• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

FRAG: w śródmieściu potrzebna jest rewolucja

Paweł Mrozek, FRAG
2 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię. Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym nasz czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika to Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Pierwszy głos w sprawie zabiera Paweł Mrozek z FRAG-u. W kolejnym odcinku wypowie się Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk, a w ostatniej części Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w GZDiZ.



Czy ruch samochodowy w centrach miast należy sprowadzić pod ziemię?

Propozycja naszego czytelnika wywołała skrajne emocje: jedni pukali się w czoło, inni mu przyklaskiwali. Negatywnie oceniło ten pomysł 62 proc. osób, pozostałe 38 proc. miało do niego stosunek pozytywny (26 proc.) lub neutralny (12 proc.).

Teraz czas, by głos zabrali eksperci.

Paweł Mrozek, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

Przedstawiony w artykule pomysł czytelnika naszym zdaniem jest co do idei całkiem słuszny, jeśli rozpatrywać go w kategorii rozwiązań doraźnych i zakładając, że wszystkie jego elementy dałoby się zrealizować bez nadmiernych komplikacji technicznych. Jako FRAG jesteśmy przekonani, że komunikacja w tej części miasta będzie coraz bardziej opierać się na transporcie zbiorowym i aktywnej mobilności.

Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla. Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla.
Zakładając nawet, że władze i kierowcy przełknęliby zwężenie do dwóch pasów głównego ciągu od Błędnika aż po Okopową (w końcu Gdańsk ma według badań i tak najkrótszy czas przejazdu samochodem przez śródmieście ze wszystkich dużych miast w Polsce) to intuicja jednak podpowiada, że możemy napotkać na problemy innego rodzaju.

Rozpatrując ten pomysł w detalach można spodziewać się licznych problemów, takich jak chociażby zbyt wąskie platformy przystanków przed Dworcem Głównym - już dziś przy dwóch tramwajach w godzinach nie tylko szczytu z trudem mieszczą one oczekujących pasażerów. Sytuacja, w której cztery tramwaje naraz wypuszczają i pobierają podróżnych mogłaby być wręcz niebezpieczna.

Z racji tego, że dodatkowe torowisko i tak zabrałoby jeden pas ruchu, nie byłoby miejsca na poszerzenie już bardziej tych przystanków. Również rozwiązanie torowisk w rejonie Huciska niesie ze sobą ryzyko zbytniego nagromadzenia zwrotnic i rozjazdów, które same w sobie mogą stwarzać problemy. W dodatku wąskim gardłem w tym momencie okaże się sam przystanek na Hucisku, który może przyjąć tylko jeden tramwaj i już tutaj często pojawiają się korki tramwajowe.

W tym świetle to, co proponuje czytelnik może nie być do końca możliwe. Jednak to, co trzeba zrobić już dziś w celu rozładowania tłoku na tych przystankach, to bezwzględnie poprawić widoczność informacji pasażerskiej i stworzyć przejście naziemne na drugim jego końcu. Sam jako kierowca wiem, że nawet w godzinach szczytu przejeżdżam tamtędy raczej dość komfortowo, zaś gdy chcę skorzystać z tramwaju, jest to zdecydowanie mniej przyjemne. Mamy tu do czynienia z zachwianą równowagą pomiędzy komfortem jazdy samochodem a środkami komunikacji miejskiej na korzyść tych pierwszych, poprzez tak a nie inaczej ukształtowaną infrastrukturę transportową i z pewnością należałoby to zmienić tak, by ulżyć trochę tym drugim, jeżeli chcemy osiągnąć deklarowane przez miasto cele w zakresie transportu.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
To, co tak naprawdę należałoby zrobić w tym wypadku i co wierzę, że i tak nieuchronnie nas czeka, to podjąć wreszcie odważną decyzję, która radykalnie poprawiłaby całą organizację ruchu w centrum. Tym rozwiązaniem jest, wzorem wielu zachodnioeuropejskich miast, schowanie ruchu samochodowego pod ziemię. Na powierzchni pozostałoby wtedy miejsce głównie dla pieszych, rowerzystów, autobusów oraz tramwajów. To w tej chwili zdecydowana większość podróżnych, która przemieszcza się w tym miejscu, jeśli spojrzeć na ich liczbę.

Kierowcy, którzy w dodatku jadą najczęściej tranzytem, stanowią mniejszość, a mimo to zużywają najwięcej przestrzeni i to do nich skierowane są wszystkie ułatwienia.

Przeniesienie ruchu samochodowego, przynajmniej tego tranzytowego, mimo że kosztowne, radykalnie poprawiłoby komfort wszystkim. Przestrzeń śródmieścia stałaby się spokojna i bardziej europejska, a jednocześnie powróciłaby do swojego przedwojennego charakteru.

Warto tu przypomnieć, że PKP niedawno sama postulowała takie rozwiązanie dla Podwala Grodzkiego przed dworcem. W Europie jest pełno przykładów, gdzie takie strategiczne inwestycje w śródmieściu odmieniły oblicze miasta. Nie ma co ukrywać, w tej chwili ze wszystkimi tunelami dla pieszych i rozepchanym ruchem samochodowym w oczach turystów i gości biznesowych z Europy Zachodniej Gdańsk jawi się jako miasto egzotyczne, któremu bliżej do trzeciego świata, niż tego, co znają na co dzień. Głos czytelnika, który sprowokował tę dyskusję jest wyrazem pragnienia uzdrowienia tej sytuacji, ale w tej przestrzeni miejsca na takie rozwiązania już nie ma, tu potrzeba rewolucji.
Paweł Mrozek, FRAG

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (350) 8 zablokowanych

  • Darmowa komunikacja miejska (12)

    rozwiąże problemy

    • 19 30

    • Nie ma czegoś takiego jak darmowa komunikacja miejska. Zawsze ktoś płaci (3)

      • 20 1

      • przy dobrej organizacji - mniej, niż za budowę i remont znacznie przewymiarowanych dróg (2)

        • 2 7

        • Nie (1)

          Ponieważ kierowcy płacą mega podatki, a NA komunikację miejska TRZEBA PLACIĆ

          • 6 4

          • wymień jaki podatek rzekomo płacą kierowcy. coś ci się pomyliło.
            drogi w mieście są budowane i utrzymywane ze środków miasta czyli wszystkich mieszkańców i co najważniejsze do dróg wcale mniej się nie dopłaca niż do komunikacji miejskich w 2017 będzie to ok. po 400 mln.

            • 2 3

    • Nic nie rozwiąże - wystarczy spojrzeć na przykład Tallina który taka wprowadził i po 2 latach liczba pasażerów zaczęła spadać. Transport publiczny zachęci ludzi jeśli będzie szybki i czysty, a nie odrobinę tańszy ale wolniejszy

      • 13 2

    • (4)

      Za bilety płacą ci, którzy korzystają z komunikacji, za darmową będą płacić wszyscy, nawet gdy tramwajem jeżdżą raz w roku.

      • 4 3

      • za remonty ulic płacą wszyscy (3)

        nawet Ci, którzy nie mają samochodu

        • 8 5

        • Jeśli jeżdżą autobusami lub taksówkami czy rowerami, to niech płacą

          • 6 2

        • a kupujesz żarcie w sklepie ? (1)

          Jeśli tak to też pośrednio korzystasz z dóbr jakie niesie za sobą samochód i sprawna infrastruktura

          • 6 0

          • tak ale takie zaopatrzenie nie wymaga budowania (i później utrzymywania ) tak rozbudowanej infrastruktury.

            90% ruchu to ruch prywatny, nie żadne zaopatrzenie czy karetki czy.........

            • 1 5

    • Właśnie ze powinna być jeszcze droższa

      Ale szybka i więcej linii, to co jest teraz to jakiś żart, kierowcy się nigdy na to nie przesiądą

      • 3 0

    • Nie darmowa, a szybka komunikacja miejska.

      • 5 0

  • Powinni zacząć od zburzenia tej nowej galerii handlowej, która zakorkuje centrum na mur beton.

    • 71 7

  • Problemem to jest nasza ograniczona wyobraźnia i zacofanie (7)

    Dlaczego tak się upieramy przy tym, że dworzec, starówka i inne elementy Gdańska są nie do ruszenia?
    Za kilkaset lat to wszystko będzie zabytkiem, dziedzictwem itp. Uparliśmy się, że to co wybudowane przed wojną i wcześniej to zabytek - nie do ruszenia.
    W dół jest ciężko zejść bo rzeka, instalacje ale dlaczego nie pójść w górę? Może podnieść budynek dworca o 5m w górę i wybudować wielki plac z tramwajami, ścieżkami rowerowymi i nowymi budynkami?
    Sami sobie pętle na szyje pozakładaliśmy tymi obostrzeniami konserwatorskimi a potem dziwimy się czemu miejsca nie ma i nic się nie dzieje.
    Tym co chcieliby wywalić samochody z centrum to zwracam uwagę, że wszystko co funkcjonuje potrzebuje obsługi, dostaw, utrzymania, serwisu a usługodawcy nie będą dymać z towarem i sprzętem na rowerach jak w Chinach. Do tego Klienci hoteli, turyści itd. Z jednej strony chcecie być postępowi z drugiej ograniczacie rozwój oparty na transporcie samochodowym. Zapewniam Was wszystko da radę pogodzić tylko trzeba zmienić całkowicie podejście i myślenie. Zabytki (te prawdziwe) przetrwają jeszcze wieki a te przeszkadzające powinny być przeniesione lub zburzone. Powinniśmy budować nowe rzeczy, piękne odważne i użyteczne a nie rozczulać się na tym co wybudowano kiedyś a obecnie przeszkadza.
    Zwężenie Podwala do dwóch pasów doszczętnie zakorkuje Al. Zwycięstwa, 3 Maja, Hucisko i wszystko wokoło. Stojące w korkach na wyjeździe ze Starówki auta będą zatruwać jeszcze bardziej powietrze. Tutaj bezwzględnie powinniśmy pomyśleć o upłynnieniu ruchu poprzez bezkolizyjny tranzyt umożliwiający szybkie opuszczenie centrum bez stania w korku. Przestańmy myśleć krótkowzrocznie i tylko pod siebie. Transport miejski jest ok ale nie może być priorytetem, który przesłania wszystko inne.

    • 35 59

    • nikt nie jeździ do Chin, żeby podziwać nową architekturę (5)

      Chcemy mieć kasę z turystyki, to musimy zachować to, co tak ci się nie podoba. Nowe miasta można budować od zera, ale Gdańsk ma ponad 1000-letnią historię i to ona tworzy duszę naszego grodu. Dla niej nie wyobrażam sobie mieszkać gdzie indziej i dla niej przyjezdni porównują Gdańsk z innymi hanzeatyckimi perłami.

      • 13 2

      • Co do "duszy narodu" to chyba głównie niemieckiego. (1)

        Nie przesadzajmy z tą polskością Gdańska, bo to nieprawda.

        • 7 7

        • Bez przesady, w ciągu 1000 lat 2/3 czasu Gdańsk należał jednak do Polski.

          • 3 0

      • Jasne, hotel przed dworcem, krewetka, dom partii... Same zabytki wysokiej klasy...

        • 6 2

      • Tak, bo do Chin się jeździ robić interesy i przy okazji zobaczyć to i owo (1)

        I tak samo powinno być u nas. Mamy być portem, centrum biznesu, sprawnym komunikacyjnie miastem, w którym powstają wieżowce i kwitnie nauka, handel i przemysł a nie ecs'y, tereny pod ochroną konserwatorską i lobby rowerowo tramwajowe, które chętnie wyda pieniądze na każdy projekt byle nie ze swoich pieniędzy (bo przecież jeżdżąc rowerem akcyzy i mnóstwa innych opłat nie płacą).
        Historia nie kończy się na 1000lat, historię pisze ten co się rozwija. Kiedyś grodzisko w Sopocie też było wybitnym dziełem dla lokalnych mieszkańców...

        • 6 3

        • Rozwija sie tylko PR deweloperow...i rosnie wciaz w gore jak ich drapacze chmur.

          Niech centrum biznesu będzie sobie Hong Hong czy Wólka pod Warszawą.Nam nie trzeba takiego rozwoju..bo to co proponujesz wyburzyć zabytki albo je przenieść to propozycja pod pana któremu jedna galeria handlowa w Gdańsku to zdecydowanie za malo.Zatrudnia sie wtedy ludzi piora ,ktorzy za odpowiednia oplata będą nam tworzyć wizje dobrobytu w szklanych slupach i korposzczuro-racji.Zalaliscie nam piekny Gdansk betonem i caly czas trwa festiwal wyprzedazy ostatnich skrawkow jak W PRZYPADKU Gedani ...przekretasa z Robygu...i innym chetnym.Gdzie funkcje uzytecznosci dla ludnosci jak parki skwery ,boiska..Co tam bedxzie?Na Gedani beda szklane klatki wybudowane za lichwiarskie bankowe pieniadze ,rekami POLAKOW na kredyty na 30 lat.Co to szkodzi ktos zapyta..a wlasnie szkodzi bo w tym i innych nielicznych wkrotce miejscach beda tylko getta mieszkaniowe bez wolnej przestrzeni a do najblizszej zrobia byc moze kiedys bilety wstepu i zalatwia to tak jak bylo z parkingami miejskimi bezplatnymi..

          • 1 1

    • jeden z niewielu rozsądnych głosów

      Niestety wilebiciele "zabytków", w części po prostu starego badziewia, mają większe poparcie władz.

      • 7 13

  • (2)

    Tunel to nie jedyna opcja. Można także zrobić estakadę. Ale czy tunel, czy estakada - trzeba było o tym myśleć zanim powstało centrum radunia.

    • 16 30

    • Estakadę? Nie siedź tyle na słońcu bo Ci szkodzi (1)

      • 9 3

      • Jasne, lepsze są ścieżki dla płatnych rowerów miejskich i fanzolenie, że gdańsk to perełka architektury i atrakcja turystyczna. I kto tu siedzi na słońcu?

        • 2 6

  • Schowanie ruchu samochodowego w tunel jest JEDYNĄ rozsądną propozycją. (4)

    Nie tylko przed dworcem w Gdańsku, ale przez cały Sopot, i od Hallera/Czarny Dwór aż do Ergo Areny. A dalej pod Pachołkiem.....

    • 24 12

    • Już sam Tunel pod pachołkiem ich przerasta a co dopiero zrobić takie coś w mieście

      • 2 2

    • nie tunel, a rynna od Hallera do Ergo Areny

      nie tunel, bo nie będzie nas stać, ale ulica w zagłębieniu ok. 2m z podniesionymi wałami ok. 2m po obu stronach obsadzona gęstą zielenią i kładki dla pieszych co 200m. Do zrobienia !

      • 7 0

    • Ja proponuję cały ruch pod ziemię, odnogi tuneli powinny biec od każdej posesji i bloku

      • 2 0

    • Jedyną rozsądną propozycja jest zmniejszenie ruchu w Śródmieściu poprzez budowę alternatywnych ulic miejskich.

      • 2 1

  • O ile pamiętam to Dortmundy w Niemczech jeździły pod ziemią a nie auta więc może komunikację schować pod ziemię?

    • 13 19

  • Wystarczy ustawic swiatla normalnie (2)

    Bo to jest glowny powód

    • 31 6

    • A co, oślepiają cię??

      • 3 5

    • Super specjaliści z najnowszym Tristarem jakoś tego nie potrafią. Za mało kasy jeszcze wzięli?

      • 1 1

  • zniżka na komunikacje dla kierowców (2)

    i ruch w godzinach szczytu spadnie

    • 9 6

    • Wszyscy jesteśmy kierowcami.

      • 1 0

    • A dlaczego tylko dla kierowców. Co, jakaś uprzywilejowana kasta?

      • 0 0

  • Proponuję zmianę prezydenta

    • 21 19

  • Tunel przed dworcem, tunel na wysokości Wysepki

    powstaną 2 miejskie place w newralgicznych, a przecież wspaniałych punktach

    Tymczasem Miasto rozbudowuje wiadukty na Okopowej i stawia Piętrowego Parkingowca 500 + (aut) na miejscu zieleni!

    • 21 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane