- 1 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (36 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (257 opinii)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (317 opinii)
- 4 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (115 opinii)
- 5 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (29 opinii)
- 6 Pościg między autami na trzypasmówce (64 opinie)
Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie
Między Grunwaldzką i torami kolejowymi, przy granicy Oliwy i Strzyży, może powstać kilkanaście biurowców wysokich na 55 metrów. Powstanie przy nich ponad 1340 miejsc parkingowych oraz nowa, równoległa do al. Grunwaldzkiej droga.
Jednak zaprezentowana właśnie koncepcja nowego zagospodarowania pasa przykolejowego pomiędzy kompleksem biurowym Alchemia i ulicą (Nowa) Abrahama zaprzecza tym zasadom.
Biurowce o wysokości do 55 metrów
Przewiduje się tutaj dopuszczenie zabudowy przemysłowo-usługowej (w tym biurowej) o wysokości do 55 metrów (ok. 16 pięter). Wprawdzie jest to wysokość niższa niż w obowiązującym dokumencie, gdzie nie było pod tym względem żadnych limitów, ale jednocześnie zdecydowano się zwiększyć maksymalną liczbę miejsc parkingowych (do tej pory mogło ich tu powstać 1340) , która dotychczas blokowała teren przed nadmiernym zainwestowaniem (szczególnie "w górę").
Tereny, o których mowa, należą do właścicieli centrum handlowego Oliwa, firmy Skanska i firmy GetResponse.
Czytaj też: Artykuł z grudnia: Zagłębie biurowców rozrasta się
"Nie chcemy aut, dlatego budujemy więcej parkingów"
Więcej miejsc parkingowych to zachęta do podróży do pracy własnym samochodem. Taka polityka przeczy zawartym w studium postulatom promocji alternatywnych wobec auta środków transportu, które w tej części miasta są dobrze rozwinięte - w bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się przystanki SKM (w północnej części planu) oraz PKM (w południowej części planu), autobusowe oraz drogi rowerowe. Niedaleko znajduje się też trasa tramwajowa.
- Wprowadzenie większej liczby miejsc postojowych poprawi możliwości inwestycyjne w obszarze objętym sporządzanym projektem planu, jak i w obszarze, dla którego obowiązuje od stycznia nowy plan miejscowy - przekonuje Dariusz Wołodźko z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Sporządzany dokument jest kontynuacją zmian, jakie zaszły w części północnej pasa przykolejowego, a nowe ograniczenie liczby miejsc parkingowych będzie wynikać z przeprowadzonej analizy.
Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie
BRG krytykuje drogi serwisowe w studium, ale popiera je w nowym planie
Do nowych biurowców będzie się dojeżdżało dodatkową, równoległą do al. Grunwaldzkiej jezdnią (to tzw. droga serwisowa).
Takie rozwiązanie - projektowania przestrzeni wyłącznie z pozycji kierowcy auta - w trakcie prac nad studium i na licznych debatach były jednym z najczęściej krytykowanych błędów urbanistycznych ostatnich lat. Krytyka ta została uwzględniona też w projekcie studium, w którym narzucono w ramach "standardu ulicy miejskiej" rezygnację z tego rozwiązania m.in. na najważniejszych ulicach Gdańska.
Drogi serwisowe nie tylko komplikują sytuację w obrębie skrzyżowań, ale przede wszystkim oddalają zabudowę od głównej ulicy, zmuszając pieszych do lawirowania między dwoma chodnikami po dodatkowej jezdni (ta często jest jeszcze połączona z naziemnym parkingiem). Przekłada się to również na szpetne duże reklamy lokali handlowych, które są zbyt oddalone od głównej ulicy, by przyciągnąć klientów niewielkimi szyldami.
- Istnieje możliwość poprowadzenia drogi serwisowej na tyłach nowej zabudowy [od strony torów kolejowych - dop. red.] jako drogi wewnętrznej (prywatnej). Natomiast ze względu na koszt wykupu gruntów nie zdecydowano się na przeprowadzenie tej drogi jako publicznej - mówi Wołodźko - Droga serwisowa w koncepcji planu nie będzie wydzielona na całej długości, ale tylko w takim zakresie, aby zapewnić dostęp drogowy do przylegających terenów inwestycyjnych. Al. Grunwaldzka jest drogą wojewódzką w klasie technicznej głównej, a to uniemożliwia często zjazdy. Problem ten niweluje zaproponowana droga serwisowa.
Dokument SLOW dla Oliwy dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.
Materiał archiwalny z 2015 r.
Miejsca
Opinie (321) 2 zablokowane
-
2017-07-10 14:08
(1)
Droga nie droga, niech zabudują te szpetne hale. Jeśli te biurowce będą chociaż w połowie tak ładne jak te Alchemii to nie powinno nikomu przeszkadzać.
- 16 9
-
2017-07-10 16:24
POMORZANIN
Nam przeszkadzaja bo widzimy z okna tylko czarne tafle okropny widok jak słońce świeci wali nam po oknach .Kiedyś morze widzieliśmy a teraz tafle szklane budynków tylko widzimy .Nas to nie cieszy ze cały widok z okna coraz bardziej makabryczny mamy osiedle wyżej usytuowane miedzy Stzyżą i Oliwa
- 1 6
-
2017-07-10 14:18
(7)
Jesli transport rowerowy jest taki ważny to dlaczego jest tylko wąska 2 kierunkowa ścieżka, powinna być 2 stron Grunwaldzkiej w kierunku zgodnym z jezdnią.
Jeśli transport publiczny jest taki ważny to dlaczego muszę kupowac 2 bilety - na pkm i ztm. Dlaczego nie mogę dojść do przystanku na Jasieniu bo jest błoto, a nie chodnik ?
Piramida jeśli chodzi o realizację jest na głowie postawiona- 30 2
-
2017-07-10 14:43
piramida nie uwzględnia rowerów typu cargo i paru innych opcji (2)
problemem jest niekonsekwentne wyciąganie wniosków z jej układu.
Nadal nie dba się o interes pieszych - proste przejścia na poziomie jezdni przy dworcu PKP Gdańsk Główny powinny już dawno powstać.
Gdzie jest dojście do południowego krańca peronu SKM w Oliwie? Nawet nie myśli się o przygotowaniu projektu takiego ułatwienia dla pieszych.- 12 0
-
2017-07-10 15:24
(1)
idąc dalej, chcę do OBC jechać rowerem z Niedźwiednika, dlaczego mam jechać Grunwaldzką ? dlaczego nie ma połączenia Słowackiego z Wita Stwosza ścieżką i nikt nawet o tym nie myśli ?
Pewnie sabotujmy samochody i nie dajmy nic w zamian, ot gdansk- 9 2
-
2017-07-11 11:21
połączenia Słowackiego z OBC dla rowerzystów nie ma, bo wykop na PKM uznano za zbyt wąski
na poprowadzenie drogi rowerowej obok linii PKM.
Rozważ opcję kombinowania dojazdu PKM z rowerem od stacji Strzyża do OBC gdy będzie system roweru metropolitalnego.- 2 0
-
2017-07-10 16:51
(1)
już to widzę jak te obecne wąskie i kręte ścieżki gdzie na zakręcie można się zderzyć z rowerzystą jadącym z przeciwka przyjmą 3-4tyś dodatkowych rowerzystów.... aha, aha
to miasto to ma ściemę- 9 1
-
2017-07-11 11:22
rozumiem, że z kumplami przygotowujesz projekt wyprostowania dróg dla rowerów w ramach budżetu obywatelskiego
- 2 0
-
2017-07-10 20:13
absurd
- 1 5
-
2017-07-10 23:26
widać rowerzysta to nie wyborca
- 0 5
-
2017-07-10 14:33
Witajcie korposzczury
W... Mordorze! Hahahahahaha
- 16 8
-
2017-07-10 14:40
Parkingi! (8)
10 tys. miejsc pracy i 1430 miejsc parkingowych. Żenada
- 21 18
-
2017-07-10 14:43
za mało czy za dużo? (6)
Wyzwaniem dla Gdańska i trójmiasta jako takiego jest nadmiar samochodów, a nie niedobór miejsc do parkowania ich.
- 11 6
-
2017-07-10 16:27
Dojazd (5)
Jak ktoś dojeżdża z daleka to tylko auto, alternatywa transportu miejskiego = 2h w 1 stronę stracone
- 9 4
-
2017-07-10 18:03
To teraz będą 3 godziny ale w korku. (3)
Jak pracujesz w mieście to mieszkaj w mieście a na pipidówie.
- 10 3
-
2017-07-10 22:34
Mieszkam w mieście!! (2)
Ależ ja mieszkam w mieście, dokładnie to w okolicy meczetu. Właśnie miesiąc temu zrezygnowałam z pracy w korpo w Oliwie na rzecz firmy w Gdyni, kasa ta sama, wychodzę z pracy o 16.00 a dojazd tylko 25 minut obwodnicą :)
- 2 6
-
2017-07-11 11:23
Olu, czy należysz do grupy korposzczurzyc przyspawanych mentalnie do siedzenia samochodu? (1)
- 1 1
-
2017-07-12 21:56
dlaczego nienawidzisz kierowcow?
zrobili Ci cos kierowcy ze tak plujesz jadem? Uwielbiam prowadzic :) Teraz gdybym porownala dojazd komunikacja publiczna i autem to oszczedzam 1h w kazda strone jadac autem! NIC mnie nie zmusi do przesiadki na 3 srodki transportu miejskiego
- 2 0
-
2017-07-11 11:25
na 10 tys miejsc pracy tych dojeżdżających z daleka bez połączenia SKM to tyle miejsc do parkowania wystarczy.
Ważne, by te miejsca do parkowania nie były utrzymywane z pieniędzy publicznych, ale na koszt użytkowników samochodów.
- 0 4
-
2018-02-24 12:53
wyciac ten szpetny las oliwski i zrobic porzadny parking!
- 0 0
-
2017-07-10 14:56
Dlaczego te wstrętne 55 metrowe kloce??? (1)
I dlaczego wolno zabetonować działkę w 80 %??? Nie lepiej dwa wieżowce? Wysokie i z terenem zielonym wokół??? Kiedy w końcu Adamowicz odejdzie??? Zeszpeci Gdańsk na następne 100 lat!!!
- 20 7
-
2017-07-10 15:14
Im wyżej tym drożej, najbardziej efektywne ekonomicznie są właśnie biurowce do 55 metrów wysokości
- 4 0
-
2017-07-10 15:09
Kolejny horror w rodzaju Alchemii
Proponuję zabetonować 100% działki!!! Idioci!!! Nie można w górę zamiast wszerz!!!
- 14 6
-
2017-07-10 15:09
Czy nie ma w tym mieście jakiegos urbanisty? (1)
Czy zostali tylko sprzedawcy gruntów i deweloperzy. Przecież wystarczy być w miarę roztergnionym zeby zrozumieć ze ponad 1000 miejsc to ponad 1000 aut więcej na grunwaldzkiej codziennie. Takie biurowce to buduje się za miastem ale tem i grunt tańszy i nie ma komu pomsarować.
- 19 9
-
2017-07-10 22:54
A kto pojedzie za miasto? Zaleta obecnej lokalizacji jest bliskosc do dzielnic mieszkalnych. Dzieki temu czesc ludzi dociera do pracy pieszo, rowerem albo komunikacja zbiorowa. Gdyby to bylo za miastem to czesc w ogole by nie chciala tam pracowac a z pewnoscia prawie 100% wybraloby samochod.
- 4 0
-
2017-07-10 15:45
Dlaczego? (1)
Dlaczego kierowcy mają mieć gorzej niż piesi czy rowerzyści? Dlaczego dla tych którzy płacą w tej grupie największe podatki nakładane mają być ograniczenia? Auto to swoboda, wolność i planowanie czasu wg siebie, a nie pod ZTM, dlaczego płacąc za to wszystko finalnie ktoś próbuje mnie zmusić do przesiadki do tramwaju czy na rower? Ba, zmuszają do tego ludzie, którzy na codzień podróżują na tylnej kanapie swoich limuzyn, bo ich jedno auto na drodze nie robi różnicy, ale moje już robi. Sytuacja między rowerzystami a kierowcami doskonale odzwierciedla to co się dzieje w światowej polityce - to mniejszość krzycząc najgłośniej potrafi wywalczyć swoje prawa i 'dodatki', a większość przy tym nic nie znaczy.
- 21 11
-
2017-07-11 11:27
kierowcy sami sobie utrudniają życie.
po prostu samochody stały się ofiarą własnego sukcesu. To najbardziej kosztochłonny i przestrzeniożerny środek poruszania się po mieście.
Jeśli parkują za darmo, to znaczy ich użytkownicy są uprzywilejowani - subsydiowani z kieszeni innych mieszkańców miasta.
Aby to zrozumieć, wystarczy odrobina wyobraźni, ale ona zanika w czasie jazdy w korku.- 1 3
-
2017-07-10 15:47
Logika
Tam gdzie wysokosciowce nie wadzilyby, wptowadzaja ograniczenia wysokosci. Za to tuz przy granicy chronionego przez konserwatora rejonu starej oliwy, postawili kloca najwyzszego poza warszawie.
- 14 7
-
2017-07-10 16:06
biurowce tak - miejsce nie
dlaczego tutaj - Grunwaldzka stanie całkowicie
a Marynarki Polskiej kompletnie nie wykorzystana- 17 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.