• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • Fakt, estakada szpeci miasto ale tunele dla pieszych powinno się zachować!

    • 2 12

  • estakada

    uważam , że to nie jest dobry pomysł.lepiej pomyśleć jakj rozwiązać ruch w rejonie Huciska może tu wybudować tunele w kierunku Armii Krajowej i Siedlec.

    • 7 2

  • Głupota i zlikwidować komisję

    • 14 5

  • Ok, zróbmy to ale niech Pan Nastręt weźmie na siebie ten kredyt

    a mi i tysiącom ludzi płaci odszkodowanie za stratę czasu za stanie w kolejnym zbędnym korku.

    • 16 4

  • ...."uważa Maciej Naskręt."....czyli w zasadzie kto ? (3)

    • 49 1

    • pytanie retoryczne

      • 12 1

    • ktoś komu się wydaje

      • 12 1

    • redaktorzyna

      któremu zaczęło wydawać się że stał się na tyle popularny i opiniotwórczy że może z takimi pomysłami wyskakiwać i liczyć na to że zdobędą powszechny poklask

      • 14 2

  • mundre te inżyniery - oj mundre (2)

    poprawili już Kartuską, zlikwidowali rynek na 3 maja-dziura pusta od lat ,zlikwidowali Gildię też pusto ,ilez to ludzi straciło pracę- teraz będa bużyć proponuję zaczać nie od wiaduktu a od budynków urzędu miejskiego - wtedy sie przejaśni nie tylko w głowach
    ale i w portfelach decydentów

    • 26 5

    • A wiesz, co w miejscu Gildii ma powstać? (1)

      Jak nie wiesz, to szkoda Ci tłumaczyć. Poszukaj czegoś o "forum raduni"

      • 2 4

      • za 100 lat moze cos powstanie

        • 5 1

  • Zlikwidowac caly Gdansk to wam najlepiej pujdzie

    Narobili dlugow a teraz beda likwidowac
    Zlikwidowac stadion
    Zlikwidowac hale
    Zlikwidowac wszystko tak jak zlikwidowaliscie produkcje i handel Polski

    • 15 4

  • aby coś zmienić, to należy ruch (1)

    samochodowy przenieść do tuneli - koszty ogromne, ale może się to opłacić w przyszłości! w tej chwili likwidacja estakady, to największa głupota!

    • 12 4

    • jest kret w Gdansku ? - można drążyc tunele !

      • 1 1

  • Mysłki z Gdańska (1)

    W Gdańsku jest pewna grupa urzędników, którzy siedzą i dumają, c o by tu wymyślić ale wszelkie propozycje pomocy ignorują! Przykład komunikacja. Tramwaje na całej maksymalnej długości linii: Jelitkowo, czy Oliwa - Łostowicka/Świętokrzyska, to nie najlepszy pomysł - prawie na całej trasie są przepełnione (katorga dla starszych osób), przesiadki z autobusów na tramwaje są rzadkie i kolizyjne, większość prowadzących pojazdy nie ma właściwych kwalifikacji do przewozu pasażerów podstawowych kwalifikacji, problemy generalne z tłokiem na przystanku dworcowym, niewykorzystane przystanki na 3-go Maja przy PKS-ie itd itp.

    • 8 5

    • Jakie łostowice

      toć to Orunia Górna...

      • 3 0

  • (7)

    no debile debile debile.... ja nie chce stać w korkach.

    • 29 4

    • to przestań jeździć samochodem (1)

      ja zaś nie chcę płacić podatków na mrzonki zmotoryzowanych, którzy domagają się kolejnych pasów, tras, węzłów, estakad - za miliardy, tylko po to, żeby stanąć w korku na 3 pasach zamiast na 2

      "Aby obsłużyć miasto, w którym wszyscy poruszaliby się samochodami, na trasy, węzły, parkingi potrzeba ok 130% jego powierzchni" - to jedyny powód korków. już rozumiesz?

      • 5 11

      • Nie chcą tego wszyscy, tylko większość.

        Asceza nie jest żadną alternatywą. Rozwiąż wady twoich propozycji, pogadamy. Korki są problemem marginalnym. Bezczelnie kłamiesz mówiąc, że czymś częstym.

        • 0 2

    • to wsiądź w tramwaj, albo na rowej, albo do SKM (4)

      w ciągu 2 lat wybudują SKM Śródmieście.

      Poza tym - Ty nie stoisz W korku. TY współtworzysz korek.

      • 4 6

      • to wsiądź do tramwaju z wózkiem...

        o ile masz w ogóle tramwaj pod nosem, zimą... powodzenia!

        • 3 3

      • (1)

        mmmm, skm, godziny szczytu już niezależnie czy jest remont czy go nie ma przypominają podróż bydlęcym wagonem. tak, niech jeszcze więcej ludzi jeździ skm!

        • 1 2

        • chyba dawno nie jeździłeś SKM

          SKM ma duże rezerwy zdolności przewozowych, wymiana taboru kosztowałaby przypuszczalnie ułamek nakładów, które poniesiono na rozbudowę sieci dróg w Gdańsku

          • 2 1

      • Szczególnie na liniach 3 i 8. Powodzenia!

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane