• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

FRAG: w śródmieściu potrzebna jest rewolucja

Paweł Mrozek, FRAG
2 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię. Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym nasz czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika to Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Pierwszy głos w sprawie zabiera Paweł Mrozek z FRAG-u. W kolejnym odcinku wypowie się Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk, a w ostatniej części Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w GZDiZ.



Czy ruch samochodowy w centrach miast należy sprowadzić pod ziemię?

Propozycja naszego czytelnika wywołała skrajne emocje: jedni pukali się w czoło, inni mu przyklaskiwali. Negatywnie oceniło ten pomysł 62 proc. osób, pozostałe 38 proc. miało do niego stosunek pozytywny (26 proc.) lub neutralny (12 proc.).

Teraz czas, by głos zabrali eksperci.

Paweł Mrozek, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

Przedstawiony w artykule pomysł czytelnika naszym zdaniem jest co do idei całkiem słuszny, jeśli rozpatrywać go w kategorii rozwiązań doraźnych i zakładając, że wszystkie jego elementy dałoby się zrealizować bez nadmiernych komplikacji technicznych. Jako FRAG jesteśmy przekonani, że komunikacja w tej części miasta będzie coraz bardziej opierać się na transporcie zbiorowym i aktywnej mobilności.

Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla. Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla.
Zakładając nawet, że władze i kierowcy przełknęliby zwężenie do dwóch pasów głównego ciągu od Błędnika aż po Okopową (w końcu Gdańsk ma według badań i tak najkrótszy czas przejazdu samochodem przez śródmieście ze wszystkich dużych miast w Polsce) to intuicja jednak podpowiada, że możemy napotkać na problemy innego rodzaju.

Rozpatrując ten pomysł w detalach można spodziewać się licznych problemów, takich jak chociażby zbyt wąskie platformy przystanków przed Dworcem Głównym - już dziś przy dwóch tramwajach w godzinach nie tylko szczytu z trudem mieszczą one oczekujących pasażerów. Sytuacja, w której cztery tramwaje naraz wypuszczają i pobierają podróżnych mogłaby być wręcz niebezpieczna.

Z racji tego, że dodatkowe torowisko i tak zabrałoby jeden pas ruchu, nie byłoby miejsca na poszerzenie już bardziej tych przystanków. Również rozwiązanie torowisk w rejonie Huciska niesie ze sobą ryzyko zbytniego nagromadzenia zwrotnic i rozjazdów, które same w sobie mogą stwarzać problemy. W dodatku wąskim gardłem w tym momencie okaże się sam przystanek na Hucisku, który może przyjąć tylko jeden tramwaj i już tutaj często pojawiają się korki tramwajowe.

W tym świetle to, co proponuje czytelnik może nie być do końca możliwe. Jednak to, co trzeba zrobić już dziś w celu rozładowania tłoku na tych przystankach, to bezwzględnie poprawić widoczność informacji pasażerskiej i stworzyć przejście naziemne na drugim jego końcu. Sam jako kierowca wiem, że nawet w godzinach szczytu przejeżdżam tamtędy raczej dość komfortowo, zaś gdy chcę skorzystać z tramwaju, jest to zdecydowanie mniej przyjemne. Mamy tu do czynienia z zachwianą równowagą pomiędzy komfortem jazdy samochodem a środkami komunikacji miejskiej na korzyść tych pierwszych, poprzez tak a nie inaczej ukształtowaną infrastrukturę transportową i z pewnością należałoby to zmienić tak, by ulżyć trochę tym drugim, jeżeli chcemy osiągnąć deklarowane przez miasto cele w zakresie transportu.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
To, co tak naprawdę należałoby zrobić w tym wypadku i co wierzę, że i tak nieuchronnie nas czeka, to podjąć wreszcie odważną decyzję, która radykalnie poprawiłaby całą organizację ruchu w centrum. Tym rozwiązaniem jest, wzorem wielu zachodnioeuropejskich miast, schowanie ruchu samochodowego pod ziemię. Na powierzchni pozostałoby wtedy miejsce głównie dla pieszych, rowerzystów, autobusów oraz tramwajów. To w tej chwili zdecydowana większość podróżnych, która przemieszcza się w tym miejscu, jeśli spojrzeć na ich liczbę.

Kierowcy, którzy w dodatku jadą najczęściej tranzytem, stanowią mniejszość, a mimo to zużywają najwięcej przestrzeni i to do nich skierowane są wszystkie ułatwienia.

Przeniesienie ruchu samochodowego, przynajmniej tego tranzytowego, mimo że kosztowne, radykalnie poprawiłoby komfort wszystkim. Przestrzeń śródmieścia stałaby się spokojna i bardziej europejska, a jednocześnie powróciłaby do swojego przedwojennego charakteru.

Warto tu przypomnieć, że PKP niedawno sama postulowała takie rozwiązanie dla Podwala Grodzkiego przed dworcem. W Europie jest pełno przykładów, gdzie takie strategiczne inwestycje w śródmieściu odmieniły oblicze miasta. Nie ma co ukrywać, w tej chwili ze wszystkimi tunelami dla pieszych i rozepchanym ruchem samochodowym w oczach turystów i gości biznesowych z Europy Zachodniej Gdańsk jawi się jako miasto egzotyczne, któremu bliżej do trzeciego świata, niż tego, co znają na co dzień. Głos czytelnika, który sprowokował tę dyskusję jest wyrazem pragnienia uzdrowienia tej sytuacji, ale w tej przestrzeni miejsca na takie rozwiązania już nie ma, tu potrzeba rewolucji.
Paweł Mrozek, FRAG

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (350) 8 zablokowanych

  • A nie lepiej nad drogą, już 25lat temu o tym myślałem. Decyzje podjęte dzisiaj mają wpływ na obraz naszego jutra.

    • 0 1

  • W mieście jest potrzebna rewolucja w myśleniu o kierunkach przebudowy infrastruktury (1)

    a nie bezrefleksyjne wydawanie niebotycznych kwot na upłynnienie ruchu samochodów przez centrum - tunelem, na powierzchni czy na estakadzie.

    W pobliżu dworca potrzebne jest uspokojenie ruchu i stworzenie możliwości dochodzenia do przystanków tramwajowych na poziomie jezdni (tunel dla pieszych można zostawić tak jak zrobiono to we Wrocławiu na Świdnickiej).

    Do tego konsekwentna, stopniowa likwidacja miejsc do parkowania samochodów w historycznym centrum - tak jak w Kopenhadze, w której rewolucja trwa od 40 lat i powoduje, że to miasto plasuje się na czołowych miejscach rankingów jakości życia w Europie i w skali światowej.

    • 0 1

    • Parkingi

      Jasne, zamiast zbudować na obrzeżach starego miasta parę parkingów wielopoziomowych, podziemnych.- najlepiej zamknąć po prostu ruch dla samochodów. Gratuluję pomysłu. Na zachodzie nie ma samochodów w ścisłym centrum, bo jest właśnie mnóstwo parkingów do okoła.

      • 0 0

  • myslę ze jak "Budyń: odejdzie to i kassa

    na to przedsięwzięie się znajdzie tak jak z 500+

    • 0 2

  • pomysl sluszny (36)

    tylko chyba nie do zrealizowania? gdzie tunel mialby sie zaczynac, gdzie konczyc? kwota pewnie. pewnie 11 cyfrowa kwota na to potrzebna

    • 157 28

    • Proponuję by kolega Paweł Mrozek (11)

      Ziścił swoje marzenia za własne pieniądze.

      Najpierw wyremontujmy wszystkie szkoły, przedszkola, szpitale, istniejące drogi, stare budynki, itd.

      A ludziom, którzy wyprowadzili się daleko za miasto należy wprowadzić ograniczenia w ruchu. Następnie będą kupowali mieszkania bliżej centrum i korzystali z komunikacji miejskiej.

      • 47 66

      • typowy uzależniający tok myślenia (1)

        "Najpierw wyremontujmy wszystkie szkoły, przedszkola, szpitale, istniejące drogi, stare budynki, itd."

        To można robić całą wieczność - boisz się po prostu jakichkolwiek zmian.

        • 3 7

        • Życzę Ci byś Ty lub ktoś z Twoich bliskich zachorował

          Jak spędzisz trochę czasu w na przykład sypiącym się szpitalu na zaspie to zmienisz zdanie błyskawicznie. Tylko grzejąc d*p. przed komputerem potrafisz pisać takie głupoty

          • 2 0

      • tak, najlepiej miernoto umyslowa niech kazdy kupuje wokol centrum i na zakupy jezdzi do scislego centrum tylko nie wiem czy wiesz co to oznacza? bo to oznacza, ze wtedy potrzebne bedzie rozwiazanie do zarzadzania ruchem drogowym ktore nie istnieje jeszcze nigdzie. jak chcesz tu zrobic drugie Indie to moze po prostu sam sie wynies?

        • 1 3

      • A ja proponuję (6)

        Żebyś socjalisto wyprowadził się na Madagaskar.
        Szkoły, przedszkola... itp. Co Ty gadasz? Ganisz Mrozka za to, że w pojedynkę dysponuje pieniędzmi społeczeństwa, po czym sam przedstawiasz lepszy plan na wydanie tych samych pieniędzy... To o czym mówisz jest tez potrzebne, ale nie jest tematem tego artykułu. Mówimy o drożności komunikacyjnej. Halo!
        Ograniczenia w ruchu to Ty masz zdecydowanie. Mentalne też. Myślisz, że ludzie w tysiącach samochodów na ulicy jeżdżą sobie dla korkowania ulic?
        Skoro mieszkasz w mieście, to Ty sprzedaj samochód, bo przecież masz komunikację pod ręką, no nie?

        • 70 26

        • co z Dewastacją terenów

          przy plażach w Gd .... budyń pod Sąd!
          wszędzie idzie wycinka i nie mówcie mi POpaprańcy ze to szyszko wam każe karczować Gdańska zieleń!
          kiedy pasy odmalujecie i drogi połatacie?
          kiedy dewelopy w końcu zaczną dokładać Miliony do budżetu Miasta?

          • 4 3

        • uwaga anty Deb

          to Syn UM-emu!

          • 2 2

        • On miał na myśli pieniądze społeczeństwa, które należy rozsądnie wydawać (3)

          Pomyśl najpierw zanim zaczniesz swoje żale wylewać bo ktoś ma inne zdanie niż ty.

          Poza tym skąd twój wniosek, że przedmówca ma samochód ? Jasnowidz? Pewnie jakiś mentalny :D

          • 20 32

          • pieniądze niech da unia (1)

            a tunele dla samochodów to super pomysł.
            na górze można puścić dorożki a pod spodem samochody i inne ciężarówki

            • 11 21

            • Świetny pomysł ale zbyt kosztowany by dać tylko 2 przystanki więcej , koleś ma nie równo pod sufitem

              • 17 14

          • Auta powinny móc jeździć i parkować wszędzie.
            Także te samosterowane, a po wprowadzeniu odpowiedniej aplikacji również jako drony.

            • 9 16

      • ...i wtedy

        ...już w 2100 lub 2150 roku miasto będzie wyglądać porządnie?

        • 12 2

    • (9)

      Haha ale ubaw ludzie o czym wy gadacie?? Prędzej człowiek wybuduje tunel na marsie niż wy w tym trójmieście tunel aby sprowadzić ruch pod ziemie haha, Tak dla sprowadzenia na ziemię.. Tunel pod martwa kosztował 1,5mld Pieniądze były z różnych źródeł jednak jeżeli to podzielimy przez liczbę mieszkańców Gdańska to wyjdzie ok 3200zł na osobę . I to tylko aby zbudować 1300m. wąskiego tunelu. Tunele sie buduje aby połączyć brzegi lub przekopać górę a nie aby sprowadzać ruch pod ziemię. Jak wam ciasno to dobudujcie dodatkowy pas zbudujcie wiadukt usprawnijcie infrastrukturę a jak wam śmierdzi i głośno to się przeprowadzćie na wieś.

      • 12 17

      • Można? Można (2)

        W Norwegii w Drammen czy Oslo a pewnie też i w innych miastach ruch tranzytowy jest przeniesiony pod ziemię. Tuneli pokonuje się po kilka km pod miastem (centrum). Wiec takie rozwiązania istnieja i wcale nie są pozbawione sensu. Problemem jest to, że w Polsce koszty takiej inwestycji, znając życie, przerosły by pewnie te w Norwegi mimo różnic w kosztach roboczogodzin i materiałach na korzysc naszego kraju. Ale co tam i nas muszą zarobić prezesi i zarządy nowo utworzonych spółek na potrzebę takiej inwestycji

        • 17 4

        • to jedz do Norwegii i tam zostan

          • 2 0

        • Zgadza się u nas jest problem kosztów i uczciwości. Co do Oslo to tam kłopot był ze skałami. Taniej jest wydrążyć tunel niż wysadzać górę ze skały. Nie piszę że to nie możliwe czy ,że nie ma sensu. Raczej ,że to nie realne.

          • 8 0

      • Komu ty to tłumaczysz (3)

        Przecież to banda głąbów, myślą że tunel można sobie tak o wykopać a nad nim zrobić park po którym będą sobie mogli spacerować. Kto normalny pisze takie rzeczy?

        • 9 12

        • polaki cebulaki (1)

          Niesamowite jak wszyscy czytelnicy sie buntuja przeciw takiemu rozwiazaniu. Normalnie szok widać że wolicie wydawac na wódkę niż na podróże. Połowa europejskich miast ma takie rozwiązanie. Już nie mówiąc o tym że gdansk zyskał by gdyby w ogóle usunąć samochody ze starego miasta,od razu każdy by przyjeżdżał pospacerować sobie po pięknym gdansku

          • 5 12

          • Połowa europejskich miast?

            To wymień chociaż 10

            • 3 0

        • W Bostonie nie tylko się o tym mówiło ale to zrobiono

          • 6 0

      • Że miasto to ma od razu śmierdzieć i być głośno ?

        Widać skąd jesteś po Twoich radach i horyzontach wąskich jak ten tunel...

        • 4 2

      • taki tunel nie byłby drążony, a prawdopodobne w wykopie za 1/10 kwoty którą wymieniłeś. Po co się wypowiadasz na tematy o których nie masz pojęcia.

        • 7 1

    • To wcale nie musi być drogie bo można robić metodą odkrywkową (3)

      Wyszłoby pewnie sporo taniej niż tunel pod Martwą Wisłą

      • 24 10

      • Chłopie tylko odkrywkowo bo tu inaczej się nie da. W uzbrojonym terenie kreta nie puścisz.. Budować tylko tak jak warszawskie metro.

        • 1 0

      • Dorgę Zieloną tak zrobić (1)

        Łatwiej będzie zrobić, a cześć tranzytu ze śródmieścia na pewno przejmie.

        • 13 6

        • Won z Zieloną Drogą.

          Najgłupszy pomysł gdańskich drogowców.

          • 16 17

    • Co do początku i końca to naturalnym początkiem mogłoby być miejsce gdzie Okopowa i tak schodzi pod ziemię (2)

      A kończyć się przy Zieleniaku

      • 20 3

      • tunel powinien się kończyć na Aniołkach (1)

        gdzieś na wysokości czołgu. Przynajmniej do czasu, gdy nie będzie kasy na schowanie średnicówki aż do Oliwy.

        • 9 11

        • I ma być tunel pod błędnikiem?

          A w głowę sie pukniesz?

          • 2 1

    • Lepiej zrobić po 5 torów, a szyny wpuścić w asfalt. (1)

      Tramwaje jechały by razem z samochodami. Zwiększy się przepustowość bo problemem sa tramwaje, ktore w szczycie jadą kolumnami czasami po 5 w rzędzie. Po 2 tory nic nie da bo skręt na Hucisku będzie i tak po 1 torze o mój Boże

      • 0 13

      • Te głąby tego nie potrafią pojąć że tramwaj to przeżytek. Nie widza ,że zamiast szyn na środku można by zrobić 3 pasy ruchu . Wywalić tramwaje i zastąpić je w całości trolejbusami lub autobusami. A już szczytem jest brak drogi życia jak w Warszawie gdzie karetki jeżdza po torach właśnie tak jak napisałeś wpuszcone w asfalt. Mało tego gdy jest mega korek rozładowóje się w ten sposób ,że wpuszczają auta na tory. Dodatkowo tam jest cała masa wiaduktów w centrum i samochody rzadko kiedy stoją na światłach chyba ,że się skręca w lewo. Goodbay 3 miasto welcom Warszawa.

        • 2 7

    • Na tunel przez górę, kopany pod Pachołkiem to kasa jest? (1)

      Tutaj koszt nie byłby taki duży. Problem to rozkopać centrum + miesiące na badania archeologiczne (tutaj gdzie łopaty nie wbijesz, to coś znajdziesz. Ostatecznie w fosie dużo różnych "skarbów" lądowało).

      • 26 6

      • I tak twoje skarby są juz stracone. Zresztą tu nie

        o skarby chodzi, a o wyciąganie kasy od inwestorów. Moj kolega miał badania przy budowie domu. Ściągnął koparką 50 cm ziemi, a ci archeolodzy grabiami czesali wykop. Pytam jakie mieli wykrywacze i czy przesiewali ziemię sitem. Mówił, ze nie. Co ciekawe sprawdzili ziemię tylko pod obrys domu. A reszta działki? Jak on będzie sadził rośliny to łopatą może uszkodzić te pseudoakarby. I tak to wygląda. Skasowali 1500 zł za 3 godziny i to by było na tyle....

        • 8 0

    • Może mądrzejszym i tańszym jest ograniczenie ruchu samochodowego w Śródmieściu?
      Ale aby to zrobić, trzeba budować alternatywne ulice.

      • 6 3

    • lepiej metro podziemne wybudowac

      • 9 2

    • no i?

      Może być i 12 cyfrowa, i tak zawsze wszystko idzie z naszych podatków, to chociaż niech pójdzie na coś pożytecznego, a nie na napisy GDAŃSK z "hustawką".

      • 9 9

  • zniżka na komunikacje dla kierowców (2)

    i ruch w godzinach szczytu spadnie

    • 9 6

    • A dlaczego tylko dla kierowców. Co, jakaś uprzywilejowana kasta?

      • 0 0

    • Wszyscy jesteśmy kierowcami.

      • 1 0

  • na dzień dzisiejszy poziom projektowania, jak i wykonania nie mówiąc (2)

    o utrzymaniu 100 metrów chodnika - to Kongo-Brazzaville

    Na wysokości Muzeum Narodowego kolejne wyjątkowo paskudne przejście podziemne.

    • 19 5

    • Dlaczego paskudne? Idealne miejsce przesiadkowe z i do SKM/komunikacji miejskiej.

      • 0 0

    • Nie obrażaj Konga ;)

      • 1 1

  • A może ponad tormi?

    A gdyby tak trasę poprowadzić nad torami PKP/SKM ?

    • 2 1

  • (2)

    Nie sądzicie, że rowerzyści stają się najbardziej uprzywilejowanymi uczestnikami ruchu? Każdy projekt robi się z myślą o rowerzystach. Mają drogi rowerowe, z których część nie korzysta bo woli jeździć po ulicy. Nie wymaga się od nich ubezpieczenia i karty rowerowej a przecież też mogą komuś krzywdę zrobić. Jeżdżą po chodnikach, przejściach dla pieszych, mają praktycznie zawsze pierwszeństwo. I w dodatku planują przenieść ruch samochodowy pod ziemię, by lepiej im się jeździło po centrum.

    • 11 9

    • Geniuszu jestes az tak głupi czy tylko udajesz? (1)

      • 2 2

      • Ty głupszy.

        • 0 0

  • A może lepszym i tańszym rozwiazaniem byłoby puszczenie ruchu górą po estakadzie.

    • 1 0

  • Czas najwyższy by podjąć działania idące w kierunku rozwiązania tego problemu w wymieniony sposób...

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane