- 1 Nocna komunikacja do poprawki (158 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (357 opinii)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (328 opinii)
- 4 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (51 opinii)
- 5 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (69 opinii)
- 6 Pościg między autami na trzypasmówce (66 opinii)
Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska
To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut.
By jednak to osiągnąć, trzeba wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano: wariant najbardziej oszczędny KM miał kosztować ok. 440 mln zł, podczas gdy ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.. Dzięki deklaracji minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, że polski rząd zarekomenduje Komisji Europejskiej sfinansowanie 85 proc. kosztów budowy KM, wiemy już, że pieniądze na ten cel się znajdą.
Pociągi: tylko elektryczne
Wiadomo już, że cała trasa KM będzie zelektryfikowana. - Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński.
Dwa tory kolejowe, osobne tory dla tramwaju
Na całej,18-kilometrowej trasie KM ułożone zostaną dwa tory kolejowe, dzięki czemu pociągi nie będą musiały czekać na siebie na stacjach, przy których musiałyby powstać mijanki. Niemal na pewno projektanci trasy zrezygnują ze wspólnych torów z tramwajami na odcinku między ul. Abrahama w Oliwie a Moreną. W tym miejscu linia tramwajowa pobiegnie obok nasypu, na którym ułożone zostaną tory kolejowe. Dzięki temu nie trzeba obawiać się utrudnień w ruchu, które wynikałyby z kursowania dwóch różnych środków transportu po jednym torze.
Wiadukt na Zaspie
Utrzymanie tak wysokiej prędkości będzie możliwe także m.in. dzięki bezkolizyjnemu włączenie torów Kolei Metropolitalnej do istniejących torów dalekobieżnych na wysokości stacji SKM Zaspa.
- W pierwszym etapie inwestycji powstanie jedna estakada nad torem dalekobieżnym, po której pojadą składy z Gdańska w kierunku lotniska. W drugim etapie, gdy liczba użytkowników KM jeszcze wzrośnie, wybudujemy dwie kolejne estakady, które pozwolą bezkolizyjnie połączyć się z torami SKM. W sumie więc powstaną aż trzy takie obiekty - zapowiada Krzysztof Rudziński.
By jednak wpiąć bezkolizyjnie tory KM w istniejący tor dalekobieżny, wymaga on przebudowy. - W przyszłym roku rozpocznie się remont linii E-65. Porozumieliśmy się już z Polskimi Liniami Kolejowymi, aby podczas prac poszerzyć torowisko i stworzyć rezerwę na estakady naszej kolei - mówi Rudziński.
Niewiadoma
Choć o trasie KM wiemy już niemal wszystko (zobacz dokument pdf zmieszczony w tekście) wciąż po znakiem zapytania stoi przebieg torowiska w Matarni. Rozważane są dwie koncepcje: pierwsza zakłada, że tory pobiegną na estakadzie na zachód od obwodnicy. Stacja wtedy powstałaby na wysokości parku handlowego "Matarnia". Druga koncepcja przewiduje odejście linii od obwodnicy i budowę stacji w tunelu pod ul. Budowlanych.
Prace ruszą za rok
Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć dokładnie za rok. Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie. Dopiero wtedy rozpocznie się uzyskiwanie decyzji potrzebnych do budowy linii od Wrzeszcza do portu lotniczego. Ten odcinek będzie gotowy w 2015 r.
Inwestycja pochłonie prawdopodobnie ok. 720 mln zł. 85 proc tej kwoty dołoży Unia Europejska. Ok 13 proc. będzie pochodzić z kredytów bankowych. 2 proc., czyli ok. 14,5 mln zł stanowią środki z budżetu województwa pomorskiego.
Założenia rozwiązań projektowych pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Miejsca
Opinie (374) ponad 10 zablokowanych
-
2010-12-17 19:21
Potem można by trasę dalej ciągnąc i objąc Kaszuby - powraca dawna idea koleii wąskotorowej, która obejmowała Pomorze.
Nareszcie nie będę musiał w korku odbierac znajomych z lotniska im. bolka.
ani ich odwozic... wskażę drogę do kolejki i powiem: będziecie o wiele szybciej na lotnisku!
Ja zaoszczędzę cąły dzień... taki kolega, pije już w Londynie a ja dopiero widzę Galerię Bałtycką po odwiezieniu go na lotnisko bolusia....- 1 5
-
2010-12-17 19:25
Nie zapomnijmy !!!
Pod kolejką musi byc tunel ze sciezką rowerową !
im TW- 1 0
-
2010-12-17 19:52
Liczylem na Maglev
alle slabo ;))))
- 1 1
-
2010-12-17 19:53
2012
Wyjscia nie ma , chyba , ze przybysze z lotniska udadzą się na stadion lotniami hahahha
- 0 1
-
2010-12-17 20:38
Przystanek na osiedlu Karczemki - please !!!
- 4 0
-
2010-12-17 20:39
Jestem za...
ale najpierw niech wybudują obiecany peron w gdańsku Śródmieściu, to dużo prostsza sprawa, bo tam już tory i cała infrastruktura jest, kursują tamtendy skmki w kierunku Tczewa, brakuje , tylko peronu!
- 5 1
-
2010-12-17 21:12
(2)
Owczarnia, Osowa, Klukowo, Barniewice - to będą za kilka lat dzielnice większe niż Przymorze czy Zaspa. Ponadto spójrz na sieci np. metra w Londynie - są kilkupoziomowe jedno pod drugim, krzyżują się ze sobą, przesiadasz się błyskawicznie, nie opłaca się w sumie mieć auta. Kolej Metropolitarna to nie zwykły dojazd do lotniska - tylko zalążek takiej właśnie komunikacji. Krwioobieg Trójmiasta- połączenie górnego tarasu Trójmiasta z dolnym, połączenie górnego tarasu Gdańska i Gdyni - w sumie docelowo przy okazji dwóch lotnisk - w Babich Dołach i Rębiechowie.
- 7 0
-
2010-12-17 21:25
większość decydentów nie była w Londynie... i nie kojarzy
ale popieram
- 2 0
-
2010-12-17 21:53
Jak post kogos z Gdyni to oczywiscie musi drazyc temat Kosakowa
Czy wy sie z konmy na glowy pozamienialiscie?
Chcecie miec swoje lotnisko by byc dumnymi czy co?
Widziales 2 lotniska we Frankfurcie czy jedno?
Trojmiasto to mala dziura, co ty chcesz? dublowac to samo?- 2 1
-
2010-12-17 23:31
A GŁUPI MIESZKAŃCY GDAŃSKA JAK ZAWSZE WSZYSTKO BIORĄ NA SERIO (2)
ILE LAT JUŻ ADAMOWICZ OBIECYWAŁ BUDOWĘ SŁOWACKIEGO??? I CO??? STOIMY W KORKACH BO OD NIEDŹWIEDNIKA JEDEN PAS JEST I NA OTARCIE ŁĘŻ DOSTAJEMY WIELKIE PLANY JAKIEJŚ KOLEJKI...
jesteście głupcami jeśli wierzycie w każde słowo ekipy adamowicza, powołanych jest pełno spółek miejskich, w każdej zarząd, prezes, kolesie, ich rodzinki i szum medialny... tak tak, głosowaliście to macie, kłócicie się o wirtualną kolej która i tak nie powstanie przez następne 20 lat...- 5 5
-
2010-12-17 23:40
Dobrze mówisz-Po co przejmować się tym co i tak nie powstanie ?
- 0 0
-
2010-12-18 13:31
Jaki czytelnik taki komentarz...
Najpierw naucz się czytać ze zrozumieniem, zanim napiszesz jakiś głupi komentarz...
Budowa PKM jest inwestycją wojewódzką a nie miejską, więc to nie prezydent Adamowicz ją realizuje!
Jeśli byłbyś choć odrobinę zorientowany w temacie (a w necie jest mnóstwo informacji - wystarczy poszukać) to byś wiedział, że województwo pomorskie jest obecnie jedynym w Polsce, które nie zamyka żadnych linii kolejowych, a nawet buduje nowe i reaktywuje zamknięte. A to pozwala patrzeć z optymizmem na tę inwestycję :)- 2 1
-
2010-12-17 23:44
Znów Was wkręcają,
wyluzujcie ludzie, od lat o tym słyszymy, co parę miesięcy kolejne ,,zielone światła" dla Kolei Metropolitalnek, Trasy Sucharskiego, Nowej Słowackiego. I nic poza tym. Ja już od ładnych paru lat uodporniłem się na informacje jak wyżej.
- 1 2
-
2010-12-18 01:56
Prezentacja
Warto byłoby takie cudo zachować. To pewnie jest PDF, ale niestety obudowany flashem i nie wiadomo, jak go wydobyć.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.