• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańscy radni przyjęli podwyżkę cen biletów od 1 lipca

Katarzyna Moritz
31 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Z komunikacji miejskiej w Gdańsku korzysta coraz więcej osób. W zeszłym roku tramwaje i autobusy przewiozły blisko 174,5 mln pasażerów. Wprowadzenie nowej taryfy w Gdańsku ma spowodować wzrost dochodów netto z tytułu sprzedaży biletów o kwotę ok. 4,11 mln zł. Z komunikacji miejskiej w Gdańsku korzysta coraz więcej osób. W zeszłym roku tramwaje i autobusy przewiozły blisko 174,5 mln pasażerów. Wprowadzenie nowej taryfy w Gdańsku ma spowodować wzrost dochodów netto z tytułu sprzedaży biletów o kwotę ok. 4,11 mln zł.

Od 1 lipca zdrożeją bilety na komunikację miejską - zadecydowali gdańscy radni. Władze miasta spieszyły się z przyjęciem uchwały, by część kosztów podwyżki przerzucić na turystów. Uchwalono też nowe strefy płatnego parkowania.



Co by cię zachęciło do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej?

Gdańscy radni jako pierwsi w Trójmieście zajęli się propozycją Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, by wprowadzić nowe ceny biletów w komunikacji miejskiej.

Czytaj też: Szykuje się podwyżka cen biletów na komunikację

- Koszt funkcjonowania komunikacji od 2011 r. wzrósł o 40 mln zł. Koszt dotychczasowej integracji to 800 tys. zł. Myślimy o dalszym rozwoju komunikacji, więc musimy inwestować w tabor, który już teraz jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce. Co ważne, Gdańsk jest nadal jednym z najtańszych miast jeśli chodzi o komunikację publiczną w Polsce. Jeśli chodzi o bilety okresowe jedynie Wrocław i Łódź nas wyprzedza. W Warszawie za bilet jednorazowy płaci się 7 zł, w Krakowie 5 zł - wyjaśniał Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Wiceprezydent argumentował też, że od 2011 r. wskaźnik inflacji wyniósł 3,7 proc. Przypomniał też, że rozszerza się ofertę komunikacyjną, powstają nowe linie tramwajowe, nowe sieci autobusowe, a nowe inwestycje realizowane są po to, by gdańszczanie przesiadali się na komunikację miejską.

- Proponujemy, aby umocnić relację, która wynika z długoterminowej strategii miasta, by zachęcać do zakupu biletów okresowych. Dziś kupuje je ponad 50 proc. gdańszczan. Dziś 34 bilety normalne uzasadniają zakup biletu okresowego. Po aktualizacji cen ta relacja się poprawi na rzecz biletów okresowych - 32,5 podróży będzie uzasadniało zakup biletu okresowego - tłumaczył Grzelak.
Radni opozycji nie zgodzili się z propozycją podwyżki.

- Nawet taka symboliczna podwyżka dziś, to jest pogorszenie oferty, zły syndrom towarzyszący integracji w metropolitalnym związku. Warto nad tym się zastanowić. Nie ma promocji, marketingu skierowanego do tych, którzy mieliby po kilkunastu latach przesiąść się z auta na komunikację - podkreślał Kazimierz Koralewski z PiS.
Padały też argumenty, że w ostatnim okresie spadały ceny ropy, a nawet, żeby obniżyć ceny biletów, by zachęcić mieszkańców do podróżowania komunikacją miejską.

- Paliwo tanieje, zgadza się, ale liczy się koszt całkowity. Zwiększa się jego zużycie, choćby przez klimatyzację w pojazdach, zwiększają się koszty pracy na nowych trasach - wyjaśniał Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM.
Ostatecznie 19 głosami radnych PO podwyżkę przegłosowano. 10 radnych PiS było przeciw.

I tak ceny biletów miesięcznych i 30-dniowych wzrosną o 2 zł - bilet pełnopłatny - oraz o 1 zł - bilet ulgowy. Ceny biletów semestralnych czteromiesięcznych wzrosłyby o 4 zł, a pięciomiesięcznych o 5 zł, a ceny biletów jednorazowych (bilety jednoprzejazdowe, jednogodzinne, nocne) o 20 gr - pełnopłatny i o 10 gr ulgowy, natomiast bilety 24-godzinne o 1 zł.

W Gdańsku nowe ceny biletów wejdą w życie już od lipca, w Gdyni i Sopocie podwyżki mają obowiązywać od 1 września. Dlaczego Gdańsk tak się śpieszy?

Jak tłumaczył wiceprezydent Grzelak, miasto chce skorzystać z sezonu turystycznego, by sporą część kosztów podwyżki przerzucić na turystów, którzy także korzystają z komunikacji miejskiej.

Radni przegłosowali też nowe strefy płatnego parkowania.

Najszybciej w połowie czerwca mają zacząć funkcjonować płatne parkingi w pasie nadmorskim. Dokładniej, w pięciu dzielnicach: Jelitkowie, Zaspie, Przymorzu, Brzeźnie, na Stogach i na Wyspie Sobieszewskiej miejsca parkingowe oddane zostaną w dzierżawę prywatnym zarządcom. Trwa już konkurs na wyłonienie operatorów tych parkingów. Godzina postoju ma kosztować nie więcej niż 3 zł.

Dodatkowo poszerzone zostaną strefy płatnego parkowania w mieście. Zmiany granic stref dotyczą w sumie sześciu rejonów miasta: Śródmieścia, Siedlec, Aniołków, Wrzeszcza, Oliwy i Brzeźna. W Brzeźnie (na terenie dawnej wioski rybackiej) w Oliwie (obszar od parku do kompleksu Olivia Business Centre), w Śródmieściu m.in. o okolice ECS.

Czytaj też: Tak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania w Gdańsku

- SPP obejmują w Śródmieściu przede wszystkim ul. Dyrekcyjną i ul. Górka. W przypadku tej drugiej zgodę musi wyrazić Rada Dzielnicy, podobna sytuacja będzie w Brzeźnie, gdzie nie było akceptacji społecznej - wyjaśnia Grzelak.
  • Strefa Płatnego Parkowania w Oliwie zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Grunwaldzką, Opata Jacka Rybińskiego, Polanki (z włączeniem tych ulic), Bażyńskiego (z wyłączeniem tej ulicy).
  • Strefa Płatnego Parkowania w Śródmieściu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Wartką, Grodzką, Podwalem Staromiejskim, Targiem Drzewnym, Huciskiem, Podwalem Grodzkim (z włączeniem tych ulic), Błędnikiem (z wyłączeniem tej ulicy), Dyrekcyjną, Kosynierów Gdyńskich, Jana z Kolna, Łagiewniki, Wałową, Targową, Lisia Grobla, Rybaki Górne (do Podstocznej), Wałową, Stara Stocznia (z włączeniem tych ulic) oraz korytem rzeki Motławy.
  • Strefa Płatnego Parkowania w Brzeźnie zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Walecznych, Południową, Brzeźnieńską (włącznie z tymi ulicami), Hallera (z wyłączeniem tej ulicy), Wczasy, Dworską (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Siedlcach zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Strzelecką, Nowe Ogrody, Powstańców Warszawskich, Bema, Zakopiańską do Wyczółkowskiego, Bema, Kartuską do Ciasnej, Pohulanka do Kolonii Studentów (z włączeniem tych ulic), Armii Krajowej (z wyłączeniem tej ulicy), 3 Maja, Nowe Ogrody (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Aniołkach zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Chodowieckiego, Kopernika, Wronią, Orzeszkowej, Dębową, Dantyszka, Dębinki, Smoluchowskiego (do Jarowej), Smoluchowskiego do Traugutta, Traugutta do Nr 29 nieparzyste i do Nr 14 parzyste, terenem niebędącym drogą publiczną, Aleją Zwycięstwa od Nr 31/32 do Chodowieckiego (z włączeniem tych ulic.
  • Strefa Płatnego Parkowania we Wrzeszczu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Batorego, Sosnową, Partyzantów, Gen. De Gaulle'a, Grunwaldzką, Kościuszki, Dmowskiego, Zator-Przytockiego, Miszewskiego, Uphagena, Piramowicza, Aleją Zwycięstwa do nr 31/32, terenem niebędącym drogą publiczną, Traugutta od nr 29 nieparzyste i od nr 14 parzyste, Do Studzienki, Matejki, Jaśkową Doliną z włączeniem tych ulic.
W przypadku Brzeźna w sprawie stref protestowali mieszkańcy. Ostatecznie radni miejscy uchwałę przyjęli, ale o wprowadzeniu tam stref zadecydują jeszcze radni dzielnic, którzy mają w tej sprawie podjąć uchwały.

Inaczej było w przypadku Oliwy, gdzie mieszkańcy wręcz apelowali o utworzenie strefy płatnego parkowania.

Opłaty w nowych strefach będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 - 17:00 (na obszarach Śródmieścia, Wrzeszcza), 9:00 do 15:00 (Siedlce, Aniołki, Oliwa).

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby mieszkańcy przyjęli z większym zrozumieniem nowe strefy płatnego parkowania, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów miesięcznych. Obecnie za parkowanie w SPP mieszkaniec musi zapłacić miesięcznie 30 zł. Wkrótce opłata spadnie do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - zapłacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł). Obecnie za roczny abonament trzeba zapłacić niemal trzy razy więcej (300 zł).

Za postój w tych dzielnicach trzeba będzie płacić najwcześniej od przełomu sierpnia i września, gdy miasto odbierze nowe parkomaty.

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.

Protest przeciw radnej Annie Kołakowskiej z PiS

Na wtorkowej sesji pojawili się przedstawiciele różnych środowisk działających na rzecz równouprawnienia dla kobiet i mężczyzn, by zaprotestować przeciw radnej Annie Kołakowskiej. Na wtorkowej sesji pojawili się przedstawiciele różnych środowisk działających na rzecz równouprawnienia dla kobiet i mężczyzn, by zaprotestować przeciw radnej Annie Kołakowskiej.
Na sesję przyszli przedstawiciele różnych środowisk działających na rzecz równouprawnienia kobiet i mężczyzn, którzy na barierce balkonu dla widowni zawiesili baner "Dość homofobii, dość przemocy, Anno Kołakowska". W rozdawanych ulotkach w Radzie Miasta informowali, że to ich forma protestu przeciw nienawistnym atakom radnej na drugim trójmiejskim Marszu Równości. Radni podczas sesji nie dyskutowali o tym.

Przypomnijmy: 21 maja Anna Kołakowska - wraz z rodziną - blokowała tegoroczny Marsz Równości.

Opinie (434) ponad 10 zablokowanych

  • Bilety (10)

    Ceny biletów są złe. Powinny być 4 zł za godzinny (3,50 jeden przejazd).
    A miesięczne 100-110 zł.

    Ale i to najważniejsze obejmować ZTM i SKM/PKM w obrębie Gdańska.

    Inaczej nie ma faktycznej i koniecznej integracji KM

    • 18 22

    • a 140-150 zł na trójmiasto

      • 8 2

    • Niemoc twórcza operatorów (chyba jeszcze pkp dochodzi?) + rozbieżne interesy = poczekamy... (2)

      Byłoby dobrze zintegrować całe Trójmiasto, ale patrząc na ten niedowład... pieśń dalekiej przyszłości. Tak samo jak jeden operator dla całości.

      • 5 0

      • (1)

        Nie ceny, ale ta akceptowalna niemoc mnie dobija.

        • 3 1

        • Wierzę, mam podobnie.

          • 3 0

    • Co komu po SKM tylko na Gdańsk (4)

      Co to w ogóle za bzdura, żeby w taryfach wydzielać Sopot?

      • 2 1

      • (3)

        SKM na Gdańsk choćby po to, aby z Żabianki dojechać do Śródmieścia kolejką, a później autobusem czy tramwajem np. na Chełm.
        Albo z OBC do Osowy za pomocą SKM/PKM/autobus

        • 3 0

        • (2)

          Polecam auto - podroz zabierze 20 min, komunikacja to godzinna wycieczka. do kiedy jazda autem bedzie sie bardziej oplacac mam wywalone na komunikacje miejska

          • 0 1

          • (1)

            Godzina parkowania 3zł i jazda samochodem do pracy nie jest już opłacalna.

            • 1 0

            • Zauważ, że parkowanie pod OBC będzie teraz kosztowało pracowników 25,90 PLN za 8 godzin, bo tyle "kodeksowo" trwa dzień pracy.

              • 0 0

    • Nie jestem oderwany od rzeczywistości

      powinno być 1000 zł za jeden przejazd

      • 0 0

  • Dziękujemy Platformie za kolejną podwyżkę! (5)

    Spoko, ja już mam dość tych podwyżej, ceny ropy w doł, w tym roku deflacja a włodarze z PO fundują nam podwyżkę. Brawo pomorze! Jedyny ciemnogród, ktory wciąż na nich głosuje, to sie nam odwdzięczyli.

    Mamy najdroższe ceny biletów w Polsce patrząc na całej Trójmiasto, w Warszawie bilet kosztuje 70zł miesiecznie, w trojmiescie 210. I tez wtedy mozemy korzystac ze wszystkiego.

    Trzykrotna przebitka, nie wiem kto bedzie teraz korzystal z komunikacji miejskiej ...

    • 125 8

    • idz do pracownikow MPK i powiedz im, ze nie dostana podwyzki (bo im sie nie nalezy) (3)

      nowego taboru tez nie bedzie (mimo, ze Ty bys chcial) i wogole malo co bedzie bo 20 groszy za bilet zrujnuje Ci portfel

      • 3 30

      • (2)

        Niech idą do zarządu, który jest niegospodarny.h

        • 13 0

        • gdyby byl niegospodarny podwyzka bylaby o 1 zl a nie 0,2zl (1)

          • 0 15

          • To może od razu 2 złote

            Rozumiem, że chcesz powiedzieć, że zarząd oprócz tego, że jest niegospodarny to jeszcze niedouczony

            • 11 0

    • Bilet 30 dniowy w Warszawie kosztuje 110zł (98 zł dla mieszkańca Warszawy) na 1 strefę i 210zł (196zł) na obie strefy.

      http://www.ztm.waw.pl/?c=110&l=1

      • 7 0

  • Radni i urzędnicy UM odrzucili projekt budżetu obywatelskiego pod tytułem" (1)

    Przeniesienie rady miasta do Szadółek a w budynku rady zorganizowanie przychodni onkologicznej.
    Czyli gdy im ma śmierdzieć to się potrafią się wykręcić.
    Jak nam ma być ciężej to lekką ręką podnoszą daniny.

    • 67 1

    • jeśli to nie żart, to taki projekt należałoby nagłośnić w mediach

      I poddać głosowaniu mieszkańców. Myślę, że uzyskałby maksymalną ilość głosów :) A potem wymagać od radnych, żeby się poddali woli ich wyborców ;)

      • 23 0

  • A podwyżek miało nie być (7)

    Tyle zapewnień o tym było, fiu fiu... :)

    A nowe SPP, akurat bardzo dobrze, chociaż z wyjątkiem Oliwy i Brzeźna, to wszędzie jest mało miejsca do parkowania, a samochodów tylko przybywa.

    Jeśli macie podjazdy i garaże pod domem, to korzystajcie z nich, nie zastawiajcie ulic ludziom, którzy takiego luksusu nie mają. Zdziwilibyście się jak sporo ludzi tak robi.

    • 34 3

    • może i mamy ale większość garaży to drugie piwnice dlatego auta są gdzie indziej (2)

      • 1 3

      • (1)

        U ciebie to zawsze wszystko na opak.

        • 1 1

        • Z tym akurat 'szpilek' ma rację - sporo ludzi podchodzi w ten sposób do sprawy;)

          • 0 0

    • (3)

      SPP wymuszą także wykorzystanie zapomnianych garaży czy porządki na swoich podwórkach.

      • 4 5

      • "pijarowiec" z UM? (2)

        • 3 3

        • Raczej osoba, która ma powyżej kokardek cudzych aut

          systematycznie i na dziko zawalających okolice jej miejsca zamieszkania i/lub pracy;)

          • 0 2

        • Nie - osoba mająca dosyć parkujących na chodnikach i blokujących miejsca innym mieszkańcom. A podwórka zarastają chwastami, a garaże bałaganem.

          • 0 2

  • Ciekawe...'Godzina postoju ma kosztować nie więcej niż 3 zł'... (1)

    ...a dalej: 'Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł (...)' Nawięcej aut w strefie nadmorskiej - Jelitkowo i Brzeźno - jest... w weekendy - to tak a propos SPP obowiązujących od poniedziałku do piątku;)

    • 44 1

    • Trzeba jeszcze czytać ze zrozumieniem: nie więcej niż 3 zł w pasie nadmorskim. A w łikendy opłaty zabrania pobierać obowiązujące prawo.

      • 2 2

  • Czy można oddać bilet za 3 zł , dopłacić 20 gr wymieniając na nowy? (2)

    . Mam spory plik ale raczej nie zużyję przez miesiąc.

    • 17 4

    • doplata

      zawsze sa bilety dokladkowe, najlatwiej je kupic w automacie

      • 6 0

    • mozna dokupic roznice w automatach

      taka opcja istnieje juz jakis czas.

      • 3 0

  • SPP

    Na dziś pilna potrzeba działań w Jelitkowie, a od września konieczna uruchomiona SPP w szeroko pojętych okolicach OBC w Oliwie.

    • 3 7

  • (5)

    miasto chce skorzystać z sezonu turystycznego, by sporą część kosztów podwyżki przerzucić na turystów, którzy także korzystają z komunikacji miejskiej.

    turyści nic innego nie robia tylko rozbijają sie tramwajami

    • 69 0

    • (4)

      I słusznie - prognozuje się rekordowy rok turystyczny nad polskim morzem.
      Czemu nie skorzystać z tego?

      • 3 15

      • (3)

        Skorzystać z czego? Te hieny żerują na mieszkańcach wycierając sobie gębę turystami. Wprowadźmy idąc dalej bilety specjalne dla turystów i oczywiście super specjalne dla turystów zagranicznych po 5 ojro

        • 20 0

        • (2)

          W lipcu i sierpniu mieszkańcy jadą na wakacje. Co widać po braku korków w "normalnych" korkowych godzinach i korkach "turystycznych"

          • 0 5

          • (1)

            no i?

            • 0 0

            • no i trzeba zarabiać na turystach

              • 0 4

  • hmm

    Paliwo tańsze,ale będzie drożej i coś trzeba wymyśleć na usprawiedliwienie

    • 32 0

  • g.....no prawda a propo cen warszawskich.... (13)

    w Warszawie bilet 75 minutowy kosztuje 4.40 czyli w Gdanku liczac propocjonalnie kosztuje 4.75 !!!! Drozej niz w Wawie !!!

    • 93 2

    • właśnie (3)

      bilet 20-minutowy w Wawie kosztuje 3.40, 75-minutowy - 4.40, a 90-minutowy - 7 zł, co łatwo sprawdzić (www ztm waw pl /?c=110&l=1). W dodatku obowiązuje nie tylko na tramwaje i autobusy, ale też na metro i wiele pociągów w granicach miasta.

      • 35 0

      • i na balony

        • 1 3

      • (1)

        sprawdziłem - bilet na jedną strefę do 75 min kosztuje 4.40. Czyli u nas nie miałbyś szans jechać na nim do Pruszcza Gd i np do Sobieszewa. na warunkach warszawskich powinieneś kupić na 90 min za 7 zł. U nas dojedziesz taki kawał za 3.20 taka jest różnica. Trzeba dodać iż tam bilet na 20 min kosztuje 3.40 zaś u nas będzie kosztował 3.80 ale godzinny

        • 1 2

        • a z chyloni na orunię ile bedzie kosztował taki bilet?

          jak już porównywać 2ga strefę to porównywać :D

          • 0 0

    • czepiasz sie,

      Po prostu w warszawie zarabia się dużo mniej, proste.

      tak na poważnie to tamtejsze bilety nie dość że są tańsze to obowiązują na wszystkie środki transportu miejskiego (bus, tram, metro). Porównując to do naszych realiów... Dzieli nas ogromny wąwóz.

      • 37 0

    • (1)

      Byłeś w wawie w zoo? Większe i ładniejsze niż nasze a cena ta sama, 25 zł!

      • 3 4

      • i lwy sa wieksze

        i słonie

        • 1 0

    • (3)

      75 minutowy, a jak jedziesz tylko jednym autobusem, to nie ma ograniczenia czasowego, bo jest traktowany jak jednorazowy.

      • 6 0

      • jednym autobusem daleko nie zajedziesz, dlatego masz przesiadki budowane w newralgidznych punktach, (1)

        żeby zbic jeszcze wiecej kasiorki :)))))))))))))))

        • 1 3

        • Jednym autobusem można dojechać w Wawie z Ursynowa na Żerań. To dalej niż z Gdańska Centrum do Gdyni miszczu. Przesiadki masz w wiosce zwaną Gdańsk, gdzie idioci zatwierdzają podwyżki, a zaraz będą płakać, że wszyscy jeżdżą samochodami.

          • 13 1

      • Ale jak to!?

        Jeden bilet w jednej cenie, a liczony na dwa różne sposoby! Magia jakaś czy cu?

        • 1 0

    • g*wno prawda

      byłam w wawie 2 tyg. temu. za dwa bilety normalne i 1 ulgowy zapłaciłam 11 zł, za ch... mi nie wychodzi, że bilet za 7 zł jak piszą tutaj

      • 5 0

    • a propo cen krakowskich,,,

      A widzieliście jakie tanie bilety okresowe są w Krakowie?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane