• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański tor F1 nabiera realnych kształtów

Michał Brancewicz
21 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Beata Czeluśniak prezentuje swój projekt toru Claudowi Denis. Beata Czeluśniak prezentuje swój projekt toru Claudowi Denis.

Gdańsk nie rezygnuje ze stworzenia profesjonalnego toru wyścigowego dla samochodów i motocykli. We wtorek odbyło się spotkanie, na którym zaprezentowany został wstępny projekt toru.



Tak prezentuje się projekt toru stworzony przez Beatę Czeluśniak. Tak prezentuje się projekt toru stworzony przez Beatę Czeluśniak.
Idea przyciągnięcia nad polskie morze najlepszych kierowców sportów motorowych, w tym także tych z Formuły 1 jest w Gdańsku żywa od prawie 8 lat. Ten pomysł upodobał sobie szczególnie Mirosław Zdanowicz, radny miasta i zarazem prezes Polskiego Związku Motorowego w Gdańsku.

- Chcemy, by na torze mogli się ścigać nie tylko kierowcy samochodowi, ale także motocykliści - mówi Mirosław Zdanowicz. - A jest kilka różnic w konstrukcji toru dla obu dyscyplin. Gdy motocyklista wypadnie z trasy to misi wyhamować na miękkim poboczu, natomiast samochody powinny zatrzymywać się na barierkach. Są też różnice w wyprofilowaniu łuków.

Czy Gdańsk potrzebuje toru Formuły 1?

Na wczorajszym spotkaniu, w którym udział wzięli także Claude Denis z Międzynarodowej Federacji Motocyklowej (FIM) i Andrzej Witkowski, prezes PZMot, zaprezentowano projekt toru autorstwa Beaty Czeluśniak. Absolwentka Politechniki Krakowskiej od dawna chciała go zaprojektować.

Claude Denis podczas oględzin miejsca, gdzie ma powstać Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji pozytywnie wyrażał się o lokalizacji i podsuwał wiele ciekawych rozwiązań. - Zasugerował na przykład by skrócić tor z 5,7 km do 4,2 km, bo obecnie jest taka tendencja, że widzowie chcą ciągle przeżywać emocje, a nie czekać kilka minut na kilkusekundowy przejazd kolumny bolidów.

Na terenie całego kompleksu o powierzchni 200 ha zlokalizowanym w dzielnicy Św. Wojciech, w okolicach ul. Borkowskiej zobacz na mapie Gdańska, poza głównym torem, znajdzie się także m.in. mniejszy tor dla gokartów czy motocrossu a nawet... stok narciarski. Obecny projekt zakłada także budowę trybun na 125 tys. osób.

- Chcemy by Centrum skupiało różne dyscypliny i było otwarte przez okrągły rok - przekonuje radny Zdanowicz. - Już teraz wiadomo, że zainteresowani jego wykorzystaniem i wynajmowaniem byliby również Skandynawowie.

Warunki do budowy, która miałaby się rozpocząć po Euro 2012 są sprzyjające, gdyż sam tor to nie wszystko. By otrzymać homologację (pozwolenie na użytkowanie) trzeba spełnić także inne kryteria. Międzynarodowy port lotniczy musi znajdować się w promieniu 40 km, musi być autostrada i zaplecze hotelowe. A tego ostatniego po 2012 na pewno w Gdańsku nie zabraknie.

Radny, pomny wyliczeń dotyczących Baltic Areny, nie chce na razie mówić o szacunkowych kosztach inwestycji, jednak zapewnia, że pieniądze to nie problem. Nawet opozycja jest przychylna temu pomysłowi, jednak z zastrzeżeniem, by nie angażować w to miejskich funduszy. Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji miałoby powstać w porozumieniu publiczno prywatnym. Miasto dałoby teren, a firmy miałby wybudować kompleks.

- Taka sytuacja ma miejsce np. w Bułgarii gdzie tor budowany jest przez zagraniczne konsorcjum - wyjaśnia Mirosław Zdanowicz. - Musimy się jednak pospieszyć, bo Moskwa także szykuje się do budowy i wtedy mogłaby przejąć wszystkie imprezy.

Opinie (224) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Ale gdzie!?!?!? Gdańsk południe!??!? przecież tam nie ma dróg :))
    Jechał ktos UL. Starogardzką?? można by ja nazwać Ul Dziurawą, wstyd
    Poza tym wszędzie powstają osiedla mieszkaniowe a wy chcecie tam tor ?? Tor zlokalizujcie za obwodniacą

    Paweł i tak nie będę na ciebie głosował

    • 0 0

    • budowa tam toru to najszybsza droga do poprawy tamtych dróg, wierz mi

      • 0 0

  • a krowy latają

    takich bzdur to dawno nie słyszałem. Czy my już mamy 1 kwietnia??? Niech ci ludzie zajmą się czymś pożytecznym dla miasta co jest w najbliższej przyszłości do zrobienia a nie głupotami. A może zbudujemy kolejkę linową na Marsa???

    • 0 0

  • a ja polecam (3)

    na lokalizację toru F1 proponuję:

    start/meta: Błednik,
    trasa: Podwalem Grodzkim, Wały Jagielońskie do Okopowej,
    nawrót ulicą: 3 maja.

    Wyłączamy tylko sygnalizacje świetlną, tramwaje zostawiamy, będzie bardziej ekscytująco.

    Swoją F1 mam codziennie na Hucisku !!!

    • 0 0

    • (2)

      a jeden wielki PIT stop bedzie na Podwalu Przedmiejskim....

      • 0 0

      • lokalizacja b. dobra (1)

        bo stamtąd jeden krok na halę po żarcie i kwiaty do wieńców. A wręczanie medali pod pomnikiem Sobieskiego, to zawsze nasi będą górą....
        A pana Szczyta na "flagowego".

        • 0 0

        • no i do Urzędu tak Marszałkowskiego jak i Miejskiego jeden kroczek.....

          • 0 0

  • Popieram - grunt to rozwój

    Moim zdaniem taka inwestycja jest bardzo korzystna. Pozwoli zarobić np. na turystach, spowoduje to dodatkowe wpływy z podatków, które mogłyby zostać przeznaczone np. na drogi.

    • 0 0

  • jutro bedą w miejsce za..ch złote i święcone ulice!!!

    adamowicz już pisze poemat!!!!

    • 0 0

  • ja mam propozycję innej lokalizacji

    dlaczego nie Orunia Dolna? Wyburzyć, zaorać i skończy się chociaż część patologii w tym mieście.

    • 0 0

  • tak tak tak!

    yeah w końcu tak!! :) sport światowego formatu w gdańsku!:)

    • 0 0

  • Protestuję! Ten tor powinien powstać na szadółkach!

    Kto jest za niech wpisze miasto. Przejazdowo.

    • 0 0

  • Chyba pani Beatka troche sie zapedzila (3)

    Moze nastepnym krokiem bedzie dla niej projekt orbitalnej stacji kosmicznej? Ze ktos jet architektem, to nie znaczy, ze ma pojecie o wytyczaniu tras torow F1, troche pokory.

    • 0 1

    • wymieniajcie kolejne obiekty

      ktore zaprojektuje nam pani Beata :) czas start!

      obstawiam najwyzszy na swiecie most dla statkow powietrznych laczacy Poznan z Gdanskiem. samoloty zamiast leciec, jada po nim. zawsze chciala takie cos zaprojektowac.

      • 0 0

    • zaprojektuje 2gi Dubaj w gda:)

      • 0 0

    • fizyke toru projektowali specjalisci architekture architekt :)

      • 0 0

  • POPIERAM, ALE... (7)

    ...dlaczego projektuje ten tor ktoś, kto tego nigdy wcześniej nie robił? Dlaczego nie zlecono projektu komuś, kto robił ostatnio bardzo dobre projekty (np. ten Niemiec, który zaprojektował m.in. tor w Bahrajnie)? Dziwne, to wbrew pozorom strasznie skomplikowana sprawa. Ja widzę na pierwszy rzut oka jedną dziwną rzecz - mianowicie, dlaczego po wyjściu z prawego strasznie ciasnego zakrętu (agrafki) na końcu prostej starrtowej, jest zaraz szykana. Ona jest za blisko, efekt będzie taki, że do końca szykany, kierowcy będą jechać strasznie wolno. Zresztą na takich nawrotach zawsze bardzo dużo się dzieje i projektowanie szykany kilkaset metrów dalej, chyba mija się z celem. No ale nic to, może Pani architekt poprawi.
    Taki tor to przecież nie tylko (zresztą prawie na pewno nie) F1, to przede wszystkim wyścigi wielu niższych serii wyścigowych samochodów (niższe formuły, auta turystyczne, ciężarówki, puchary markowe itp) , motocykli, to możliwość wynajmowania go na szkolenia i różne imprezy. To wreszcie możliwość organizacji tego co w UK określa się mianem "track days", czyli możliwość wjazdu (za opłatą) i pojeżdżenia dla każdego, właściwie dowolnym sprawnym samochodem.
    Byłoby super mieć taki tor w 3mieście!!!

    • 1 0

    • takie szykany sa trzy identyczne na tym projekcie bez sensu

      • 0 0

    • (1)

      jesli powstanie to bedzie super ale pani Beata moze projektowac szlaczki na paznokciach a nie tor

      • 0 0

      • co ty wiesz.......

        • 0 0

    • Moim zdaniem (3)

      bardzo dobrze, że dopuszcza się do głosu ludzi młodych, "świeżych" w branży. Co do niemieckiego projektanta - chodzi Ci zapewne o Pana Hermanna Tilke. Faktycznie jest on nazywany "nadwornym projektantem F1", ale nie jest przecież tak, że tylko jeden człowiek zna się na rzeczy i ma monopol na budowę torów!
      Co do toru (układu zakrętów) - przypatrz się schematowi - tor jest lewoskrętny, czyli szykana jest przed nawrotem wychodzącym na prostą startową, po której jest szybki lewy zakręt.
      Z pozostałą częścią wypowiedzi w pełni się zgadzam.
      Pozdro.

      • 0 0

      • praktycznie ma monopol (1)

        zaprojektowal 90% obecnych torow. raz mu nie dali, bo byla presja inwestora, inaczej nie wylozylby kasy.
        swiezych w branzy? ale czy ta pani w ogole jest z branzy? co robi? projektuje spoilery? pani widziala F1 na Polsacie i krzyczala "Robert!".
        tor to pomysl fajny, ale jesli ma byc tak niepowaznie prezentowany, to od razu widac, ze sluzy za temat zastepczy, bez perspektywy realizacji. bo chyba nie chcecie powiedziec, ze studencki projekt kogos, komu sie wydaje, ze cos wie o torach przedstawiony najwiekszym decydentom od moto na swiecie ma im uswiadomic, ze w Gdansku ktos nie traktuje tego jako zart?

        • 0 0

        • Zapewne obaj macie rację

          co do układów w światku F1. Ale do licha! Tilke też kiedyś narysował i zbudował pierwszy tor. Poza tym u nas też inwestor może nie chcieć Tilke! :)
          No i jeszcze jedno! Panowie! Dlaczego gasicie Panią Beatę? Może nie ma doświadczenia, ale projekt wygląda profesjonalnie! Nie jestem architektem, ale miłośnikiem wyścigów i mogę powiedzieć, że tor ma ciekawy układ. A do tego sama Pani Beata niczego sobie kobitka...
          Pozdro!

          • 0 0

      • as

        Jednakze tor nie zaprojektowany przez pana Hermanna Tilke nie zostanie nigdy dopuszczony do organizacji cyrku F1.
        Czyli powiedzmy sobie otwarcie, gdy powstanie, beda mogly sie na nim scigac dresy i inni, ale nie bolidy F1.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane