• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie

Krzysztof Koprowski
10 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) na tle istniejącego i planowanego zagospodarowania.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) na tle istniejącego i planowanego zagospodarowania.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) z wiaduktu PKM nad al. Grunwaldzką.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) z terenu Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) - widok z rejonu terenu McDonalda przy al. Grunwaldzkiej/Bażyńskiego.

Między Grunwaldzką i torami kolejowymi, przy granicy Oliwy i Strzyży, może powstać kilkanaście biurowców wysokich na 55 metrów. Powstanie przy nich ponad 1340 miejsc parkingowych oraz nowa, równoległa do al. Grunwaldzkiej droga.



Jaką formę powinna mieć al. Grunwaldzka w Gdańsku?

Nieco ponad miesiąc temu Biuro Rozwoju Gdańska opublikowało projekt nowego studium Gdańska. Jedną z najważniejszych zmian, zgodną ze współczesnymi trendami w projektowaniu miast, ma być traktowanie ruchu pieszych, rowerów, komunikacji miejskiej, taksówek, a nawet carpoolingu (wspólnych przejazdów) jako ważniejszych od mało efektywnego i niezwykle kosztownego ruchu indywidualnego samochodowego.

Jednak zaprezentowana właśnie koncepcja nowego zagospodarowania pasa przykolejowego pomiędzy kompleksem biurowym Alchemia zobacz na mapie Gdańska i ulicą (Nowa) Abrahama zobacz na mapie Gdańska zaprzecza tym zasadom.

Biurowce o wysokości do 55 metrów

Przewiduje się tutaj dopuszczenie zabudowy przemysłowo-usługowej (w tym biurowej) o wysokości do 55 metrów (ok. 16 pięter). Wprawdzie jest to wysokość niższa niż w obowiązującym dokumencie, gdzie nie było pod tym względem żadnych limitów, ale jednocześnie zdecydowano się zwiększyć maksymalną liczbę miejsc parkingowych (do tej pory mogło ich tu powstać 1340) , która dotychczas blokowała teren przed nadmiernym zainwestowaniem (szczególnie "w górę").

Tereny, o których mowa, należą do właścicieli centrum handlowego Oliwa, firmy Skanska i firmy GetResponse.

Czytaj też: Artykuł z grudnia: Zagłębie biurowców rozrasta się

  • Fragmentu projektu nowego studium z odwróconą piramidą transportową (u góry najwyższy priorytet w organizacji układu przestrzennego).
  • Fragment projektu nowego studium dotyczący krytyki dróg serwisowych.

"Nie chcemy aut, dlatego budujemy więcej parkingów"

Więcej miejsc parkingowych to zachęta do podróży do pracy własnym samochodem. Taka polityka przeczy zawartym w studium postulatom promocji alternatywnych wobec auta środków transportu, które w tej części miasta są dobrze rozwinięte - w bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się przystanki SKM zobacz na mapie Gdańska (w północnej części planu) oraz PKM zobacz na mapie Gdańska (w południowej części planu), autobusowe oraz drogi rowerowe. Niedaleko znajduje się też trasa tramwajowa.

- Wprowadzenie większej liczby miejsc postojowych poprawi możliwości inwestycyjne w obszarze objętym sporządzanym projektem planu, jak i w obszarze, dla którego obowiązuje od stycznia nowy plan miejscowy - przekonuje Dariusz Wołodźko z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Sporządzany dokument jest kontynuacją zmian, jakie zaszły w części północnej pasa przykolejowego, a nowe ograniczenie liczby miejsc parkingowych będzie wynikać z przeprowadzonej analizy.
Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

BRG krytykuje drogi serwisowe w studium, ale popiera je w nowym planie

Do nowych biurowców będzie się dojeżdżało dodatkową, równoległą do al. Grunwaldzkiej jezdnią (to tzw. droga serwisowa).

Takie rozwiązanie - projektowania przestrzeni wyłącznie z pozycji kierowcy auta - w trakcie prac nad studium i na licznych debatach były jednym z najczęściej krytykowanych błędów urbanistycznych ostatnich lat. Krytyka ta została uwzględniona też w projekcie studium, w którym narzucono w ramach "standardu ulicy miejskiej" rezygnację z tego rozwiązania m.in. na najważniejszych ulicach Gdańska.

  • Droga serwisowa w kompleksie Alchemia. Reklamy zajmują połowę powierzchni okien, aby dotrzeć z informacją do odległej głównej jezdni po prawej. Warto zwrócić uwagę też na wąski chodnik w stosunku do układu drogowego sześciu pasów al. Grunwaldzkiej i drogi serwisowej.
  • Niezmodernizowany fragment drogi serwisowej w terenie w granicach projektu planu. Parkowanie odbywa się po obu jej stronach, a piesi poruszają się jezdnią.
  • Droga serwisowa przy Alchemii zmusiła do utworzenia skomplikowanego skrzyżowania z dziesiątkami sygnalizatorów.
Drogi serwisowe nie tylko komplikują sytuację w obrębie skrzyżowań, ale przede wszystkim oddalają zabudowę od głównej ulicy, zmuszając pieszych do lawirowania między dwoma chodnikami po dodatkowej jezdni (ta często jest jeszcze połączona z naziemnym parkingiem). Przekłada się to również na szpetne duże reklamy lokali handlowych, które są zbyt oddalone od głównej ulicy, by przyciągnąć klientów niewielkimi szyldami.

- Istnieje możliwość poprowadzenia drogi serwisowej na tyłach nowej zabudowy [od strony torów kolejowych - dop. red.] jako drogi wewnętrznej (prywatnej). Natomiast ze względu na koszt wykupu gruntów nie zdecydowano się na przeprowadzenie tej drogi jako publicznej - mówi Wołodźko - Droga serwisowa w koncepcji planu nie będzie wydzielona na całej długości, ale tylko w takim zakresie, aby zapewnić dostęp drogowy do przylegających terenów inwestycyjnych. Al. Grunwaldzka jest drogą wojewódzką w klasie technicznej głównej, a to uniemożliwia często zjazdy. Problem ten niweluje zaproponowana droga serwisowa.
W ramach trwającego etapu zbierania opinii od mieszkańców w procedurze Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych, Biuro Rozwoju Gdańska czeka na propozycje miejsc, gdzie należy wykonać dodatkowe analizy wpływu nowej zabudowy na panoramę miasta. Propozycje można przesyłać e-mailem na adres brg@brg.gda.pl lub pocztą tradycyjną na adres ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk do 12 lipca.

Dokument SLOW dla Oliwy dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

  • Sylweta panoramy miasta od strony Przymorza (u góry) i Oliwy (na dole).
  • Wizualizacja możliwej zabudowy z Pachołka.
  • Na terenie objętym planem i trwającą procedurą SLOW właścicielami terenów są Skanska, GetRensponse oraz właściciel CH Oliwa.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (321) 2 zablokowane

  • koszmar dla miasta (4)

    jeden typ działalności gospodarczej spowoduje ze cały obszar od Strzyży do Oliwy po godz. 17 będzie martwy. Czy ktoś wyjechał np do Amsterdamu żeby przyjrzeć się przez tydzień jak żyje miasto dobrze zaprojektowane urbanistycznie, jak należy mieszać funkcje mieszkalno - użytkowe aby Gdańsk nie był podzielony na SYPIALNIE vs BIUROWCE.

    • 46 10

    • Do 17 w korpo?

      Haha, chciałbym to widzieć xD

      • 6 5

    • heh, beka z ludzi którzy płacą grube tys za metr kwadratowy mieszkania w okolicy.

      No chyba ze na wynajem.

      • 0 11

    • Sam sobie mieszkaj przy grunwaldzkiej (1)

      • 3 1

      • Bez 3 szybówek i klimy nie da rady.

        • 3 0

  • koziol (1)

    O, kolejne miejsca dla młodych (ale na szczęście w Polsce jest ich coraz mniej) w zagranicznych koncernach, szukających oszczędności.Wprawdzie praca w międzynardowej korpo, ale za trzy razy mniejsze pieniądze. Kiedyś byłem zły, że w trójmieście nie ma lokali biurowych z prawdziwego zdarzenia, dzisiaj uważam, że powoli zaczyna ich być za dużo.

    • 16 10

    • Za 10 lat będzie 3 razy tyle co obecnie. I bardzo dobrze

      • 2 0

  • Znowu 55metrowe kloce?! (1)

    Zlitujcie się! Powstaje Mordor, monotonna zabudowa rodem z polskich blokowisk, tyle że w wydaniu biurowym. Troce jakiejś różnorodności, jakaś dominanta 100+, a nie same klocowate 55 metrowe oszklone budy-wszystkie podobne. To się już robi nudne!

    • 31 9

    • Wyobraź sobie pożar w 120 metrowym biurowcu, w Gdańsku nie ma tak wysokich drabin strażackich

      • 5 2

  • żart?

    kolejne biurowce a ulice mamy już zakorkowane do granic możliwości. skoro wymyślają sobie w tym biurze jak tu zakorkować już zakorkowane to może ktoś powinien spaść ze swojego cieplutkiego stołka? co komu po miejscach parkingowych skoro brakuje ulic. myślicie wy w ogóle przy tym swoich biureczkach czy już całkiem szare komórki wyginęły pod kopułami? to piękne miasto zmienia się w jakąś jedną wielką kupę g*wna. wszędzie biurowce, mega galerie - budujcie to sobie gdzieś za miastem. warszawce chcecie dorównać bo ja nie - jak komuś brak zaśmieconego miasta to zawsze może się tam przenieść.

    • 28 8

  • (7)

    Wieżowiec za wieżowcem, a chleba nie ma gdzie kupić. Nastawiali klocków, które po 18tej wymierają a wraz z nimi cała dzielnica. Bez pomysłu to wszystko, byle biznes się napchała, a co dla ludzi? Park i jedna ulica ze sklepami to chyba za mało na tak piękną dzielnicę jak Oliwa.

    • 31 18

    • To nie jest dzielnica mieszkalna tylko biurowa, chleb kupuj w markecie na osiedlu gdzie mieszkasz (6)

      Albo w pobliskiej piekarni Rogalik

      • 7 9

      • (5)

        Biurowa ? Kopnij się w pusty baniak biurowa to ona jest od 2 lat

        • 11 6

        • Czy widzialeś jakieś budynki mieszkalne między Grunwaldzką a torami SKM pusty baniaku ? (4)

          Chyba że stoi tam jakiś barak w którym stróżujesz i mieszkasz...

          • 8 4

          • (3)

            Są tam osiedla młodyc z dziecmi gdzie brak szkół i rozwoju fizycznego

            • 4 9

            • To chyba nigdy tam nie byłeś lub nie umiesz czytać ze zrozumieniem (2)

              Biurowce powstaną między Aleją Grunwaldzką a torami SKM, od wiaduktu PKM w stronę Oliwy, zapewniam Cię że żadnych osiedli młodych tam nie ma i nie będzie, bo są to tereny poprzemysłowe które raczej nie nadają się pod mieszkaniówkę ( obecnie są tam warsztaty wulkanizacyjne, hurtownie, warsztaty samochodowe )

              • 9 0

              • Te biurowce to nie Oliwa. Właściwa Oliwa jest (1)

                nie przy Grunwaldzkiej, a dalej po lasem. Polanki i te sprawy. Jak już robić spójność i zachowywać charakter dzielnicy to wyburzcie te prlowskie szafy w lesie np. Osiedle Mlodych

                • 0 8

              • Oliwa zaczyna się już przy torach SKM i rzeczywiście ciągnie się aż do lasu

                • 6 0

  • dojazdy (4)

    Umowmy sie, ze w naszej mentalnosci nie istnieje cos takiego, jak chec dojazdu do pracy kolejka/tramwajem/autobusem. Transport zbiorowy jest traktowany, jako zlo konieczne i kazdy tylko czeka, az zarobi na taniego rzecha i zacznie nim dojezdzac do pracy. Trudno zreszta sie dziwic, bo komunikacja miejska swiadczy uslugi na niskim poziomie. Autobusy i tramwaje notorycznie sie spozniaja, mnostwo awarii, odjazdy co kilkanascie minut i patologia w rozkladach, gdzie np. cztery tramwaje z rzedu jada tylko do strzyzy i gdy przyjedzie tramwaj do oliwy/jelitkowa, to ludzie jada, jak w wagonie bydlecym.

    • 43 5

    • Kolego czas ! Jak dorobisz się rodziny z dziećmi to docenisz każde 15 minut w dobie. (3)

      Jak na razie w Gdańsku auto wygrywa na czas z innymi środkami komunikacji, nawet uwzględniając korki.
      Mieszkam w Łostowicach a właśnie pracuję w tym rejonie. I w obie strony dojazd zamykam w czasie 40 minut. Rano przez centrum, a powrót prze tunel i obwodnicę południową.
      Ze swej łaski przelicz czas autobusu do pętli Łostowice, tramwaj do uniwerka i spacer do biura.
      Jeżeli czasami uda Ci się zamkąć dojazd w 1:20 to jesteś szczęśliwy.
      A to 2 x 40minut codziennie urywane z doby.

      • 10 4

      • Kolego, dobrze Cie rozumiem i napisalem przeciez, ze trudno sie dziwic tym, co wybieraja samochody, bo transport publiczny w Gdansku stoi slabo.

        • 12 2

      • Mieszkanie tanie drogie korki.

        Kupiłeś mieszkanie w sztucznie wykreowanej przez deweloperów dzielnicy miasta.
        Tam infrastuktura jest wiejska, a osiedla są rodzajem nowotworu którego nie da się obecnie już lepiej skomunikować

        • 13 4

      • Sprzedam mieszkanie w Oliwie. 83 m2. 10 min od Parku.. ktoś chętny?

        • 5 3

  • BRG

    Zaraz BRG napisze opinie dla równowagi Ha HA

    • 8 5

  • gratulacje dla Gdańska z Gdyni (2)

    nie da się ukryć, że u was duzo się zmienia, u nas niestety nastapił jakis zastój

    • 17 15

    • prawda

      • 8 1

    • W gdyni inwestycyjny marazm macie mniej więcej od 10 lat ;)

      Głosujcie dalej na Szczurka to się nic nie zmieni..

      • 5 1

  • Budyń jak najwięcej smrodu chce zostawić po sobie

    A dlaczego nie budują ich za przejadzowem

    • 18 8

  • Pam Maruda znowu się odezwał!

    Ten facet nic tylko potrafi zrzędzić i marudzić. Nic mu się nie podoba! Jeszcze nie było artykułu, w którym coś pochwalił...!

    • 10 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane