- 1 Nocna komunikacja do poprawki (158 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (358 opinii)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (328 opinii)
- 4 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (51 opinii)
- 5 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (69 opinii)
- 6 Pościg między autami na trzypasmówce (66 opinii)
Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie
Między Grunwaldzką i torami kolejowymi, przy granicy Oliwy i Strzyży, może powstać kilkanaście biurowców wysokich na 55 metrów. Powstanie przy nich ponad 1340 miejsc parkingowych oraz nowa, równoległa do al. Grunwaldzkiej droga.
Jednak zaprezentowana właśnie koncepcja nowego zagospodarowania pasa przykolejowego pomiędzy kompleksem biurowym Alchemia i ulicą (Nowa) Abrahama zaprzecza tym zasadom.
Biurowce o wysokości do 55 metrów
Przewiduje się tutaj dopuszczenie zabudowy przemysłowo-usługowej (w tym biurowej) o wysokości do 55 metrów (ok. 16 pięter). Wprawdzie jest to wysokość niższa niż w obowiązującym dokumencie, gdzie nie było pod tym względem żadnych limitów, ale jednocześnie zdecydowano się zwiększyć maksymalną liczbę miejsc parkingowych (do tej pory mogło ich tu powstać 1340) , która dotychczas blokowała teren przed nadmiernym zainwestowaniem (szczególnie "w górę").
Tereny, o których mowa, należą do właścicieli centrum handlowego Oliwa, firmy Skanska i firmy GetResponse.
Czytaj też: Artykuł z grudnia: Zagłębie biurowców rozrasta się
"Nie chcemy aut, dlatego budujemy więcej parkingów"
Więcej miejsc parkingowych to zachęta do podróży do pracy własnym samochodem. Taka polityka przeczy zawartym w studium postulatom promocji alternatywnych wobec auta środków transportu, które w tej części miasta są dobrze rozwinięte - w bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się przystanki SKM (w północnej części planu) oraz PKM (w południowej części planu), autobusowe oraz drogi rowerowe. Niedaleko znajduje się też trasa tramwajowa.
- Wprowadzenie większej liczby miejsc postojowych poprawi możliwości inwestycyjne w obszarze objętym sporządzanym projektem planu, jak i w obszarze, dla którego obowiązuje od stycznia nowy plan miejscowy - przekonuje Dariusz Wołodźko z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Sporządzany dokument jest kontynuacją zmian, jakie zaszły w części północnej pasa przykolejowego, a nowe ograniczenie liczby miejsc parkingowych będzie wynikać z przeprowadzonej analizy.
Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie
BRG krytykuje drogi serwisowe w studium, ale popiera je w nowym planie
Do nowych biurowców będzie się dojeżdżało dodatkową, równoległą do al. Grunwaldzkiej jezdnią (to tzw. droga serwisowa).
Takie rozwiązanie - projektowania przestrzeni wyłącznie z pozycji kierowcy auta - w trakcie prac nad studium i na licznych debatach były jednym z najczęściej krytykowanych błędów urbanistycznych ostatnich lat. Krytyka ta została uwzględniona też w projekcie studium, w którym narzucono w ramach "standardu ulicy miejskiej" rezygnację z tego rozwiązania m.in. na najważniejszych ulicach Gdańska.
Drogi serwisowe nie tylko komplikują sytuację w obrębie skrzyżowań, ale przede wszystkim oddalają zabudowę od głównej ulicy, zmuszając pieszych do lawirowania między dwoma chodnikami po dodatkowej jezdni (ta często jest jeszcze połączona z naziemnym parkingiem). Przekłada się to również na szpetne duże reklamy lokali handlowych, które są zbyt oddalone od głównej ulicy, by przyciągnąć klientów niewielkimi szyldami.
- Istnieje możliwość poprowadzenia drogi serwisowej na tyłach nowej zabudowy [od strony torów kolejowych - dop. red.] jako drogi wewnętrznej (prywatnej). Natomiast ze względu na koszt wykupu gruntów nie zdecydowano się na przeprowadzenie tej drogi jako publicznej - mówi Wołodźko - Droga serwisowa w koncepcji planu nie będzie wydzielona na całej długości, ale tylko w takim zakresie, aby zapewnić dostęp drogowy do przylegających terenów inwestycyjnych. Al. Grunwaldzka jest drogą wojewódzką w klasie technicznej głównej, a to uniemożliwia często zjazdy. Problem ten niweluje zaproponowana droga serwisowa.
Dokument SLOW dla Oliwy dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.
Materiał archiwalny z 2015 r.
Miejsca
Opinie (321) 2 zablokowane
-
2017-07-11 07:39
jaj, nareszcie zachodza zmianyw mysleniu wlodarzy
wkoncu sie zorientowali, ze nie da sie, by kazdy mieszkaniec aglomeracji mial i wszedzie jezdzil swoim samochodem. Nie, nie obchodzi mnie, ze wy chcecie. Nie, nie jest o tylko wasz interes, zanieczyszczenie, wstretna architektura, koszty miasta, sa problemem wszystkich
- 9 2
-
2017-07-11 07:39
nikt nie chce aut, ale Grunwaldzka zakorkuje się na amen
GRATULACJE!
- 11 3
-
2017-07-11 07:35
:)
A niech powstają :) kolejne biurowce, kolejne korpo. Już spora część świeci pustkami. Za moment będą sie zwijać :D
- 4 8
-
2017-07-11 07:35
czy tak jak w warszawie powstanie PIS-tower?
Totalna inwigilacja z podwyżką paliwa ?
- 8 4
-
2017-07-11 07:24
same betony i szkło,gdzie przyroda i zieleń?
- 10 7
-
2017-07-10 11:31
(16)
Czekamy, oby jak najszybciej je zbudowano, nowoczesne miasto, nowe inwestycje
- 120 91
-
2017-07-10 13:42
(4)
A co z terenem na rogu al. Grunwaldzkiej i ul. Kołobrzeskiej, na którym znajduje się obecnie hala? Tam pasowałby wysoki wieżowiec dopełniający ciąg istniejącej i planowanej zabudowy. Skrzyżowanie i okolica uzyskałyby nowy, bardziej reprezentacyjny wizerunek.
- 15 6
-
2017-07-10 18:03
(2)
Jak Ci pasuje to kup tą halę, wyburz i postaw wieżowiec
- 9 1
-
2017-07-10 18:33
Już ktoś podobno kupił (1)
- 5 0
-
2017-07-11 07:14
Pewnie Biedronka
- 4 0
-
2017-07-10 20:07
my nie mieszkamy w centrum !!!!!
to są dzielnice mieszkalne !! ciągłe stawianie biurowców to ujowy pomysł.
- 7 10
-
2017-07-10 15:11
Nowoczesne??? Kloce 55m to nowoczesność??? (2)
- 16 10
-
2017-07-10 19:54
(1)
może i nowocześnie ale 55m wys to trochę kiepsko, oczywiście wszystko wiąże się z kosztami, jednak (patrząc na świat) czy ta bariera jest nie do przeskoczenia?, większa inwestycja to większe przychody
- 9 7
-
2017-07-10 21:44
nie ulegaj złudzeniu, że gdańsk to taka kopalnia przychodów. każda bańka pęka.
- 8 3
-
2017-07-10 20:02
Wyższe budynki o ciekawej architekturze urozmaiciłyby panoramę miasta.
- 13 0
-
2017-07-10 14:04
(2)
czekamy, żeby jak najszybciej zburzono szpecące hale po drugiej stronie Alei (teren UG)
- 18 1
-
2017-07-10 15:23
UG od dawna zamierza sprzedać ten teren (1)
Pewnie powstanie tam biurowiec Olivia Superstar lub Alchemia Stargate
- 16 0
-
2017-07-10 19:00
Niestety obecny rektor wydzierżawił teren na wiele lat i balej będą tam te paskudne budy
- 8 1
-
2017-07-10 13:06
zarżniecie biurami tej części 3M (3)
gwarantuje paraliż komunikacyjny.
Ci idioci od planowania powinni rozciągnąć zabudowę bo inaczej wszystko stanie i uj.
a SKM już teraz pęka w szwach.- 16 16
-
2017-07-10 13:32
SKM ma wciaz duze rezerwy techniczne (2)
Mozna latwo dodac 2, a pewnie i 3-krotnie dluzsze sklady w godzinach szczytu.
Mozna dac SKM co 5 minut. Jest popyt - powinna isc za tym podaz.- 22 5
-
2017-07-10 14:01
W SKM nie działają prawa rynku. (1)
Jak będzie więcej pasażerów, to wyciągną rękę po większe dopłaty od Marszałka.
- 29 3
-
2017-07-10 15:42
to nalezy dokonac nalizy sytuacji i ja zmienic.
Jak aktualni wlodarze kolei nie potrafia tego zrobic, zmienic ich i oczekiwac od nowych, ze beda potrafic.
- 14 3
-
2017-07-10 15:09
Czy nie ma w tym mieście jakiegos urbanisty? (1)
Czy zostali tylko sprzedawcy gruntów i deweloperzy. Przecież wystarczy być w miarę roztergnionym zeby zrozumieć ze ponad 1000 miejsc to ponad 1000 aut więcej na grunwaldzkiej codziennie. Takie biurowce to buduje się za miastem ale tem i grunt tańszy i nie ma komu pomsarować.
- 19 9
-
2017-07-10 22:54
A kto pojedzie za miasto? Zaleta obecnej lokalizacji jest bliskosc do dzielnic mieszkalnych. Dzieki temu czesc ludzi dociera do pracy pieszo, rowerem albo komunikacja zbiorowa. Gdyby to bylo za miastem to czesc w ogole by nie chciala tam pracowac a z pewnoscia prawie 100% wybraloby samochod.
- 4 0
-
2017-07-10 12:29
(7)
Wieżowiec za wieżowcem, a chleba nie ma gdzie kupić. Nastawiali klocków, które po 18tej wymierają a wraz z nimi cała dzielnica. Bez pomysłu to wszystko, byle biznes się napchała, a co dla ludzi? Park i jedna ulica ze sklepami to chyba za mało na tak piękną dzielnicę jak Oliwa.
- 31 18
-
2017-07-10 12:35
To nie jest dzielnica mieszkalna tylko biurowa, chleb kupuj w markecie na osiedlu gdzie mieszkasz (6)
Albo w pobliskiej piekarni Rogalik
- 7 9
-
2017-07-10 12:40
(5)
Biurowa ? Kopnij się w pusty baniak biurowa to ona jest od 2 lat
- 11 6
-
2017-07-10 12:43
Czy widzialeś jakieś budynki mieszkalne między Grunwaldzką a torami SKM pusty baniaku ? (4)
Chyba że stoi tam jakiś barak w którym stróżujesz i mieszkasz...
- 8 4
-
2017-07-10 12:47
(3)
Są tam osiedla młodyc z dziecmi gdzie brak szkół i rozwoju fizycznego
- 4 9
-
2017-07-10 13:02
To chyba nigdy tam nie byłeś lub nie umiesz czytać ze zrozumieniem (2)
Biurowce powstaną między Aleją Grunwaldzką a torami SKM, od wiaduktu PKM w stronę Oliwy, zapewniam Cię że żadnych osiedli młodych tam nie ma i nie będzie, bo są to tereny poprzemysłowe które raczej nie nadają się pod mieszkaniówkę ( obecnie są tam warsztaty wulkanizacyjne, hurtownie, warsztaty samochodowe )
- 9 0
-
2017-07-10 20:34
Te biurowce to nie Oliwa. Właściwa Oliwa jest (1)
nie przy Grunwaldzkiej, a dalej po lasem. Polanki i te sprawy. Jak już robić spójność i zachowywać charakter dzielnicy to wyburzcie te prlowskie szafy w lesie np. Osiedle Mlodych
- 0 8
-
2017-07-10 22:49
Oliwa zaczyna się już przy torach SKM i rzeczywiście ciągnie się aż do lasu
- 6 0
-
2017-07-10 22:30
Jacy jesteśmy ?
Dlaczego tego City nie zlokalizowano przy Stadionie w Letnicy ? Ile tam miejsca i jakie komunikacyjne warianty.A na Grunwaldzkiej to powiększenie tłoku.
- 12 6
-
2017-07-10 12:08
Brawo. Kolejne miejsca pracy w Gdańsku (3)
- 23 23
-
2017-07-10 12:16
(2)
taaaa same korpo do prania mózgów młodych ludzi
- 12 8
-
2017-07-10 13:02
ale płacą na czas i lepiej od polskich Januszy biznesu (1)
- 18 0
-
2017-07-10 22:20
Na czas napewno. Lepiej niekoniecznie.
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.