• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

FRAG: w śródmieściu potrzebna jest rewolucja

Paweł Mrozek, FRAG
2 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię. Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym nasz czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika to Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Pierwszy głos w sprawie zabiera Paweł Mrozek z FRAG-u. W kolejnym odcinku wypowie się Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk, a w ostatniej części Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w GZDiZ.



Czy ruch samochodowy w centrach miast należy sprowadzić pod ziemię?

Propozycja naszego czytelnika wywołała skrajne emocje: jedni pukali się w czoło, inni mu przyklaskiwali. Negatywnie oceniło ten pomysł 62 proc. osób, pozostałe 38 proc. miało do niego stosunek pozytywny (26 proc.) lub neutralny (12 proc.).

Teraz czas, by głos zabrali eksperci.

Paweł Mrozek, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

Przedstawiony w artykule pomysł czytelnika naszym zdaniem jest co do idei całkiem słuszny, jeśli rozpatrywać go w kategorii rozwiązań doraźnych i zakładając, że wszystkie jego elementy dałoby się zrealizować bez nadmiernych komplikacji technicznych. Jako FRAG jesteśmy przekonani, że komunikacja w tej części miasta będzie coraz bardziej opierać się na transporcie zbiorowym i aktywnej mobilności.

Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla. Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla.
Zakładając nawet, że władze i kierowcy przełknęliby zwężenie do dwóch pasów głównego ciągu od Błędnika aż po Okopową (w końcu Gdańsk ma według badań i tak najkrótszy czas przejazdu samochodem przez śródmieście ze wszystkich dużych miast w Polsce) to intuicja jednak podpowiada, że możemy napotkać na problemy innego rodzaju.

Rozpatrując ten pomysł w detalach można spodziewać się licznych problemów, takich jak chociażby zbyt wąskie platformy przystanków przed Dworcem Głównym - już dziś przy dwóch tramwajach w godzinach nie tylko szczytu z trudem mieszczą one oczekujących pasażerów. Sytuacja, w której cztery tramwaje naraz wypuszczają i pobierają podróżnych mogłaby być wręcz niebezpieczna.

Z racji tego, że dodatkowe torowisko i tak zabrałoby jeden pas ruchu, nie byłoby miejsca na poszerzenie już bardziej tych przystanków. Również rozwiązanie torowisk w rejonie Huciska niesie ze sobą ryzyko zbytniego nagromadzenia zwrotnic i rozjazdów, które same w sobie mogą stwarzać problemy. W dodatku wąskim gardłem w tym momencie okaże się sam przystanek na Hucisku, który może przyjąć tylko jeden tramwaj i już tutaj często pojawiają się korki tramwajowe.

W tym świetle to, co proponuje czytelnik może nie być do końca możliwe. Jednak to, co trzeba zrobić już dziś w celu rozładowania tłoku na tych przystankach, to bezwzględnie poprawić widoczność informacji pasażerskiej i stworzyć przejście naziemne na drugim jego końcu. Sam jako kierowca wiem, że nawet w godzinach szczytu przejeżdżam tamtędy raczej dość komfortowo, zaś gdy chcę skorzystać z tramwaju, jest to zdecydowanie mniej przyjemne. Mamy tu do czynienia z zachwianą równowagą pomiędzy komfortem jazdy samochodem a środkami komunikacji miejskiej na korzyść tych pierwszych, poprzez tak a nie inaczej ukształtowaną infrastrukturę transportową i z pewnością należałoby to zmienić tak, by ulżyć trochę tym drugim, jeżeli chcemy osiągnąć deklarowane przez miasto cele w zakresie transportu.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
To, co tak naprawdę należałoby zrobić w tym wypadku i co wierzę, że i tak nieuchronnie nas czeka, to podjąć wreszcie odważną decyzję, która radykalnie poprawiłaby całą organizację ruchu w centrum. Tym rozwiązaniem jest, wzorem wielu zachodnioeuropejskich miast, schowanie ruchu samochodowego pod ziemię. Na powierzchni pozostałoby wtedy miejsce głównie dla pieszych, rowerzystów, autobusów oraz tramwajów. To w tej chwili zdecydowana większość podróżnych, która przemieszcza się w tym miejscu, jeśli spojrzeć na ich liczbę.

Kierowcy, którzy w dodatku jadą najczęściej tranzytem, stanowią mniejszość, a mimo to zużywają najwięcej przestrzeni i to do nich skierowane są wszystkie ułatwienia.

Przeniesienie ruchu samochodowego, przynajmniej tego tranzytowego, mimo że kosztowne, radykalnie poprawiłoby komfort wszystkim. Przestrzeń śródmieścia stałaby się spokojna i bardziej europejska, a jednocześnie powróciłaby do swojego przedwojennego charakteru.

Warto tu przypomnieć, że PKP niedawno sama postulowała takie rozwiązanie dla Podwala Grodzkiego przed dworcem. W Europie jest pełno przykładów, gdzie takie strategiczne inwestycje w śródmieściu odmieniły oblicze miasta. Nie ma co ukrywać, w tej chwili ze wszystkimi tunelami dla pieszych i rozepchanym ruchem samochodowym w oczach turystów i gości biznesowych z Europy Zachodniej Gdańsk jawi się jako miasto egzotyczne, któremu bliżej do trzeciego świata, niż tego, co znają na co dzień. Głos czytelnika, który sprowokował tę dyskusję jest wyrazem pragnienia uzdrowienia tej sytuacji, ale w tej przestrzeni miejsca na takie rozwiązania już nie ma, tu potrzeba rewolucji.
Paweł Mrozek, FRAG

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (350) 8 zablokowanych

  • FRAG czyli kto

    FRAG ma pomysły z kosmosu. Można je streścić krótko: zlikwidować ruch samochodowy. Tramwaje ograniczyć do minimum. W Śródmieściu ( a pewnie niedługo także Wrzeszcz i Oliwa) =wszędzie pieszo i rowerem.
    najlepiej zrobić węzły dla komunikacji miejskiej na obrzeżach Śródmieścia, a dalej na piechotę!!!
    Zlikwidować tunele na Podwalu Przedmiejskim i na Podwalu Grodzkim!!!

    Śródmieście to mają być hotele, hostele i drogie mieszkania!

    I galerie potworki w stylu tej, jaka powstaje w rejonie Dworca PKP Śródmieście.

    Nawiedzeni frustraci nieźle się mają.

    A może by tak zapytać o zdanie mieszkańców Gdańska?
    I stworzyć spójną i perspektywiczną strategię funkcjonowania tego miasta? Z komunikacja miejska dostosowaną do potrzeb mieszkańców?

    Czy w końcu ktoś powie stop głupim planom. Miasto ma być przede wszystkim dla tych, którzy tu pracują i mieszkają. Turyści są potrzebni, ale już w tej chwili Stare Miasto poza sezonem letnim jest pustynią. czy tak ma tez wyglądać Śródmieście?
    Szanowni wizjonerzy z FRAG, a może by tak po naukę po sąsiedzku do Berlina?
    Kto był to wie o czym piszę. Jakoś tak mądrze zadbano o komunikacje dla ludzi. Czyli da się. Ale trzeba pomyśleć o ludziach.
    Z FRAGIEM to jak u Barei:" no to się jeziorko przesunie" , a wieżowiec na miejsce jeziorka itd., itp.

    • 34 9

  • problem przejazdu przez ten rejon generują autobusy ,a nie trawaje ..co za dyrdymały

    • 9 5

  • Gdańsk ma najkrótszy czas przejazdu samochodem przez śródmieście

    I dlatego ma onwóg nie śródmieście

    • 2 7

  • Tak jak pisałem ,,Pan Michał" to FRAG badajacy czy ich nastepny pomysł

    zakorkowania miasta przejdzie

    • 17 4

  • Panie Frag (4)

    Panie frag Mrozek. Nie platformy a perony. Platformę to mamy w sejmie. A chowanie ruchu pod ziemię pozwoli pan potraktować jak pomysł wyniesienie ruchu samochodowego w powietrze. Na razie specom pańskiego pokroju udaje się przenieść pod ziemię ruch pieszych. Tak zrobiono przedłużając tunel przed dworcem. Tak robi się przedłużając przejście podziemne przed Bramą Wyżynną od strony zachodniej. A teraz przy likwidacji budynkiu LOT słychać o przedłużeniu tego tunelu w kierunku ul. Długiej, by piesi skorzystali z podziemnych ofert nowej budowli w tym miejscu.
    Dłużej przebywając pod ziemią jak to jest przed dworcem pkp.Wy z fragu przynosicie wstyd młodemu pokoleniu architektów, będąc na usługach inwestorów a lekceważąc mieszkańców Gdańska.

    • 21 9

    • (3)

      Właśnie lepiej żeby było jak najwięcej tuneli w centrum, zapewniają pieszym płynny ruch oraz przede wszystkim bezpieczeństwo

      • 2 3

      • (2)

        Tak, bezpiecznie mogą spaść ze schodów. Albo dostać w ryj w bezpiecznym tunelu.

        Powierzchnia tylko dla Przenajświętszego Samochodu!

        • 1 2

        • Niebezpiecznie to może być wszędzie. Na pewno bezpieczniej pieszemu w tunelu niż na pasach - to pewne jak to że świeci słońce.

          • 2 2

        • A bezpieczniej jest na przejściu dla pieszych? statystyki są nieubłagane...A jeśli będziesz pobity w tunelu pod PKP albo spadniesz ze schodów po opuszczeniu peronu to go zlikwidujesz(tunel) i pozwolisz przechodzić przez tory kolejowe?

          • 3 1

  • Co to jest ten FRAG ? Kto go finansuje? Za czyje pieniądze oni istnieją? (1)

    Jedynym ich działaniem to zakorkowywanie miasta .
    Zwęzili Karuską aby zakorkować w szczycie Bethovena .
    Wymusili na władzach miasta budowe kilku skrzyzowań ( wydłużenie czasu jazdy tramwajów) zwezenie do dwupasmowej ulicy Podwala Przedmiejskiego. ( lada chwila)
    Walcza aby wcisnąć tramwaje w wąską Bohaterów Getta aby nie likwidowac tymczasowej zabudowy (przewidzianej do wyburzenia od poczatku) Do Studzienki
    A teraz pod pseudonimem ,,PanMichał" testowali czy mozna zabrać jeden pas ruchu przed dworcem..

    • 29 12

    • Ten portal to dno

      • 3 3

  • Tunel pod glownym dla aut

    Problem korkow załatwiony. Na plus przestrzeń rekreacyjno biznesowa.

    • 6 3

  • na początek to proponuję wymienić wiaty zawalidrogi na przystankach ZKM przy Dworcu

    wiaty takie jak na przystanku Jaśkowa Dolina, zdecydowanie udrożnią przystanki

    • 6 1

  • jak to za wąskie perony (platformy)?

    Przecież perony tramwajowe mogą być tylko szersze w takiej wersji. Tor tramwajowy jest węższy od jezdni, która i tak jest za szeroka dlatego wielu kierowców jeździ tam 100 km/godz.. Różnica poszerzy peron. Jak czytam Frag to spodziewam się głupot jak w tym wypadku.

    • 10 2

  • wąskie przystanki są niebezpieczne? (1)

    Proszę o tym powiedzieć projektantowi pętli Siedlce :P

    • 15 1

    • to jest ewenement

      w całej Europie! Kto wymyślił to szkaradztwo? Debil? Ludzie upchani jak śledzie w beczce! Niczym za czasów Gomółki! Ile dostał w łapę za uprzykrzenie ludziom życia?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane