• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

FRAG: w śródmieściu potrzebna jest rewolucja

Paweł Mrozek, FRAG
2 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię. Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym nasz czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika to Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Pierwszy głos w sprawie zabiera Paweł Mrozek z FRAG-u. W kolejnym odcinku wypowie się Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk, a w ostatniej części Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w GZDiZ.



Czy ruch samochodowy w centrach miast należy sprowadzić pod ziemię?

Propozycja naszego czytelnika wywołała skrajne emocje: jedni pukali się w czoło, inni mu przyklaskiwali. Negatywnie oceniło ten pomysł 62 proc. osób, pozostałe 38 proc. miało do niego stosunek pozytywny (26 proc.) lub neutralny (12 proc.).

Teraz czas, by głos zabrali eksperci.

Paweł Mrozek, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

Przedstawiony w artykule pomysł czytelnika naszym zdaniem jest co do idei całkiem słuszny, jeśli rozpatrywać go w kategorii rozwiązań doraźnych i zakładając, że wszystkie jego elementy dałoby się zrealizować bez nadmiernych komplikacji technicznych. Jako FRAG jesteśmy przekonani, że komunikacja w tej części miasta będzie coraz bardziej opierać się na transporcie zbiorowym i aktywnej mobilności.

Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla. Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla.
Zakładając nawet, że władze i kierowcy przełknęliby zwężenie do dwóch pasów głównego ciągu od Błędnika aż po Okopową (w końcu Gdańsk ma według badań i tak najkrótszy czas przejazdu samochodem przez śródmieście ze wszystkich dużych miast w Polsce) to intuicja jednak podpowiada, że możemy napotkać na problemy innego rodzaju.

Rozpatrując ten pomysł w detalach można spodziewać się licznych problemów, takich jak chociażby zbyt wąskie platformy przystanków przed Dworcem Głównym - już dziś przy dwóch tramwajach w godzinach nie tylko szczytu z trudem mieszczą one oczekujących pasażerów. Sytuacja, w której cztery tramwaje naraz wypuszczają i pobierają podróżnych mogłaby być wręcz niebezpieczna.

Z racji tego, że dodatkowe torowisko i tak zabrałoby jeden pas ruchu, nie byłoby miejsca na poszerzenie już bardziej tych przystanków. Również rozwiązanie torowisk w rejonie Huciska niesie ze sobą ryzyko zbytniego nagromadzenia zwrotnic i rozjazdów, które same w sobie mogą stwarzać problemy. W dodatku wąskim gardłem w tym momencie okaże się sam przystanek na Hucisku, który może przyjąć tylko jeden tramwaj i już tutaj często pojawiają się korki tramwajowe.

W tym świetle to, co proponuje czytelnik może nie być do końca możliwe. Jednak to, co trzeba zrobić już dziś w celu rozładowania tłoku na tych przystankach, to bezwzględnie poprawić widoczność informacji pasażerskiej i stworzyć przejście naziemne na drugim jego końcu. Sam jako kierowca wiem, że nawet w godzinach szczytu przejeżdżam tamtędy raczej dość komfortowo, zaś gdy chcę skorzystać z tramwaju, jest to zdecydowanie mniej przyjemne. Mamy tu do czynienia z zachwianą równowagą pomiędzy komfortem jazdy samochodem a środkami komunikacji miejskiej na korzyść tych pierwszych, poprzez tak a nie inaczej ukształtowaną infrastrukturę transportową i z pewnością należałoby to zmienić tak, by ulżyć trochę tym drugim, jeżeli chcemy osiągnąć deklarowane przez miasto cele w zakresie transportu.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
To, co tak naprawdę należałoby zrobić w tym wypadku i co wierzę, że i tak nieuchronnie nas czeka, to podjąć wreszcie odważną decyzję, która radykalnie poprawiłaby całą organizację ruchu w centrum. Tym rozwiązaniem jest, wzorem wielu zachodnioeuropejskich miast, schowanie ruchu samochodowego pod ziemię. Na powierzchni pozostałoby wtedy miejsce głównie dla pieszych, rowerzystów, autobusów oraz tramwajów. To w tej chwili zdecydowana większość podróżnych, która przemieszcza się w tym miejscu, jeśli spojrzeć na ich liczbę.

Kierowcy, którzy w dodatku jadą najczęściej tranzytem, stanowią mniejszość, a mimo to zużywają najwięcej przestrzeni i to do nich skierowane są wszystkie ułatwienia.

Przeniesienie ruchu samochodowego, przynajmniej tego tranzytowego, mimo że kosztowne, radykalnie poprawiłoby komfort wszystkim. Przestrzeń śródmieścia stałaby się spokojna i bardziej europejska, a jednocześnie powróciłaby do swojego przedwojennego charakteru.

Warto tu przypomnieć, że PKP niedawno sama postulowała takie rozwiązanie dla Podwala Grodzkiego przed dworcem. W Europie jest pełno przykładów, gdzie takie strategiczne inwestycje w śródmieściu odmieniły oblicze miasta. Nie ma co ukrywać, w tej chwili ze wszystkimi tunelami dla pieszych i rozepchanym ruchem samochodowym w oczach turystów i gości biznesowych z Europy Zachodniej Gdańsk jawi się jako miasto egzotyczne, któremu bliżej do trzeciego świata, niż tego, co znają na co dzień. Głos czytelnika, który sprowokował tę dyskusję jest wyrazem pragnienia uzdrowienia tej sytuacji, ale w tej przestrzeni miejsca na takie rozwiązania już nie ma, tu potrzeba rewolucji.
Paweł Mrozek, FRAG

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (350) 8 zablokowanych

  • Alexanderplatz (7)

    Ciekawym przykładem dużego miejskiego placu i węzła przesiadkowego/komunikacyjnego jest Alexanderplatz w sąsiednim Berlinie. Tramwaje i autobusy jeżdzą w poziomie chodnika, samochody są odizolowane (vide u nas byłyby pod ziemią). Piesi chodzą wszędzie, nawet po torowiskach (o zgrozo! ;)), do tego kawiarnie , restauracje, "metro" S-bahn czyli nasza SKMka i trochę sklepów. Całośc placu wykonana z dobrej jakości i RÓWNEJ nawierzchni! Bardzo ciekawy przykład. Marzy mi się taki plac przy Dworcu Głównym w Gdańsku.

    • 37 8

    • (1)

      To najpierw trzeba wyburzyć tam c*oty Forum i prokuraturę (niektórzy się ucieszą, bo to kiedyś była siedziba KW PZPR)

      • 6 3

      • I pan moderator mnie wymoderował. Dzięki.

        • 1 1

    • (2)

      Berlin to dobry przykład do naśladowania.

      • 8 5

      • Nie do końca (1)

        Miasto socjalistów i imigrantów, w tanich hostelach pluskwy

        • 3 5

        • masa tam tez imigrantow z .... Polski

          • 2 1

    • (1)

      Zacznijmy od wybudowania w Gdańsk metra o podobnej gęstości linii.

      • 2 1

      • Najpierw musielibyśmy mieć podobna gęstość zaludnienia

        • 0 0

  • Ciekawe (2)

    Jestem ciekaw jak w samym srodmiesciu na przestrzenii kilku lat pojawi sie okolo3000 nowych mieszkan, jak wtedy ta czesr miasta bedzie sparalizowana. Dzisiaj juz na Podwalu Staromiejskim dochodzi do gigantycznych korkow oraz na ulicy tam gdzie jest galeria Madison. 3000 mieszkan to conajmniej 3000 aut. Juz nie mowie o problemach z parkowaniem bo wiele inwestycji nie robi parkingow podziemnych co wg mnie powinno byc juz standardem nowego budownicta. I za te kilka lat znow pojawi sie wlasnie artykul z tego powodu (paralizu). Niestety dzisiejsza infrastruktura srodmiescia byla dobra ale kilka lat temu (jak bylo mniej aut). I to jest takie wszystko dorazne robione.
    Jestem za rewolucja w tej kwestii bo problem sam sie nie rozwiaze

    • 21 4

    • nowa nikta SKM (1)

      nie ma wyjścia, najlepiej trasa przez Południe choć i Przymorska by się przydała. To jest inwestycja na wczoraj, a pewnie w ogóle nie powstanie

      • 3 2

      • Przymorska nitka SKM

        Ciekawy pomysł.
        Mogłaby iść wzdłuż Parku Reagana od Ergo Areny, zamiast mitycznej i kontrowersyjnej Drogi Zielonej....

        • 3 1

  • na dzień dzisiejszy poziom projektowania, jak i wykonania nie mówiąc (2)

    o utrzymaniu 100 metrów chodnika - to Kongo-Brazzaville

    Na wysokości Muzeum Narodowego kolejne wyjątkowo paskudne przejście podziemne.

    • 19 5

    • Nie obrażaj Konga ;)

      • 1 1

    • Dlaczego paskudne? Idealne miejsce przesiadkowe z i do SKM/komunikacji miejskiej.

      • 0 0

  • Po co takie kombinacje?Wykorzystajmy to co mamy. (10)

    10. z 11. linii tramwajowych przejeżdża przed dworcem PKP robiąc tam niemiłosierny tłok. Zamiast dodawać, paranoiczne 2. dodatkowe tory tramwajowe proponuję przynajmniej 3. linie tramwajowe przenieść przed dworzec PKS. To w bardzo istotny sposób rozładuje korek tramwajowy na Podwalu. Mówienie o tym, że to jest "węzeł przesiadkowy", i że tramwajów na 3-go Maja przenieść nie można jest totalną bzdurą. Właśnie przerzucenie tędy połączenia tramwajowego i częściowo samochodowego do dzielnic południowych rozładowałoby w dość istotnym stopniu korek przed dworcem. Nie jest to taka wielka odległość od Podwala do 3-go Maja,żeby nie można było tego przejść. Korzyść istotna przy niedużym , stosunkowo, nakładzie finansowym.
    Szanowny panie Mrazku,o tunelu w tamtym miejscu niech pan zapomni. Tam potrzeba pokonać Kanał Raduni i olbrzymią podziemną infrastrukturę komunalną i jaką tam jeszcze. Przejście naziemne z drugiej strony peronów tramwajowych też bym sobie podarował. Tam jest za duży ruch. Albo tunel, albo wcale.

    • 31 5

    • oczywiscie, ze masz racje (6)

      ale to, ze wszystkie linie muszą przebiegac przed dworcem PKP to jakis gdanski dogmat.
      A nie muszą bo po pierwsze - jest ich za duzo i przystanek jest za ciasny, oraz nie jest przystosowany do wozkow.
      2 nie kazdy wysiada na dworcu, a przez 3 maja z Migowa czy Łostowic jest szybciej do Wrzeszcza
      3 W razie przesiadki na perony skm jest taka sama odległosc z PKP jak i z PKS
      4 Z dworca PKS tez ludzie odjezdzaja i muszą taszczyc ciezkie walizy spod PKP
      5 ,w razie awarii przed dworcem PKP jest opoznienie na wszystkich liniach .
      6. W czasie remontu Podwala wszystkie linie kursowały przez 3 maja i jakos konca swiata nie było
      7 Spokojnie mozna na 3 maja skierowac 6, 11 i 12 czyli cały Wrzeszcz

      • 9 4

      • (3)

        Komentarz nie do końca trafiony bo po pierwsze linia 11 jeździ przez 3-Maja, a po drugie jeśli mówimy o całym Wrzeszczu to z stamtąd do Centrum jeździ też linia 9

        • 2 3

        • 9 jezdzi z Przerobki i musiałaby nadrabiac wiec bez sensu (2)

          a poza tym przy takiej czestotliwosc nie ma znaczenia którędy pojedzie. W gdanskiej komunikacji jest duzo "linii" ktore maja po kilka kursow ( tramwajowe to 4 i 9 oraz chyba ze 20 dziwolągów autobusowych)

          • 2 0

          • (1)

            9 przez 3-Maja przydała by się o tyle, że dała by dostęp od Przeróbki do peronu SKM śródmieście bez konieczności wysiadania na Okopowej

            • 2 0

            • ale mysle, ze powinna powstac całoroczna linia łaczaca stogi z łostowicami

              raz ze, byłoby dogodne polaczenie, a dwa, stogi miałyby połaczenie ze srodmiesciem skm

              • 2 0

      • Tak kiedyś było (1)

        Więc nie wiem skąd się wziął ten dogmat

        • 5 0

        • wział sie w latach 90 z tzw skomunikowania

          bodajze 8 z 12 i 10 z 13, na 3 maja zawracały z niczym nieskomunikowane 2 i 6

          • 3 1

    • bzdury pleciesz (1)

      przystanek na 3 Maja jest sam w sobie sporą barierą dla osób o ograniczonej ruchomości. Wrzucając ruch samochodowy pod ziemię dostajemy możliwość przesiadek "drzwi w drzwi". Bez biegania pół kilometra.

      • 3 7

      • tam jest winda

        pewnie czesto niesprawna, ale chyba prosciej dbac o winde niz kopac kilometrowe tunele, no ale pewnie nie w PL , gdzie najwazniejsze to drogo wybudowac i nie dbac o utrzymanie..

        • 6 1

    • Proponuję też zbudować szeroki chodnik z Moreny do dworca. Piesi mogą tam wygodnie wysiąść z autobusów i przejść ten kawałek, godzina więcej ich nie zbawi. Niedopuszczalne jest jakiekolwiek ograniczanie przepustowości Podwala, gdyż spowoduje to gigantyczne korki paraliżujące miasto!

      • 0 1

  • Po co wypowiedzi Zomkowskiego i Wawrzonka. Od razu wiadomo, ze powiedza ze to interesujace ale niedasie bo nie, opakowane w ladny PR-owy belkot.

    • 13 6

  • Tam nie trzeba budowa tunelu (2)

    Tam nie trzeba budować tunelu. Tam trzeba ruch samochodowy zastąpić często funkcjonującą komunikacją miejską i odtworzyć układ ulic sprzed wojny.

    • 15 11

    • masz rację

      proponuję wojnę z zakonem

      • 9 0

    • A dlaczego sprzed wojny toż realia zmieniły się!

      • 4 2

  • heh

    to moze puscic nad jednia

    • 3 2

  • wywalić władze (1)

    Gdańsk ma ponad 1000 hoteli i tyle samo hosteli i wiele innych ofert dla turystów to budują deweloperzy dla nich władze Gdańska robią kładki skwery a dla mieszkańców korki licha komunikacja i bloki na szadułkach.

    • 22 5

    • a do szkoły się nie chodziło!

      Szadółki menelu!

      • 1 0

  • (1)

    ..w końcu Gdańsk ma według badań i tak najkrótszy czas przejazdu samochodem przez śródmieście ze wszystkich dużych miast w Polsce)-najlepszy kawał tej majówki...te badania sa nie współmierne,bo gdansk jest miastem osi,a wiekszośc miast ma budowę gwiazdy(okręgu),to zupełnie inne realia transportowe...kto tam pracuje?

    • 14 6

    • Nikt

      Nie wie Pan nawet do kogo odnosi swoje słowa a po drugie to co Pan napisał nie ma nic do rzeczy. Czas przejazdu jest najkrótszy i nie ma to nic do rzeczy z jakiego powodu

      • 4 2

  • jak czytam, że mamy być tacy europejscy...

    a gdzie my niby jesteśmy? od zarania byliśmy i jesteśmy w Europie i tą Europę również tworzymy. Jeśli mamy rozważać i porównywać Gdańską sytuację komunikacyjną to proszę konkretnie - do którego miasta: lepsza od....(tu zwykle pada jakiś bliżej nieokreślony trzeci świat), gorsza od ... (tu pada European drem - również bliżej nieokreślony). Skąd to zamiłowanie do wiecznego mierzenia się z innymi?

    • 23 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane