• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaką koleją będzie Pomorska Kolej Metropolitalna?

Krzysztof Koprowski
21 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Czy przystanki PKM będą elementami spajającymi aglomerację czy wyłącznie przystankami kolejowymi o niewielkim znaczeniu? Nz. przystanek Gdańsk Niedźwiednik. Czy przystanki PKM będą elementami spajającymi aglomerację czy wyłącznie przystankami kolejowymi o niewielkim znaczeniu? Nz. przystanek Gdańsk Niedźwiednik.

Do uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostało zaledwie kilka miesięcy, a my wciąż nie wiemy, czym właściwie jest PKM. Hurraoptymizm towarzyszący jej budowie i świetny marketing sprawiają, że całkowicie odmiennie podchodzą do niej mieszkańcy, urzędnicy i deweloperzy. Czy czeka nas zatem miłe zaskoczenie czy jednak rozczarowanie? - zastanawia się Krzysztof Koprowski.



Gdy w Warszawie mieszkańcy nie mogą doczekać się wciąż odkładanego w czasie uruchomienia II linii stołecznego metra, mieszkańcy Trójmiasta i Kaszub wciąż zastanawiają się, jak bardzo odmieni ich codzienne podróże Pomorska Kolej Metropolitalna.

Warszawskie metro to bowiem produkt sprawdzony, w pełni zintegrowany z pozostałymi środkami transportu, a w dodatku utożsamiany z szybkością oraz wysoką częstotliwością. W przypadku PKM nie wiemy dzisiaj nic, więc każdy interpretuje zapowiedzi w odmienny sposób.

Wizualizacja możliwości zabudowy przy PKM Niedźwiednik w oparciu o nowy plan zagospodarowania. Wizualizacja możliwości zabudowy przy PKM Niedźwiednik w oparciu o nowy plan zagospodarowania.
Biuro Rozwoju Gdańska jako instytucja odpowiedzialna za planowanie przestrzenne, PKM postrzega jako kolejną i ulepszoną linię Szybkiej Kolei Miejskiej, świetnie zintegrowaną z autobusami i tramwajami, a w dodatku o wysokiej zdolności przewozowej. W ten właśnie sposób uzasadnia się lokalizacje gęstej zabudowy w pobliżu przystanków - ostatnio przy PKM Niedźwiednik.

Podobny przekaz płynie też z materiałów promocyjnych deweloperów, którzy zachęcają do zamieszkania na osiedlach w pobliżu PKM. Jednocześnie po zapadnięciu decyzji o budowie kolei wyrzucili do kosza swoje dotychczasowe koncepcje zabudowy, i w miejscu planowanych jeszcze niedawno domków jednorodzinnych dążą do realizacji zwartej zabudowy mieszkaniowej i handlowo-usługowej. PKM jest obecna na plakatach i każdej mapie z lokalizacją osiedla jako podstawowy środek transportu.

Czytaj też: Raport ekspertów od nieruchomości: PKM zmieni obraz Trójmiasta

Całkowicie inne podejście stosuje Zarząd Transportu Miejskiego, który swoją deklaracją zaskoczył mieszkańców i radnych podczas ostatniego posiedzenia komisji rady miasta, nazywając PKM koleją regionalną bez żadnego wpływu na funkcjonowanie miasta.

- My traktujemy PKM jako produkt regionalny. To nie jest kolej, która ma obsługiwać pasażerów wewnątrz miasta. To jest kolej, która ma służyć do przewozu z regionu i w region. Stąd płynie wniosek, że dla przejazdów wewnątrzmiejskich na dzisiaj nie musimy nic zmieniać, bo ten układ, który już funkcjonuje, doskonale radzi sobie ze skomunikowaniem rejonów miasta, gdzie będzie docierać PKM - przekonywał Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Wizualizacja PKM Jasień z parkingiem typu park&ride i nową pętlą autobusową. Wizualizacja PKM Jasień z parkingiem typu park&ride i nową pętlą autobusową.
Jednocześnie Gdańskie Inwestycje Komunalne budują węzły przesiadkowe przy kolei metropolitalnej, tak jakby PKM miała być rozwiązaniem zbliżonym do warszawskiego metra czy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, czyli modelu komunikacyjnego zwożenia pasażerów do przystanków przesiadkowych.

Do tego nakłada się jeszcze inna wizja samorządu województwa, czyli formalnie inwestora PKM, który traktuje PKM jako element strategiczny wielkiej siatki połączeń aż po najbardziej odległe miasta naszego regionu.

W październiku sporo zamieszania wywołała zapowiedź o zaledwie trzech pociągach z Wrzeszcza na lotnisko oraz zaledwie jednym w ciągu godziny do Gdyni (taka sama częstotliwość miała być do wielokrotnie mniejszych Kartuz i Kościerzyny). Potem wprawdzie z tych ustaleń się wycofano, ale pewien niesmak pozostał, szczególnie gdy przedstawiono planowany tabor PKM z zaledwie jedną parą drzwi na człon pociągu. To niesmak traktowania PKM jako kolei, która ma rozwiązać problemy województwa, a nie aglomeracji.

Niezależnie do wizji urzędników czy deweloperów, PKM jeszcze inaczej postrzegana jest wśród mieszkańców. I tu nie brakuje ogromnego poparcia dla jej budowy, będącego jeszcze pokłosiem radości towarzyszącej Euro 2012, które było przyczynkiem do myślenia o odbudowie tzw. kolei kokoszkowskiej.

Rozbiórka tzw. Mostku Weisera Dawidka była jedną z kilku akcji promujących realizację PKM.


Jaką funkcję powinna przede wszystkim pełnić PKM?


Spełnienie marzeń o nowoczesnym systemie kolejowym, którego tak bardzo zawsze zazdrościliśmy krajom Europy Zachodniej, wielka frekwencja na każdej imprezie towarzyszącej PKM, spora liczba fanów na Facebooku i w Internecie (kilka stron miłośniczych, częste fotorelacje na różnych forach) i perfekcyjny marketing połączony z nawiązaniem do historii (widowiskowa rozbiórka tzw. Motku Weisera Dawidka), sprawiają że już na starcie PKM ma ogromną szansę na sukces.

Należy się jednak zastanowić czy sukcesem będzie samo uruchomienie kolei czy frekwencja, która przekroczy szacunki spółki powołanej do jej realizacji? Czy miarą sukcesu będzie gęsta zabudowa wzdłuż kolei czy może przewidywania ZTM-u i brak likwidacji połączeń autobusowych?

I czy rozmawiając o PKM, mamy na myśli za każdym razem ten sam rodzaj kolei? Wydaje się, że prawie zakończona budowa oznacza jednocześnie dopiero początek rozmów o tym, jak wykorzystać tę infrastrukturę. A żeby to dobrze zrealizować niezbędna jest ścisła współpraca urzędników i deweloperów z mieszkańcami celem wypracowania jednego, wspólnego stanowiska oraz oczekiwań wobec nowej linii kolejowej.

Miejsca

Opinie (299)

  • kolejka (1)

    to będzie porażka, ta firma szybko zbankrutuje, ta kolejka się nie sprawdzi
    Pomorskie to region nad przepaścią.

    • 15 21

    • Chyba Kolorado.

      • 3 1

  • Super:)

    Już nie mogę sie doczekać:) bardzo sie ciesze, ze mój piękny Gdansk tak szybko sie rozwija. Mam tylko nadzieje, ze przystanki bedą zawsze tak ładnie wyglądać, a wandale bedą surowo karani!

    • 20 13

  • PUSTE POCIĄGI? (1)

    robić dzieci!

    • 14 10

    • jeśli

      pociągi będą jeździć z Kaszub to akurat o dzieci możesz się nie martwić. Niby z ciebie demograf to sobie sprawdź jaka jest w tamtym regionie dzietność.

      • 5 1

  • Złym pomysłem jest odkładanie w czasie elektryfikacji tej linii. (5)

    Można by w tej chwili chociaż w części przystosować te linię np. budując słupy. Potem trzeba będzie zamykać odcinki i zaburzać rozkład jazdy pociągów PKM.

    Nie dziwi mnie podejście ZTM-u - już teraz widzą pewne obawy o swoje interesy.

    Najsmutniejsze jest to, że dotąd nie został wyłoniony żaden przewoźnik - a to przecież sprawa najważniejsza.

    • 34 3

    • Elektryfikacja była zależna od tego czy PKP PLK będzie łaskawa to zrobić z linią nr 201 (1)

      Poskąpili szmalu, aby poczekać na następną porcję kaszki od Unii. Gdyby PKM swoje tory z elektryfikowała, poniosłaby koszty amortyzacji tego, czego nie mogłaby używać. PKM jest zakładnikiem PLK. Póki PLK nie zacznie działać gospodarnie, PKM działa gospodarnie tak bardzo na ile pozwoli jej PLK.

      • 5 4

      • Cały czas pitolicie o lukrze na cudzym torcie.
        Po co te dotacje, skoro bezsensownie się je wydaje.
        Inwestycje winny zawsze być na możliwości a nie na krechę kredytową.
        To teraz dokładnie wygląda jak za komuny, gdy coś się budowało a potem brakło kasy na utrzymanie, bo środki nagle musiały się znaleźć z innej transzy. No i powstawał dylemat, na dzieci, szkoły, na drogi czy na starych i chorych?
        Unia daje kasę na budowę ale nie na utrzymywanie tych inwestycji. KTOŚ to chyba musiał przewidzieć?

        • 0 0

    • (2)

      gdyby w 3mieście był jeden organizator transportu zbiorowego, to i interes byłby wspólny. A tak wszyscy mamy ze 4 rady nadzorcze do wykarmienia.

      • 4 1

      • Elektryfikacja tego knota jeszcze wygeneruje następne miliony władowane w kibel. Toż ta inwestycja pochłonęła już oficjalnie półtora miliarda. Niech nikt nie gada, że UE coś dała za darmo. Poczekajcie na kolejne podwyżki. Przecież kiedyś trzeba zacząć spłacać te kredyty, dotacje i inne pomysłu zespołu budyniowatych i ich kolesi.

        • 3 1

      • 4 rady to pikuś

        Zrozumcie wreszcie że problemem są samorządy Gdańska i Gdyni którzy nie chcą finansować przewozów kolejowych (SKM, PKM) na terenie swoich miast. Nie jest prawdą, że prawnie nie mogą. Liczą, że Marszałek im to sfinansuje.

        • 0 0

  • Tworzenie (10)

    oddzielnej "firmy" pod nazwą PKM to jakieś nieporozumienie,no chyba,że twórcom chodziło o....... stołki.Cała infrastruktura powinna zostać włączona do PLK a na świadczenie usług przewozowych winien być rozpisany konkurs

    • 34 8

    • Porównaj sobie w jakim tempie prowadzi inwestycje PLK... (4)

      ...i w jakim tempie budowana jest PKM... To może wówczas przestaniesz pisać takie głupoty!

      • 9 3

      • Taaaa.... (3)

        pomyśl trochę człowieku.PLK prowadzi inwestycje na"żywym organizmie"czyli bez wstrzymywania ruchu pociągów,a to pociąga za sobą konieczność etapowania prac modernizacyjnych.PKM-ka ma ten luksus,że żaden pociąg ani podróżny jej tam się nie kreci.......i dzieki temu postęp prac jest bardziej sprawny.Hmmm,ale czy na pewno? 18 km w dwa lata to wg ciebie to sukces?Gdyby w takim tempie budowali zupełnie nową linię do W-wy to by to trwało a trwało.....

        • 9 6

        • prace torowe poszły dość szybko (2)

          obiekty inżynierskie wyznaczają właściwy czas realizacji. 18 km toru bez mostów, wiaduktów i przepustów można wybudować w trzy miesiące.

          • 3 2

          • Bardzo mądrze powiedziane....:-)))))) (1)

            ....ale na E 65 czyli na linii do Warszawy wszystkie....WSZYSTKIE obiekty inżynieryjne zostały wybudowane od nowa a poza tym powstały setki nowych wiaduktów,mostów,przepustów itp.A te 3 miesiące na roboty nawierzchniowe to wsadź sobie miedzy bajki."Nawierzchnia kolejowa to nie tylko szyny,podkłady,podsypka ale jeszcze ława,podtorze,odwodnienie,nasypy,wykopy,zabezpieczenie ruchu kolejowego czyli urzadzenia przy torowe,kilometry kabli...... itd.

            • 2 2

            • podstawowe prace ziemne idą ekspresem

              o ile nie masz przekładania instalacji - wszystko ogranicza się do zdjęcia humusu, niwelacji, zagęszczenia (1 miesiąc przy sprzyjającym profilu) ułożenia warstwy podsypki, rozłożenia podkładów, ułożenia i zapięcia szyn (sześć tygodni), podbicia (dwa dni przy użyciu automatów). Zostają niecałe dwa tygodnie na odbiory toru. W międzyczasie nikt nie musi stać, budowę tras dla automatyki robi się już w trakcie niwelacji. Ale to musi kierbud mieć jaja i łeb na karku.

              • 0 0

    • jedno Trójmiasto - jeden bilet - jeden przewoźnik! (1)

      • 10 1

      • "i w ciemności związać
        w krainie Mordor, gdzie zaległy cienie"

        • 7 1

    • infrastruktura włączona do PLK? Żarty sobie robisz! (2)

      PLK przoduje w LIKWIDACJI a nie w BUDOWIE linii kolejowych. PKM powstała właśnie jako spółka celowa dla budowy linii kolejowej. Docelowo powinna przejąć linie, których nie chce PLK w Pomorskim (oraz linię SKM). Wtedy pozostaje wchłonięcie SKM przez samorząd. Może coś się zmieni.

      • 3 3

      • PLK (1)

        ...ma za zadanie utrzymywanie linii kolejowych.Likwidacje linii to "specjalnośc" pie.... bankomatów które opanowały Centrale PKP

        • 1 1

        • i nie utrzymuje wszystkich linii kolejowych

          "nie każdy pociąg to pkp" - nie każda linia to PLK. PLK bardzo niewygodnie posiadać jakąś infrastrukturę - a gdzie jeszcze myśleć o sensownych modernizacjach a tym bardziej o budowie.

          • 1 1

  • do d*py

    • 13 1

  • będzie jak ze stadionem, ECSem i teatrem szekspirowskim (1)

    • 29 6

    • dodaj do tego zardzewiałe pudło solidarności. ciekawe czy ktoś rozliczy kiedyś naszych kosztorobów zasiadających na świecznikach we władzach miasta, powiatu i województwa!

      • 1 1

  • będzie albo nie będzie (1)

    wszelakiej maści pesymistom chcę rzec, że nie tak daleko bo stolicy Niemiec - Berlinie
    w jednym z głównych portów lotniczych Schoenefeld też trzeba dygać do S-bahnu 500 metrów od terminala,
    i też pociągi kursują z częstotliwością 10-20 minut,
    a obok już od kilku lat nie mogą oddać nowoczesnego terminala Brandenburg i zanosi się na to, że w ciągu najbliższych lat go nie oddadzą,

    a teraz czy ma to być kolej metropolitalna czy regionalna - na to pytanie powinni sobie odpowiedzieć "fachofce" z Urzędu Marszałkowskiego,
    bo zdaje się że oni absolutnie żadnego pomysłu na tę kolej nie mają,
    Turecki Kurier z PR Gdynia co drugi dzień biega do pana M. i kombinuje jak przejąć przewozy - a jak nie daj boże przejmie - to dopiero będzie klapa...

    • 16 5

    • Eeeee

      Labud załatwi to z kumplem S. i nie koniecznie będzie to klapa,bo lepiej będzie jak na temat organizacji i realizacji przewozów będzie wypowiadał ktoś kto wie o co te"klocki" chodzi niż jakiś bankomat,ekonomista z wodociągów,czy cukiernik z dobrymi plecami.

      • 0 0

  • Skomunikowanie (3)

    Co jest podstawą do najlepszego skomunikowania... Przecież PKM powinna być połączona razem z komunikacją autobusowa i tramwajowa- to fakt. Ale wszystkie te środki komunikacji miejskiej powinny być zjednane w jednej spółce która jest ZTM. Spójrzcie na metro warszawskie... prowadzi je jakąś inną firma? Nie, bo czy pasażerowie wysiadajac z tramwaju, autobusu mają kupować kolejny bilet na komunikację innej firmy? Nie sądzę. PKM powinna przejąć miejska spółka i ujednolicić z całością komunikacji miejskiej.

    • 33 3

    • żadna miejska spółka

      ale masz rację, że powinna to być spółka samorządowa

      • 7 1

    • powinien

      prowadzic np Urzad Marszalkowski.

      • 1 0

    • nie pocelowałeś - przykład metra W-wy jest nieadekwatny

      metro jeździ praktycznie wewnątrz W-wy, PKM zaś jest regionalne - bliższe raczej WKD (Kolei Dojazdowej). Tak więc PKM powinno być kontrolowane przez Marszałka lub jakoś tak - bardziej centralnie bo są potrzeby z różnych miejscowości

      • 5 2

  • Najlepsza kolej w Polsce jest w 3mieście (5)

    Popatrzcie, ze w 3mieście jest najlepiej rozwinięty transport publiczny w Polsce. Tutaj praktycznie rzadko trzeba korzystać z samochodu. SKM, PKM, tramwaje. Samochód tylko okazjonalnie, po większe zakupy. W jakim innym mieście jest tak dobrze?

    • 15 39

    • (2)

      Nie byłeś w Warszawie.

      • 16 3

      • Byłem, ale wróciłem (1)

        Byłem i bywam tam regularnie. Nie jest źle, ale moim zdaniem w 3mieście jest lepiej.

        • 5 9

        • W 3mieście jest lepiej chyba jeśli chodzi o posadki dla znajomków i urzędników bo bilet jest dwukrotnie droższy od Warszawskiego za możliwość podróży dowolnym środkiem transportu na połowę mniejszym terenie.

          • 16 0

    • tylko u nas cały czas próbuą bilet wymyśleć na nowo

      • 6 0

    • W Warszawie

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane