• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaką koleją będzie Pomorska Kolej Metropolitalna?

Krzysztof Koprowski
21 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Czy przystanki PKM będą elementami spajającymi aglomerację czy wyłącznie przystankami kolejowymi o niewielkim znaczeniu? Nz. przystanek Gdańsk Niedźwiednik. Czy przystanki PKM będą elementami spajającymi aglomerację czy wyłącznie przystankami kolejowymi o niewielkim znaczeniu? Nz. przystanek Gdańsk Niedźwiednik.

Do uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostało zaledwie kilka miesięcy, a my wciąż nie wiemy, czym właściwie jest PKM. Hurraoptymizm towarzyszący jej budowie i świetny marketing sprawiają, że całkowicie odmiennie podchodzą do niej mieszkańcy, urzędnicy i deweloperzy. Czy czeka nas zatem miłe zaskoczenie czy jednak rozczarowanie? - zastanawia się Krzysztof Koprowski.



Gdy w Warszawie mieszkańcy nie mogą doczekać się wciąż odkładanego w czasie uruchomienia II linii stołecznego metra, mieszkańcy Trójmiasta i Kaszub wciąż zastanawiają się, jak bardzo odmieni ich codzienne podróże Pomorska Kolej Metropolitalna.

Warszawskie metro to bowiem produkt sprawdzony, w pełni zintegrowany z pozostałymi środkami transportu, a w dodatku utożsamiany z szybkością oraz wysoką częstotliwością. W przypadku PKM nie wiemy dzisiaj nic, więc każdy interpretuje zapowiedzi w odmienny sposób.

Wizualizacja możliwości zabudowy przy PKM Niedźwiednik w oparciu o nowy plan zagospodarowania. Wizualizacja możliwości zabudowy przy PKM Niedźwiednik w oparciu o nowy plan zagospodarowania.
Biuro Rozwoju Gdańska jako instytucja odpowiedzialna za planowanie przestrzenne, PKM postrzega jako kolejną i ulepszoną linię Szybkiej Kolei Miejskiej, świetnie zintegrowaną z autobusami i tramwajami, a w dodatku o wysokiej zdolności przewozowej. W ten właśnie sposób uzasadnia się lokalizacje gęstej zabudowy w pobliżu przystanków - ostatnio przy PKM Niedźwiednik.

Podobny przekaz płynie też z materiałów promocyjnych deweloperów, którzy zachęcają do zamieszkania na osiedlach w pobliżu PKM. Jednocześnie po zapadnięciu decyzji o budowie kolei wyrzucili do kosza swoje dotychczasowe koncepcje zabudowy, i w miejscu planowanych jeszcze niedawno domków jednorodzinnych dążą do realizacji zwartej zabudowy mieszkaniowej i handlowo-usługowej. PKM jest obecna na plakatach i każdej mapie z lokalizacją osiedla jako podstawowy środek transportu.

Czytaj też: Raport ekspertów od nieruchomości: PKM zmieni obraz Trójmiasta

Całkowicie inne podejście stosuje Zarząd Transportu Miejskiego, który swoją deklaracją zaskoczył mieszkańców i radnych podczas ostatniego posiedzenia komisji rady miasta, nazywając PKM koleją regionalną bez żadnego wpływu na funkcjonowanie miasta.

- My traktujemy PKM jako produkt regionalny. To nie jest kolej, która ma obsługiwać pasażerów wewnątrz miasta. To jest kolej, która ma służyć do przewozu z regionu i w region. Stąd płynie wniosek, że dla przejazdów wewnątrzmiejskich na dzisiaj nie musimy nic zmieniać, bo ten układ, który już funkcjonuje, doskonale radzi sobie ze skomunikowaniem rejonów miasta, gdzie będzie docierać PKM - przekonywał Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Wizualizacja PKM Jasień z parkingiem typu park&ride i nową pętlą autobusową. Wizualizacja PKM Jasień z parkingiem typu park&ride i nową pętlą autobusową.
Jednocześnie Gdańskie Inwestycje Komunalne budują węzły przesiadkowe przy kolei metropolitalnej, tak jakby PKM miała być rozwiązaniem zbliżonym do warszawskiego metra czy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, czyli modelu komunikacyjnego zwożenia pasażerów do przystanków przesiadkowych.

Do tego nakłada się jeszcze inna wizja samorządu województwa, czyli formalnie inwestora PKM, który traktuje PKM jako element strategiczny wielkiej siatki połączeń aż po najbardziej odległe miasta naszego regionu.

W październiku sporo zamieszania wywołała zapowiedź o zaledwie trzech pociągach z Wrzeszcza na lotnisko oraz zaledwie jednym w ciągu godziny do Gdyni (taka sama częstotliwość miała być do wielokrotnie mniejszych Kartuz i Kościerzyny). Potem wprawdzie z tych ustaleń się wycofano, ale pewien niesmak pozostał, szczególnie gdy przedstawiono planowany tabor PKM z zaledwie jedną parą drzwi na człon pociągu. To niesmak traktowania PKM jako kolei, która ma rozwiązać problemy województwa, a nie aglomeracji.

Niezależnie do wizji urzędników czy deweloperów, PKM jeszcze inaczej postrzegana jest wśród mieszkańców. I tu nie brakuje ogromnego poparcia dla jej budowy, będącego jeszcze pokłosiem radości towarzyszącej Euro 2012, które było przyczynkiem do myślenia o odbudowie tzw. kolei kokoszkowskiej.

Rozbiórka tzw. Mostku Weisera Dawidka była jedną z kilku akcji promujących realizację PKM.


Jaką funkcję powinna przede wszystkim pełnić PKM?


Spełnienie marzeń o nowoczesnym systemie kolejowym, którego tak bardzo zawsze zazdrościliśmy krajom Europy Zachodniej, wielka frekwencja na każdej imprezie towarzyszącej PKM, spora liczba fanów na Facebooku i w Internecie (kilka stron miłośniczych, częste fotorelacje na różnych forach) i perfekcyjny marketing połączony z nawiązaniem do historii (widowiskowa rozbiórka tzw. Motku Weisera Dawidka), sprawiają że już na starcie PKM ma ogromną szansę na sukces.

Należy się jednak zastanowić czy sukcesem będzie samo uruchomienie kolei czy frekwencja, która przekroczy szacunki spółki powołanej do jej realizacji? Czy miarą sukcesu będzie gęsta zabudowa wzdłuż kolei czy może przewidywania ZTM-u i brak likwidacji połączeń autobusowych?

I czy rozmawiając o PKM, mamy na myśli za każdym razem ten sam rodzaj kolei? Wydaje się, że prawie zakończona budowa oznacza jednocześnie dopiero początek rozmów o tym, jak wykorzystać tę infrastrukturę. A żeby to dobrze zrealizować niezbędna jest ścisła współpraca urzędników i deweloperów z mieszkańcami celem wypracowania jednego, wspólnego stanowiska oraz oczekiwań wobec nowej linii kolejowej.

Miejsca

Opinie (299)

  • Prorocze wizje, czy niefrasobliwość? (2)

    Budowa PKM kojarzy mi się podobnie, jak budowa gdyńskiego lotniska. Ani w jednym, ani w drugim przypadku nie było rzetelnej analizy zapotrzebowania na te inwestycje. Odnoszę wrażenie, że decydowało tu myślenie typu: wybudujmy i zobaczymy, co będzie. Gdynia poległa, zanim skończyła budowę. Obawiam się, że, przynajmniej w najbliższych latach, dla Gdańska, jak i regionu, PKM-ka będzie ekonomiczną kulą u nogi, a częstotliwość kursowania będzie nie większa niż jeden/dwa pociągi na godzinę, przy niewielkim obłożeniu pasażerami. Zapewne po latach relacje ekonomiczno-eksploatacyjne się poprawią, ale nie sądzę, żeby ta kolej była rentowna w dającej się przewidzieć przyszłości.

    • 15 9

    • Nie "nie było rzetelnej analizy", tylko (1)

      "nie chciało mi się poczytać na witrynie PKM". Za to ponarzekam sobie w internecie.

      Osobiście nie nie podobają mi się wszystkie rozwiązania przyjęte w tym projekcie, np. zamówione składy, wybrany projekt przystanków, położenie niektórych prztystanków, itp. Ale nie piszę pierdół na zasadzie "nie znam się, to się wypowiem". Też bym wolał żeby projekt był realizowany w docelowej skończonej postaci, np. z elektryfikacją, przystankami w Gdyni, wspólnym biletem na całą komunikacje w Trójmieście. To wszystko ma szansę powstać.

      • 3 2

      • Na witrynie PKM znalazłem tylko koncert życzeń, a nie analizę.

        • 0 1

  • To będzie spektakularna klapa. No, ale oczywiście dołoży się kasę z podatków, żeby kolesie w kierownictwie żyli sobie dostatnio (26)

    • 172 191

    • Kolej Metriopolitalna.... (12)

      ...będzie koleją deficytową....
      Tak samo jak deficytowy jest ECS
      A w niedługim czasie Muzeum II WŚ

      Będziemy płacić za śmieci 100 zł miesięcznie a za m3 wody 20 zł

      To ma taki sam sens jak stawianie muzeum parówek i kaszanki

      • 42 49

      • Tramwaje w gdańsku też są deficytowe (9)

        Sprzedaż biletów tylko w połowie poktywa koszty utrzymania.

        To co - zlikwidować?

        • 58 4

        • (3)

          Oczywiście torowiska zamienić na nowe pasy ruchu.

          • 23 27

          • (2)

            A przystanki na kapliczki, w których można by odmawiać krótką modlitwę do Przenajświętszego Pojazdu...

            Wozie nasz,
            Któryś jest "w gazie",
            Święć się marka Twoja,
            Bądź wolna prawa Twoja,
            Jako na jezdni,tak i na parkingu.
            Paliwa taniego powszedniego zalej się Tobie pod korek,
            I odpuść nam nasze winy, jako że przecież wszyscy inni tak jeżdżą,
            I nie wódź nas na niezmotoryzowanie,ale nas zbaw od zbiorkomu.
            Przegląd techniczny racz przejść,choć światłość zewnętrzna ma braki. Niech odpoczywasz na parkingu bezpłatnym strzeżonym. Auto.

            • 46 16

            • Fenomenalne - szacun :-)

              • 1 3

            • aka! aka! Mzimu!

              yancig yancig
              bwana kubeł

              • 2 0

        • wszystkie etaty w UM są deficytowe zlikwidować ;)

          • 2 0

        • zaden argument (2)

          skoro jedno jest deficytowe /?czy aby napewno/ to nie nalezało rozpoczynac projektu Pkm

          • 0 1

          • Rentowna komunikacja publiczna to rzedkość na świecie. (1)

            Zresztą za opłaty pobierane na A1 też nie wybudowałbyś tej drogi, nie mówiąc już o darmowej S7

            • 7 1

            • infrastruktura zwraca się z reguły w kosztach społecznych

              • 7 1

        • Oczywiście że nie

          Zbudujmy jeszcze 2 linie PKM - jak dopłacać to dopłacać !

          I jeszcze jeden stadion

          Nie mam nic przeciw stadiom ale potrzebna jest drużyna a w Gdańsku takiej nie będzie jeszcze przez 30 lat... a pobożne życzenia i oczekiwania na temat wielkiej piłki mnie śmieszą.
          Byłem na kilku meczach - szkoda czasu i pieniędzy dla pseudo zawodowców

          • 34 15

      • Jak PKM będzie (wprost) deficytowa ale używana przez wiele osób to chyba warto

        Gorzej, jak się okaże, że nowa kolej wozi powietrze, bo stosunek korzyści z jej używania do ceny biletu jest zbyt niekorzystny... i tu pole do popisu dla władz miasta: ceny, przynajmniej na początku, powinny być SYMBOLICZNE!

        • 1 0

      • Ulice i chodniki też są deficytowe

        • 11 1

    • Żółć, niezadowolenie z nikogo i niczego, zgaga...prawdziwy Polak! Brawo

      • 1 2

    • Klapa

      Masz racje wuju. Totalna klapa, już teraz kasy nie maja na utrzymanie. Swoi z PO będą ja zarządzać i brać po 10 tys na mc. jak teraz.

      • 2 1

    • pislam, bidoki i narzekacze zawsze na straży.

      Dzień bez biadolenia, narzekania i negatywnego nastawienia jest dla was dniem straconym.
      Ale w końcu kiedyś was ta polska żółć zezre od środka

      • 9 5

    • bedzie git (6)

      Wazne ze powstala! Potem mieszkancy sami wymusza dostosowanie do potrzeb. Wiecej polaczen czy polaczenie z skm to juz drobne rzeczy wobec tej wielkiej I potrzebnej budowy. Rzadamy skm do tczewa!

      • 46 10

      • Czekamy na większe zagęszczenie przystanków na trasie do Gdyni (5)

        Jeśli to ma być kolej dla regionu to bez Kielnienskiej w Osowej słabo będzie. Kaszuby nadal będą autami wjeżdżać do Trojmiasta

        • 32 1

        • A ja myślę i jestem pewien (4)

          że teraz wszystkie firmy z Kaszub cała budowlanka, zostawi swoje busy w centrum np. na parkingu za 150 zł miesięcznie i będą dojeżdżać do gdańska za ok 50 zł miesięcznie więc obniżą i tak śmieszne stawki.

          Oszczędności czasu dla nich bo nie stoją w korkach z Kościerzyny do gdańska.

          • 8 11

          • Tak. I taczki oraz cement załaduja do przedziału rowerowego (1)

            BTW, nie będzie przedziału dla rowerów?

            • 13 2

            • podobno nie będzie

              a przewóz roweru będzie zakazany

              • 6 3

          • (1)

            biorąc pod uwagę, że te transportery są warte mniej niż puszki piwa skitrane akuratnie w dresy pasażerów, a tankowane są jumanym z gieesu opałem, to PKM musiałby chyba dopłacać za łaskę przewożenia tych zacnych pracowników kluczowego sektora budowlanego - żeby im (pracownikom) się to kalkulowało :)

            • 14 4

            • dla pasażerów PKM to chyba nawet lepiej

              • 10 1

    • najedzie tego II kategori (2)

      niemcow z czarnym podniebieniem zwanych ,,Jo Jo,,

      • 15 17

      • No

        " bosych antków z za Buga to się najeżdżało do ch.....y i ciut ciut

        • 7 5

      • sp...j bosy antku

        • 11 7

  • Nie ma powodów, aby PKM miała kończyć we Wrzeszczu. Skoro znacznie wcześniej otworzą Gdańsk Śródmieście, SKM... (4)

    ...zwolni sporo miejsca na Głównym.

    • 3 3

    • ale na tory SKM się nie dostaniesz (3)

      trzeba by zaorać przystanek Zaspa SKM i zbudować tam kolejny wiadukt, żeby PKM mogła się poruszać po torach podmiejskich. Jazda po torach dalekobieżnych do Głównego nie wchodzi w grę - nikt Ci nie ustawi przebiegów kolizyjnych na głowicy północnej Głównego. Wyobrażasz sobie, jakie używanie miałyby dziennikarzyny, gdyby Pendolino miało czekać na przejazd ukośny PKM-ki?

      • 2 0

      • Przed Gdańskiem Głównym jest tak gęsta sieć zwrotnic i skrzyżowań, że nawet Pendolino mogłoby zatrzymać się... (1)

        ... na dowolnym z tych ślepych peronów. Jest możliwe, aby PKM kończyło tam. Bo niby co zrobić z tymi ślepymi peronami po tym jak lwia część SKM pojedzie kilometr dalej?

        • 2 0

        • ślepe perony zostaną chociażby dla trzymania składów rezerwowych oraz dla okazjonalnej obsługi SKM Stadion

          • 0 0

      • w pierwszej wersji projektu....

        w pierwszej wersji projektu był projekt wiaduktu i pełnej integracji z SKM (rozjazdy, elektryfikacja), ale podobno kasy zabrakło, i temat zamieciono pod dywan, stąd autor tego postu obudzil się z ręką w tzw. nocniku i zadaje glupie pytanie: dlaczego tylko do Wrzeszcza ? . Ano bo tam jest koniec tej lini PKM, bo pociągi będa spalinowe a nie elektryczne a poza tym nowy przewoźnik i nowe bilety. PARANOJA

        • 2 0

  • Kielnieńska (2)

    Bez przystanku PKM Osowa-Północ(Kielnieńska) ta kolej dla większości mieszkańców Osowej,Kaczych Buków,Chwaszczyna i pozostałych ościennych miejscowości,których mieszkańcy docierają autobusem bądź samochodami do Gdańska nie ma sensu,bo nikomu nie będzie się chciało dojeżdzać do stacji Osowa PKP zwłaszcza autobusem z linii 171,gdzie najpierw będą musieli przesiąść się na przystanku Barniewicka w kolejny autobus,żeby dojechać na dworzec...

    • 15 1

    • (1)

      Podobnie bez przystanku PKM Zaspa dla mieszkańców Zaspy całę PKM nie ma sensu... nie wspominając nawet o braku jednego biletu na całą komunikacje na poziomie ceny Warszawskiego.

      • 1 1

      • niedługo nawet SKM Zaspa nie będzie

        w celu budowy wiaduktu pozwalającego na przejazd z torów PKM w linię SKM przewiduje się zburzenie wspomnianego przystanku. Michał, pogódź się z tym.

        • 0 0

  • (7)

    Prawda, że tą inwestycję wybudowano za pieniądze zabrane ludziom którzy żyją teraz, zastanawiając się często czy kupić salceson czy kaszankę, taka prawda. Z drugiej strony taka kolej jest ponadczasowa, jest czymś jak rzeka czy (przesadzam) kościół Mariacki. Jej wykorzystanie i potencjał będzie różnie wykorzystywany przez dziesiątki przyszłych lat. Wracając do początku, zastanawia tylko czy to czas na budowanie "piramid"? Jesteśmy biedni. Do centrum solidarności wchodzę jak do katedry, a przecież to ja, biedny żuczek, jestem jej mecenasem:-)

    • 10 4

    • Piszesz bzdury. (5)

      W tym miejscu była już kolej i zniknęła. Również PKM może zniknąć, ale na razie będzie musiała służyć przez wiele lat, aż zostaną spłacone długi. Kościół Mariacki był katolicki, ewangelicki a teraz jest muzeum propagandy katolickiej. Zabytek bez wpływu konserwatora. Nie wiem co dodają do twojej kiełbasy, ale może pościłbyś trochę, bo za dużo tłuszczu nie wspomaga myśleniu.

      • 4 2

      • pamiętasz w jakich okolicznościach tamta kolej "zniknęła"? (4)

        • 2 1

        • (3)

          Nie odbudowano jej po wojnie, bo uznano, ze to bez sensu. Potem wiele razy myslano o jej odbudowie i za kazdym razem dochodzono do wniosku, ze to bez sensu. Az w koncu nastal Budyn...

          • 2 1

          • nie odbudowywano jej po wojnie, bo były pilniejsze inwestycje (m. in. linia do wywozu węgla do Rosji)

            Potem wiele razy o niej myślano, ale ktoś trzymał teren w rezerwie pod ulicę. A potem się okazało, że linia ma potencjał dla transportu miejskiego - bo łączy tereny przeznaczone pod mieszkaniówkę oraz lotnisko.

            • 0 0

          • (1)

            podobny los spotkal kolej do Nowego Portu i do Oksywia
            pierwsza byla nawet w SKM
            pamietam jak byly w nie tlumy (starosc)
            dziś na tych torach rosną drzewa grube jak moje ramię
            pożyję troche to dożyję zalesienia torów PKM
            i osobnych biletów na tramwaje parzyste i na nieparzyste

            • 2 2

            • naprawdę mi ciebie żal, żuczku

              • 1 2

    • Linia pasażerska do Starej Piły, została zlikwidowana jeszcze w początkach lat 30-tych, jako nie uzasadniona. Owszem czasy się zmieniły jak i zabudowa górnego tarasu ale tez brać pod uwagę należy, usamochodowienie mieszkańców, jakiego przed blisko 90-ciu laty nie było.
      Sam nie wiem jak będzie z PKM, nie patrzę jakoś pesymistycznie na całość ale optymistyczne zapowiedzi mnie też nie przekonują, bo widzę masę mielizn i czuję że chodziło raczej o "wziątki" z inwestycji dla krewnych i znajomych królika, niźli o wygodę mieszkańców aglomeracji.

      • 1 0

  • Jaka koleją będzie PKM (2)

    PUSTĄ

    • 4 5

    • ciekawe, czy odszczekasz swoje trollowanie gdy się okaże nieprawdą? (1)

      • 0 1

      • Przeczytaj choć raz artykuł pod którym komentujesz, raz a porządnie i wyciągnij wnioski. Skoro nawet pośród dziennikarzy trojmiasto.pl po wielu hurraoptymistycznych materiałach dotyczących PKM, jest głos ledwie, ledwie nawet nie krytyczny a stawiający pytania, to znaczy że wielu dotychczasowych krytyków, miało jednak rację, że pomysł może i był dobry, ale realizacja jest do bani.

        • 0 0

  • Jaką koleją będzie Pomorska Kolej Metropolitalna? (1)

    - brak wspólnego biletu (gwóźdź do trumny dla PKM)
    - niska częstotliwość (do Gdyni tylko co godzinę, parodia i to ma być kolej metropolitalna?)
    - brak bezpośredniego połączenia centrum Gdańska z lotniskiem, tylko przesiadka we Wrzeszczu z/do SKM! Już widzę te tłumy biegające z tobołami między peronami!
    - jedna para drzwi na wagon i spalinowe szynobusy (dobre to do przewozów regionalnych a nie do aglomeracyjnych!)
    - brak przystanków w Gdyni, bo ważniejsze są infoboxy i kolejka na kamienny wierch czy inne pierdoły! Proponuję zmianę nazwy z PKM na GKM (Gdańska Kolej Metropolitalna)

    • 4 1

    • GKM rządzi!

      Grudziądz żuzel Grudziądz żuzel Grudziądz żuzel Grudziądz żuzel Grudziądz żuzel

      • 0 1

  • całość potrzebna, moze potem zmienia na lepsze warunki (3)

    PKM to praktycznie tylko cześć gdańska o ile wiem

    cześć gdyńska ma mało przystanków, co jest niezrozumiałe, bo mogłobyu lepiej obsługiwać dzielnice przy obwodnicy, czestotliwość tez nie powala, choc akurat na lotnisko to wystarczy (dziś autobusy jeżdżą nieregularnie, co takze jest niezrozumiałe, a przerwy po 1-2 godziny skutecznie zniechecazja z uzywania tego połaczenia)

    cześć gdańska jest zintegrowana z dzienicami miasta, 15 minut powinno wystarczyć, przynajmniej na razie, jedne drzwi to faktycznie nieporozumienie, może te powinny jeździć do Kartuz, a na trasie do Gdyni kupić bardziej 'miejskie' składy

    ale my mamy długa tradycję psucia miejskiego transportu - stare SKM (poniemieckie) były idealne, duzo drzwi, brak dziury pomiędzy pociagiem i platformą... nasze narodowe pociągi... cóz widac jakie są

    • 4 1

    • Oddzielne bilety SKM i PKM to strzał w kolano i największy zniechęcacz (2)

      Jeśli ktoś chce z lotniska dojechać do PKP Gdańsk Główny to musi się przesiąść we Wrzeszczu i jeszcze bilet dokupić. Wytłumaczcie to obcokrajowcom.

      To linia 110/210 jednak wygodniejsza, tańsza i nie trzeba z torbami latać.

      • 2 1

      • bilet to powinien byc jeden na wszystkie srodki komunikacji (1)

        to jest jakas paranoja i skandal, ze nadal takowego nie ma

        tylkko nie pisać mnie tu o miesiecznych

        • 2 1

        • ani o "biletach kolejowo-komunalnych-dwóch-przewoźników"

          bo to trąci ostrą cyklofrenią w fazie hipermaniakalnej, bez tabletek

          • 0 0

  • pmk... (2)

    Nie mieszkamy w Dubaju, a klimat mamy taki jaki mamy a wiaty na peronach nie osłonią oczekujących na pociąg ani od zacinającego deszczu czy śniegu ani od hulającego wiatru. to tylko mizerny daszek nawet nie do ozdoby...

    • 23 2

    • a co robią tysiące korzystających z SKM?

      żyją w innym klimacie?

      • 0 0

    • - do tego nie grzeszący urodą, oględnie rzecz nazywając.

      • 6 0

  • czemu nie ma przystanku Gdańsk Karczemki (2)

    Mieszka tam parę tys osób...

    • 9 5

    • tak naprawdę Gdańsk Kiełpinek leży prawie na Karczemkach (1)

      Problem jest tylko z dojściem do niego. Bo jak z kładki dla pieszych nad obwodnicą dojść do stacji PKM?

      • 2 0

      • tam potrzebna jest droga rowerowa

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane