• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańscy radni przyjęli podwyżkę cen biletów od 1 lipca

Katarzyna Moritz
31 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Z komunikacji miejskiej w Gdańsku korzysta coraz więcej osób. W zeszłym roku tramwaje i autobusy przewiozły blisko 174,5 mln pasażerów. Wprowadzenie nowej taryfy w Gdańsku ma spowodować wzrost dochodów netto z tytułu sprzedaży biletów o kwotę ok. 4,11 mln zł. Z komunikacji miejskiej w Gdańsku korzysta coraz więcej osób. W zeszłym roku tramwaje i autobusy przewiozły blisko 174,5 mln pasażerów. Wprowadzenie nowej taryfy w Gdańsku ma spowodować wzrost dochodów netto z tytułu sprzedaży biletów o kwotę ok. 4,11 mln zł.

Od 1 lipca zdrożeją bilety na komunikację miejską - zadecydowali gdańscy radni. Władze miasta spieszyły się z przyjęciem uchwały, by część kosztów podwyżki przerzucić na turystów. Uchwalono też nowe strefy płatnego parkowania.



Co by cię zachęciło do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej?

Gdańscy radni jako pierwsi w Trójmieście zajęli się propozycją Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, by wprowadzić nowe ceny biletów w komunikacji miejskiej.

Czytaj też: Szykuje się podwyżka cen biletów na komunikację

- Koszt funkcjonowania komunikacji od 2011 r. wzrósł o 40 mln zł. Koszt dotychczasowej integracji to 800 tys. zł. Myślimy o dalszym rozwoju komunikacji, więc musimy inwestować w tabor, który już teraz jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce. Co ważne, Gdańsk jest nadal jednym z najtańszych miast jeśli chodzi o komunikację publiczną w Polsce. Jeśli chodzi o bilety okresowe jedynie Wrocław i Łódź nas wyprzedza. W Warszawie za bilet jednorazowy płaci się 7 zł, w Krakowie 5 zł - wyjaśniał Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Wiceprezydent argumentował też, że od 2011 r. wskaźnik inflacji wyniósł 3,7 proc. Przypomniał też, że rozszerza się ofertę komunikacyjną, powstają nowe linie tramwajowe, nowe sieci autobusowe, a nowe inwestycje realizowane są po to, by gdańszczanie przesiadali się na komunikację miejską.

- Proponujemy, aby umocnić relację, która wynika z długoterminowej strategii miasta, by zachęcać do zakupu biletów okresowych. Dziś kupuje je ponad 50 proc. gdańszczan. Dziś 34 bilety normalne uzasadniają zakup biletu okresowego. Po aktualizacji cen ta relacja się poprawi na rzecz biletów okresowych - 32,5 podróży będzie uzasadniało zakup biletu okresowego - tłumaczył Grzelak.
Radni opozycji nie zgodzili się z propozycją podwyżki.

- Nawet taka symboliczna podwyżka dziś, to jest pogorszenie oferty, zły syndrom towarzyszący integracji w metropolitalnym związku. Warto nad tym się zastanowić. Nie ma promocji, marketingu skierowanego do tych, którzy mieliby po kilkunastu latach przesiąść się z auta na komunikację - podkreślał Kazimierz Koralewski z PiS.
Padały też argumenty, że w ostatnim okresie spadały ceny ropy, a nawet, żeby obniżyć ceny biletów, by zachęcić mieszkańców do podróżowania komunikacją miejską.

- Paliwo tanieje, zgadza się, ale liczy się koszt całkowity. Zwiększa się jego zużycie, choćby przez klimatyzację w pojazdach, zwiększają się koszty pracy na nowych trasach - wyjaśniał Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM.
Ostatecznie 19 głosami radnych PO podwyżkę przegłosowano. 10 radnych PiS było przeciw.

I tak ceny biletów miesięcznych i 30-dniowych wzrosną o 2 zł - bilet pełnopłatny - oraz o 1 zł - bilet ulgowy. Ceny biletów semestralnych czteromiesięcznych wzrosłyby o 4 zł, a pięciomiesięcznych o 5 zł, a ceny biletów jednorazowych (bilety jednoprzejazdowe, jednogodzinne, nocne) o 20 gr - pełnopłatny i o 10 gr ulgowy, natomiast bilety 24-godzinne o 1 zł.

W Gdańsku nowe ceny biletów wejdą w życie już od lipca, w Gdyni i Sopocie podwyżki mają obowiązywać od 1 września. Dlaczego Gdańsk tak się śpieszy?

Jak tłumaczył wiceprezydent Grzelak, miasto chce skorzystać z sezonu turystycznego, by sporą część kosztów podwyżki przerzucić na turystów, którzy także korzystają z komunikacji miejskiej.

Radni przegłosowali też nowe strefy płatnego parkowania.

Najszybciej w połowie czerwca mają zacząć funkcjonować płatne parkingi w pasie nadmorskim. Dokładniej, w pięciu dzielnicach: Jelitkowie, Zaspie, Przymorzu, Brzeźnie, na Stogach i na Wyspie Sobieszewskiej miejsca parkingowe oddane zostaną w dzierżawę prywatnym zarządcom. Trwa już konkurs na wyłonienie operatorów tych parkingów. Godzina postoju ma kosztować nie więcej niż 3 zł.

Dodatkowo poszerzone zostaną strefy płatnego parkowania w mieście. Zmiany granic stref dotyczą w sumie sześciu rejonów miasta: Śródmieścia, Siedlec, Aniołków, Wrzeszcza, Oliwy i Brzeźna. W Brzeźnie (na terenie dawnej wioski rybackiej) w Oliwie (obszar od parku do kompleksu Olivia Business Centre), w Śródmieściu m.in. o okolice ECS.

Czytaj też: Tak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania w Gdańsku

- SPP obejmują w Śródmieściu przede wszystkim ul. Dyrekcyjną i ul. Górka. W przypadku tej drugiej zgodę musi wyrazić Rada Dzielnicy, podobna sytuacja będzie w Brzeźnie, gdzie nie było akceptacji społecznej - wyjaśnia Grzelak.
  • Strefa Płatnego Parkowania w Oliwie zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Grunwaldzką, Opata Jacka Rybińskiego, Polanki (z włączeniem tych ulic), Bażyńskiego (z wyłączeniem tej ulicy).
  • Strefa Płatnego Parkowania w Śródmieściu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Wartką, Grodzką, Podwalem Staromiejskim, Targiem Drzewnym, Huciskiem, Podwalem Grodzkim (z włączeniem tych ulic), Błędnikiem (z wyłączeniem tej ulicy), Dyrekcyjną, Kosynierów Gdyńskich, Jana z Kolna, Łagiewniki, Wałową, Targową, Lisia Grobla, Rybaki Górne (do Podstocznej), Wałową, Stara Stocznia (z włączeniem tych ulic) oraz korytem rzeki Motławy.
  • Strefa Płatnego Parkowania w Brzeźnie zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Walecznych, Południową, Brzeźnieńską (włącznie z tymi ulicami), Hallera (z wyłączeniem tej ulicy), Wczasy, Dworską (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Siedlcach zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Strzelecką, Nowe Ogrody, Powstańców Warszawskich, Bema, Zakopiańską do Wyczółkowskiego, Bema, Kartuską do Ciasnej, Pohulanka do Kolonii Studentów (z włączeniem tych ulic), Armii Krajowej (z wyłączeniem tej ulicy), 3 Maja, Nowe Ogrody (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Aniołkach zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Chodowieckiego, Kopernika, Wronią, Orzeszkowej, Dębową, Dantyszka, Dębinki, Smoluchowskiego (do Jarowej), Smoluchowskiego do Traugutta, Traugutta do Nr 29 nieparzyste i do Nr 14 parzyste, terenem niebędącym drogą publiczną, Aleją Zwycięstwa od Nr 31/32 do Chodowieckiego (z włączeniem tych ulic.
  • Strefa Płatnego Parkowania we Wrzeszczu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Batorego, Sosnową, Partyzantów, Gen. De Gaulle'a, Grunwaldzką, Kościuszki, Dmowskiego, Zator-Przytockiego, Miszewskiego, Uphagena, Piramowicza, Aleją Zwycięstwa do nr 31/32, terenem niebędącym drogą publiczną, Traugutta od nr 29 nieparzyste i od nr 14 parzyste, Do Studzienki, Matejki, Jaśkową Doliną z włączeniem tych ulic.
W przypadku Brzeźna w sprawie stref protestowali mieszkańcy. Ostatecznie radni miejscy uchwałę przyjęli, ale o wprowadzeniu tam stref zadecydują jeszcze radni dzielnic, którzy mają w tej sprawie podjąć uchwały.

Inaczej było w przypadku Oliwy, gdzie mieszkańcy wręcz apelowali o utworzenie strefy płatnego parkowania.

Opłaty w nowych strefach będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 - 17:00 (na obszarach Śródmieścia, Wrzeszcza), 9:00 do 15:00 (Siedlce, Aniołki, Oliwa).

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby mieszkańcy przyjęli z większym zrozumieniem nowe strefy płatnego parkowania, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów miesięcznych. Obecnie za parkowanie w SPP mieszkaniec musi zapłacić miesięcznie 30 zł. Wkrótce opłata spadnie do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - zapłacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł). Obecnie za roczny abonament trzeba zapłacić niemal trzy razy więcej (300 zł).

Za postój w tych dzielnicach trzeba będzie płacić najwcześniej od przełomu sierpnia i września, gdy miasto odbierze nowe parkomaty.

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.

Protest przeciw radnej Annie Kołakowskiej z PiS

Na wtorkowej sesji pojawili się przedstawiciele różnych środowisk działających na rzecz równouprawnienia dla kobiet i mężczyzn, by zaprotestować przeciw radnej Annie Kołakowskiej. Na wtorkowej sesji pojawili się przedstawiciele różnych środowisk działających na rzecz równouprawnienia dla kobiet i mężczyzn, by zaprotestować przeciw radnej Annie Kołakowskiej.
Na sesję przyszli przedstawiciele różnych środowisk działających na rzecz równouprawnienia kobiet i mężczyzn, którzy na barierce balkonu dla widowni zawiesili baner "Dość homofobii, dość przemocy, Anno Kołakowska". W rozdawanych ulotkach w Radzie Miasta informowali, że to ich forma protestu przeciw nienawistnym atakom radnej na drugim trójmiejskim Marszu Równości. Radni podczas sesji nie dyskutowali o tym.

Przypomnijmy: 21 maja Anna Kołakowska - wraz z rodziną - blokowała tegoroczny Marsz Równości.

Opinie (434) ponad 10 zablokowanych

  • Radni mijają się z prawdą. (3)

    Aby swobodnie jeździć po Gdańsku jest potrzebny bilet za min. 140 zł. Niestety ten bilet nie obejmuje już PR na trasie Gdańsk Oliwa - Gdańsk Główny. Proszę podać mi nazwy miast, w których za bilet miesięczny, uprawniający do poruszania się w granicach miasta, trzeba zapłacić więcej. Owszem, wiele miast nie posiada SKM-ki, ale te miasta mają lepiej rozbudowane połączenia autobusowe. Jeśli zaś chodzi o strefy płatnego parkowania, to jest to bardzo niesprawiedliwe, że mieszkańcy Oliwy zapłacą niższy abonament niż mieszkańcy Śródmieścia. Podejrzewam, że za jakiś czas (jak ta uchwała wejdzie w życie i opłaty będą pobierane), ktoś ją zaskarży i pewnie wygra. W efekcie miasto albo zrówna wszystkie abonament w górę, albo obniży je dla tych, którzy obecnie płacą te 30 zł/mc. Podejrzewam, że raczej miasto prędzej podniesie opłatę z 10 zł na 30, niż obniży ją innych dzielnicach.

    • 33 1

    • (1)

      "

      Aby mieszkańcy przyjęli z większym zrozumieniem nowe strefy płatnego parkowania, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów miesięcznych. Obecnie za parkowanie w SPP mieszkaniec musi zapłacić miesięcznie 30 zł. Wkrótce opłata spadnie do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - zapłacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł). Obecnie za roczny abonament trzeba zapłacić niemal trzy razy więcej (300 zł). "

      Czyli obniżka dla wszystkich!

      • 1 1

      • Pytanie na jak długo ?

        • 0 1

    • Policz jeszcze ile potrzebujesz wydać

      jeśli codziennie jeździsz np z Gdańska do Sopotu, albo do Gdyni.

      • 0 0

  • Dobre... (4)

    Pacjenci i pracownicy już nie mają gdzie parkować przy UCK, to jeszcze rozszerzyli SPP m.in.na Smoluchowskiego... Bajecznie ^^

    • 36 1

    • (1)

      Parking płatny często w 1/3 pusty, na Smoluchowskiego, jest też autobus i taksówka.

      • 4 10

      • Pusty? Chyba w godzinach po 15. Przyjedź przed 15 to zobaczymy czy uda Ci się znaleźć wolne miejsce w UCK.

        • 7 0

    • Parkowanie przy UCK (1)

      Szanowni Włodarze ,do UCK przyjeżdżają w większości ludzie chorzy,starsi z całego regionu, często raczej mało zasobni,nie stac ich na wydawanie kilkunastu czy kilkudziesięciu złotych na parkowanie, bo przecież czas oczekiwania do lekarza czy do rejestracji czy na zabieg trwa ileś godzin, więc bezczelnie drenujecie kieszenie szarych ludzi, zamiast służyc społeczności,które na Was głosowało.Do tego jeszcze mają na tym zarabiac prywatni zarządcy, którzy będą wyłonieni w " przetargu". Wiemy jak te przetargi często się odbywają, jeżeli już maja byc te strefy to dlaczego Gmina nie ma zarabiac na tym tylko prywatne firmy?
      Ponadto jeśli chodzi o SPP w Jelitkowie, czy wzdłuż Parku Regana ,ul.Dąbrowszczaków to nie było konsultacji z Radą Dzielnicy Przymorze Duże ,bo taka jeszcze nie istnieje.
      Gdańsk nie ma przemysłu .stał się miastem przyciągającym rzesze turystów krajowych i zagranicznych, jak ma się to do zachęty do odwiedzania naszych plaż,podziwiania Trójmiasta jak na każdym kroku jest "wrzuc monetę,wrzuc monetę. "Ludzie przyjeżdźają setki kilometrów, by się nacieszyc słońcem ,plażą,zabytkami a tu nasze władze wręcz zniechęcają turystów z korzystania z plaż, czy zwiedzania fundując im duże opłaty za parkowanie wzdłuż morza.Nigdzie w innych krajach zachodnich tego nie ma,nawet w Brazylii w Rio de Janeiro parkowanie przy plażach jest bezpłatne.Najpierw wybudujcie parkingi by móc w cywilizowany sposób zaparkowac !
      Następny temat- parkowanie w Oliwie od kiedy się pogorszyło?, od czasu zabudowywania Oliwy biurowcami klasy "A", he he, ale gdzie te parkingi dla rzeszy pracowników?,Gmina wydając pozwolenie na budowę zapomina o szarych pracownikach, których nie stac na płatne parkowanie w garażach podziemnych biurowców, więc gdzie parkują, w okolicznych uliczkach, na skwerach, Stara Oliwa stała się miejscem do parkowania dla pracowników korporacji .Liczą się tylko interesy deweloperów,korporacji.Stara Oliwa latami była zaniedbana, a teraz jeszcze jej mieszkańcom oraz turystom odwiedzającym tłumnie Park Oliwski ,Katedrę funduje się opłaty parkingowe, zamiast stworzyc parking z prawdziwego zdarzenia,bo trudno nim nazwac plac do parkowania koło Katedry czy tez na przeciwko wejścia do Parku Oliwskiego.
      Wybrani radni,prezydent,urzędnicy Miasta Gdańska chyba powinni byc dla nas,powinni nam pomagac a nie tylko drenowac nasze kieszenie ,powodując , że życie w naszym mieście staje się coraz bardziej dokuczliwe.
      Ciekawe kiedy wprowadzicie podatek od luksusu jakim jest zamieszkiwanie w Gdańsku?

      • 15 0

      • Parkowanei w Oliwie

        Parkowanie w Oliwie to nie tylko problem OBC, bo wątpię aby pracujący w OBC blokowali miejsca na Polanki, Żeromskiego, Derdowskiego od Polanek, Westerplatte czy Kaprów.

        Problemem Oliwy są pracownicy firm, ale tez mieszkańcy, którym nie chce się parkować na swoich podwórkach. I oczywiście turyści, którzy blokują okolice Katedry i Plac Inwalidów.

        Do UCK jeździ autobus, a płatne miejsca powodują iż w ogóle jest szansa na jakieś miejsce do zaparkowania.
        Bo bez SPP był z tym wielki problem.

        SPP w pasie nadmorskim ma sens, bo chodzi o wymuszenie rotacji, a nie dzikie parkowanie najbliżej plaży lub najlepiej na samej plaży. Mistrzowie parkowania blokowali np. chodniki na Kaplicznej, stawali na przejazdach dla rowerów. Tak samo wyglądała Pomorska, czy Jelitkowska.
        Nasze plaże są doskonale skomunikowane (tramwaj, autobus), wiec naprawdę warto samochód pozostawić pod hotelem.

        • 0 8

  • Oprócz podwyżek.... (7)

    Oprócz podwyżek Gdańsk funduje nam redukcję kursów komunikacji miejskiej - niedawno ponownie zmniejszyli częstotliwość kursowania 124 do szpitala na Zaspie.

    • 41 3

    • bo tam sie jezdzi na rowerze (3)

      • 2 6

      • Na rowerze... (2)

        .... do szpitala? Lobby rowerowe chyba lekko przesadza.

        • 14 0

        • to bylo lobby hulajnogowe (1)

          • 9 0

          • I rolkowe

            • 0 0

    • (2)

      Jest jeszcze 158 i 127

      • 1 2

      • (1)

        127 okroili już w zeszłym roku.

        • 4 0

        • Pomiędzy 10 a 11 (rano) spod Galerii Bałtyckiej jest 8 kursów do Szpitala.
          Mało?

          • 0 2

  • Grzelak kłamie!!!!!

    W Warszawie są bilety czasowe i zintegrowany system komunikacyjny.
    Bilet za 7 PLN daje możliwość jazdy przez 90 min.
    Najtańszy bilet w W-wie kosztuje 3,40 PLN na 20 minut

    • 52 1

  • No to teraz czekam aż gdańskcy radnii zgodzą się na wspólny bilet

    • 19 1

  • Cena paliwa spadła, skąd te podwyżki ! (3)

    • 33 1

    • a iwesz o tym, ze wzrosla pensja minimalna, zusy itd? (2)

      a drozsze ubezpieczenie to skad sie bierze? a drozsze naprawy to czym oplacic?

      • 1 6

      • Pensjami prezesa, rady nadzorczej, dyrektorów ZKM (1)

        • 10 1

        • oczywiscie kierowcy sa dyrektorami itd hahahah

          powiedz w jakij firmie pracujesz a my powiemy Twojemu szefowi zeby nie podwyzszal cen uslug bo Ty chcesz zarabiac mniej

          • 1 1

  • Ja również na wszystko się zgadzam

    -Po warunkiem,że grosza do tego dokładać nie będę

    • 8 1

  • będą czekać na nowe parkomaty

    ale w tym czasie należy wymalować lub oznaczyć miejsca parkingowe. Chyba, że nadal będą olewać ustawę.

    • 11 1

  • Trzeba spłacić "pomniki" lokalnej PO

    typu: "tunel przez M. Wisłę" oraz PKM.

    • 24 5

  • Chyba czas najwyzszy podziekowac adamowiczowi i jego ekipie... (3)

    Za dlugo ten gogus jest prezydentem, mam nadzieje ze dobiora mu sie do du..y za te jego machlojki z mieszkaniami!!!

    • 58 7

    • idz glupolu na pole jesc trawe (1)

      • 1 14

      • oj stefan

        do mirabelek i szcz*wiu dorzuciłeś trawę? łaskawca

        • 5 1

    • Podobno w przyszlych wyborach ma juz nie kandydowac, bo nie chce. Widac dosyc sie juz nachapal nie 'zapominajac' wpisac do swoich rozliczen nieruchomosci...tylko takie pytanie - kto na budynia glosowal przez tyle lat?!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane