicie bata i nawet się nie zorientujcie jak przyjdzie do was urzędnik skontrolować np. porządek na balkonie.

    • 33 28

    • mnie reprezentuje tuzin kanciarzy w radzie miasta, więc nie masz racji.

      • 1 0

    • W zasadzie minęły już 33 lata.

      Pan Kleks, Ruscy zataili kleksa pod Kijowem, niewypał, tak jak z koronawirusem, Chińczyk robił sobie eksperyment broni biologicznej i o. A i tak Amerykanie się dowiedzieli. I Polacy, i Szwedzi i Finowie. A jod kto łykał?

      • 0 0

    • No... Bo, oczywiście, klient chodzi tam, gdzie mają ładne szyldy, a nie tam gdzie mają niskie ceny i szeroki asortyment... ;)

      • 3 2

    • Przytłoczone życie wśród wielkich reklam (3)

      Nie będę kupował ale też nie muszę widzieć tylko wielkopowierzchniowych reklam w kakofonii kolorystycznej krzyczącej na mnie zewsząd. Jak będę poszukiwał czegoś to zrobię rozeznanie i nie muszę widzieć reklam. Trafię za pomocą map Google .Popieram uchwały w tej akurat sprawie.

      • 9 2

      • To teraz zgłoś ustawę, że nie chcesz oglądać reklam w TV bo Ci nie potrzebne (2)

        • 5 1

        • (1)

          Telewizor można wyłączyć - a te szpetne reklamy i szyldy są w ogólnej przestrzeni publicznej, której "wyłączyć" się nie da.

          • 6 2

          • Są na prywatnej ziemi, wystawione za zgodą właścicela terenu.

            Tobie przeszkadzają reklamy, a mi obskurne kamienice szczególnie te w administracji UM

            • 3 2

    • (1)

      Pakujmy wszędzie pełno tego szkaradztwa, miejmy krajobraz jak na wschodzie. Polecam wybrać się na zachód (może być nawet wirutalnie przez Google Street View) i zobaczyć jak tam to wygląda. Bywając wielokrotnie w Szwajcarii zastanawiałem się, na czym polega fenomen tego kraju. Oni nie mają nic więcej, po prostu mają mniej. Spójne budownictwo, brak szkaradnych reklam na każdym kroku, od których aż oczy bolą. Niestety u nas jest z tym kiepsko, ale widać szanse na poprawę.

      • 6 2

      • No tak i ten cały porządek w Szwajcarii też ustawą wprowadzili ?

        • 2 0

    • Matko jakim jesteś nakręconym matołkiem. (1)

      Nie masz pojęcia jak działa rynek i jak się bronić przed zaśmiecaniem przestrzeni miejskiej.

      • 2 4

      • Komentarz wnoszący NIC do rozmowy

        • 2 1

  • hmm (2)

    a czemu nie piszecie, że dwóch dealerów samochodowych z Tójmiasta zwolniło jednego dnia kilkaset osób? to jest tragedia. Piszcie!

    • 11 3

    • Kogo to obchodzi?! Ma być estetycznie! Jak wywalili ich z gracją, to nie ma żadnego problemu!

      • 3 0

    • Taki jesteś cwany a ne wiesz że artykuły czytelników też są publikowane. Napisz, wyślij, jak nie będzie publikacji to wtedy możesz mieć pretensje

      • 3 1

  • Śnięta ryba, ale jaka piękna!

    Takie oto zdanie, ale jakże, według mnie, prawdziwe. Zajmujemy się problemami ludzi bogatych, a w tym czasie na świecie umierają ludzie z biedy, choć w mediach nazywają to Covidem-19. W USA 70% zmarłych to afroamerykanie. To, że ci ludzie zazwyczaj są biedniejsi, słabiej wykształceni i mają niższy poziom życia, absolutnie nie wpłynęło na ich śmierć z powodu epidemii. Absolutnie.

    Brak zapewnienia podstawowej opieki medycznej, brak właściwego dbania o zdrowie, edukację z tym związaną itd. Ale my zajmujemy się estetyką w mieście. Priorytety...

    • 5 2

  • Czarne logotypy z fotki wyglądają żałośnie i smutno (mamy żałobę?) (1)

    To centrum handlowe nie cmentarz.
    Ta uchwała nie powinna dotyczyć wyodrębnionych centrów handlowych za miastem, kolorowe reklamy w centrach handlowych to normalka na całym świecie.

    • 26 0

    • Czarne logotypy ze zdjęcia ktoś tak zaprojektował - miej pretensje do grafika, nie do miasta.

      • 2 0

  • Marnowanie pieniedzy

    Teraz to dopiero wyglada szkaradnie. A jak nie zainstaluja nowego banera to bedzie straszyc przez lata. A mozna bylo to zrobic z glowa: nowe juz wg wytycznych, stare jak beda wymieniane. A poza tym co komu przeszkadzalo na Matarnii? To nie stare miasto.

    • 20 0

  • Przy drodze metalowe zlomy (1)

    Jeśli chodzi o te wszystkie metalowe złomy zwane bilbordami to rozumiem bo szpecą strasznie ale normalne reklamy ? Ciekawe która agencja reklamowa zaprzyjaźniona dostanie zlecenia ️Kolesiostwo trwa.....

    • 7 3

    • wytłumacz nam miśku kto ma zlecić robienie reklam jakiejś konkretnej (zaprzyjaźnionej?) agencji w prywatnych sklepach ?

      innych już nie ma, zatrzymałeś się mentalnie w czasach komuny,
      bardzo tęsknisz ?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane