- 1 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (273 opinie)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (18 opinii)
- 3 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (99 opinii)
- 4 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (95 opinii)
- 5 Kto wygra wybory do Europarlamentu? (203 opinie)
- 6 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (54 opinie)
Drugie lotnisko Trójmiasta ma nowoczesną wieżę kontrolną
Kosztowała 11,7 mln zł i w całości została sfinansowana przez wojsko. W niedalekiej przyszłości będzie jednak służyć przede wszystkim obsłudze ruchu pasażerskiego, który w Gdyni ma pojawić się w 2012 roku.
Prezes spółki, która będzie zarządzać portem lotniczym, ma jednak bardziej dalekosiężne plany. - Euro 2012 będzie trwało miesiąc i na ten czas wystarczy nawet tymczasowy terminal w postaci małego modułu, a może nawet namiotu, jak w Austrii czy Szwajcarii podczas poprzednich mistrzostw. Poza tym, według wszelkich prognoz, większość kibiców dotrze do Trójmiasta inaczej niż samolotami. Dlatego kompleksowy projekt, który będzie gotowy w połowie 2010 roku, przewiduje plan rozwoju w ciągu najbliższych 20 lat - podkreśla prezes portu lotniczego, Janusz Stateczny.
Pierwszym elementem nowej infrastruktury jest nowoczesna wieża kontroli lotów, która stanęła pomiędzy dwoma pasami lotniska. Ma 22,3 m wysokości, zajmuje 900 m kw., a na początku stycznia będzie już całkowicie wyposażona. Już teraz jest w niej część urządzeń - m.in. system radiolokacyjny czy elementy łączności. By ją zapewnić, położono m.in. 10 km kabli i 6 km światłowodów.
Choć inwestorem wieży jest 17. Terenowy Oddział Lotniskowy nikt nie ma jednak wątpliwości, że posłuży ona głównie cywilom.
- Mamy nadzieję, że ta ważna dla całego województwa inwestycja rozpocznie proces rozbudowy i modernizacji lotniska do celów pasażerskich - mówi szef 17. TOL-u, płk. Jacek Dorosz. - Wojsko niczego nie buduje samo dla siebie, ale służy społeczeństwu, bo jest jego częścią - dodaje admirał Ryszard Demczuk. Pasażerski port lotniczy będzie jednak musiał płacić za użytkowanie wieży Agencji Mienia Wojskowego.
W przyszłym roku na lotnisku zbudowany zostanie nowy system świateł nawigacyjnych, a po opracowaniu tzw. masterplanu przyjdzie czas na dalsze inwestycje w infrastrukturę. - Jesteśmy gotowi, czekamy tylko na ostatnią decyzję ministerstwa, by ruszyć z pracami. Już nie możemy się doczekać, by zacząć, a trzeba się spieszyć, bo lotnisko zostało wpisane jako rezerwowe dla Gdańska na Euro 2012 i do rozpoczęcia mistrzostw jego najważniejsze funkcje powinny już działać - podkreśla Bogusław Stasiak.
Opinie (333) ponad 10 zablokowanych
-
2009-12-11 08:36
Zaraz Arkowcy powiedza ze to i lotnisko (5)
I ze ma ponad 80 lat
- 2 5
-
2009-12-11 08:36
ICH mialo byc
- 0 1
-
2009-12-11 08:41
Kolory nie kłamią. Niestety budyniek nie jest
zolto niebieski
- 0 2
-
2009-12-11 08:43
Weźcie już sobie dajcie na wstrzymanie... (1)
- 2 0
-
2009-12-11 08:55
Nigdy
- 0 2
-
2009-12-11 10:08
zamknij pape betonowy tuusskkuu !!!!
- 0 1
-
2009-12-11 08:36
SUPER, nareszcie dobry news (7)
Gdań szczanie się trochę bulwersują ale oni tak zawsze...
Mili państwo, proszę sobie wyobrazić - lecicie do Grecji na wymarzone wakacje. Macie już wykupione bilety, zarezerwowany hotel (nie mówię o tych burakach, co latają z wycieczką, trzeba ruszyć głową i samemu zarezerwować wszystko). Hotel opłacony, bez możliwości zwrotu kasy. A tu bum - na lotnisku w Rębiechowie mgła... śnieżyca... etc.
Hotel kasy nam nie odda, przewoźnik radzi - jedźcie do.... WARSZAWY, to odleci nasz samolot. HAHA.
Ale gdyby było lotnisko w Gdyni, powiedziałby
"mili państwo, lot będzie opóźniony o godzinę, na zewnątrz czekają busy, które zawiozą państwa na lotnisko w Gdyni"
Co wybierasz? No właśnie....
pozdrawiam myślących- 21 9
-
2009-12-11 08:38
Ktos cie naprawde ostro zbombardowal:)
- 2 2
-
2009-12-11 11:50
Tylko warunek, ze lotnisko w gdyni mogloby obsluzyc taki samolot
bez pozdrowien- 1 0
-
2009-12-11 13:08
(2)
w Grecji wymarzone lato a w Gdańsku zima mróz i śnieżyca.
- 1 0
-
2009-12-11 13:12
(1)
a w Gdyni ładne słoneczko, kaczki ćwierkają i odprawa w namiocie
Autobus wiezie Cie przez polne dziurawe drogi wysiadasz w błocie a bagaż kradnie Ci koza.- 4 2
-
2009-12-11 13:50
To kozy takie zlodziejki?
- 1 0
-
2009-12-11 13:29
gratulacje
ale z ciebie idiota ...
- 1 0
-
2009-12-11 22:56
Wiesz co bombka, lotnisko niech sobie będzie nie mam nic przeciwko, ale ty i tak nadal jestes ostro zryty:/
- 1 1
-
2009-12-11 08:43
"Czekamy na decyzję Ministerstwa Infrastruktury,.." (3)
To, że musimy się przyglądać ślamazarnej budowie autostrad i dróg ekspresowych to już przywykliśmy, ale widać towarzyszą takie same ślamazarne ruchy w podejmowaniu decyzji przez MI i to niby z "progospodarczego PO";).
Najlepiej widać na jaką partie nie należy nigdy głosować.- 5 1
-
2009-12-11 09:51
Jak tak dalej będzie blokowane przez PO, to zabraknie inwestrów (2)
Zresztą na dziś ustawiają się firmy gotowe do pomocy w organizowaniu tego typu inwestycji. Jedną z nich jest firma doradcza Crowley IDG, ale nie tylko ona.
Wiele jest gotowych wspierać budowę lotniska Gdynia-Kosakowo: od pozyskania inwestora strategicznego do nadzorowania budowy całego portu lotniczego. Bo jednym z problemów, który trzeba rozwiązać, jest niechęć Urzędu Lotnictwa Cywilnego (regulatora rynku lotniczego, który musi akceptować zmiany w kapitale akcyjnym portów lotniczych) do przekazywania inwestorom prywatnym większościowych udziałów w lotniskach, bo tu PO nie widzi swoich korzyści partyjnych. W tym przypadku wskazuje się m.in. tak długą przewlekłość postępowania np. o dopuszczenie European Business Partners do lotniska:)))- 2 1
-
2009-12-11 13:47
Najważniejsze, (1)
aby tak zaprojektowali żeby Lotnisko Gdynia-Kosakowo mogło przestrzegać najwyższych standardów, i tak coby miasto nie musiało się wstydzić przed tak znanymi w świecie portami lotniczymi jak lotnisko Waszyngton-Dulles czy John F. Kennedy International Airport, do których to portów - jak słyszałam maja zwijać tam samoloty. Nowoczesność i ciągła modernizacja sprawią, iż Terminal ten potrafi nadążyć za szybką ewolucją światowego przemysłu lotniczego i jego obsługi. Wystarczy popatrzeć na wieżę i systemy naprowadzania i zabezpieczania. Widać jest już się czym chwalić!
- 4 0
-
2009-12-11 14:56
"wieżę i systemy naprowadzania i zabezpieczania" to początek
Pozostaną do budowy najnowocześniejsze systemy komunikacji i ostrzegania, oświetlania. Oznakować cywilnie lotnisko, nowocześnie wyposażyć terminale, a nawet ubrać w najnowsze trendy w umundurowaniu pracowników.
Gdynia musi być NAJ, NAJ:))- 2 0
-
2009-12-11 08:51
Drugie lotnisko w 3-miescie to moim zdaniem nieporozumienie, ale... (2)
tym razem z innej beczki:
..."według wszelkich prognoz, większość kibiców dotrze do Trójmiasta inaczej niż samolotami"...
A czym?
Autostrad nie bedzie, koleje w stanie rozkladu.
No tak, Szwedzi "podtopili" nas kiedys od strony morza, moze bedzie powtorka z rozrywki?- 6 9
-
2009-12-11 08:59
ale to 3 lotnisko
zapominasz o Pruszczu
- 6 0
-
2009-12-11 14:35
Autostrada będzie
nie udawaj Kononowicza.
- 0 0
-
2009-12-11 08:55
Brawo SAMORZĄDNOŚĆ (7)
Widać, że kluczem do rozwoju infrastruktury lotniczej w Polsce jest ominięcie PPL. Samorządowcy już to zrozumieli i budują lotniska regionalne na własny rachunek i niezmiernie cieszy mnie, że wśród przodujących jest właśnie Gdynia. Co się dowiedziałem jeszcze wczoraj to to, że nie tylko będzie to lotnisko najlepiej w Polsce z nawigowane, ale też to właśnie tu będą przyjmowane oficjalne głowy państw i najważniejsze VIP-y. Dlatego należy panie Tusk nie blokować poprzez Ministerstwo Infrastruktury formalności związanych z przejmowanych w zarząd bo wiąże się to też z opracowywanymi właśnie planami.
A rozwiązania na lotnisku Gdynia-Kosakowo muszą być na miarę XXI-wieku pod kazdym względem.- 10 2
-
2009-12-11 09:38
Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury z PO idzie dokładnie po śladach PLL. Czyja to wina? Moim zdaniem to są wytyczne partii Donalda Tuska, aby niszczyć i opóźniać w rozwoju Gdynię. Mamy przykład ze Stocznią, ślimaczeniem sie komunalizacji Dalmoru i jeszcze wiele, wiele takich spraw. W branży nie ma wątpliwości: główny hamulcowy to Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL), które w zaciśniętych pięściach trzyma całą infrastrukturę lotniczą, a jak bezpośrednio nie może to opóźnia wszelkimi siłami poprzez swoje usłużne ministerstwo. Tylko rozwoju samorządowych lotnisk nie zatrzyma a pozostanie PO nich niesmak i ogromne straty.
- 2 1
-
2009-12-11 10:18
czy w planie infrastruktury przewiduje się tanie tankowanie?
Problem Petrolotu polega na tym, że z jednej strony Orlen sprzedaje mu paliwo lotnicze drożej niż konkurencji (np. BP), a z drugiej LOT żąda, aby jego samoloty były tankowane po niskich cenach. W tej sytuacji Petrolot musi odrabiać marżę na innych klientach. I w ten sposób paliwo w Polsce jest najdroższe w całym regionie, bo moze warto juz rozmawiać np. z Lotosem?
Zważywszy, że paliwo w kosztach przelotu (nie licząc rezerwy technicznej przeznaczonej na konserwację maszyny) to w przypadku małych samolotów około 45 proc. kosztów.- 1 0
-
2009-12-11 13:15
(2)
"wystarczy nawet tymczasowy terminal w postaci małego modułu, a może nawet namiotu"
I będziesz witał oficjalne głowy państw i najważniejsze VIP-y w kontenerze albo namiocie?- 2 1
-
2009-12-11 13:35
No widzisz (1)
a płk. M.Kadafi nawet przyjmuje i gości królewskie rody i najważniejszych prezydentów w NAMIOCIE:))
- 1 0
-
2009-12-11 14:18
Nie tylko kadafii
a gdań szczanie i tak nawet rękawów nie będą mieli i z czym do ludzi?
100 lat za murzynami- 0 1
-
2009-12-11 14:36
Na razie (1)
to wojsko buduje
- 1 1
-
2009-12-11 15:37
ano inwestuje:
bo chce pewnie większe udziały:))
Lotos pewnie też się przymierza bo zależy mu rozbicie monopolu paliwowego i chce dystrybuować paliwo nie tylko lotnisku w Gdańsku, gdzie PPL ma mniejszościowy udział i niewielki wpływ na decyzje:))
Ja rozumie te POmówienia gdań szczan, bo długofalowym efektem stworzenia nowego portu lotniczego cywilnego Gdynia-Kosakowo będzie wymuszało od nich więcej pracy i dbanie o pasażera, bo inaczej zostaną niestety zmarginalizowani a poprzez to i stolica regionu:).- 1 0
-
2009-12-11 09:00
Powiem tak, jak jest mgla w gdansku to samoloty laduja w poznaniu.. a gdyni nie ma mgly bo jest nad morzem, a druga rzecz ze (2)
wszystkie systemy do ladowania w mgle dzialaja, w odroznieniu od gdanska i innych niektorych miast..
- 11 1
-
2009-12-11 09:32
I tu sie mylisz (1)
Cos kolo 2 latka temu lecialem Wizarem,a kumpel Easyjetem do Gdanska.Byla mgla,kumpel mial ladowac 30 minut wczesniej.I co sie stalo?Kumpel w Warszawie,a my spokojnie wyladowalismy w Gdansku
- 1 0
-
2009-12-11 10:23
piloci we mgle
Decyzję podejmuje pilot. Jeden potrafi wylądować we mgle, drugi nie. Warto spytać przed lotem :)
- 2 0
-
2009-12-11 09:20
Czy to ma sens...?
Jak już maja robić lotnisko to niech kompleksowo podejdą do tematu.
Najpierw paskudna wieża kontrolna, potem pewnie paskudny terminal (prowizorka, która zostanie na stałe i będzie 100razy rozbudowywana, przerabiana).Obyśmy tego uniknęli.
ps. Pod wątpliwość poddaję też możliwość ewentualnej rozbudowy pasów startowych. Może lepiej zainwestować w metropolitarne lotnisko na obrzeżach 3miasta?- 2 4
-
2009-12-11 09:21
Mieszkaniec Gdyni (4)
Po pierwsze to lotnisko w Kosakowie posiada jeden pas a drugi to jest droga kołowania :) I niewydaje mi się zeby opłacało się uruchamiać drugie lotnisko dla Trojmiasta skoro jedno w Gdańsku w zupełności wystarcza można je jedynie rozbudować
Pozdrawiam- 4 15
-
2009-12-11 11:42
drugi pas czy droga kolowania (3)
tez byl uzywany jako pas startowy,wiem bo tam pracowalem.
- 3 0
-
2009-12-11 14:38
ale taki B737 na nim nie wyląduje (2)
więc zakończmy temat drugiego pasa
- 0 3
-
2009-12-12 23:16
a ile 737 ląduje w Rębiechowie tygodniowo ... (1)
zakończmy głupie rozmowy
- 0 0
-
2010-01-25 18:49
B737
laduje ponad 20 w tyg(moze nie wiele)ale dodajmy do tego A320 ktore sa tej samej klasy i robi sie ponad 100 samolotow ktore nie wyladuja na drodze kolowania w kosakowie...
- 0 0
-
2009-12-11 09:27
farma wiatrowa wzdluz pasa w rebiechowie
jest wiatr - daja prad
nie ma wiatru i jest mgla - dzialaja jak wentylatory i przeganiaja mgle- 3 3
-
2009-12-11 09:31
Przylecialem wczoraj z Chin do W-wy (4)
Patrze... a tu na lotniku nie ma samolotów zaledwie kilka sztuk, pusto ludzi też nie ma. Byle prowincjonalne lotnisko w Chinach wygląda lepiej kto był tam ten wie.
- 10 2
-
2009-12-11 13:17
(2)
Trzeba było tam zostać i produkować buty dla adidasa za miskę ryżu
- 0 2
-
2009-12-11 19:46
za miskę ryżu ? (1)
Na osiedlu gdzie byłem Chinczycy kupują mieszkania w cenie 10 tys pln za 1m2.
A Ty kolego ile zarabiasz ?- 2 0
-
2009-12-12 10:28
Tak?? I jaki to procent społeczeństwa?
- 0 1
-
2009-12-11 16:04
Trzeba było mieć wiecej dzieci jak chcesz
gonić Chińczyków
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.